Ik heb de radio gemaakt. Regelbare condensator ben ik uit gekomen doormiddel van de piepjestest. Toen bleven er maar een paar over. Spoel gemaakt, in het breadbord gestoken (wel afgestript / schoon gebrand) maar als ik de massa aan de verwarming leg, en een beetje er tegen aan tik, hoor ik alleen het getik door de boxen. ( aan de potmeter heb ik computerboxjes gedaan, laatste deel van de versterker niet gebouwd). Als ik de ferrietstaaf verschuif/ condensator verdraai gebeurd er ook niks. Ook niet met een andere regelbare condensator. Hoe komt dat?
ff uitleggen hoe ik de spoel gemaakt heb.
Een ferrietstaaf met daarom heen papier met plakband en tussen het papier en de ferrietstaaf een sateprikker. Daarna 60 windingen er om heen gedaan. Plakband er over. Daarna 12 windingen. van de 60 gaat de ene kant naar de massa, andere naar de diode. Van de 12 windingen, 1 naar de massa, andere aan een ongeaard, geen massa, aan een stuk ijzer (ophanging van planken aan de muur). Ferrietstaaf is wel in 2 helfjes, komt door ongelukkig transport in mn tas.
De twaalf windingen zijn voor een flinke antenne (10 of 20m draad ofzoiets). Een korte (enkele meters) kun je beter bovenaan de 60 windingen aansluiten, eventueel via een kleine condensator (50 à 100 pF).
Als ik je verhaal goed begrijp, heb je nu wel een èrg kleine antenne. Dat zal niet veel opleveren; je moet echt met wat draad aan komen zetten 
Op 7 juni 2007 23:17:13 schreef Frederick E. Terman:
De twaalf windingen zijn voor een flinke antenne (10 of 20m draad ofzoiets). Een korte (enkele meters) kun je beter bovenaan de 60 windingen aansluiten, eventueel via een kleine condensator (50 à 100 pF).Als ik je verhaal goed begrijp, heb je nu wel een èrg kleine antenne. Dat zal niet veel opleveren; je moet echt met wat draad aan komen zetten
Dus als ik het goed begrijp, moet ik gewoon het aantal windingen primair vermeerderen? En de draad die ik over hou langer laten?
Alvast bedankt.
Ik bedoel dit:
- de antenne moet meters lang zijn
- de antenne kan aan de top van de kring
- maar via een condensator als hij wat langer is
- beter aan de koppelwikkeling als hij echt heel lang is
Gewoon proberen, maar EERST zoveel mogelijk meters draad buiten ophangen als antenne.
De spoelen zelf hoef je niet te veranderen (/edit:alleen wel de ferrietstaaf weer lijmen
)
De verwarming als aarde is waarschijnlijk wel goed genoeg.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Op 8 juni 2007 07:19:39 schreef Frederick E. Terman:
Ik bedoel dit:
- de antenne moet meters lang zijn
- de antenne kan aan de top van de kring
- maar via een condensator als hij wat langer is
- beter aan de koppelwikkeling als hij echt heel lang is
Wat is het verschil tussen de top van de kring en de koppelwikkeling? het komt toch op hetzelfde neer? Of is de kring die 60 windingen?
"De kring" = de afgestemde kring, of resonantiekring.
In jouw geval die spoel van 60 windingen met de condensator eroverheen.
Die andere spoel is een koppelspoel.
Draaddikte maakt niet uit zeker? En liefst niet geisoleerd met plastic? Mag het dezelfde draad zijn als de spoel?
Wij hebben thuis een ijzeren buis als vlaggenmast. Als ik deze nu op 2 palen leg en daarna de draad erop aan sluit, zou het toch ook goed moeten wezen?
Draaddikte maakt niet uit. Het mag dezelfde soort draad zijn.
Isolatie maakt ook niet uit voor de ontvangst, maar waar de draad dingen raakt (waar hij is opgehangen bijvoorbeeld) moet hij wel geïsoleerd worden.
