Oscillanten zijn erger, komen vast uit een zekere Heilloze put.
Probleem opgelost, C van 5p6 bleek 56p!
Ja dankjewel hoor @Frithjof!
Word echt wel gewaardeerd!
Ik had het jammer gevonden als ik het schema gemist zou hebben.
Maar ik heb hem nu ook op mijn schijf geplaatst, bedankt!
@iedereen!
Als er verbeteringetjes aan de 0V1 zijn hoor ik het ook graag?
Rob007.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wow. ben ik even niets op het forum aan het schrijven krijg ik van alles om mijn oren. De enige waar ik wel eens direct per mail vragen aan stel (onderwerpen die niet met dit topic verband hebben) is FET maar dat komt omdat de basis van alles wat ik weet, ik zo van FET geleerd heb. Verder gaat alles via het forum, juist omdat ik het van de beste weer leren. Jullie dus, de hele mexicaanse dameskrans.
Maar back to the real world, of bij gebrek daaraan, waardenburg.
Hoe kom ik er nu achter wat er loos is, wat ga ik nu meten/testen.
Ik neem aan dat het schema klopt dus dat zou zo moeten blijven.
Het zou kunnen dat mijn antenne iets te enthousiast is, maar vroeger spande men toch ook aardige stukken en in Heilo hadden we ook een flink stuk, toen deed bonzo zelfs bijna niets. Dus misschien is het buisje moe. Het is een triode dus hij heeft twee delen (vreemd, zou dan eigenlijk diode moeten heten
) en in bonzo 1 had ik de helften omgedraaid zitten. Toen was er weinig versterking in de eerste trap (hij was best doof) maar als dat signaal er was versterkte de tweede helft perfect. Ik had er toen een speaker aan hangen en het volume moest half dicht. Nu versterkt de eerste trap blijkbaar prima maar de tweede doet minder, ik kan nu alleen een koptelefoon gebruiken, uit de speaker komt nagenoeg niets. Zou mijn buisje dus half op zijn.
Wat ga ik nu meten ? welke waardes willen de expers hier weten.
Meten is weten tenslotte maar nog niet mijn sterkste punt.
Eat, schematje van je oscillator ? Ik ben benieuwd naar die cascade trap.
Er wordt gelukkig weer gebouwd merk ik, dan wordt er tenminste ook weer geschreven. Leek een beetje een monoloog te worden en dan krijg ik het gevoel dat ik de enige ben waar het mis gaat. OK bij henry gaat ie als een speer maar gelukkig heeft eat ook problemen 
Fred
Fred, nogmaals, mijn excuus, ik heb gewoon niet goed gelezen.
[...]maar gelukkig heeft eat ook problemen[...]
Nou, nee niet echt, het is nu een goede MF versterker met een bijna perfecte AVR werking (best wel eng dat laatste...), behalve dat ik het ding nu eigenlijk maar saai vind ...

(Schema's komen nog, eerst de mixer en de HF trap uitwerken.)
@Fred: nou, zo erg is het allemaal niet, er "vliegt niet iets ernstigs om je oren". Bovendien was IK het die voor verwarring zorgde. Buisje testen: je kunt even een heel simpel proefschakelingetje maken, bijvoorbeeld:
allebei de anodes met 20 Ohm naar plus.
allebei de roosters met 100 kOhm naar aarde.
allebei de kathodes met 2,2 kOhm naar aarde.
en dan moeten de spanningen op de kathodes en anodes goed gelijk zijn. Zo haal je een doof buisje er gegarandeerd uit.
