Buizenpraat Deel 3.

Dit topic is gesloten

Zeker die mooie kwikdampgelijkrichters.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Even een pauze moeten maken ivm een LCD TV...

SE trap omgebouwd naar kathodevolger. De eerste proeven klinken meteen een stuk rustiger, en met de volledige audiobandbreedte.
De PL504 als triode geschakeld, maar dat kan nog veranderen.

Helaas versterkt zo'n trap maar 1 keer, en heb ik nu wat te weinig versterking. Ik ga de voedingsspanning verdubbelen, dan ik meer uit de ECC halen. En vergelijken tussen triode en penthode.

Op 1 juni 2010 21:36:50 schreef Tidak Ada:
Ach ja, stom ik deel in de gauwigheid door 3 in plaats van door 3,3333... (is zo moeilijk uit m'n hoofd). Maar dan toch: 27×0.3×2 = 16,2W plus 1.9W voor de ECC82 geeft dat nog altijd 18,1W (zat ik er dus nog geen 10% naast). Die anode dissipatie verwaarloos ik maar. Wordt die koffie iets kouder :r

In totaal kom je dan idd dicht bij 20W

Hoeveel vermogen wil je er uithalen? 0,1 W uit een koptelefoon is best pijnlijk

Van uitgangsvermogen kan je bijna niet spreken ;)

Op 2 juni 2010 09:52:30 schreef Gadjo Dilo:
Je kunt eventueel ook nog EL519's gaan sparen. En hoe zou een HV powertriode als een PD500/510 zich lenen voor een dergelijke toepassing?

EL519 zijn van die melkflessen, heb ik een betere bestemming voor (HF), de triode wil ik voor de gein nog wel even te voorschijn halen.

Op 10 juni 2010 14:14:00 schreef mace1337:
Ik zit mij de laatste tijd af te vragen wat de voorkeur geniet.
Voor een voeding, gewoon een trafo met een diodebrug, of een trafo met centertap als massa en dan met 2 diodes voor de + ?

Wat is "beter" (voors- en tegens?)

Een trafo met middenaftakking scheelt je idd een buis. Je hebt wel twee keer de voedingsspanning nodig, maar daar staat tegenover dat je trafostroom een stuk lager is tov een trafo met brug.
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf laat dat goed zien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Vandaag ook maar eens wat experimenten gedaan. Ik had nog een stel ECLL800's liggen.
Hier maar eens een versterkertje mee opgebouwd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecll800%20amp%20en%20ugt.jpg

Dit buisje bevat twee eindpenthodes en een triode. De triode is gelijk de fasedraaier.
Een paar weerstandjes, een elko en twee condensatoren maakt een 8,5W eindtrap in klasse AB.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ecll800%20detail.jpg

Met een halve ECC81 maak je een pre-ampje erbij.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ecll800%20amp%20overview.jpg

UGT is ex Bocama/Lafayette

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Dat is een creatief buisje!

Zoiets er van gemaakt?

http://www.radiomuseum.org/images/tubeenvdiag_klein/ecll800.gif

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Best gewild buisje ook. Zijn vaak slecht doordat ze vrij heet worden door 2 eindpenthodes in één novalballon. Ze zitten in de laatste vaak duitse buizentoestellen. Je hebt ook de ELL80, da's ongeveer hetzelfde zonder fasedraaibuisje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Ja, gewoon volgens het Amroh buizenboek. Veel anders kan het ook niet.
Gezamelijke kathode en stuurrooster van de triode zit intern aan g1 van een van de penthodes. g1 (penthode) en stuurrooster (triode) is gewoon doorgewikkeld, de kathode loopt ook door.
De triode staat bovenop de penthode. Zie de tweede foto.

Met Boacama UGT's klopt de Raa niet helemaal, maar dat vang je secundair wel weer op.

Deze buis bestaat ook zonder triode, de ELL800. Je hebt dan een ECC82 nodig als fasedraaier en pre-amp.

(NIB NOS Beesterszwaag 2 jaar geleden, bij een stand die niet wist wat dit voor buisjes waren)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Leuk; een van de eerste IC's!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Buizen IC:
http://www.electricstuff.co.uk/loewe.html

1926!

