Je rekent zeker verkeerd. 2,5 hokje bij 5 volt/div is 12,5 volt. Stel dat je probe geen 10x is maar gewoon 1x, dan zou dat betekenen dat het precies klopt.
Als je je scoop aan zet, waar staat hij dan standaard op? 1 Volt/div of 10 Volt/div?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Wat ik zou aanraden: scoop uitschakelen - even wachten - scoop terug inschakelen - met je fikken van de menu-knop afblijven! - meten.
Dan kan je met de "V - mV" toets spelen tot je signaal het scherm vult. Als je daarbij meet dat je 12V of 0.12V hebt ipv 1.2V, kan je nadien het menu benaderen om dat goed te krijgen.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Op 21 maart 2008 21:19:04 schreef Mr. SnuGGelS:
Je rekent zeker verkeerd. 2,5 hokje bij 5 volt/div is 12,5 volt. Stel dat je probe geen 10x is maar gewoon 1x, dan zou dat betekenen dat het precies klopt.Als je je scoop aan zet, waar staat hij dan standaard op? 1 Volt/div of 10 Volt/div?
Ja dat klopt, maar standaard op 10V met of zonder probe.
Op 21 maart 2008 21:23:14 schreef rbeckers:
Heb je een 1:10 probe of mischien een omschakelbare 1:1 naar 1:10 probe?
10:1
Pros:
Oke, Maar hoe doe ik dat dan in het menu?
Want met een 1:1 probe is het signaal 12V, dat klopt dus precies, zou er ergens in het menu een x10 aan staan?
pros
Ik moet toegeven dat ik dat menu nooit ernstig gebruikt heb. Maar met een (niet-Fluke) 1:1 probe krijg ik --zonder aan de instellingen te prossen-- sowieso een correcte meting.
Er zit weinig anders op, dan de manual 100 maal te doorspitten... 
Buiten dat, lijkt de scoop me wel OK te zijn, als ik je daarmee kan troosten.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Hoe weet je dan dat ik het menu daarvoor moet benaderen?
Ja, de scoop is OK, hij geeft het alleen de spanning x10 weer 
Het gekke is dat er in de manual helemaal niks over het menu te lezen is, waar het denk ik wel aan licht, dat hij in een x10 modus staat.
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (37%)]
Dat is dus duidelijk. Scoop is niets mis mee. Als je een 1x probe aansluit, staat de scoop standaard op 1v/div. Als je een 10x probe hebt die dat pinnetje naast de BNC connector aan aarde aansluit, dan ziet de scoop een 10x probe en past hij het volt/div aan.
Geen enkel probleem dus, en een orginele philips probe.
Technojunk
Nee, Hij gaat niet standaardt een andere spannning instellen,
Ook al sluit ik niks aan is het 10V/DIV , een 10:1 probe stelt hij ook 10V/DIV in, Nu pak ik een 1:1 probe, ook 10V/DIV, Maar met een 1:1 probe klopt er dus niks van.
Er moest dus ergens in het menu een x10 optie aanstaan, maar waar.. in het boekjes staat niks over het menu..
pros
Over dat menu kan ik ook niets terugvinden in de manuals.
Als je absoluut een niet-Fluke probe wil gebruiken in 10:1 mode, is daar wel iets voor te bedenken: neem een heel dun metalen plaatje (2 x 3cm) en boor daar een gat van 10mm in. Schuif dat over de BNC-connector, zodanig dat het contact maakt met het pinnetje links ervan. Sluit nu de probe aan, en klaar is kees.
Het ideaal is natuurlijk een echte Fluke-probe, maar het zal niet eenvoudig zijn een goed exemplaar tweedehands op de kop te tikken. En voor een nieuwe ga je aardig wat geld op tafel moeten leggen...
Technojunk
heb hier 2x 10:1 probes van Philips type: PM8927
En 1x 100:1 probe ook van Philips type: PM8923
Ook nog eem omschakelbare 1:1 / 10:1 van TES TEC
Maar het maakt niks uit als ik ze aansluit, dan is het nog steeds niet 10:1 , dan wordt het 1:1.
Zo kan ik dus weinig met de 1:1
Ik heb BTW, fluke al een mailtje gedaan..
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (38%)]
pros
Maak eens contact tussen de GND van je BNC-connector en het pinnetje links ervan. Dan zou de aanwijzing moeten veranderen.
Wat je probes betreft: me dunkt dat het goed spul is. Als die truuk helpt, ben je er toch uit?
Technojunk
Die truuk vreet niks uit..
Maar wat zou er moeten veranderen?
maar nu leg ik toch de GND naar de GND, lijkt me logisch dat er niks gebeurt?
Technojunk
Waarvoor dient het dan?
En wat moet er veranderen?
Ik kan het wel indrukken 
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (39%)]
Technojunk
Op 22 maart 2008 11:10:06 schreef pros:
''de aanwijzing''
Het pijltje voor de ingestelde spanning?
Je meetbereik!
Waarom stel je allemaal vragen zonder de antwoorden te lezen?
Jouw topics zijn daarom altijd minimaal 2 keer zo lang omdat met A zegt en jij B doet, waarbij B niks met A heeft te maken.
Denk daar eens om, dit is onderhand erg irritant!
Technojunk
Technojunk
Meet je dat op het pinnetje? Dan eens goed aan de gnd leggen.
Dan valt die spanning weg en wordt normaal de 10x ingeschakeld.
Maar goed, dat is ook al een paar keer aangegeven.
johansson99
DOA, NLA,... Ain't war hell?
Zet de draaiknoppen (waar VAR boven staat) allemaal op cal.Druk op menu en dan op auto set(=restart).Hang je probe op het cal. signaal links onder. Druk op auto set. Wat gebeurt er dan?
Technojunk
Johansson99:
Dan stelt hij zichzelf weer in op 5V/DIV bij 1:1, bij 1:10 stelt hij zichzelf in op 0.5V
HenryS:
Ja, meet ik op het pinnetje,
Als ik hem aan de GND zet, gebeurt er niks..
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (56%)]
Technojunk