labvoeding werkt niet goed

Henry S.

Moderator

Op 30 maart 2008 22:52:42 schreef oorpijn:
Vergelijk zelf maar.
Dit is het topic dat ik bedoelde.
Dit was de oplossing.

Bij een sym voeding doe je dat idd via een potmeter aan de neg voeding. maar geen reden om de opamp in dit schema te gaan verwarmen (R10=270k).

Die site bevat ontelbare slordigheden maar dit is een kleintje. De TS heeft grotere fouten gemaakt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

De "Bron" van deze schakeling was een kit, inclusief pcb. Lijkt me sterk dat er dan een fout in t schema zit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik koppel hem aan de negative spanning en toen werd u2 niet meer heet ik zit nu te wachten op de nieuwe opamps

Henry S.

Moderator

Hmm, waarschijnlijk toch latch up.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb vakantie dus wil ik weer eens er aan gaan beginnen. iemand nog ideën?

Henry S.

Moderator

Alles nameten, hoe kunnen we anders iets zeggen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hij werkt:):):)

ik had de 2 transistors omgedraaid ik heb ze nu goed gezet en vervangen.

maar nu doet de led het nog steeds niet

Hallo robojan,
ik heb de zelfde voeding gebouwd en krijg hem ook niet aan de babbel kun je me laten weten welke transitoren je had omgedraaid ik kan nl spanning op loper van p1 wel goed regelen maar krijg er niet meer als 7 volt uit
bij voorbaad dank

never give up

ik heb de labvoeding nu al een tijdje gebruikt en ondertussen is q2 al 3 keer kapot gegaan. de laatste keer dat hij kapot ging was het bij een stroom van 0.7 A. zou het te maken kunnen hebben dat ik een trafo van 8 A gebruik. en q4 is ook al 1 keer kapot gegaan.

/edit toen q 4 kapot ging was er kortsluiting tussen de plus en min van de labvoeding. en dit was ook 1 keer bij q2. hij ging toenet weer kapot en toen was er geen kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door robojan op zondag 4 januari 2009 17:56:59 (26%)

Wat je kan doen om de stroom te beperken bij kortsluiting of overbelasting, is het plaatsen van een 24V/75W lampje tussen de secundaire wikkeling v/d trafo en je schakeling. Dat geeft --als het licht van buitenaf te zien is-- meteen een visuele indicatie als er wat mis is.

Wat Q2 betreft: die moet de 2N3055 van basisstroom voorzien, en dat is redelijk veel als je rekening houdt met de geringe stroomversterking van die laatste. Vooral bij lage uitgangsspanningen en hoge stromen krijgt hij het hard te verduren.
Een groter koellichaam zou kunnen helpen, maar persoonlijk zou ik de 2N3055 vervangen door een darlington (de TIP142 bv.). Die kan je rechtstreeks aansturen vanuit opamp U2. Die zit weliswaar in een andere behuizing dan de 2N3055, maar je kan hem gewoon op het bestaande koelblok vastschroeven.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

bedankt voor je tips ik vond al dat hij vaak kapot ging. alleen dat lampje moet die paralel met de trafo of in serie. het lijkt mij ook dat die lamp toch bij de uitgang moet na de print in plaats van voor de print. want na de print is ook de kortsluiting.

als ik q2 ga vervangen door een darligton moet er dan meer meer vervangen worden dan q2.

...en vóór de schakeling. Bij een klein verbruik krijgt de lamp te weinig vermogen om op te warmen. Zijn gloeidraad is bijgevolg koud, en vormt een geringe weerstand.
Naarmate de stroom groter wordt, gaat de lamp verder opwarmen. De weerstand v/d gloeidraad neemt dan eveneens toe, en de ingangsspanning v/d schakeling wordt kleiner - dat zou ook gebeuren als je de voorgeschreven trafo gebruikt had.

Je moet niet Q2 vervangen door een darlington, maar Q4. Q2 (en R16) kunnen dan weggelaten worden - maar je kan ze ook op hun plaats laten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2009 17:30:03 schreef robojan:
ik heb de labvoeding nu al een tijdje gebruikt en ondertussen is q2 al 3 keer kapot gegaan. de laatste keer dat hij kapot ging was het bij een stroom van 0.7 A. zou het te maken kunnen hebben dat ik een trafo van 8 A gebruik. en q4 is ook al 1 keer kapot gegaan.

/edit toen q 4 kapot ging was er kortsluiting tussen de plus en min van de labvoeding. en dit was ook 1 keer bij q2. hij ging toenet weer kapot en toen was er geen kortsluiting.

Ipv te rotzooien met een lampje maar eens naar de koeling kijken!

Transistor heet en koelprofiel lauw?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.