Hallo,

Ik speel al lange tijd elektrische gitaar en ben nu begonnen met het zelf bouwen en aanpassen van gitaren, effekten en versterkers.
Ik heb denk ik een oscilloscoop nodig voor het doormeten van de effecten van het veranderen van bepaalde waarden in bv versterkercircuits.
Ik heb de beschikking over een oude pc waar ik de windows oscilloscoop programma's op wil zetten. Hoe kan ik de geluidskaart beveiligen tegen een te hoog voltage etc? Kan een optocoupler hier iets betekenen?
Ik zag al iets waarbij twee diodes gebruikt werden, geschikt voor een lijn-signaal maar is dit dan bv ook geschikt om de output van bv de 1-watts versterker van deze site door te meten?
Daarnaast ben ik ook benieuwd of het mogelijk is de elementen van een gitaar door te meten. Dit zijn spoelen die volgens mij max. 2v. leveren.
Ik heb al een aantal van de topics van deze site doorgelezen maar daar wordt het me niet duidelijker van. Ik heb nl. geen echte achtergrond in elektronica, op een aantal kleine projecten na.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Michiel

2 diodes antiparallel, en je krijgt een beveiliging tegen spanningen hoger dan 1.2V.

Weerstandje van 1k in serie, en volgens mij moet het dan wel goed gaan.

He, dat was snel. bedankt.

Ik neem aan dat dit dan geschikt is voor het meten van lijn- en microfoonsignalen. Wat ik me afvroeg is wat effektpedalen voor output hebben? Is dat ook een lijnsignaal of iets hogers? Ze gebruiken veelal 741 chips en zo voor distortion effekten. Die versterken en vervormen behoorlijk dus ligt het uitgangssignaal nog steeds op line? Lijkt me balen als ik de soundcard al sloop na 1 meting.

Uitbreiding van (Z)weetvoetje zijn schakeling:
zet parallel aan de twee diodes een weerstand van 1k. Of achter de weerstand van 1k een potmeter van 10k met de diodes op de loper (middelste aansluiting potmeter). Signaal afnemen van de loper.

Edit: de diodes beveiligen de soundcard.

En er altijd opletten dat je de soundcard niet overstuurt.

2 diodes antiparallel, en je krijgt een beveiliging tegen spanningen hoger dan 1.2V.

Ik denk dat 2 Si diodes anti parallel al begrenzen bij ongeveer 0.6V. Misschien 4 diodes gebruiken?