Regelbare voeding (labvoeding)

Hallo CO-ers,

Ik wil graag deze voeding maken:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71

Dit topic heb ik ook doorgelezen, alleen zijn er een paar dingen nog niet helemaal duidelijk.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1/labvoeding

-De voeding, ik heb nog een 2A 1*12 V trafo liggen, maar dan moet ik er nog eentje bij kopen (inclusief pakketkosten). Ik heb ook nog een trafo van 31 V 3A (zo is hij gezekerd) uit een versterker. Is deze misschien bruikbaar?

- De draadbruggen, waarvoor dienen deze en kun je deze compleet krijgen? En waar precies?

- Als laatste wil ik graag een voltmeter en een stroommeter, http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=40…
Is deze er geschikt voor? En meet hij dan alleen de stroom of geeft hij ook nog aan hoeveel stroom er door gaat?

Dat je de spanning kunt regelen snap ik, maar hoe wordt de stroom eigenlijk geregeld? Je zit toch altijd met een vast vermogen?

Alvast bedankt (sorry, voor de zoveelste labvoeding vraag, maar ik kwam er niet helemaal uit).

Hugo Welther

Moderator

Oeps, dat woordt moeilijk. Draadbruggen los kopen.
Misschien een stukje montage gebruiken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

half-offtopic, maar toch een beetje on-topic:

deze voeding, hoe kan je deze meer dan 1,5 ampere laten leveren? (denk aan + - 8-10A)

is dit ook een kwestie van een flinke tor over de lm317 heenzetten, of gaat dit dan niet op?

groeten,

wim

Dan is de voeding niet meer kortsluitvast. Zodra de torren bijgeschakeld worden en deze overbelast raken door kortsluiting zullen deze gewoon overlijden.

dank voor de snelle reactie.

en is daar ook een (eenvoudige) oplossing voor? diode over geheel heen?

wim

Gelieve niet dit topic te kapen.

Als je een zwaardere voeding wilt maken lijkt een `normale' opzet zoals het Elektuur ontwerp uit 1982 mij een logischer uitgangspunt. Veel ingewikkelder is het niet.

Nu weer ontopic. :)

Corne, die 31V trafo, dat is echt te hoog.
Dickbest heeft nog wel een 12V ringkerntrafo bij de aanbiedingen staan.

Die metertjes kunnen prima. Wel even een dubbele aparte mini-voeding erbij bouwen. Ik ben er zelf ook mee bezig, de metertjes heb ik al van Dickbest :P
Als je interesse hebt in mijn printplaatontwerp voor de mini-voeding (deels smd) kun je die krijgen.

De stroombegrenzing werkt zo: als de aangesloten schakeling meer stroom wil trekken dan ingesteld laat de labvoeding z'n uitgangsspanning zakken.

Op 25 juni 2007 13:34:48 schreef Hugo Welther:
Oeps, dat woordt moeilijk. Draadbruggen los kopen.
Misschien een stukje montage gebruiken.

Ze bestaan wel, met zo'n wit manteltje eromheen. Net weerstanden.
Zelf ben ik fan van het vertinde of verzilverde koperdraad. Kun je mooie draadbruggen mee maken.

Is dit geen goede trafo? Want ik heb er namelijk al zo eentje liggen. http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=40

Mini-voeding, kun je daar ook de stroom mee regelen of alleen de spanning? Ik weet niet of het echt nodig is om de stroom te regelen. Ik wil hem hoofdzaak gebruiken om printplaatjes te voeden. SMD heb ik geen ervaring mee. Ik wil nu voor de eerste keer gaan etsen. Is SMD lastig om te solderen?

Ja, zo'n 2e trafo erbij gaat wel.

Die LCD-displays van Dickbest hebben ieder hun eigen aparte voeding nodig van 9V. Henry S heeft er een convertertje voor gemaakt , zie het topic over de labvoeding. Ik doe het anders: zo'n mini trafootje van ongeveer 2VA 2x9V, en dan 2x brugcel-elko-78L09.

Die SMD is dat nog heel klein smd of het 'grotere' smd? Over het voeden van die meters, ik denk dat ik het eerst doe met een batterij en dan een relaistje, ergens tussen. (dubbele schakelaar ofzo).

