Het wordt toch een Buizen Bitx? Waarom dan zo moeilijk doen!

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsb.png

;)

Nou, ik geloof dat fred hier toch wel een wat beter zendertje wil neerzetten. Misschien nog niet meteen concurreren met de FTDX400, maar toch wel in de buurt ervan. Om al die moeite te doen om een een bitx equivalent te bouwen is een beetje zonde. En fred kan veel beter.

Maar goed, een diodemixer werkt wel. Ik zou alleen de balancering aan de linkerkant doen, en niet rechts. Dan stel je beide diodes op evenveel signaal in, en dat is wat mooier, qua vervorming die de diodes opleveren.

Bovenstaande buizen mixer bestond (veel) eerder dan die hele Bitx hoor.

;)

Een EAA91 is daar prima voor te gebruiken.

Op 5 februari 2008 11:55:43 schreef Rd12tf:
Bovenstaande buizen mixer bestond (veel) eerder dan die hele Bitx hoor.

;)

Moet je niet te hard zeggen.
In het ARRL handboek van 1974 staan de voorbeeld schema's van bi-directionele torren versterkers, mixers e.d. al.
Wel nog met geranium halfgeleiders.

Ja, maar je kent Fred, die wil iets bouwen dat nog niet eerder gedaan is :P
(daar heb ik ook last van, dan moet je steeds moeilijk gaan doen om de normale schakelingen te gaan omzeilen)

Aan de ene kant wil ik wat zweetvoetje schrijft, aan de andere kant zou het leuk zijn als het werkt. Ik zit nog wat op de wip, ik heb niet de kennis van zweetvoetje om onverwachte problemen te beredeneren dus meer kans dat ik vastloop maar de voldoening van iets bedenken wat werkt is veel groter dan klakkeloos nabouwen. De bitx is geen slecht concept volgens mij en een tranceiver dus die basis is best leuk alleen was ik niet kapot van die mixers daarin. Die kreeg ik niet echt goed. Elke trap is daar twee maal een bc547, dat kan nu dan 1x een ECC worden alleen zetten ze daar steeds een tor uit en de andere aan. Dat kan hier niet. De gloeispanning kan niet af ivm opwarmen maar als je de voeding van de anode uitzet schijn je de kathode te vernielen. Dat fase verhaal vind ik wel leuk klinken om er in te freubelen.

Eat: Jij gebruikt diode buizen en die heb ik niet.

Het zal wel een mix worden van de bitx en de schema's van hugo met daarin wat vreemde ideeen van mezelf of zweetvoetje omdat nu eenmaal in mijn aard zit.

Fred

Whaaaaa ik heb spoken!

Vanaf een bepaalde punt neemt de oscillatorfrequentie weer toe ipv af bij dezelfde draairichting van de varicon, en nee het ligt niet aan de varicon... Leuk Franklin!

Ik neem aan dat je geen varco gebruikt die eindeloos doordraait :-), zal wel iets zijn wat in resonantie komt op een harmonische. Een smoorspoel wat vanaf een bepaald moment niet meer genoeg weerstand heeft en dan met een ctje een tweede resonantiekring vormt.

Ik roep maar wat hoor, zal wel nergens op slaan.

Fred

Bij deze geef ik aan dat het signaal schoon blijft ;)
En ik heb diverse varicons gebruikt...

Misschien even wat duidelijkheid maken wat de osc betreft.
De Franklin, 2 versterkertrappen (hier transistors) met een C gekoppeld.
En de uitgang is via een netwerkje met de ingang gekoppeld

ingang ----||----+------||---- uitgang
           C1    |      C2
                 |
              LC-par kring
                 |
                 |
                gnd

Afstemming mbv de parallelkring.
C2 heb als trimmer gedaan voor optimaal signaal, als ik daar aan zwengel dan verandert dat vage omkeerpunt of (bij te weinig capaciteit) slaat de osc af.
C1 is 2pF, vergroting maakte weinig uit.

Bij welke frequentie gebeurt het en wat zijn de LC waardes. Begrijp in nu goed dat die twee Ctjes in serie staan met een aftakking naar de parallel kring. Beinvloed dat niet op een bepaald moment de totale capaciteit want het is een soort capacitieve spanningsdeler.

