Op 7 juni 2008 12:40:26 schreef ej_on_line:
Ik vind vooral het hele DOS gedoe er knap uitzien. In deze tijden van GUI's met vanalle bewegende dingen en zo zouden we bijna vergeten hoe het ooit begonnen is.
[OFF TOPIC]
we hebben het daar bij ons op het werk weleens over:
vroeger met een 286/386 Pc kon je de knop aanzetten 15 seconden wachten en dan had je een keuze menu (weinig mensen starten op in de prompt) en kon je binnen 30 seconden een teksteverwerker (meestal WP 4.2/5.1).
vandaag de dag is wondows dan nog niet geeneens opgestart... WHAT a improvement. De Pc die het snelste opstart bij ons is een P1 150 MHz. met win '98 die als meetbarrel fungeert. De overige PC's zijn allemaal trager! En daar zitten toch hele nieuwe bakken tussen.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Oeps perongeluk een post van riktw verwijdert :
mijn windows XP PC start op en is bruikbaar in 28 seconden hoor.
en dat is een single core amd(amd athlon *64 3000+)
kwestie van weinig doelloze zooi laten opstarten zoals msn, en meer van dat ongein.
maar wel mooi gedaan sine, leuk idee voor een oude pentium 1 die vast wel ergens rondzweeft hier.
[Bericht gewijzigd door riktw op 8 juni 2008 12:57:28]
mwaah, nu zou ik het niet meer bouwen, een mp3 speler krijg je al bij een pakje boter.
Maar toen die krengen pas op kwamen waren ze gruwelijk duur, en als je dan toch nog een berg zooi hebt liggen bouw je hem natuurlijk zelf 
Maar de 24 uur zijn royaal voorbij ... dus een nieuwe opdracht.
Een foto van een zelfbouw muziek instrument
het liefst elektronisch natuurlijk 
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Mijn profielwerkstuk.
Dit moet een soort van elektrische gitaar voorstellen. Als gitaar is het compleet gefaald; want we kregen van de school geen budget om normale (goedwerkende) onderdelen te kopen; en daarom bleek het praktisch onmogelijk om hem te stemmen.
Maar de capacitieve (!) pickup werkte wel. (maar niet in combinatie met de klasse-D versterker die ik erbij gebouwd heb; die versterker gaf EMC; en dat stoorde dan weer op de gitaar.)
Werking van de pickup: De capaciteit tussen snaren, en het alu-plaatje eronder wordt op een resonantiekring gezet. Door de verandering van de capaciteit veranderd resonantiefrequentie; en dus de hoeveelheid doorlaat in de resonantiekromme. Dat ging redelijk goed, al was er vrij veel ruis. (de modulatie bedroeg zo'n -40dB; en ik kreeg uit de oscillator zo'n -80dB AM-ruis; dus dat leverde dan zon'-40dB ruis op) Nouja, het was als 'proof of principle' wel gelukt. Maar de uitvoering was een beetje triest 
En dan nu een project dat iets met geld doet
(en dan bedoel ik niet dat het een aanslag op je portomonnee was
)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Okay, de elektronica is niet van mezelf, wel zelf hersteld 
Gaat om een NRI muntproever die kapot was en bovendien nog steeds enkel hollandsche florijnen accepteerde ipv euro's. Zie ook dit topic.
![]()
(klikbaar voor groter formaat)
Uiteindelijk weten te repareren en daarna te reverse-engineeren. Bleek TTL-niveau RS232 aan boord, en na een HELE hoop trial en error eindelijk uitgevonden hoe dat protocol in elkaar stak. Zelfs nog een programmertje gemaakt voor de EEPROM die erop zat, om waarden te kunnen vergelijken met wat ik op de seriele lijn op kon vragen en om te kijken met welke commando's ik iets in die eeprom kon zetten. Bovendien nog een andere kapotte muntproever van hetzelfde type van ebay gehaald, om verschillen te kunnen zien. Het heeft uiteindelijk allemaal zijn vruchten afgeworpen, want ik kon de betreffende originele NRI software+hardware (level-convertertje dus..) wel overkopen van iemand die daar rond invoering van de euro zelf in geinvesteerd had, maar die wilde daar een paar honderd euro voor hebben. Nee dank je...
In C# dus maar zelf een applicatie gemaakt om het ding om te programmeren naar andere munten. Hij kan handmatig ingegeven waarden programmeren, of 'leren' aan de hand van een aantal ingeworpen munten van dezelfde waarde, waarna je desgewenst nog marges kan verruimen. Applicatie is een beetje in elkaar gehackt, zo staat hij lekker blocking op seriele input te wachten, maar had geen zin om met aparte treads aan de gang te gaan...

