China metaalfilm weerstanden ... liever niet als het precies moet.

ze zakken 60ohm op 4.7K. volgens mij is dit voor 99% van de schakelingen geen probleem. zulke klein vermogen weerstandjes ga je toch niet gebruiken om tot 70° op te warmen.

dus als je ze rond 20-25°C houd, gaat dit volgens mij al niet veel problemen meer leveren. t is wel intressant om er rekening mee te houden als ze naast warme componenten staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Daarom is de titel van dit topic ook "liever niet als het precies moet"

En in mijn voorbeeld waar ze nodig zijn voor de gelijkloop van oscillators ( tot op beat frequentie ! ) is dat toch wel kritisch

Hiervoor kan je ook al eens nauwkeurige weerstanden nodig hebben: een verschilversterker met een opamp, voor als het nauw steekt. Ik heb daar eens 0.1% metaals voor gekocht.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sine

Moderator

Precies, deze mochten eigenlijk ook wel .1 zijn ... maar die krengen zijn duur !

Dus pakte ik een rolltje 100k om daar een groep zo dicht mogelijk bij elkaar te liggen R-etjes uit te halen, en zo kwam ik er eigenlijk pas achter.

En dat is maar goed ook, anders was ik me aan het afvragen geweest waarom die oscillators toch zo enorm driften.

fred101

Golden Member

Dit pas geleden gelezen en nu kwam ik dit tegen in het refrence manual for radio engineers uit 1962
http://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand.jpeg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs