Ik ben al een tijdje aan het hobbyen met een analoge synthesizer, voltage controlled ( 1V / octaaf ) dus bepaalde waarden zijn vrij kritisch, ik was bezig daar 100k weerstandjes voor te sorteren.
De grootste groepen in mijn bakje bleken 99.6k en 99.2k te zijn.
Nu wilde ik uit de grove selectie van 99.6x weerstanden setjes gaan maken die maximaal 10 Ohm van elkaar verschilden, maar tot mijn grote verbazing was niet een van die weerstanden nog in de buurt van die 99.6K
En ik merkte dat hoe langer ik een weerstand aan de meter had, hoe verder de waarde zakte ... meter rot ?
Andere multimeter er bij gepak, resultaat ... het zelfde !
Nu blijkt dat die weerstanden ( van verschillende bronnen, een paar van niels via SK.net en een paar via een andere weerstanden inkoopactie op SK.net ) nogal verlopen naar maten ze warmer worden
Volgens de datasheet van de metaalfilmpjes die ik bij farnell besteld had moesten die een drift hebben van +-50ppm /oC
Lang verhaal kort ... eens kijken hoeveel ze afwijken.
Drie weerstanden op een LM35 getaped met een dot warmte geleidende pasta er tussen, twee 33k weerstanden ( eentje van "China" en een multicomp van farnell ) en een 1k weerstand er tussen als verwarming.
(gekleurde draadjes zijn de LM35)
Resultaat :
Blauw is farnell, rood is "China"