Dat van die vlaggenmast begrijp ik niet goed.
Voor je ontvangertje heb je gewoon een antenne nodig, zo lang en hoog mogelijk; alles wat daaraan voldoet is een antenne. Ik zou gewoon draad nemen, wel zo makkelijk en veilig.
Voorbeeld (het mag ook iets minder
)
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Die vlaggenmast is van ijzer. We kunnen hem gewoon strijken. Ik dacht als ik hem nu plat op isolaters leg, en dan de draad er aan vast maakt, krijgt hij ook golven voor het ontvangst.
Op 10 juni 2007 22:29:45 schreef Corné 12:
Die vlaggenmast is van ijzer. We kunnen hem gewoon strijken. Ik dacht als ik hem nu plat op isolaters leg, en dan de draad er aan vast maakt, krijgt hij ook golven voor het ontvangst.
Wat een gedoe, gewoon een lang stuk uit het raam zonder poespas.
@FET: Maar je moet wel je contactovergangen goed hebben anders is het door corrosie snel gebeurd...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Hoho, IK wil die vlaggenmast helemaal niet gebruiken.. 
ik geef alleen toe dat hij ook "golven voor het ontvangst krijgt".
Natuurlijk is een draadje handiger, dat hoopte ik duidelijk te krijgen 
Op 12 juni 2007 07:09:52 schreef Corné 12:
Een stukje schrikdraad misschien, die kan ik zolang maken als ik wil.![]()
Er zal tocht wel een hijstouw aan die vlaggemast zitten? Isolator van een stukje electrabuis er aan. Daaraan een lange draad en omhoog met die antenne.
De andere kant van de draad, hup door het raam en aan je radio.
Schrikdraad als antenne kan, zolang de hele installatie maar is afgekoppeld en uit staat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 12 juni 2007 07:18:31 schreef Hugo Welther:
[...]Schrikdraad als antenne kan, zolang de hele installatie maar is afgekoppeld en uit staat.
Wordt het dan een damping wave ontvanger of een vonkenzender 
Fred
Geprobeerd met schrikdraad (ongeveer 6 m). Vastgebonden met touw in de vlaggenmast. Ding naar binnen aan de 60 windingen geknoopt geprobeerd doet het nog steeds niet. Die koppelwindingen geprobeerd, deed het ook niet. Als ik 1 signaal draad aan de min leg van de versterker, hoor ik wel wat in de boxjes. Ferrietstaaf is gelijmd, maar er komt nog steeds geen geluid uit. Af en toe wat hoge geluidjes, maar geen ruis of zo iets dergelijks. Waar ligt dit aan?
Edit: Kwam net een tractor voorbij en toen hoorde ik een klein beetje geruis in mn radio.
Hier een stel foto's:
(staaf)
http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0267.JPG
(versterker)
http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0268.JPG
(regelbare condensator + diode)
http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0269.JPG
(antenne bovenaan zit touw)
http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0271.JPG
http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0272.JPG
Ik hoop dat jullie de fout kunnen ontdekken.
Alvast bedankt daarvoor.
We bedoelen scherpe foto's, jouw foto's vallen niet onder die definitie.
Begin eens met alle bedrading in te korten tot een paar cm.
Wat voor diode gebruik je? Lijkt een 1N4148 o.i.d.
Je hebt toch wel de isolatie van het wikkeldraad afgehaald waar je hem aansluit?
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij heb je de variabele condensator met de aardlipjes op de rest van je radio aangesloten.
Zo is het een kortsluiting.
Heb je geen universeel meter om dat te controleren?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens mij zit de variabele condensator idd verkeerd, de condensators in je versterkertje kun je beter keramisch nemen. Of je transistor goed zit kan ik zo wazig niet zien. Daarnaast denk ik dat een transistortje niet genoeg is om veel uit je speaker te halen. Hooguit voor een koptelefoon of line-ingang. Voor de diode het beste een germanium type nemen.
Fred