Wat bouwen en schrijven betreft: ik dreig binnenkort jarig te worden (dank jullie wel en ik word 95) en dan ben ik even QRV. Alle ex-maagden komen ook langs dus ik moet wat spreiden...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedankt Frithjof, ga ik doen, ik heb nog een reservevoetje (is een stukje af maar voor een testje prima. Alvast gefeliciteerd, 95 ??? volgens mij zit je nog onder de 80. Ex-maagden hebben we niets aan, die mag je hebben 
Zou het helpen om de terugkoppel varco in serie te zetten met een spoel (7,5 uH, 2,5uH en 0,65 uH voor de verschillende banden)
Ik dacht een potmeter een stukje signaal naar de ingang terugvoert daardoor wordt dat versterkt, door dat signaal te knijpen haal je maximale rondgaande versterking, daarbij oscilleert hij net een beetje waardoor hij zijn eigen VFO is. Het verschil signaal is LF, het somsignaal de mexicaanse hond. Maar die varco zit direct naar de aarde, Die geeft een impedantie voor verschillende frequenties, een soort frequentie afhankelijke potmeter maar hij voert niets terug naar de ingang maar hij voert wat naar aarde. De terugkoppeling is permanent vanaf de kathode en als er te veel versterking optreed voer je dat af via de varco naar aarde, is dat het idee. Dan lijkt me de potmeter beter want die voert voornamelijk het gewenste signaal terug en dan wordt niet alles versterkt.
Fred, die nu naar de visjes gaat
Hier het schema van de probleemloze MF versterker:
http://www.uploadarchief.net/files/download/mfdgm.png
(Plaatje is te groot om zo neer te plempen)
De BFS28 versterkt prima bij Ug2=0V, dus een AVR is eenvoudig te realiseren door het uitgangssignaal negatief, gelijk te richten en aan G2 te voeren.
Versterking is ongeveer 60dB.
Getver, ik realiseer mij ineens dat het met een dergelijke, simpele AVR niet mogelijk is om fast attack slow decay te realiseren zonder een buffer en een negatieve voedingsspanning!
(Oscillanten en Valse Resonanten weg, andere vipers er voor in de plaats.)
Als je ooit nog een dergelijke DG-mosfet te pakken krijgt en je maakt er een schakeling mee die het niet doet en die een brandlucht verspreid, dan ben je het kortsluitringetje om de pootjes vergeten te verwijderen!
(*Kuch*)
Frithjof wordt 95? Dat maak je de grote Hellehond zelf maar wijs!
Maar vast gefeliciteerd, ik stuur nog wat maagden die kant op.
Nog een (experimenteel) onderdeel van de ontvanger in wording:

Kan klein gebouwd worden, samen met twee kleine potmeters, een schakelaar en een 9V blokje in een kastje. Eventueel trimmers over de spoelen plaatsen voor de 'gelijkloop'.
De BK oscillator voor de ontvanger:
Met buisjes gaat dat een stuk minder kritisch, wil je het met fets doen, neem dan zo gelijk mogelijke exemplaren door ze te selecteren op gelijke Idss en Vpinch-off.
Verder zijn R1, C2 experimenteel te bepalen op een zo zuiver mogelijke sinus op de uitgang en een zo vlak mogelijk amplitude bereik. Je kan het signaal ook van de sources van de fets afpakken maar in tegenstelling tot de buizen-mutant, is dat bijna altijd een zaagtand-achtig-met halfgeleider-invloeden signaal.
Toch hebben fets in deze schakeling zeer opmerkelijke hoedanigheden:
Binnenkort in het Theater Grand & Mal:
De Wunder Harmonika
Zie en huiver, een even harmonische, 6MHz, uit een 1 MHz Xtal met WuHa Mark I:
Oh, maar 20 MHz doet ie ook:
Amplitude is zelfs groter dan op 6 MHz ...
De Mark II doet dat iets verfijnder ... later meer, mijn ogen worden wat lodderig.
fred101
Golden Member
Eat, hoe doe je dat. Jij laat als ik het begrijp, een 1MHz signaal zien van een X-tal (die geeft toch een zuivere sinus dacht ik) maar dit ziet er vervormt uit dus dat geeft harmonische. Die laat je eronder zien via het tweede kanaal maar hoe doe je dat. Ik kan mijn scoop er aan hangen en dan zie ik de sinus maar ik kan niet voor harmonische kiezen. Is daar een knop voor.