@Hugo,
Mooi werk!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 15 juni 2010 12:02:26 (15%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Heremijntijd, daar zitten de weerstandjes ook nog bij. In hun éigen vacuum nog wel..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heren (en Dames?)

Ik heb een berg stoffige onderdelen en jeukende vingers.
Ik ben van plan een tweetal monoblokken te maken op basis van de 6P14P (Russische EL84). Ik wil het alleen niet heel erg standaard houden. dus ik wil voor een niet veel voorkomende variant gaan, namelijk de PPP (Parallel Push-Pull). 4 buizen per kanaal dus.

Nu kan ik weinig schema's vinden en zelf ontwerpen heb ik weinig sjoege van. Echter begrijp ik dat ik huidige schema's ook kan aanpassen op parallelle werking? De voeding moet dan 2x zoveel stroom kunnen leveren dat is zo logisch als wat, maar die maak ik dan wel met PSUD. :) Maar kan ik gewoon een EL84 Push-Pull schema pakken en dan de boel dubbel uitvoeren en de waardes van de weerstanden aanpassen?

Zoals de UGT die zal dan wel de halve Raa moeten hebben en ik denk dat er ook een paar weerstanden gehalveerd moeten worden? (Kathodeweerstand?)
Een CCS zou ook mooi zijn zoals bijv in de oddwatt, en dan 1 CCS per paar buizen.

Kijk... Zo'n amp met vier EL84-buizen per kant heb ik ook gemaakt. Dan wel als stereo-amp en niet als twee monoblokken. Het ding klinkt goed :-)

Schema's en andere info hier:
http://www.timmestein.nl/index.php?page=Tube-amplifier

Website -- Slopen is ook een kunst...

Ziet er goed uit, ik ga je site even lezen. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 juni 2010 17:35:53 (79%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zet eens twee balanstrappen in brug, dàt zou weer eens wat anders zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok, waarom niet?

Is dit moeilijker dan 2 brugtrappen in balans, en zo ja, waarom?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 juni 2010 17:36:01 (53%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet niet wat onder een 'brugtrap' verstaan zou kunnen worden - behalve natuurlijk die wenteltrap in de pijler van een brug. :)

Ik bedoel gewoon: twee SEPP (seriebalans; zoals alle gewone torreneindtrappen zitten) met ieder 2xEL84, in tegenfase aansturen, en de weergever (die een paar honderd ohm zou zijn) tussen hun uitgangen hangen.
Je mag trouwens bij de EL84 maar 100V tussen gloeidraad en kathode hebben; normaal gesproken zou je dus een aparte gloeistroomtransformator voor de 'bovenste' buizen nodig hebben. Ieder hun eigen, ook nog... hm. Kostbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 juni 2010 15:35:49 schreef Frederick E. Terman:
Ik weet niet wat onder een 'brugtrap' verstaan zou kunnen worden - behalve natuurlijk die wenteltrap in de pijler van een brug. :)

Ja joh niet zo slim doen he je snapt me wel. :P ;)

Ik bedoelde dus eigenlijk in plaats van 2 parallele buizen per helft van een balansschakeling dat je 2 balansschakelingen parallel aansluit.

Ik bedoel gewoon: twee SEPP (seriebalans; zoals alle gewone torreneindtrappen zitten) met ieder 2xEL84, in tegenfase aansturen, en de weergever (die een paar honderd ohm zou zijn) tussen hun uitgangen hangen.
Je mag trouwens bij de EL84 maar 100V tussen gloeidraad en kathode hebben; normaal gesproken zou je dus een aparte gloeistroomtransformator voor de 'bovenste' buizen nodig hebben. Ieder hun eigen, ook nog... hm. Kostbaar.

Hmm. Ik wil het niet al te duur maken want ik wil vooral onderdelen gebruiken die ik al heb.

Frederick E. Terman

Honourable Member

't Was ook maar een wild idee.. al voortbordurend kom ik er dus ook achter dat het veel te onhandig is, vanwege die aparte gloeivoedingen.