Wat voor koelplaat is er nodig voor de lm317 en? De draadbruggen, ik had begrepen dat deze niet compleet te koop waren, hoe kan ik die het beste maken?
De voeding kan ik die maken met een gewone trafo 2A 12V en dan een ringkerntrafo? Of moeten ze exact hetzelfde type zijn?

Alvast bedankt.

Een draadbrug is niet meer dan, de naam zegt het al, een stukje draad wat als een 'brug' tussen 2 draadjes zit. Wordt veelal gebruikt om een stuk printplaat te overbruggen.

Wat betreft de koelplaat. Er zijn hier ongetwijfeld mensen die het uit hun hoofd kunnen, maar ik kijk gewoon hier. Daar staat precies wat je moet rekenen en doen.

De trafo's moeten bij mijn weten wel van dezelfde soort en hetzelfde type zijn. Iedere trafo heeft namelijk weer andere eigenschappen e.d.

[Bericht gewijzigd door RvL op maandag 25 juni 2007 22:16:30

Hugo Welther

Moderator

Waarom twee trafo's?
Één trafo met secundair twee 12V 2A wikkelingen is prima.
Een 24V 2A trafo met midden-aftakking is ook goed.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=21…

Ik had aan Dick gevraagd of deze trafo 2 uitgangen heeft. Kreeg dit als antwoord: Deze trafo's hebben 1 uitgang, en dat stapje er tussenin is helaas volledig
uitgesloten. De enige oplossing is dat je een kleine wisselschakelaar voor
de komma gebruikt (1 stand onder de 20 en de andere boven de 20).

Kan ik deze trafo alleen voor de voeding gebruiken of niet?

Nee, de labvoeding heeft een trafo met middenaftakking nodig. Die ringkern van Dickbest heeft maar 1 wikkeling. Of je moet twee van die ringkernen nemen...

Maar het kan dus niet met die gewone trafo en dan met een ringkerntrafo?

Ik neem nu een gewone trafo erbij net zo 1 als ik er al had. Die is 12 V 1*2A. Moet ik dan gewoon de secundaire wikkelingen aan elkaar maken?

De draadbruggen snap ik nu wat het is, je overbrugt gewoon iets, zoals de naam al zegt.

Volgens Henry S. moeten ze hier staan: De print heeft 2 draadbruggen:
-Tussen C6 en R8
-Onder R3

Als eerste moet de draad dan van onder R8 en dan naar de + van de C6 of naar de min?

Alvast bedankt.
Onder R3 moet hij dan parallel aan R3 staan?

Je kunt ze prima zien zitten als je de tekening van de printplaat erbij neemt.

Hugo Welther

Moderator

Zie de componenten opstelling
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20comp.jpg

De dikke lijn naast C6/R8 en onder R3 zijn de draadbruggen.

Sorry, daar had ik net niet gekeken. Maar hoe zit het met die 2 trafo's, als ik ze aan elkaar maak, welke is dan 1,2 of 3?

Nog ff een klein vraagje. Morgen wil ik de lay-out op sheet zetten. Nu heb ik hem uitgeprint in pdf, alleen hij lijkt zo klein, hij is namelijk 5,5 cm bij 11 cm, klopt dit?

Henry S.

Moderator

Op 27 juni 2007 12:01:16 schreef Corné 12:
Sorry, daar had ik net niet gekeken. Maar hoe zit het met die 2 trafo's, als ik ze aan elkaar maak, welke is dan 1,2 of 3?

Zie schema, zorgen dat de wikkelingen in serie samen 24V geven en niet 0V, wat gebeurt als een trafo primair of secundair verkeerd om zit.

Op 28 juni 2007 22:48:24 schreef Corné 12:
Nog ff een klein vraagje. Morgen wil ik de lay-out op sheet zetten. Nu heb ik hem uitgeprint in pdf, alleen hij lijkt zo klein, hij is namelijk 5,5 cm bij 11 cm, klopt dit?

5,0cm bij 11,2cm zijn de juiste maten.
Idd een klein printje maar het hoeft niet groter.
BTW, boor zo klein mogelijk, het is gebleken dat de eilandjes voor velen net te klein zijn, zie het topic.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik heb 0,7 mm boren besteld. Is dat klein genoeg?

Henry S.

Moderator

Jahoor.

Op 2 augustus 2006 00:40:32 schreef Henry S.:
Je boor is te groot >:)

Sommige pads zijn aan de krappe kant, maar met een 0.7mm boor prima te doen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.