Stop maar Sine, sommige mensen overtuig je nooit. ;)

Allemaal goed en wel,
maar hoe zit de reset in elkaar?

Ik ben het met sine eens. ALs ik deze schakeling zou maken zou ik in elke lamp een chip bouwen bv een rfid achtige chip. De gloeilamp houder herkant dan, weet dan welke lamp er insteekt. Met de kapjes doe je hetzelfde. Dus systeem weet dan waar welke kapje zit en waar welke lamp. Het hoeft dan alleen maar een nieuwe route te maken.

Is dus echt niet moeilijk. Het chipje in de gloeilamp bouwen is nog het lastigst. Maar we weten dus ook niet op welke spanning de gloeilamp werkt en hoe de fitting precies inelkaar steekt. Als elke lamp 5 contacten heeft dan is het dus nog simpeler.

Mischien dat het al ergens stond in dit topic maar heb geen zin om 11 bladzijden door te lezen.

EDIT
Het zouden ook nog lampen kunnen zijn met elk een andere werkspanning. Dus bv 12V, 24V, 48V en 110V. Als elke lamp dan hetzelfde vermogen heeft is de weerstand geheel anders.
Dus mogelijk heden zat om de schakeling te bouwen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Op 10 augustus 2007 22:34:03 schreef benleentje:
Mischien dat het al ergens stond in dit topic maar heb geen zin om 11 bladzijden door te lezen.

Dat is een beetje het probleem, op pagina 6 staat gewoon de oplossing maar niemand leest het topic meer door.

Aarghl ....

Ik heb de topicstart maar eventjes getweaked voor figuren die nog met oplossingen van de 1e (!) pagina komen.

Samenvattend : GEEN sensors of moelijk gedoe met meerdere contacten of afstandsbedieningen.

Voor wie hem gemist heeft nog een keer het ** Het 2e filmpje ** thanks to Lorian

op het einde worden enkel kapjes verwisseld [bv, laatste keer dat hij zegt van ik heb de kapjes liever in deze volgorde, en dan is het filmpje gedaan..], dus dan kan de reset gewoon niet enkel via de lampjes zijn.

Ik blijf bij mn timer, wordt er binnen de 10sec geen schakelaar overgehaald, is een reset, eenvoudig, en werkt meestal aangezien lampjes wisselen of schakelaardopjes wisselen minstens 10sec kost !
Als hij er eens mee speelt na de leermodus wacht hij nooit zo lang..!

ik ga het schakelingetje eens proberen maken met een PLC, leermodus en timer zijn erg goed te doen lijkt me :), [iemand meldde dit trouwens bij het eerste filmpje dat er op school zoiets gemaakt was met een plc].

dit werkt heus niet via afstandsbediening of voetswitchen, noch RFID, kleurensensors of ringen in de socket.
Het enige wat onder het borde zal zitten is welgeteld: 1PIC, 1kristal en 1 7805 ! (in het geval van de gloeilampjes, anders relais/Triac's met 230/110V lampen)
Is dat niet simpel genoeg ? :)

Ik vermoed zelfs dat de 88 uitvoering met discrete logica was opgebouwd.

Maar inderdaad, een timer lijkt de meest logische reset.

Ik moet mijn hoed afnemen en een diepe buiging maken voor dit forum, vooral kif maar ook alle anderen, om in zo'n korte tijd zo'n truc te doorgronden!

Op 11 augustus 2007 13:57:59 schreef Sine:
Ik vermoed zelfs dat de 88 uitvoering met discrete logica was opgebouwd.
<...>

Dat is heel wel goed mogelijk, maar houdt er ook rekening mee dat deze "truuk" met de vier gekleurde lampen en schakelaars in de tijd van Thomas Edison al erg in trek was bij het publiek... :-)
How about that!

Misschien dat er in die tijd wel van dit soort oplossingen werden toegepast :-)

Op 10 augustus 2007 22:38:08 schreef klein is fijn:
[...]Dat is een beetje het probleem, op pagina 6 staat gewoon de oplossing maar niemand leest het topic meer door.

Nee, daar had ik dus ook overheen gelezen. Wel de juiste oplossing, goed gedaan KIF.