Zal wel een domme vraag zijn maar ik heb het met een scoop werken mezelf aangeleerd dus ik weet maar een beetje van wat zo'n ding kan.
Fred
@Fred: je redenatie over de terugkoppeling klopt volgens mij als een bus. Nee, geen spoel in serie met de terugkoppel-C, dan krijg je iets vreselijks, gebeurde mij toen ik een meerslagspotmeter wilde gebruiken en die enige zelfinductie bleek te bezitten (draadgewonden). Je zou eigenlijk de aftakking op die spoel moeten veranderen voor andere frequenties, maar dat is nogal gepriegel.
Wat je verbazing betreft over EAT's harmonischen: hij en ik zijn aan de gang gegaan met de gesynchroniseerde versie van de Wunderhorn, hij met FET's, ik met een buis. Ik heb het idee als schema eerder op het forum gezet, moet je maar even bladeren. Jij kunt niet met een knop voor harmonischen kiezen, dan moet je de synchroschakeling maken. Ik kom er nog met een buisje op terug.
@Rd12tf: wonderschoon, die afstemming. In de kleine versie dacht ik eerst dat je een Wunderhorn met diodes had gemaakt... Niks zou me meer verbazen... Wat de Wunder Harmonika betreft: als ik de verjaardag overleef zet ik wel een plaatje plus verslagje op het forum van mijn versie. Jij hebt ook dat de dalen wat afgevlakt zijn, ik kan dat bij de niet-gesynchroniseerde buizenversie sterk verminderen door de Rk te veranderen. Ik pik het signaal bij de buizenversie echter van de kathodes. Daar is dus een duidelijk verschil tussen buis en FET, zou je niet echt verwachten gezien de hoge impedanties van beide. Zeer leerzaam. Klopt, identieke FETs zijn nodig, ik kreeg in een proefschakelingetje nare pseudo-zaagtanden met willekeurige FETjes.
@rd12tf: Eat, in een ver verleden (jaren '70) heeft er een ontwerp van een RX met Fet's in Electron gestaan. Het was van Klaas Spaargaren (PAoKSB, sk) en hij gebruikte daarin een cascode van een fet en een bipolaire tor om zo het fetje te temmen.
Ik heb het ding ooit gebouwd en het werkte in mijn herinnering meteen en zeer stabiel. Ik zal de details opzoeken en met het genootschap delen.
@Frithjof: Gefeliciflapstaart !!
gr. Mans
Frithjof, gefeliciteerd man!
Pas maar op met die ex-maagden, ze willen je misschien offeren aan een of ander enge en softe Maangodin! Kan je de rest van je zielenleven ramen lappen en afwassen!
Mans, de cascode amp ken ik redelijk goed, mijn probleem was de Japanse MF trafo'tjes met hun onbekende LC verhouding en dito impedanties. Omdat de versterking van een cascode niet al te hoog is, moest ik het onderste uit de opslinger kan halen en dat oscilleerde wel met drie trapjes...
Verder weiger ik pertinent, een versterker te neutrodyniseren!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pff, moeten ik dat nou nog helemaal gaan uitleggen hier? Binnen het genoodschap meten we de leeftijd niet in jaren, maar in het aantal geofferde maagden. Het gaat tenslotte toch om de ervaring die je hebt, of niet dan?
Ik ben zelf bijvoorbeeld al ver over de 800, maar ik ben de tel een beetje kwijt geraakt.
Gefeliciteerd frithjof, met je 95'ste...
@Rd12tf: Ik ben altijd een beetje bang voor varicaps in de preselectie. Je maakt de afstemfrequentie dan afhankelijk van de signaalgrootte. En omdat er flinke opslingering plaats kan vinden, 1V amplitude zal makkelijk kunnen, krijg je dan kruismodulatie.
Nouja, ik weet niet zeker of het erg gevaarlijk is, maar dat is de reden dat ik probeer die dingen niet toe te passen.
