ik heb deze labvoeding gebouwd en heb hem getest maar u 2 werkt heel warm later kwam ik er achter dat die verkeerd om zat. maar nu is het instelbare voltage tussen de 0 en 0.36 volt daarvoor was het tussen de 0 en 2 volt (zat hij nog verkeerd om) en daarvoor tussen de 0 - 18 volt. maar nog nooit tussen de 0 en 30 volt zoals het hoort. wat kan er fout zijn. oja en r1 wort ook warm het is een 3 watt weerstand. ik heb volgens een andere site met de zelfde labvoeding c1 vervangen door 2x 4700 uf parralel.

ik meet een spanning van 34 volt tussen de + en - bij de ingang niet voor de dioden

IC vervangen of gewoon dezelfde er goedom ingeprikt?

Heb die voeding ook gebouwd, gelijkaardig probleem. U2 werd ook verekkes heet en deze zat er goed om in! Als deze er verkeerd om in zat werd deze niet warm :s De fout is nog niet gevonden er is al wel een nieuwe print in aanmaak, als het goed is, kan ik morgen terug solderen :p.

@vdbeke je moet naar de pinnen van u2 kijken als je hem verkeerd om hebt volgens de site zitten de goede onderdelen aan de goede pinnen

Het lijkt mij dan ook een erg primitieve voeding. Waarom zou je trouwens in hemelsnaam zoiets willen bouwen ?

Er bestaan toch veel betere ontwerpen voor een goede labvoeding ? :)

Waarom zou dit geen goede voeding zijn, een gestabiliseerde regelbare spanning, 0-30V, regelbare stroombegrenzing, 0-3A. Lijkt me voldoende voor dagelijks gebruik:p

@robojan: bedankt voor het melden ik dacht zeker dat de componentplaatsing goed zou zijn, blijkbaar dus niet.
hier de link naar het topic waar ik om hulp vroeg, misschien ben je er iets mee, http://www.circuitsonline.net/forum/view/57826

dat R1 warm word is normaal.
ik heb het schema net eens bekeken en daar zie ik toch geen fout met de component opstelling en het schema alles komt overeen, ofwel kijk ik ergens over.

[Bericht gewijzigd door vdbeke op (18%)]

Kun je de spanningen meten op de verschillende aangegeven punten? Zet daarbij P1 ongeveer in de middenstand.

http://home.scarlet.be/~on1aht/PSU.gif

Het is normaal dat R1 warm wordt.

Je kan voorlopig D9 losmaken, die dient enkel als de voeding in stroombegrenzing gaat.

Edit: nog wat meetpunten toegevoegd op figuur.

op 1 : 33.1 volt
op 2 : -4.2 volt
op 3 : -5.6 volt
op 4 : 6.0 volt
op 5 : 0 volt (zal dit het dus zijn)
op 6 : 0.4 volt het zelfde dus als de uitgansspanning
op 7 : 0.4 volt

edit:

op 8 : 32.9
op 9 : 0
op 10: 6 v als p1 helemaal openstaat
op 11: 1.8

[Bericht gewijzigd door robojan op (19%)]

Q2 word blijkbaar nie uitgestuurd.

Ik heb deze voeding ook gemaakt en deze werkt perfect.
Ik denk wel dat hij niet van int begin werkte.

als op 11 1.8 volt
staat waarom staat er dan voorbij r15 geen spanning meer?
voor r 14 nog -5 volt en daarna nog 0.04 volt(ff kleiner ingesteld)

[Bericht gewijzigd door robojan op (30%)]

Das inderdaad vreemd.
Brand de led? want u3 word uitgestuurd.

onderbreking, slechte soldering? misschien een verkeerd weerstand gebruikt.

Op punt 4 moet je 12V hebben, aan de opamp is al iets loos.
Toch een goede opamp op die plaats. Anders neem je U3, die is voorlopig niet nodig.

Op 28 maart 2008 21:53:05 schreef kortsluiting:

De uitgang van U3 staat hoog, de basis van Q3 ook waardoor die spert en de LED NIET brandt.

Op 28 maart 2008 21:53:05 schreef kortsluiting:
Das inderdaad vreemd.

de led brand niet

op de base van q3 meet ik 32 volt

Op 28 maart 2008 21:37:46 schreef robojan:
op 5 : 0 volt (zal dit het dus zijn)

Nee, die spanning kan kloppen. Q1 dient als in- en uitschakelbeschermer, en speelt niet mee tijdens normaal gebruik, hij staat bewust gesperd.
Je mag de voorlopig uitsolderen.

Lees ook eens de tekst bij het artikel.

Edit: vergeet voorlopig de stroombegrenzing.
Zoek eerst uit waarom je op punt 4 geen 12V hebt.
Je hebt nog 2 opamps over die je kunt omwisselen.

[Bericht gewijzigd door Pertinax op (17%)]

Lees ook eens de tekst bij het artikel.

sorry maar ik kan niet zo goed engels

heb het vooral van de site van elektronicastynus gedaan

edit: ik heb ze al omgewisseld

als ik r18 meet meet ik 12k maar als ik hem los meet, meet ik 56k

edit:
ik zie nu dat ik r5 en d8 heb omgewisseld :+

edit2: ik heb nu r5 en d8 omgewisseld en nu meet ik op 4 11.1 volt

[Bericht gewijzigd door robojan op (23%)]

Jan probeer dit knopje wat vaker te gebruiken :

[img=34x22]http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif[/]

Pak een kop thee, het schema en je bouwsel , en ga ze eens rustig met elkaar vergelijken. ( het schema en je bouwsel dan he )

Ik heb me laatst rot gezocht naar een fout in een schakeling waarbij ik alle 30k weerstanden voor 3k's verwisseld had.

Ik zie een koei van een fout in het ontwerp.
Haal R10 eens los van de GND en verbind hem met de negatieve hulpspanning (dus met pen 4 van U2). Dit verhelpt gegerandeerd het bakken van U2. Wel een nieuw IC gebruiken...

Ik heb vaker een soortgelijke fout gezien op dit forum en daar werkte de remedie ook.

Raar dat het daar aan zou liggen, ik ken iemand die exact dezelfde voeding heeft gebouwd en daar werkt die wel. :s

Op 29 maart 2008 09:28:41 schreef oorpijn:
Ik zie een koei van een fout in het ontwerp.
Haal R10 eens los van de GND en verbind hem met de negatieve hulpspanning (dus met pen 4 van U2). Dit verhelpt gegerandeerd het bakken van U2. Wel een nieuw IC gebruiken...

Ik heb vaker een soortgelijke fout gezien op dit forum en daar werkte de remedie ook.

Dat zal niet het echte probleem zijn.

Vergelijk zelf maar.
Dit is het topic dat ik bedoelde.
Dit was de oplossing.

Dan is het toch raar dat de mijne niet warm word.
Ik heb die weerstand gewoon zoals in dat schema zitten.
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/labvoeding/index.php