@Eagle666,
Er zijn idd vele soorten LCD's, drivers enz maar dit LCD 4.3" is een zuiver grafisch display zonder de minste intelligentie ingebouwd. Het enige dat hij doet is de sync en het afscannen van de aangeboden data (24 bit) die hij dan als RGB pixel op het scherm brengt. Voor de gewone software oplossingen kan de omzetting om karacters te vormen via software gebeuren en die zitten dan in de drivers of de applicatie. Maar bij een FPGA moet je daar zelf voor zorgen. Dat gebeurt via een zogenaame charactor generator en of dit een rom of een ram is maakt eigenlijk niets uit.
Op zich is het ook geen enkel probleem maar om zo een karacter generator op te bouwen voor 128 characters is dit een vrij omslachtige taak, een dummy taak want het is een erg tijdrovend en vervelend werk. Met software tools kun je dit werk mogelijks wel vooruithelpen maar dan moet je eerst over die tools bschikken en over bepaalde bron code. Ook zijn er vele characterrom copyright net zoals de fonts copyright zijn en het is niet omdat je ze vind dat je ze zelfs mag verdelen.
Bij de klassieke character LCD display's zit die character rom in de controller opgeslagen. Het is die bitmap die je eigenlijk kunt gebruiken om over te zetten op je FPGA. Ik heb nu wel een hel mooie pdf waar al die characters ingetekend staan maar als je weet dat iedere character 8X8 = 64 bits heeft en je 128 characters heb moet je bijgevolg 8192 bits gaan editeren.
Het LCD 4.3 display is vooral een full grafisch display op 24 bit kleur resolutie. Wat ik nu aan het maken ben is deze aan sturen vanuit de FPGA als full color grafisch ( is een image van 480x272x24 bit, een foto zeg maar maar daarin kun je ook characters schrijven als een overlay, bovenop dus en door enkele functie's kun je die letters in het beeld zetten, vervangen, mixen enz Dit zijn logische functie van grafisch en character mode. Maar op de Blue Bird board zijn onvoldoende resources beschikbaar om alle mods en functie's te gebruiken omdat je daarvoor minstens een ruime 3 Mbit ram nodig hebt en die hebben we intern niet.
Maar de hardware die ik nu ontwikkel heeft een aantal optie's zodat je de grafische mode beperkt tot eenvoudige dingen maar je behoud nog een full character mode zodat je het display in een tekstmode kunt gebruiken waarbij je de kleuren nog kunt bepalen. Een oplossing is ook bepaalde algorithmen te schrijven in hardware die zonder veel resources realtime beelden genereren. Omdat deze berekeningen realtime gebeuren heb je daarvoor geen extra ramopslag nodig.
Dat staat nu reeds gedeeltelijk op mijn web maar het ontwerp is nog lopende en zal nog aangevuld worden.