Kan je trouwens bij de wunderharmonika die 1MHz niet wat lichter inkoppelen? Want dit signaal ziet er eigenlijk niet zo netjes uit. Ik vrees dat je op deze manier nog teveel 1MHz MET harmonischen in je signaal hebt. Die harmonischen zitten bijvoorbeeld ook op 19MHz, en da's best lastig...
MF-trapjes zien er netjes uit, flink werk om het allemaal te gaan trimmmen...
Hoe weet je eigenlijk zeker dat de FET's goed ingesteld staan? Want zoals ik eerder al opmerkte, de gate-spanning komt redelijk kritisch...
nog 1 tentamentje, en het is vakantie!!! 
met een beetje geluk heb ik zondag ook mijn MF in elkaar zitten...
@Rd12tf: Ik ben altijd een beetje bang voor varicaps in de preselectie. Je maakt de afstemfrequentie dan afhankelijk van de signaalgrootte. [...]
Tuurlijk, het is maar een simpele preselector, meer bedoeld om met een korte antenne op een veel te gevoelige ontvanger toch redelijke resultaten te behalen.
Kan je trouwens bij de wunderharmonika die 1MHz niet wat lichter inkoppelen? Want dit signaal ziet er eigenlijk niet zo netjes uit. [...]
Nee dat gaat niet, het is dan geen gesynchroniseerde oscillator meer maar een simpele 'harmonic picker'.
Het signaal uit WuHa M-II is veel beter, nog even geduld 
Hoe weet je eigenlijk zeker dat de FET's goed ingesteld staan? Want zoals ik eerder al opmerkte, de gate-spanning komt redelijk kritisch...
Bij Ug2=0V treedt er nog geen vervorming op, ga ik daar iets boven zitten dan loopt de versterker vast en gaat dus clippen, ook bij een betrekkelijk lage ingangsspanning (paar honderd uV). Bij Ug2<0V gaat de versterking netjes terug lopen, komt echter niet, zoals de gewone cascode, op nul uit.
De BVS28 is een oer DG-mosfet, vergelijkbaar met de 3n128, niet de 40673, die heeft al diodes ingebouwd. Het beest gedraagt zich duidelijk anders dan de modernere BF9XX serie.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Wat is er dan mis met een harmonic picker?
Je kan bijvoorbeeld de afstemming met 2 veelstandenschakelaars doen, en dan heb je geen last meer van het probleem...
Maar goed, je zal vaste wel iets beters bedacht hebben...
Probleempje is misshien wel dat niet alle harmonischen even sterk zijn, en dat het lastig wordt om in bepaalde harmonischen af te stemmen.
(Z)weetvoetje
Zolang die die harmonische oppikt is ie toch wel gesynchroniseerd? Of snap ik nu de definitie van gesynchroniseerde oscillator niet?
Ah! Daar wringt de schoen.
Een gesynchroniseerde oscillator wordt dus "gedreven" door een andere oscillator.
Het geheel bestaat dus uit twee oscillators: Een meester en een slaaf.
Het opmerkelijke van de Wunder Harmonika is, dat beide oscillators in één source gekoppelde versterker verwerkt zijn.
Nog even geduld ...
@allemaal: nou, in werkelijkheid word ik 73, hoor.
@(Z)weetvoetje: als medeverantwoordelijke voor de Wunder Harmonika onderschrijf ik RD12tf geheel, dat zijn ook mijn ervaringen. Je ziet op de plaatjes van RD12tf prachtig hoe hij elke x trillingen op de grondtoon wordt vastgepind. En geen harmonische, dus. Golfvorm is best mooi, man, moet je zien wat er uit andere schakelingen komt, maar hoeveel auteurs heb je gezien die de golfvorm van hun oscillators durven te vertonen? Je kunt er altijd nog een kring voor opschonen bij zetten.
Je hebt er in elk geval een gratis 1MHz marker bij.