Op 10 augustus 2007 00:17:54 schreef klein is fijn de OPLOSSING:
Hey ik was net aan het typen hier. ;)

De truuk zit hem in de volgorde waarop de lampen aangaan. Let maar goed op het filmpje, de lampen gaan altijd van links naar rechts aan, altijd in dezelfde volgorde. Het is dus simpelweg een kwestie van de schakelaars in de goede volgorde overhalen. Na 1 keer alle lampen aan gehad te hebben weet de schakeling welke schakelaar bij welke lamp zit.
Door middel van het uitdraaien van een lamp (stroommeting bij lage spanning waardoor je niets ziet) of het eraf halen van een schakelaarkapje (magneetje / reedrelais) wordt de schakeling gereset.

^
|
voor de luie mensen
maar volgens mij zie je op het eerste filmpje geen contacten in de doppen...
en de magneten in de 2e film zitten er 'om de dopjes vast te houden' (ook al geloof ik daar niks van)

Op 11 augustus 2007 17:42:56 schreef Andreesie:
[...]
maar volgens mij zie je op het eerste filmpje geen contacten in de doppen...
en de magneten in de 2e film zitten er 'om de dopjes vast te houden' (ook al geloof ik daar niks van)

Er zit zowiezo geen trigger in de schakelaars omdat de truuk ook zonder doppen wordt gedaan.

Op 11 augustus 2007 17:54:09 schreef milux:
[...]

Er zit zowiezo geen trigger in de schakelaars omdat de truuk ook zonder doppen wordt gedaan.

Welles :p. Als de doppen er af zijn wordt de schakeling GERESET. De doppen hoeven er niet op te zitten, ze geven alleen signaal aan de schakeling wanneer ze worden weggehaald of er worden opgezet. Bij een van deze actie's wordt er een RESET uitgevoerd. Hoe wil je anders dat het werkt?

En ik kan je met zekerheid zeggen dat die magneten in de doppen er iets mee te maken hebben. Ik blijf bij het idee dat het magnetisme via de metale hendels naar beneden gaat en een reed relais triggert.

Tjsk, er zitten geen sensors in de schakelaars...

Correctomundo, de beste oplossing lijkt simpelweg tijd.

Ik ga maar eens zoeken naar een mooi setje schakelaars geloof ik ;)

De schakeling word geset doormiddel van de volgorde van de lampjes.

De schakeling word gereset door de 2 buitenste schakelaars tergelijker tijd om te zetten of een time out/lampje los.

De schakeling word gereset door de 2 buitenste schakelaars tergelijker tijd om te zetten

nop, die theorie wordt in het 2e filmpje op 1:30 afgeschoten.

klopt, ik had het al gezien.

Maar er is iets met het uitzetten van buiten naar binnen per 2 schakelaars. Dat zie ik in beide filpjes.

Maar misschien is het alleen een time-out.

Op 12 augustus 2007 01:27:19 schreef Henry S.:
Tjsk, er zitten geen sensors in de schakelaars...

dat weet je niet zeker.

Op 10 augustus 2007 15:32:13 schreef Jouke:
doordat de hele steel dan magnetisch word.
op 3:26 tikt hij met een kapje tegen een steel voordat de andere mag kiezen.
edit: in deze dus
http://www.alakazam.co.uk/demos/SWITCHBOARD_NEW.wmv

maar ik heb eens zitten tellen, time out kan ook makkelijk

Time-out die steeds verlengt word door het omzetten van een knop, kan met een simpele RC netwerk.

5 a 10 seconden is zat, want dan begint de bla bla weer.

Meestal zijn de truks heel simpel.

het lijkt precies alsof hij een code gebruikt met de schakelaars net voor hij de lampen verwisseld, je ziet hem iedere keer de lampen een ker volledig aan en uit doen als hij lampen verwisseld, alleen de laatste keer niet

Waarschijnlijk een reset in de knopjes. En dat kan heel simpel. De andere reset-methodes zijn dan niet eens meer nodig, hij kan gewoon even een kapje optillen om te resetten. Dat kan natuurlijk heel onopvallend.

Dat is toch allemaal veel te moeilijk?

De mensen weten wel hoe ze de tijd vol moeten krijgen en je hoeft nog maar aan 2 dingen te denken.

lampjes in volgorde en daarna even wat blabla en lampjes/knopjes wisselen enzo en klaar ben je.

niet te moeilijk denken hoor.

bij het 2e filmpje maakt hij even een fout, hij had er maar een gekleur knopje opgezet en hij stak de andere aan mss kan je dat moment de truc ontdekken :p