Truuk met de gloeilamp

marcob

Golden Member

Even wat zoeken op Internet kom je een heel eind.

Dit is een batterij uitgevoerde uitvoering:
http://www.wellingtonent.com/products/miniswch.html

Dit is de grote uitvoering:
http://www.wellingtonent.com/products/mswitchb.html

Als je de tekst leest gaat het om een vaste volgorde, en wat bijvoorbeeld een leuke tekst is:

The sockets, switches, and bulbs are ungimmicked. In fact, the bulbs could be borrowed from the audience.
Dus de lampen en schakelaars zijn niet bewerkt.

The spectators can decide the position of the bulbs and even flip the switches. Once the bulbs are lit, the switches can be turned on and off as often as desired and in any order, yet each colored switch will operate only the colored bulb which matches it.
Wanneer alle lampen aan zijn, dan kunnen alle lampen aan of uit gezet worden.

Dus een vast volgorde is het ook weer niet, of je geeft met een in een bepaalde cyclus aan waar de gekleurde kappen zitten. Dat de schakeling dit onthoudt en de volgende keer zo uitvoerd.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Wat wil ik dat ding graag open schroeven >:)

Volgens mij draait hij even aan het rode lampje in het filmpje maar laat hem wel zitten. "Reset", " Next Cyclus" ?.
( Detectie dat er een lamp in komt in het voetje ).

Ik ben er klaar mee voor

Op 10 augustus 2007 10:23:23 schreef Jouke:
eigenlijk hoef je de lampen en schakelaars helemaal niet te controleren.
eerste ronde voor het bepalen waar de schakelaar zit.
tweede kun je willekeurig schakelen als er maar minimaal één aan blijft.
als alles uit is reset hij.

Ja dat bedoelde ik dus ook te zeggen in mijn vorige posts. Lijkt me het meest logische, en meest simpel te maken. Gecombineerd met de opmerking van marcob: "Dus de lampen en schakelaars zijn niet bewerkt".

Op 10 augustus 2007 11:23:48 schreef stijn martens:
hier heb je er een voor $60

Haha, scroll maar even naar onder en kijk eens goed.
Trouwens de prijs wordt kunstmatig zo hoog gehouden om "de truuk" te beschermen. ;)

bloep....

is moeilijk te zien maar gaat het hier niet om drie of vier-standen schakelaars?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Nee, ik denk dat we er met het in goede volgorde inschakelen ERG dicht op zitten.

Het enige waar we zo niet uit zullen komen is hoe het ding precies reset voor de volgende leer curve

Volgens mij werkt het magic switchboard alleen maar
indien je deze altijd begint met de kleur lamp bij
de kleur schakelaar:

code:


L1   L2   L3   L4

S1   S2   S3   S4

Bij het uitdraaien van een lamp verwacht het programma
dat er een andere lamp in zijn plaats komt, en wel de
lamp die als tweede wordt verwijderd. Ditzelfde geld
voor het verwisselen van schakelaars. Op deze manier heb
je dus geen vaste sequentie nodig. Alleen wel detectie
op het verwijderen van lampen en schakelaar-dopjes,
micro-switches bijv?

Dit lijkt me een leuk project om zelf te maken!

je kan in het midden van het filmpje zien dat hij even de rode lamp losdraait, maar terug vastdraait en de blauwe neemt ... Dan zou de schakeling dus normaal de rode lamp verwachten, niet ?

Meten is weten!

Zoals ik al zei, waarom zit hij op 1:34 aan het rode lampje !! ( Net te laat )

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op vrijdag 10 augustus 2007 12:33:07 (11%)

Ik ben er klaar mee voor

http://www.redc.org/images/pdfs/REDCWinter07v7.pdf

links bovenaan op eerste pagina zie je een foto die op een beurs gemaakt is van uit een andere hoek.
alleen staat hij er niet helemaal

Volgens mij is het dedecteren van wanneer er een lamp wordt uitgeschroefd (en dus de schakeling wordt gereset) gewoon gedaan door het al eerder vernoemde testen van de soccet met een lagere spanning. Zit er een weerstand op, dan zit er een lamp in.
Voor de tuimelschakelaars lijk het me nog altijd mogelijk met een reed relais. De kapjes bevatten namelijk krachtige neodimium magneten. Waneer een kapje op een tuimelschakelaar met wel te verstaan een metalen hendel wordt gezet, Gaat het magnetisme door de hendel naar de voet van de tuimelschakelaar. Daar is plaats genoeg voor een reed relais.

De schakelvolgorde maakt ook niets uit, zelfs als er 1 lampje (de batterijversie) wordt verwijderd.

Kijk maar naar het volgende filmje en toets de theorie maar opnieuw! ;-)
http://www.alakazam.co.uk/demos/SWITCHBOARD_NEW.wmv

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Het idee blijft, ze gaan de eerste keer telkens in een vaste volgorde aan.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op vrijdag 10 augustus 2007 13:26:00 (11%)

Sine

Moderator

Jup, de eerste inschakeling is nog altijd van links naar rechts.

de truuk blijft de reset.

De schakelvolgorde is ook hier zodanig dat na een verwisseling de lampjes van links naar rechts worden aangezet. Wel is het (kennelijk) zo dat je best met het eerste lampje mag knipperen, zolang je de links-naar-rechts methode hanteert.

Hij wacht na het verwijderen van de kapjes van de schakelaars opvallend lang voordat hij iets gaat doen, toch een time-out voor dat gedeelte? Reed-relais of andere constructies gaat voor deze minischakelaars (en kapjes) eigenlijk niet op!

edit: i'm too slow :)

edit2:

Reset zou zelfs wel met timer kunnen voor het verwisselen van de lampen. Er is volgens mij geen moment dat er tussen het schakelen langere tijd 'alles uit' is dan tijdens het verwisselen van lampjes of kapjes.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 10 augustus 2007 13:32:13 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.
marcob

Golden Member

Het lijkt erop dat de eerste schakel volgorde altijd van links naar rechts is, ongeacht de kleuren.
Daarna is hij vrij om te doen wat hij wil. Dus het lijkt erop dat de schakeling onthoudt waar de kleuren van de schakelaar zitten.

Bij het verwisselen van de kapjes gaat het precies andersom, dus eerst zorgen dat lampje 1 aangaat, zo weet de schakeling waar de lampjes en bijbehoorende schakelaar zitten.

Eigenlijk best simpel.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Precies, en reset op tijd zou best kunnen .... al lijkt me dat te simpel.

Op 10 augustus 2007 13:38:53 schreef Sine:
.... al lijkt me dat te simpel.

Tadaaa, de grondbeginselen van de goochelkunst ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

ik ben het eens met de redenatie van de volgorde dat hij altijd de schakelaars aanzet in de volgorde van hoe de lampjes zitten en daarmee een leerproces inleerd.

In het filmpje van Lorian ging dit ook op MAAR
Als hij op een gegeven moment die andere man blindlings achter zijn rug een kleur knop te kiezen, klopt dit toch niet meer?
Dit keer koos hij toevallig rood en het rode lampje zat in positie 1, maar stel dat het groene lampje in positie 2 gezeten had en hij had alleen het groene knopje gekozen.
Als de goochelaar dat als eerst het groene knopje omgezet zou hebben, zou het rode lampje gaan branden. Of komt hier weer die reset bij kijken?

Och, waarschijnlijk had hij dan gezegd: "kijk, op dit knopje zit geen groen kapje" (klik, de rode lamp gaat aan) "maar op dit knopje wel!" (klik, grone lamp aan)

Tis maar net hoe je het brengt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 10 augustus 2007 13:01:02 schreef martin de copain:
Volgens mij is het dedecteren van wanneer er een lamp wordt uitgeschroefd (en dus de schakeling wordt gereset) gewoon gedaan door het al eerder vernoemde testen van de soccet met een lagere spanning. Zit er een weerstand op, dan zit er een lamp in.
Voor de tuimelschakelaars lijk het me nog altijd mogelijk met een reed relais. De kapjes bevatten namelijk krachtige neodimium magneten. Waneer een kapje op een tuimelschakelaar met wel te verstaan een metalen hendel wordt gezet, Gaat het magnetisme door de hendel naar de voet van de tuimelschakelaar. Daar is plaats genoeg voor een reed relais.

sluit ik mij bij aan, sterker nog waarom maak je nieuwe hendeltjes
in de schakelaars. die zijn standaard van plastic of messing.
een kapje dat iets klemt was goedkoper.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

ja, maakt mijn vermoeden nog groter

Met geld moet je creativiteit bekopen.