hoi,

ik kreeg de opdracht om een toongenerator te maken. het zou in de gehoorgrens moeten liggen.(20hz tot 20Khz) dit zou ik moeten veranderen met een potmeter. nu vond ik dit maar die voldoet niet aan mijn eisen.het zou gevoed moeten worden met een 9Volt batterij. ter verduidelijking:

tussen 20hz en 20Khz
instelbare frequentie met een potmeter
er mag een pic inzitten maar liever niet
zo weinig mogelijk onderdelen
aansluiting op computerboxen
9Volt voeding
met mijn grote dank,
electro_freakz

Moet het perse een sinus zijn of maakt het niet zo uit?

Als het niet zo uitmaakt dan is een 555 (zie schakelingen) misschien een optie.

@electro_freakz:

Dat zijn wat aardige eisen. Welke golfvorm moet er uitkomen?
Als een gewone blokgolf ook goed is pak da een atmel avr en dan met de timer prutsen. Als je een driehoek of zaagtand moet hebben is het wat moeilijk. Hoeveel samples wilt ge per periode? 64, 128? Uwe uc moet dan meer doen. Mss TIMER1 elke (50ms / samples) tot (50µs / samples) ne interupt genereren. Met die interupt een waarde eentje optellen en die waarde in een highspeed pwm stoppen. uw 50ms tot 50µs regeld ge via den AD-converter. En die zit aan uwe POTmeter.

Ne sinus is al iets moeilijker maar dan kunt ge een lookup tabel gebruiken. Mijn ideeen zijn uitgeput.

Don't blame me for using a microcontroller!!!!!

Robin

bedankt voor de reacties, het moet een sinus zijn;) als het echter niet anders kan dan moet ik het maar eens overleggen met mijn leraar

Zoek maar eens op een Wien bridge oscillator.
Maakt redelijk goede sinussen. Er zal wel in stappen gewerkt moeten worden: 20-200Hz, 200-2kHz en 2k-20kHz.
Kan met een opamp, een stereopotmeter, en twee condensatoren en een paar weerstanden.

dus het is niet mogelijk om de sinus (snelheid) te regelen met de potmeter? en zo dus de frequentie:o

Jawel maar niet in 1 bereik met een wienbrug.

Robin

het idee is: potmeter helemaal naar links, 20hz helemaal naar rechts: 20Khz zo valt dus de toon te regelen. het is niet echt bedoeld om iets doortemeten maar voor tests zoals het verschil tussen de tonen, en bijvoorbeeld testen tot welke toon oude mensen kunnen horen;)

Alternatief is een vaste lc oscillator en daarnaast een afstembare lc oscilator. Verschilfrekwentie is uitgang.
bijv lc op 100kHz en een variabele lc van 100.02kHz (!) tot 120 kHz. Problemen zitten in de stabiliteit van de frekwentie en complexer dan een Wien brug.

XR2206

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op (84%)]

Er bestaan analoge schakelingen die het kunnen, kijk eens in de synthesizer (VCO)-hoek, maar het is niet eenvoudig zo een bereik te realiseren.
Volgens mij heeft Elektuur ooit in een Halfgeleidergids wel iets dergelijks gepubliceerd.

Bruel & Kjaer gebruikte vaak (altijd ? ) zweving in hun audiogeneratoren, dus een oscillator op 100 kHz en een van 100-120 kHz instelbaar en dan vermenigvuldigen en filteren. Een beetje a la Theremin.
Misschien laat dit princiepe zich moderniseren (PLL, en slechts een van de signalen hoeft volgens mij een sinus te zijn) maar simpel is het alweer niet.

Je zou kunnen denken dat kunstje helemaal digitaal te doen, er komt dan na een eerste LPF een zaagtand uit de vermenigvuldiger (een EXOR) die je met een niet-lineaire versterker (opamp + diodes) redelijk kunt ombouwen naar een sinus.