Een franklin is toch een versterker waarvan het signaal bij de collector wordt afgetapt en via een klein ctje naar de basis van de andere gaat, daar hangt een parallelkring aan die de rotzooi naar aarde voert en de gewenste frequentie verder versterkt waarbij de emitters zijn gekoppeld en gezamelijk via een Re aan aarde hangen. Lijkt verdacht veel op een wunderhorn. Het signaal wordt uitgekoppeld op de emitter.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (82%)]

@Fred: In principe werkt iedere gabalanceerde mixer volgens datzelfde principe. Maar het voordeel van een actieve mixer is dat het ding zelf ook nog versterkt. Dat scheelt je dus weer een dubbelbuisje. Daarnaast werken ze waarschijnlijk wel wat beter dan die buisdiodes, die pas bij hoge spanningen sperren, en niet zo geweldig geleiden.

@Henry: Op welke frequentie was je eigenlijk bezig?

Je gebruikt toch niet van die vervloekte ctbf199's? Want dan kan je alles verwachten.

Fred, Ik heb twee (oudere) artikelen uit Electron voor je door de scanner gehaald. Je kunt hiermee wel uit de voeten denk ik. Ik stel voor dat je het uitprint, en dan vanavond voor het slapen gaan nog even lekker lezen in bed.

Het eerste is een EZB zendontvanger voor 80/20 mtr. door PA0KSB (sk). Het is een mooi ontwerp met 9Mhz MF.

pa0ksb blz.1
pa0ksb blz.2
pa0ksb blz.3
pa0ksb blz.4

Het tweede is van PA0SE en behandeld een klassieke EZB generator. Het leuke is dat hier SSB op LF gemaakt wordt (draaggolf 18,5 Khz) zodat je kunt filteren met pot. kernen en daarna wordt er omhoog gemengd naar (in dit geval) 470 Khz MF

pa0se blz.1
pa0se blz.2
pa0se blz.3
pa0se blz.4
pa0se blz.5
pa0se blz.6

Op 5 februari 2008 13:56:07 schreef fred101:
Bij welke frequentie gebeurt het en wat zijn de LC waardes.

ingang ----||----+------||---- uitgang
           2pF   |      48pF
                 |
              LC-par kring 79pF/521uH
                 |
                 |
                gnd

F is dan 784,5kHz. Maar wat ik doe met de trimmer, er is altijd wel een omkeerpunt, ik zou het in een holodeck moeten stoppen...

Begrijp in nu goed dat die twee Ctjes in serie staan met een aftakking naar de parallel kring. Beinvloed dat niet op een bepaald moment de totale capaciteit want het is een soort capacitieve spanningsdeler.

Ja klopt. Maar ik zie niet in hoe zoiets de frequentie de andere kant op helpt...

Een franklin is toch een versterker waarvan het signaal bij de collector wordt afgetapt en via een klein ctje naar de basis van de andere gaat, daar hangt een parallelkring aan die de rotzooi naar aarde voert en de gewenste frequentie verder versterkt waarbij de emitters zijn gekoppeld en gezamelijk via een Re aan aarde hangen. Lijkt verdacht veel op een wunderhorn. Het signaal wordt uitgekoppeld op de emitter.

Ik gebruik geen Re en het signaal wordt op de collector uitgekoppeld
De wunderhorn is een Butler: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/625707#625707

NOOT: het Wunderhornschema dat ik gaf is geen Franklin maar een Butler oscillator. Een Franklin bestaat uit twee normale C-gekoppelde versterkertrappen, een Butler koppelt via de kathode/source R's. Terugkoppeling in beide gevallen met een een klein koppel-C'tje van uitgang 2 naar ingang 1.

Die hou ik ook zo klein mogelijk.

Op 5 februari 2008 14:35:10 schreef (Z)weetvoetje:
@Henry: Op welke frequentie was je eigenlijk bezig?

LO voor MG, IF is 455kHz, ik heb de LO op alle uithoeken gehad maar steeds spoken. :P

Je gebruikt toch niet van die vervloekte ctbf199's? Want dan kan je alles verwachten.

Geteste PH BF494's, oude met stempel op de kop.

CTBF199... is dat een Chinese? Ik heb die 'gelukkig' nooit in handen gehad, ik heb alleen oude en nieuwere Philips'.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Op 5 februari 2008 14:35:10 schreef (Z)weetvoetje:
[...] Daarnaast werken ze waarschijnlijk wel wat beter dan die buisdiodes, die pas bij hoge spanningen sperren, en niet zo geweldig geleiden.[...]