En dat is blijkbaar normaal, luister maar naar een midden klasse HF ontvanger met synthesizer ...
fred101
Golden Member
er zijn meer mensen die hun golf vorm durven te laten zien Frithjof, daar zijn speciale cursussen voor, net als vliegangst. Gefeliciteerd met je X3ste verjaardag.
En tijdje terug had ik het idee om een X-tal oscillator te combineren met een gewone. Dat bleek te bestaan en was een meng VFO. Is dit nu ook zo iets of is dit iets revolutionairs.
Ik begrijp dat het geen huff en puff of pll enz is maar dit doet het zelfde ? Je gebruikt hier wel een Xtal als basis toch. Die plaatjes lijken op het vermenigvuldigen van de 2 frequenties. Maar hoe kan het dan dat de tweede oscillator bij de eerste in de pas loopt want bij mengen trekken ze zich niets van elkaar aan. Jij gebruikt nu een hele lage basis dacht ik en daar mix je een hogere bij dat voegt bij een meng VFO geen stabiliteit toe dus jullie doen iets anders. Maar hij is ook regelbaar.Maak het nu niet zo spannend, kan ik vanavond niet slapen 
Gokje, die xtal oscillator stuurt de andere oscillator aan op een magische manier via paraoctale combinatie van ingestraalde electronen gewonnen via electrolyse uit heilo's bronwater en aardstralen. Loopt hij op maagden of gewoon op stroom ?
Fred
Op 6 juli 2007 15:10:31 schreef Frithjof Sterrenburg:
@allemaal: nou, in werkelijkheid word ik 73, hoor.
88's,
KT. 
Quote van KT88: "88's". Daar spreekt de ware ham...!
Even over de gesynchroniseerde oscillator, om de Fredden en misschien anderen te laten slapen.
Denk even aan een gewone variabele oscillator. Als je die op een frequentie afstemt kan hij er een beetje omheen zwabberen, of langzaam wegkruipen. Neem nou daarbij een heel stabiele oscillator, een kristal oscillator bijvoorbeeld. Als je wat van dat stabiele signaal in die niet-stabiele oscillator injecteert (bijvoorbeeld met een klein C'tje op zijn rooster) wordt die niet-stabiele gedwongen in de pas te lopen met de stabiele. Ik pak even één van de plaatjes die ik al eerder op het forum zette - je kunt naar alle drie zoeken onder "sync oscillator". 
Dat is gewoon een VFO met een terugkoppelwinding. Maar in die terugkoppelweg zit een kristal, dat heeft overal een grote serieweerstand (dus weinig terugkoppeling) behalve op zijn serieresonantie. Daar koppelt hij dus lekker terug. Als je nou de VFO bijvoorbeeld op 7x de kristalfrequentie afstemt dan zal ie elke zevende periode als het ware gelijkgezet worden door het kristal. Idem dito op alle mogelijke andere veelvouden van de kristalfrequentie. Tot het VFO signaal te hoog wordt, dan sloft ie het niet meer bij. In oude oscilloscoops was er geen triggerzaagtand, daar werd de zaagtand ook gesynchroniseerd door het signaal. Meegesleept zeg maar.
Er is een heel duidelijk mechanisch equivalent te noemen: een maagd op een schommel. Die hoef je ook niet ELKE keer dat ze aankomt een zwieper te geven, één zwieper op de drie keer of meer kan ook. In die tussentijd kan je dan iets anders doen, een sjekkie rollen of zo.
Wat EAT en ik nu aan het rotzooien zijn is hetzelfde trucje met de Wunderhorn, omdat die zich daartoe uitstekend leent. MEENDEN WE, en het lijkt aardig te kloppen zowel bij hem als bij mij. We mengen niks!
P.S. Zou dit geen mooie week zijn geweest voor een radio-camping evenement?!
Op 6 juli 2007 20:00:54 schreef Frithjof Sterrenburg:
P.S. Zou dit geen mooie week zijn geweest voor een radio-camping evenement?!
Ja, en dan op de Prutberg!
Wel een prima aarde, met al die natte grond.....