Moderne opties met een PIC en een DDS (heet dat zo ? ) komen al snel in zicht als het 'simpel' en nabouwzeker moet, neem de resolutie van de ADC voor de potmeter niet te laag zodat je niet te snel hoorbare stapjes krijgt.

ok, ik ben blij dat er zulke antwoorden komen. maar helaas snap ik er geen bal van;) na wat besproken te hebben met mijn leraar: het maakt niet zo veel uit wat voor een vorm het is. zolang ik dus maar de 20hz tot 20Khz kan ''horen'' het is dus de bedoeling om het om computerboxen aantesluiten, dus versterking is niet z'n probleem:)

is er niemand meer die me kan helpen?
ik heb ooit eens een soort leugendetector gemaakt die hoe hoe lager de weestand is (van de huid) hoe hoger de toon kan ik hier dan simpel een potmetertje op aansluiten? of is er een beter idee?

mvg,
fabian
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000131.gif of de ldr vervangen?

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (15%)]

Op 22 februari 2008 20:28:40 schreef electro_freakz:
is er niemand meer die me kan helpen?

XR2206 zoals al eerder gezegd, of een Wienbrug, nu ben jij aan de beurt.
Alleen kan het niet in 1 bereik, maar een schakelaar kan geen probleem zijn.

ik heb ooit eens een soort leugendetector gemaakt die hoe hoe lager de weestand is (van de huid) hoe hoger de toon kan ik hier dan simpel een potmetertje op aansluiten? of is er een beter idee?

Leuk, maar heb je dan een range van 20Hz-20kHz?

Op 22 februari 2008 20:39:46 schreef Henry S.:
[...]
XR2206 zoals al eerder gezegd

en dus hier een schema:)http://logosfoundation.org/kursus/4005sinewaveosc.gif

Op 22 februari 2008 20:39:46 schreef Henry S.:
Leuk, maar heb je dan een range van 20Hz-20kHz?

nooit gemeten;)

Pakt nen 555-timer en zet er een integrator schakeling achter? Komt er een mooi sinus uit.

en dan de frequantie veranderen;) hoe zal ik dat moeten doen?

Ik ben bang dat u er in deze vorm niet zo veel aan heeft; maar ik heb mijn idee van gisteren nog wel even geschetst. :)

De bovenste 4046 bevat een oscillator op een vaste hoge frq, zijn exor wordt ingezet als mixer.
Voor het tweede signaal dient de op de gebruikenlijke manier als PLL geschakelde onderste 4046. Met de VCO-ingang kun je hem een beetje wegtrekken van zijn lock zodat er zweving ontstaat.

Toen ik klaar was met tekenen zag ik dat het ook met 1 4046 en een vaste oscillator kan ;)

Ik denk dat zo een behoorlijk bereik te realiseren zou moeten zijn. Er komt [edit] als het werkt [/edit] een driehoek met een vaste amplitude uit deze schakeling, die zijn relatief eenvoudig om te bouwen tot iets dat redelijk op een sinus lijkt.

zoals werd gezecht door mijn leraar moest het simpel blijven ( ik zit nu 2e jaar VMBO duss:P)maar, toch bedankt voor de tekening:Ddus ik had zelf ook ongeveer iets in gedachten door een soort van leugendetector te maken;)

Op 22 februari 2008 20:45:34 schreef electro_freakz:
en dan de frequantie veranderen;) hoe zal ik dat moeten doen?

Wat zijn de frequentieafhankelijke onderdelen? ;)

dat kan ik toch pas beslissen als ik weet welk schema ik moet gaan toepassen

Denk er nog maar eens over na... want die uitspraak klopt niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

om van 20Hz naar 20kHz te gaan in een trek kunnen audiogeneratoren , zoals de wienbrug niet voldoen. Een functiegenerator ofte sweep generator doet dat op zijn een been. De truuk is steeds dezefde: met een integrator,gestuurd via een spanningsgecontroleerde (de potmeter) stroombron,en een comparator bouwt men een driehoeksgenerator en daarna zet men de driehoek om in een sinus via een sine-shaper. Al die rommel zit in een XR2206.Eenvoudiger kan dus niet.

Je wou het toch voeden met een 9V batterij?

ene, 2e jaar VMBO?
Waarom doen wij zoiets nooit ;(