Wat betreft die geleiding heb je ten dele gelijk, het maakt echter niet zoveel uit omdat de impedantie van de navolgende schakeling ook wat hoger ligt.

Maar dat sperren bij hogere spanning is onjuist, als de anode voldoende negatief is om de 'zwervende' electronen uit de kathode af te remmen, loopt er geen stroom meer door een vacuum diode, klaar! Die anode spanning ligt wel iets onder nul Volt ...
En vergis je ook niet wat er aan spanning/vermogen uit een buizen oscillator + buffer komt.

En transistor VFO levert iets van 0,5V in 50 ohm.
Een buizen VFO met twee à drie buizen met gemak 5 Watt ...

;)

/Edit:
Die CT reeks ken ik wel, ik heb er (nog een paar) BF494 van, daar is niets mis mee. Ze waren (20 jaar geleden) al erg goedkoop. Neppers of missers?

@Hugo,
Ja, er werden al heel vroeg in de telefonie ringmixers gebruikt met halfgeleider diodes (Cuprox cellen?), toch denk ik dat de buizen variant eerder bestond!

En iets nieuws bedenken in dit 'vak' zal naar mijn mening erg moeilijk zijn, het meeste is al bedacht en iets waarvan je denkt dat het nog niet bestaat, zal bij goed zoeken (patent bureaus) toch, meestal een teleurstelling opleveren.

De beste houding voor de hobbyist is misschien die van een agnosticus, het niet (willen!) weten dat iets al bestaat en dan gewoon doen of je wiel uitgevonden hebt!!

:D

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (22%)]

Geen idee wat het zijn, neppers of missers, maar zie mijn post ergens midden op pag. 5. Ik heb geen flauw idee wat er met die dingen is. Lijkt wel behekst :P

ja, over die signaalsterktes heb je gelijk. Die zijn wel een factor 10 hoger, als je dat wil..
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat de overgang sperren-geleiden wat geleidelijker is. Dat kan je signaal kosten, omdat je dan een weerstand hebt.

De beste houding voor de hobbyist is misschien die van een agnosticus, het niet (willen!) weten dat iets al bestaat en dan gewoon doen of je wiel uitgevonden hebt!!

(!!!)

meer heb ik er niet aan toe te voegen

Op 3 februari 2008 17:26:34 schreef (Z)weetvoetje:

Nouja, weest gewaarschuwd voor deze CTBF199's.

Ik gebruik geregeld BF199's van diverse merken voor HF, net zoals BC547's voor LF. Nog geen onverklaarbare problemen mee gehad.
Toch zijn deze problemen vreemd. Een dergelijke goedkope transistor wordt in grote aantallen gemaakt en het produktieproces wordt al lang goed beheerst.

Dat is een leuk schema, die ssb generator van klaas. Heb ik denk ik alle onderdelen voor. Ik begrijp wel dat dit alleen is om een SSB signaal te maken. Daar kan dus mooi die eindtrap achter en misschien een stuurtrap. Als je met zo'n zender aan de gang gaat, hoe doe je dat dan ? Ik ben alleen zendontvangers gewend. Ik denk een soort relais wat bij ptt de ontvanger afkoppeld en de zender doorkoppeld naar de antenne. Aleen ben ik dan bang dat ik mezelf redelijk hard terug hoor over de ontvanger. Dat is namelijk nu al zo als ik meerdere op de zelfde frequentie heb. Antenneingang ontvanger naar aarde ?

De bfo van mijn hydrodyne doet bijna 20Vtt, dat is meer als nu uit die bitx eindtrap komt :-). Die E80F zou volgens het datasheet een microfoonsignaal kunnen opkrikken naar 20V.

agnosticus

Oja ik heb, dacht ik hier op CO of de electuur, ooit een verhaal gelezen over "neppers", daar hadden ze wat torren open gezaagd en daar bleek nog al een verschil in zitten.

gevonden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/24146/1

Het kan ook surplus materiaal geweest zijn dat verkeerd opgeslagen is geweest, bijvoorbeeld te hoge vochtigheid en/of temperatuur of in een corrosieve atmosfeer.

Zo heb ik hier wat leds waarvan de pootjes wel heel erg snel afbreken.

Ut cognoscant te.

Te lage vochtigheid? ivm statische electriciteit.

Iets te vroeg gejuigd, dat schema van klaas spaargaren is best leuk alleen dat filter is toch iets anders, die dingen lagen toen vast bij iedereen in zijn junkbox maar ik heb ze nog nooit gezien en 33mH wikkel je niet zo maar even, wel op 4A11 ofzo maar ze moeten ook regelbaar zijn. Daanaast is het dus puur een zijbandgenerator. De uitgang is 250mV en zit op een vaste frequentie. Het is dan wel een enkel zijband signaal maar ik zal het dan nog moeten mixen met een vfo in nog een balanced mixer voordat het de eindtrap in kan. Maar ik heb er wel wat ideetjes van opgestoken. :-) Langzaam begint het in mijn hoofd vorm te krijgen net als bij de hydrodyne, dat duurde ook een tijd.

Fred

Dat is inderdaad een probleem, die potkernen zijn er in vele smaken, soorten en maten. Je moet er dan ook nog een vinden met een 'luchtspleet' en afregelkerntje van het bijbehorende materiaal.
Fred, als ik jou was zou ik mij toch wat meer verdiepen in het fenomeen "Ladderfilter", je hebt er nog geen succes mee gehad maar het tij kan keren!

Nou, hij heeft uiteindelijk wel een goed ladderfilter gebouwd. Maar hij wil origineel zijn :)

Tja, die vreemde torren... Het zal wel één of andere vreemde mislukte serie zijn. Ik heb echt geen flauw idee.

Ben vanavond bezig geweest de bitx in zijn nieuwe metalen behuizing te bouwen. Dat ding was op de eindtrap na goed.
Nu heb ik de bfo en VFO opnieuw gebouwd op een los printje en beide helemaal afgeschermd. De eindtrap ga ik nu ook helemaal opnieuw bouwen. Wat ruimer opgezet en eens even kijken of ik nu kan uit rekenen wat die impedantie trafo aan het eind moet zijn en het LPF eens in een filterprogramma emuleren zodat ik spoelwaarden weet ipv dat het op een tapwasher moet en als ik saar niet uitkom is het nog geen ramp wat er komt toch een buizen eindtrapje achter. Nog even elco's regelen (8 stuks van 200 uF bij 200V) Dan de twee trafo's parallel op de 230V, de 380V uitgangen bij de 0 aan elkaar en aan de ene kant dan een bult diodes, de elco's in serie met 3x 330K 1w parallel per elco en dan kan ik twee buizen aansturen met iets van 850V belast. Daar moet toch een 80W eindtrap mee te maken zijn.

Fred

@fred101: Die potkernen zijn\waren bij Kent te koop,ik heb hier nog een bak vol ,dus als je alsnog gaat bouwen,hoeft dat geen probleem te zijn.

Edit: die generator is niet van Klaas maar van Dick Rollema PA0SE (had ik fout gelezen.

Ik zou die generator best willen bouwen want het is een erg duidelijke beschrijving en op een frequentienivo dat erg makkelijk meetbaar en afregelbaar is. Daarnaast was het in de jaren 60 blijkbaar al een antieke techniek en aangezien ik iets heb met antieke technieken (stoom, buizen, oldtimers (heb een auto uit 1936 en motor uit 1954) had dit direct mijn aandacht.
Zijn zo te zien erg mooie spoelkernen, 2,5cm in doorsnede, lijken een soort naaimachine trommeltjes waar je waarschijnlijk kilometers draad op moet spoelen en dan denk ik met een ferrietschroefkern erin. Als jij er heb wil ik er wel wat van je overnemen, lijkt me een leerzaam project, geen hoge spanningen (nu ja in vergelijking met de eindtrapvoeding waar ik (qua ontwerp en theorie als voorbereiding) mee bezig ben) en ik heb alle buizen.
Dat is een mooie alternatieve SSB manier. Dan kan ik daarna nog iets afwijkends bedenken voor de tweede mixer en vfo. Dat zou dan die fase methode met twee buizen kunnen zijn met een of andere exotische VFO of VCO, misschien iets met zo'n Barlow-Wadely loop ofzo. Of voor de grap met behulp van een ic wat ik dan met printje in een reageerbuis monteer zodat het op een buisje lijkt :-)

Fred (het bedenken is vaak nog leuker dan het bouwen)