Per kanaal alle min en max meetwaarden, en links de waarden van de laatst ingeworpen, of de eerstvolgende (wacht blocking) ingeworpen munt. Van deze munt kun je indien gewenst meteen de waarden overhevelen naar 1 van de kanalen.
Vak onderin is wat debug-info: de data over de seriele lijn.
Volgende opdracht: Zelfgemaakte elektronisch gestuurde mechanische afsluiting van iets (ik stel me iets met een slot en een elektromagneet-gestuurd palletje voor, maar wellicht heeft iemand een andere leuke invulling?)
Op 5 juni 2008 08:56:33 schreef Mr. SnuGGelS:Ik soldeer ook regelmatig een ATI Xilleon 226 processor (PBGA) maar weet niet hoeveel aansluitingen die heeft.
Ik heb het nog even nagezocht; de BGA die ik regelmatig soldeer heeft 571 ballen.
Fotootje van een door mij gesoldeerde processor: link!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hotplate ofzo, met de juiste apparatuur is bga niet zo spannend.
Bovendien was er al een andere foto-opdracht 
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
zo, ik mag eens een opdracht geven:)
een zelfgemaakt electronica project voor je geliefde (vrouw, vriendin, ect.)
natuurlijk zo romanties mogelijk:D
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
volgens mij is dit van die zogenaamde humor die ik niet begrijp:P (niet verkeerd bedoelt hoor)
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (18%)]
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Die snap ik ook niet vrees ik, maar hier een klein projectje ivm romantiek :d
Voor vorige valentijn een hartje gemaakt met random knipperende lichtjes, ZONDER microcontroller 
klein is fijn
Moderator
Op 10 juni 2008 18:48:23 schreef electro_freakz:
volgens mij is dit van die zogenaamde humor die ik niet begrijp
Das dan maar goed. 
En wat is de nieuwe opdracht?
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Da's bij mij een zonnebril met langs iedere zijkant een motortje met een wattenstaaftje op bevestigd voor 'm te kuisen.
Helaas geen foto van 
klein is fijn
Moderator
Op 10 juni 2008 19:41:45 schreef Monster_Henry:
Je meest ONnuttig project ooit
De mini LM317 voeding van deze site, die staat hier toch al een half jaartje naast me, zonder ooit iets nuttigs te hebben gedaan. Ik heb dat ding destijds alleen in elkaar gezet om er een leuke foto van te maken, er is zelfs nog nooit spanning op gezet!
Dat is dus de reden dat hij bij mij uitrookte: ik had exact zo gemaakt als op de foto. Je moet die voorste elco omdraaien...
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 10 juni 2008 21:42:13 schreef High met Henk:
Dat is dus de reden dat hij bij mij uitrookte: ik had exact zo gemaakt als op de foto. Je moet die voorste elco omdraaien...
ojaa... haha... copy-cat in action 
klein is fijn
Moderator
Op 10 juni 2008 21:42:13 schreef High met Henk:
Dat is dus de reden dat hij bij mij uitrookte: [...] Je moet die voorste elco omdraaien...
Huh? Ik heb het nog even nagekeken, maar de elco's staan gewoon goed. Beide hebben ze de min naar buiten gericht.
Als niemand iets nuttelozers heeft dan ga ik er maar vandoor met de opdracht:
Ik wil een gemold printboortje zien. Des te erger des te beter.
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Boortje of boardje?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (91%)]
klein is fijn
Moderator
Op 10 juni 2008 22:16:48 schreef Scheef_schaap:
Boortje of boardje?
Er staat toch gewoon boortje of ben ik gek? 
Op 10 juni 2008 22:26:07 schreef High met Henk:
@KIF: snap het nou, ik wilde je uitdagen om het ding aan te zetten en was hij minder zinloos!!
Hehe, leuk geprobeerd.
Misschien gaat ie ooit nog eens aan.
@Scheef_schaap: Je zou je postgedrag verbeteren... Merk er weinig van... Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys nog eens door, we blijven niet waarschuwen.
Monster_Henry
pcnerd
Take a parachute, and jump!
kan nog steeds hoor, leuke plaatjes zijn vast wel altijd welkom...
en verder, ik heb alleen maar een zooitje afgeknapte boortjes, niet echt spectaculair. Gebeurt ook weinig anders mee volgens mij dan breken...