Fotoopa, ik heb eens naar het analoge deel van de VGA out zitten kijken.
Het principe op het DE1 bord is dat we met de R/2R DAC een analoog singaal maken tot 3.3V maar met een uitgangs impedantie van 266 ohm. Hang je daar een 75 ohm VGA kabel aan, zakt het signaal tot ongeveer 0.72 volt. (VGA standaard zegt: 0.7V p-p).
Het bedoelde princiepe op ons bluebird bordje is om met de R/2R DAC een analoog signaal te maken, dat dan te bufferen, en vervolgens met een impedantie aanpassing de VGA kabel in te sturen. De 330 serieweerstand zorgt met de 75 ohm op de kabel in principe voor een verzwakking tot rond de 0.61V (moet 0.7 zijn).
Ik heb ergens gezien dat iemand een "beter" voorstel had: een 330/100 ohms weerstandsdeler. De uitgangsimpedantie van het schema is dan ook ongeveer 75 ohm. Moet iets met refelecties schelen.
Het signaal wordt daar echter nog kleiner van. En of de opamp snel genoeg is, weet ik niet. Waren ook nog problemen mee. Bovendien vermoed ik dat mijn opamp van de tafel gevallen is, en door de schoomakers opgezogen....
Stappie terug: Als we willen namaken wat op het DE1 bord goed werkt, moeten we simpelweg een R/2R DAC maken met een uitgangsimpedantie van zo'n 250 ohm.
(hmm. het is niet eens een R/2R DAC. Alhoewel het best kan dat als je maar 2 bits hebt zoals op bluebird, het 't zelfde wordt).
Volgens mij wordt het dan:
Nu nog een manier vinden om dat op het bestaande printje te prutsen.... [edit:] Ooops. Rekenfout in de weerstanden. Volgens mij moeten ze 425 en 850 zijn.... ....
[edit:] Oh nog iets. Het MSB_G signaal heet ineens AR als ie door de opamp heen is. Bij rood omgekeerd....
P.S. Roland, helemaal mee eens. Dat bedoel ik te zeggen!