Ik zal voor siliconen gaan..
heb in duitsland een setje gekocht.. (wel zelf maken) voor 10 euro..
2 meter draad van rood/zwart/gron/geel/blauw.. incl. bananenstekers..

hallo...

Over die lab-voeding, heb ik zo nog'n vraag
wat precies doet die t3 eigentlijk?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

T3 staat geschakeld als constante stroombron van +-10mA.
In principe zou een weerstand ook werken maar de rimpel op de negatieve voedingsspanning zou ook op de uitgang te zien zijn.
Een constante stroom door D6 en D7 maak de spanning hierover stabieler. Die spanning maakt dat de uitgangsspanning van de LM317 tot nul kan geregeld worden, wat normaal niet mogelijk is (min= 1,25V)

Hallo CO-ers,

Ik heb nu weer 2 meters gekocht. Ook heb ik 2* de 78L09 voeding gemaakt met een trafo met een gescheiden voeding. De voeding is nu goed. Nu heb ik alleen een vraagje over het meten. De voltmeter moet ik toch parallel over de labvoeding zetten en de amperemeter toch in serie? Als ik het zo doe, dan kan er toch niks mis gaan?

Sorry voor de domme vraag. Ik heb al 2 meters naar RIP geholpen, maar ik wil niet nog 2 naar RIP helpen.:P

Als ik het goed begrijp heb je twee DVM meters, een voor spanning en een voor stroom.

Die voor de spanning zet je over de output van de labvoeding.
Die van de stroom over de shunt weerstand! (eigenlijk is dit ook een spanning meter, je meet immers de spanningsval over de shunt weerstand, dit zal echter milivolts zijn.

Vergeet de spanningsdelers vòòr de DVM's niet!

Spanningsmeting: Het spanningsbereik van je voeding moet teruggebracht worden binnen het natieve spanningsbereik van de DVM (meestal 200mV), dus een 1:100 (1M/10K) of 1:1000 spanningsdeler (1M/1K).

Stroommeting: Afhankelijk van de waarde van de shuntweerstand en de maximum uitgangsstroom.

Ja, de weerstanden heb ik aangepast, volgens de gebruiksaanwijzing. Ook heb ik zo elk een voeding gegeven met een trafo met 2 secundaire wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (12%)]