Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Ha, dat is nou leuk om te lezen!
Die zener (waar je over mailde) was volgens mij 2.7V. Maar of het nou 2.2V of 5.6V is, dat maatk eigenlijk allemaal niets uit.

Die laatste tor is nou eignenlijk helemaal niet meer nodig. (die voor de 386/741) want nu zorgt dat IC'tje wel voor de impedantieaanpassing.
Het probleem wat je eerst tegenkwam was denk ik dat je op een 741 wel bias moet stoppen, en op een 386 niet.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Schimanski

Golden Member

Op 2 juli 2008 17:06:15 schreef fred101:
... Kortom hij is af en een aanrader om te bouwen...

Ik wil dat ook wel bouwen, lijkt mij handig in gebruik als ik je verhalen zo lees. Heb je al een schema getekend?

[Bericht gewijzigd door Schimanski op woensdag 2 juli 2008 22:35:32 (18%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=552&p=1706#p17…

Ik heb het schema er bij gezet. (Z): er staat nog een foutje in. Die tor waar ik bf199 bijgezet heb was toch een BF327 ofzo, een PNP ipv npn ? Kan het niet meer lezen op de tor zelf. Het schema moet natuurlijk wel een beetje kloppen. Voor iemand die weet wat hij doet zal het wel duidelijk zijn en dat is toch de "doelgroep"

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Schema is aangepast. Ik twijfel alleen of ik de BF324 goed getekend heb. Ik heb geen ervaring met PNP.
Voeding is 6V.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goeiemorgen aan allen ,

Net uit het werk thuis gekomen en weer een hoop te lezen ...
Heel erg leuk om te lezen dat de Filter Fliere Fluiter nu goed funtioneert .

Ook allen weer bedankt voor de info over mijn probleempje ; ik denk dat ik het een beetje door begin te krijgen met die spoelen . Het is in ieder geval duidelijk dat mijn ideetje wel orgineel lijkt te zijn , maar in praktijk niet uitvoerbaar . Ik had het me gewoon iets te simpel voorgesteld . Jammer !

En ja Fred , dat sheet lijkt mij wel handig , dus als je mij dat zou willen mailen , graag ! Bij voorbaat dank .

En dat topic over nomogrammen ga ik nu even bekijken .

Groetjes Evert

e/: Ik kan dat plaatje dus ook niet bekijken :(
maar ik heb een stil vermoeden dat ik zo'n nomogram al in mijn bezit heb , alleen nog niet als afbeelding op de pc .

[Bericht gewijzigd door Radioortje op donderdag 3 juli 2008 08:00:17 (11%)

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

@(RO)Fijne provider heb je, ik krijg hem terug met de boodschap dat ze vinden dat het spam is.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Huh ?
Sorry , ik weet van niks . Maar het is mij ook al eens overkomen dat ik iemand anders op dit forum iets niet op kon sturen , ook iets met spam , aan zijn kant dan ...
Maar jij hebt mij toch al eerder een mailtje gestuurd ?

Ga er even achteraan ...

Evert

e/: Okay , dankje , ontvangen . Maar nu kan ik nog even niets met die *.ods bestanden . Bij welk programma horen die? Ik heb het al gevonden , die horen dus bij Open Office , en dat heb ik ( nog ) niet .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Ik heb even een paar lesuren op dit forum overgeslagen... Die piepdoos voor filters lijkt me fraai, kan Fred eens een grafiekje van een doorlaat laten zien?
FET: dank voor de call van Gratama!

De Grote Hellehond Zelve.

@fred: Die emitterweerstand was volgens mij 680 Ohm, maar verder klopt dat wel. Kijk dat nog eens na.
Ook heb je ergens HF-tor bij staan, wat geen HF-tor is, maar een audiotor. (je bedoelde waarschijnlijk een andere tor)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=680&mode=view

http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=679&mode=view

Hier twee plaatjes van het USB filter.
De zwarte met Baudline, de tweede met JAAA. Beide in average mode. Baudline is dan nog steeds snel, JAAA gaat zo moeizaam maar is realtime makkelijker te stellen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappig, je eerste zelfgemaakte filterdoorlaten! Al enig idee hoe 'diep' je kunt kijken?

Hier is nog een L-nomogram uit een bekend boek (niet Ontvangers).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fzwart

Golden Member

@FET: Electronica Jaarboekje 1982 blz 69 ......

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Een LM386 voor een LM386... is dat gedaan vanwege de 'uitstekende' ruiseigenschappen van dat ding? ;)

De LM741 werkt ook prima op een enkelzijdige voeding als je de ingangen op halve voedingsspanning zet.

Spanningsdeler 2*10k met op het knooppunt een 47-100k naar de +ingang.

Ipv twee 741's kan je ook een LM358 pakken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 juli 2008 20:09:31 schreef fzwart:
@FET: Electronica Jaarboekje 1982 blz 69 ......

Dat was snel.. het was niet het boek dat ik op de scanner gelegd had, maar wel dezelfde uitgever. Ze zullen het wel een paar keer gerecycled hebben denk ik!
/e: (zie hieronder: ) inderdaad. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Schimanski

Golden Member

Op 3 juli 2008 20:02:07 schreef Frederick E. Terman:
....uit een bekend boek (niet Ontvangers).

Volgens mij komt dat dan uit zenders van Bron. Ik heb niet het boek, maar wel jaren geleden een kopie gemaakt van hoofdstuk N "Tabellen" en daar zit hij tussen.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op donderdag 3 juli 2008 22:40:24 (21%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Op 3 juli 2008 20:02:07 schreef Frederick E. Terman:
Grappig, je eerste zelfgemaakte filterdoorlaten! Al enig idee hoe 'diep' je kunt kijken?

Wat bedoel je met hoe diep ? met een zaklampje kan ik de schroefjes zien zitten :-)

@Henry: die ruisbron is geleend uit een ander schema en ruisen doet ie als de beste. Die 741 was een printje wat ik nog had uit een experiment waarbij het ding op een symetrische voeding hing. Ik zag iets van jou hand in de elector staan. Leuk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mooi nomogram FET , bedankt .
Daar heb je wat aan en het komt een beetje in de buurt van wat ik wilde maken , tenminste je kan er zoiets uithalen op een indirecte manier .

Ook mooie plaatjes Fred , daar kun ook wat mee .

Groetjes Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juli 2008 01:00:27 schreef fred101:
Wat bedoel je met hoe diep ?

Gewoon, hoe veel dB diep je de verzwakking van een filter kunt bekijken.
In jouw plaatje is de stopbanddemping - de uiteindelijke verzwakking dus - zo'n 25 dB onder de doorlaatdemping, dus een factor 18 in spanning bijna tussen doorlaat- en spergebied. Als je nu een beter filter neemt, kan het zijn dat je meer demping moet kunnen laten zien. Dat is wat ik noem hoe diep je kunt kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

OK, ik denk dat ik het begrijp. Dit is een filter bestaand uit 8 gekoppelde kringen. Het is een SSB filter op 1,4MHz. Het microfoonsignaal wordt versterkt, dan in een modulatorbuis gemixed met 1,4MHz en dan dit filter. Maar ik begrijp dat dat dus nog geen goed filter is of heb ik hem niet goed afgeregeld. Ik krijg de top op geen enkele manier hoger.

De dB verdeling is overigens niet gerelateerd aan de ingang. Daar bedoel ik mee dat zonder filter het niet 0 dB is. Dat punt heb ik nog niet bepaald maar lag eerst ongeveer op het punt van de top van het filter

Ik zal hem eens over het X-tal filter van de bitx kangen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het kan ook nog zijn dat je filterfluiter zelf nu al een wat hogere ruisvloer heeft dan de voet je filterdoorlaat. Dan zou het filter dus minder goed lijken dan het is.

Je kunt in plaats van het te meten filter ook eens een weerstandverzwakkertje hangen, en dat zo frummelen dat de top evenhoog komt te liggen als wanneer je het filter doorfluit (doorruist?).
Je weet dan de doorlaatdemping van je filter.
Je kunt ook eens een 60 dB verzwakker ertussen zetten (drie andere weerstandjes :)) en kijken hoe diep die ruisvloer dàn komt te liggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

gewoon niets aansluiten, en kijken hoe diep de ruisvloer dan ligt.
Hoe laag zit je als je de probe los hebt? Want dat zegt veel over hoeveel ruis het ding zelf maakt.

Het maakt waarschijnlijk vrij veel uit hoe je aarde aansluit enzo. bij het meten van een filter. Waarschijnlijk lekt er al snel een -30dB ofzo terug.
Ik dacht dat de ruisvloer van het apparaat wel op -60dB of lager lag; maar dat was zonder extra versterking.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op vrijdag 4 juli 2008 11:17:29 (24%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ik dacht dat het nu -100dB was zonder probe erop maar ik en getallen onthouden zijn geen gelukkige combinatie.

Ik ga van de week eens meten en testen want het is wel zo handig om te weten of ik me zelf nu voor de gek hou of dat het echt goed werkt. Is in ieder geval altijd een stuk beter dan niets en veel goedkoper als een networkanalyser. Ik zou het eigenlijk met een echte spectrumanalyser moeten kunnen vergelijken.

Ik zal dan eerst de in en uitgang zo verbinden, dan via weerstandsnetwerkjes en ook wat de ruisvloer is met de ingang open en met de ingang "terminated"

Die panorama ontvanger van Kent heb ik nu ook zover dat hij het met de UDT250 tuner doet. Hij kan niet zo ver inzoomen als een echte spectrum analyser (dan is hij niet meer te bedienen) wel goed geschikt om te zoeken naar harmonische enzo.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar toen kreeg ik er niet echt een duidelijk antwoord op. Ik ben dus (o.a.) bezig met een buizentweekringer, met teruggekoppelde trapjes als volgt:

http://img384.imageshack.us/img384/3531/penthodeeenkringertrapko2.gif

Nu moet dat g3 nog voor HF aan aarde gezet worden; maar dat heb ik hier nog niet gedaan. Maakt hiervoor ook verder niet uit.

Het probleem is het volgende: De terugkoppeling hiervan is sterk afhankelijk van de 'impedantie van de kathode-weerstand'. Als ik er een 1n condensatortje over naar aarde zet, dan oscilleert ie, zo niet, dan doet ie het niet. Dan is er bijna geen terugkoppeling meer. Tja, en ik wil er signaal uit halen met een wat hogere weerstand dan dit. Dus dat schiet niet op.
In theorie zou het toch niet uit moeten maken wat voor impedantie de anode heeft?
Ligt het aan een te lage voedingsspanning? of is het wat anders?

EF94

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten