Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

Ik heb geloof ik nog een PCL86 liggen. Doe ik niets mee...

Da's dacht ik min of meer een ECL86?
Mag je hebben, als ik dan een paar spoeltjes bij je mag komen meten...

(volgende week wordt waarschijnlijk een weekje bouwen; dan begint me vakantie...)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@(Z)weetvoetje: zitten we binnen een minuut met zijn tweeën weer die Waardenburger te verwennen... PCL86 is niet helemaal identiek vind ik in mijn grafieken, iets andere instelling. Maar vooral: dan gaat Fred weer janken omdat hij één buis met 13.3 V moet stoken en de rest met 6.3V. Altijd wat met dat jochie.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

snik, snik. Zweetvoetje je komt maar meten hoor, dat hoef je echt niet met een buis te betalen, dat mag zo ook.
Ik heb dat duitse schema bestudeerd en ik denk dat dat een beetje lastig wordt. Niet omdat het twee buizen heeft maar het moet direct aan de detector. Ik moet er dus een zonder voorversterker hebben. Gelukkig heeft mijn junkbox een heleboel moderne spulletjes waaronder heel veel trafotjes uit voedingen dus een afwijkende gloeispanning is gewoon een extra trafo. Maar ik vind het niet erg om buisjes te bestellen hoor. Frithjof kun jij aangeven wat ik moet bestellen om wat met buizen te experimenteren. Dus bv een 4 tal buizen die breed inzetbaar zijn en wat voor voetjes daar bij moeten.

Mijn ontvanger is deze maar dan met de eindtrap met trafo en volume regeling die jij mij gemailt had. http://img155.echo.cx/img155/7052/pagina18vi.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: ik heb je het schema per e-mail gestuurd. Als je nou in die laatste triode van je de trafo vervangt door een R van 22 kOhm kan je die via een C van 0,1 microF aan deze eindtrap koppelen.
Als je lekker met een aantal buisschakelingen wilt experimenteren zou ik naast die ECL voor je "universele eindtrap" de volgende types met toepassing kunnen aanbevelen:

ECC81 - een ding voor allerlei HF toepassingen
ECC82 - een veel gebruikt LF pitje maar ook in VFO's

EF92 - een prettig en niet al te giftig regelbaar (AVC) buisje voor een MF of HF trap.
Een extra ECL86 heb ik helaas niet, maar van de bovenstaande types kan ik je wel wat sturen als je wilt?

De Grote Hellehond Zelve.
KT88

Overleden

TV buizen zoals PCL81, 82, 84, 85 en 86 doen het ook best, hoor.
Goedkoop en elke amateur heeft er wel een stelletje in zijn junkbox liggen.
Anders Marktplaats afstruinen, heb je zomaar een hele doos vol TV buizen voor 5 euro ofzo.

Met PCF80, PC86/88 en dergelijke kun je ook veel leuke dingetjes doen.

Ja, die gloeispanning is lastig.
Maar, zijn wij (jullie) ridders van de Rond Straler of niet?
Mexicanen kijken ook niet zo heel erg nauw hoor, of dacht je soms dat die sombreros een optimale impedantieaanpassing hadden? ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 4 juli 2007 15:12:51 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Henry S.: poeh, da's niet mis, zoveel gif uit bijna niks! Is ie vergelijkbaar in prestaties met wat je op de meeting showde? Maar geen LS vermogen neem ik aan, alleen telefoon?

Betere prestaties maar idd met een telefoontje, een los universeel versterkertje zit in de planning. Nog een paar weekjes doorbuffelen en dan vakantie! :)

Het grote voordeel van deze schakeling is dat de terugkoppeling maar 1 keer afgeregeld hoeft te worden. Eenmaling in het hoge bereik afgeregeld geeft ook op de onderste frequentie de maximale gevoeligheid, de rondgaande versterking blijft redelijk constant, dat is bij m'n buizenaudion wel anders, je blijft daar bijregelen.

@PCL86: Goede evaring mee, het resultaat was wel hoorbaar niet? ;) Gloeispanning op 12,6V :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik heb een stuk printplaat net achter de bandkeuze schakelaar gemonteerd. De spoelen zitten daar nu op met hele korte draadjes. Toen een stukje rg58 met oppik-lusje naar de dipper. Op 80m zat ik perfect. Van 3,5-3,9 MHz. En nog een redelijk linear schaal verloop ook. Daar hoor ik hem heel hard fluiten
Maar op 40m zit ik nu ineens rond de 6 MHz en een heel zacht fluitje. Hoezo capcitieve en inductieve parasietjes. Is daar ook een spray voor. Ik heb wel een 5 tal windingen boven de spoel gelegt en nu via dat de antenne erop,. Gelukkig moet ik omhoog in frequentie dus een paar windingen van de spoel af is makkelijker als erbij. 20m en MG heb ik nog niet afgesteld.

Frithjof, ik heb je schema gehad, goed leesbaar en lekker overzichtelijk, heerlijk dat buizen spul. Die ga ik maken. Als je persé weer een pakketje wil op sturen zou ik dat erg fijn vinden maar laat me dan minstens de porto betalen want anders wordt het te gek.

Wat zijn die neon lampjes grappig, en wat kun je daar een klap van krijgen als je elco nog vol is :-( Eentje knippert, er brandt maar een van de 2 pinnetjes in het ding en de andere knippert af en toe wat. Is ie dan stuk ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

@Frithjof onderandere
Mag ik even brutaal doen?
Nu word er een schema van A naar B gestuurd,
Nu ben ik nieuwsgierig hoe dit schema er uit zag?
Misschien komt het doordat sommige niet weten hoe je -
een schema op het net zet?
Kijk dan even op deze link rond?

http://www.fjansen.mijnalbums.nl/

@Fred
de 0V1 bevalt ie een beetje?
Zijn er nog dingetjes of verbeteringetjes of . . . .

Vr Gr Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Hoi Rob,

Hij bevalt wel en niet. Op 80m werkt ie , daar kan ik de antenne pot iets terugregelen en dan valt de MG weg en hoor ik ineens amateurs en duidelijk ook. Werkt super maar verder heb ik overal een vreselijke overheersing van de midden golf.
Is hij te gevoelig nu ? Ik heb de spoelen afgeschermd, de varco ook. De draden zo kort mogenlijk en ik hoor alleen maar omroepzenders. Als ik de meetzender aanzet lijk ik wel op de goede banden te zitten.

Ik ga eens een HPF berekenen want hier wordt ik gestoord van.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Het HF-spook... MG zenders door elkaar of op volgorde?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Helemaal inblikken...

Kan het zijn dat je 'harmonischen' ontvangt van middengolf-stations. Of is het misschien kruismodulatie?

Mijn eenkringertje zit ook bijna helemaal ingeblikt. Lijkt misschien niet zo, maar de onderdelen steken er wel uit, maar da's nooit meer dan 5mm. Verder zit het wel ingeblikt. En ik moet zeggen dat dat veel scheelt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rob007

Yarr, Matey!

@Fred
Ff kort.
Daar heb ik geen last van hier!
Maar heb ook een beetje gerommeld met de antenne ingang.
Ik had maar 2 koppel windingen.
Ook heb ik met het Ctje zitten experimenteren en antenne
En ook met aarde.
Ofwel blijven rommelen!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

henry, het HF spook? ze zitten soms allemaal door elkaar maar als ik verstem krijg ik ook weer andere er onderdoor dus beide. Als ik de antenne eraf haal is hij compleet stil maar een kort draadje is al genoeg. Ik heb de boel in een alu kast. Ik heb net de draad naar de varco vervangen door een afgeschermde, dat scheelde al iets. Ik denk dat ik drie bandfilters ga maken, hoewel ik betwijfel of dat helpt want een HPF (1,5uH spoel naar aarde en dan 2x 1n als pi-filter) deed ook niets behalve het nog erger maken. Zelfs zonder antenne had ik toen de MG. Verder inblikken wordt lastig. Kan ik niet voor de detector, dus aan het rooster iets hangen wat alles onder de 3MHz naar aarde voert ? Een seriekring ofzo.
De antenne is 40m draad zonder tuner zou dat er tussen moeten, ik wilde toch nog een L-match maken.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@rob:
ja, ik weet wel hoe je kunt uploaden, heb het al meerdere keren gedaan, maar ik wil het uploadarchief niet al te vaak belasten. Ik heb het schema nu naar je gemaild, krijg ik nog meer jammerklachten dan zet ik het alsnog in het archief.

@fred:
dat klinkt als doorslag, 40 meter antenne is ook vreselijk fors. Hang die antenne eens aan je scoop en kijk wat er uitkomt? Je kunt een zeefkring in serie met de antenne zetten, gewoon MG spoeltje met een varco parallel. Dan kun je zien of je de storende zenders kunt wegfilteren.
Niks porto, als ik iets mechanisch heb te froezelen weet ik je te vinden. Een doosje versieren is nog het lastigst.

@alle buizenfreaks:
een tijdje geleden was het zo dat je bij de Surplus Radio Society buizen kon betrekken voor zeer redelijke prijzen. Cor Moerman (Museum Corver) weet daar vast meer van.

De Grote Hellehond Zelve.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred, een Pi ziet er zo uit: Π
dus met twee poten naar aarde. Wat jij maakte is een T.

Maar als je toen zelfs zonder antenne MG stations hoorde, zouden die dan wel bij de antenneingang binnenkomen?

Je zei ook: zonder antenne is hij compleet stil.
Begrijp ik nu dat als je dan die T eraan hing (de rechterkant van de T naar de ingang van de ontvanger, de linker nergens aan vast) dat je dan opeens de MG ontving?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: ja, ik peinsde daar ook al over, maar Fred blijft ons verbazen... ;-)

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Ja, dat klopt. Met de T-filter eraan had ik ook ontvangst zonder antenne. Maar ja pc's lopen vast bij mij en mijn autoalarmafstandbediening doet het in mijn handen tot max 1m afstand terwijl de dealer er op 40m het alarm nog mee afzet (echt waar we hebben het getest)

Ik heb echter iets anders bedacht. Inderdaad de antenne. Aangezien een 0V1 geen preselectie heeft zijn natuurlijk alle frequenties aanwezig. Speelt hier dan ook resonantie een rol zoals bij zenden want dan kan het best zijn dat hij voor 20 en 40m erg hoogohmig is terwijl de signalen op ongewenste banden daardoor harder zijn als de gewenste. Dus de ongewenste nog altijd harder door de afstemkring heen gaan als de gewenste.

Tweede waar ik achter kwam. Ik heb het idee dat de terugkoppeling niet helemaal lekker is want met de scoop eraan oscilleert hij wel op 80 en kan ik het omslagpunt vinden maar op 40 en 20 niet. Daar is permanent een soort oscillatie maar niet zn krachtige als op 80 meet een kwakkelsinusje.

Ik ben bang dat de meesters weer gelijk hebben en dat een terugkoppel varco niet ideaal is. Ik kan eens een potmeter proberen of de varco heeft een fout bereik.De goede stand bij 80m is met de platen bijna uit gedraaid, dat is toch de kleinste capaciteit. Dus misschien moet het bereik naar beneden.

Fred

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het kan ook capacitieve koppeling zijn. Via de terugkoppeling komt het dan direct de audio in.

Nouja, da's het probleem waar je met een eenkringer altijd wel een beetje last van hebt.

Resonantie speelt hier net zo hard een rol. Vaak merk je dat doordat er een kortegolfzender altijd keihard aanwezig is op al het signaal uit de antenne. Maar je kan bijvoorbeeld ook opeens flinke demping hebben.

Probeer bij de spoelen voor 20 en 40 meter de aftakking op een iets ander punt te nemen. Als dat lukt tenminste.
Een goede eenkringer kan je ook instellen op een zeer lichte oscillatie. Dat zou het probleem niet moeten zijn.

De varco zou het probleem niet mogen zijn, als het goed is zou iedere varco gewoon moeten werken. Is de buis eigenlijk nieuw? Is de gloeispanning netjes groot genoeg? (misschien versterkt de buis te weinig)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Rob schreef:
Mag ik even brutaal doen?
Nu word er een schema van A naar B gestuurd,
Nu ben ik nieuwsgierig hoe dit schema er uit zag?

[Jammermodus]
Dat valt mij ook op, zo was er laatst een PI filter dat een T bleek te zijn, maar ik vind de aanzet niet terug in het topic. Ik begrijp best dat Fred alleen door de allerbeste geholpen wil worden en deze persoon/personen via mail benaderd.
Alleen degradeer je CO daarmee tot een soort msn en is het topic voor een buitenstaander nog amper leesbaar of interessant.
Aldus, naar mijn mening.
[/Jammermodus]

Update
Hier doende met een drietraps MF versterker met een hybride cascode van een fet+tor. Nog bezig met het temmen van de oscillanten en de AVR...

Inderdaad, liefst zoveel mogelijk alles op het forum houden.

Welke frequentie heb je voor je MF gekozen?
Wat is het idee achter de hybride cascode? AVR?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 juli 2007 13:29:46 schreef Rd12tf:
Dat valt mij ook op, zo was er laatst een PI filter dat een T bleek te zijn, maar ik vind de aanzet niet terug in het topic.

De aanzet stond er vlak voor:

Op 4 juli 2007 23:31:04 schreef fred101:
(1,5uH spoel naar aarde en dan 2x 1n als pi-filter)

Daar is dus geen schema verstuurd :). Ik wil ook alles in het forum waarop gereageerd wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Rd12tf en wie dan ook nog maar, in jammermodus of foetermodus:
ik zal het NOOIT meer doen, schema staat nu op het archief.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ecl86%20versterker.jpg
Nee hoor, Fred had niks stiekum met mij geritseld, 't was gewoon omdat ik dacht "dat ECL versterkertje kennen de hooggeleerde Dames wel, daar ga ik het archief niet mee belasten".
Ik strooi asch op mijn hoofd, scheur mijne klederen en offer nog maar even een maagd.

De Grote Hellehond Zelve.

@(Z)weetvoetje
Gewoon op 455kHz, ik had nog een hoop van die Toko trafo'tjes liggen. De reden voor de cascode is inderdaad vanwege de mogelijkheid tot AVR.

@Frithjof
Maak daar maar twee maagden van!
;)

@Fet, Ok het stond er wel, mijn excuses aan Fred dan!
Ik had de indruk, dat er meer achter de schermen gebeurde dan in het forum geplaatst werd.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 5 juli 2007 15:29:40 (26%)

ik heb nog maar een keer de link in het stukje gezet, op een of andere manier was die nadat ik het had gecontroleerd verdwenen.
Twee maagden kan niet, moet er eerst een nieuwe lichting komen.
O ja, als ik iets privé stuur schrijf ik wel altijd op het forum dat ik dat doe.

@#$%^&@!! weer erop gezet, nog gecontroleerd, ja hoor,OK. En nu na uitloggen weer geprobeerd en is ie weer foetsie, er staat alleen een rood puntje. Voor alle zekerheid als het weer eens niet lukt, het is :

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecl86%20versterker.jpg

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op donderdag 5 juli 2007 15:54:47 (34%)

De Grote Hellehond Zelve.

Je hebt in je brouwser waarschijnlijk het weergeven van plaatjes uitgezet(?) Hier doet tie het goed.

Update:
Uit pure woede en frustratie over de ontembare oscillanten, heb ik de cascode trapjes in nog geen 30s ontmanteld en vervangen door echte (niet door diodes beschermde) DG mosfets, de BFS28. Gaat stukken beter!
Alleen denkt mijn bandfilter aan de ingang daar anders over, heeft nu twee resonanties: 332kHz en 455kHz. Grrrrrrr!!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 5 juli 2007 16:16:43 (16%)

Dit topic is gesloten