Maar, of je nu twee parallelschakelingen in balans (gewone, met trafo) zet, of twee balansschakelingen parallel (waarbij de trafo's natuurlijk samenvallen tot één trafo), dat komt denk ik op hetzelfde neer.

Twee EL84's parallel mag je denk ik gewoon behandelen als één nieuwe pentode, met de dubbele steilheid maar de halve inwendige weerstand.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

heel simpel, de waarde van de uitgangstrafo moet je door 2 delen.
als je 2 weerstanden van 1K parallel zet houd je ook maar 500 ohm over, met buizen hetzelfde verhaal.
vermogen verdubbelt uiteraard, dus de versterking van het hele zaakje moet wel omhoog.
http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

en daar kan je alles vinden om zelf een schema te ontwerpen (bookmarktip, en misschien wel leuk om in de link sectie te plaatsen?)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat de spanningsversterking hetzelfde mag blijven. De twee roosters staan parallel, en moeten dezelfde spanning krijgen als bij een enkele buis.
[Als je met roosterstroom stuurt (dus klasse AB2), dan moet je natuurlijk wel de dubbele roosterstroom leveren. Maar dat blijft weinig vergeleken bij de ballast die je dan toch moet hebben; het totaal neemt dus nauwelijks toe.]

De twee buizen samen leveren "vanzelf" de dubbele stroom. Vandaar dat je dan mag rekenen met de dubbele steilheid.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Onder begeleiding van Arrow op 828kHz de PL504 kathodevolger uitgewerkt, nu in penthode. Voeding met een trippler opgekrikt naar een kleine 80V onbelast, helaas is een kathodevolger erg bromgevoelig (of ik doe iets verkeerd) en heb er daarom een TL783 achter gezet om de rimpel te onderdrukken.

De geregelde voedingspanning is belast (1 buis) op zo'n 65V, en een PL504 trekt nu 45mA. De trippler ga ik nog verbeteren zodat ook bij 2 buizen iets dergelijks mogelijk is. Misschien nog wat extra anodestroom erbij, maar dat is geen must.

Ik heb de PL504 in verschillende instellingen geprobeert en kom uit op een steilheid van rond de 9mA/V.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pl504%20amp2.jpg

Volgende stap is een iets netter schema en de behuizing.

Een PD510 is niet zomaar op gang te krijgen, zelfs met 350V nog geen µA anodestroom, misschien nog te weinig negatief op het rooster, dat zou ik nog eens met een extra voeding kunnen proberen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Te weinig negatief? Ik zou het rooster juist positiever proberen te maken, of zeg ik nu iets heel geks?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schimanski

Golden Member

...Een PD510 is niet zomaar op gang te krijgen, zelfs met 350V nog geen µA anodestroom, misschien nog te weinig negatief op het rooster, dat zou ik nog eens met een extra voeding kunnen proberen.

PD510, ga je een Tesla coil maken? Probeer eens 10KV ;) Ua=10KV en Vg = -10 geeft 1 mA Ia. Je mag volgens de specs tot Ua=27,5KV gaan :+. Pas je op de X-rays en corona.

Ik denk dat 350V te weinig is, een ECC83 doet ook weinig op 8 V, bij een Ua van 1000V of hoger moet je wel wat µA kunnen laten lopen lijkt mij.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2010 23:02:10 schreef maartenbakker:
Te weinig negatief? Ik zou het rooster juist positiever proberen te maken, of zeg ik nu iets heel geks?

Oeps nee, meer negatief is meer afknijpen.

@mans: Nee laat maar. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

PD510 gebruiken als "eindbuis" heeft totaal geen zin, dat ding kan geen stroom leveren, hooguit een paar mA's.
Als je een eindtriode wil gebruiken is een 6AS7/6080 een veel betere keus, lekker goedkoop en levert aardig wat stroom, een hand vol parallel en je hebt niet eens meer een uitgangstrafo nodig :)

Inderdaad, de PD510 begint volgens de karakteristiek ergens bij een paar kV iets van een stroom te leveren. Jammer, het is toch een mooie, alom verkrijgbare powerbuis.

Dit topic is gesloten