Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Leuk:)

Inmiddels ontdekt dat de oscillator van de DC niet werkte, en dat ik net van plan was de AF124 er weer in te stoppen. Ik ga eens wat proberen, en bouw desnoods die andere oscillator.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Vandaag naar hellendoorn geweest en een FT250+voeding opgehaald. Mooie set incl manual van de eerste eigenaar. Nieuw gekocht in 1975. Nieuwe eindbuizen en verder nog nooit iets aan gesoldeerd. 300W speech peak input en op 7 torretjes na helemaal buizen. Wordt al een leuke collectie yaesu's zo :-) Maar qua (bijna) 100% buizen is er niet zo veel geweest van yaesu, dus ben je zo uit verzameld
Ik kreeg er nog twee boeken bij : das surplus handbuch band 1 en 2 en een (waarschijnlijk defect) buisje voor in de kast, 3cx100A5 staat er op. Heel maf ding zonder pootjes. Ziet er uit als zo'n modelvliegtuig cilinderkopje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://www.youtube.com/watch?v=j51tTUV04A4&feature=related

Dit is lachen, een echte moderne boatachor. Het ziet er uiterlijk niet uit wat deze kerel maakt (maar het heeft toch wel wat) maar het werkt des te beter. Hij heeft meer filmpjes. Let ook op de aangesloten rekenmachine om de qounterwaarde te corrigeren.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 12 juli 2008 09:51:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
Wat zitten we eigenlijk te rommelen op Jongensradio ANNO 2007?? Had allang 2008 moeten zijn, aan die moderators heb je dus niks.

Het jaartal wordt niet aangepast, hebben we lang geleden al besloten: http://www.circuitsonline.net/forum/view/57315

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Deze is te mooi om niet te vermelden: uit het philips buizentechniekboek A.D. 1943:

http://images.retecool.com/uploads/avatars/behanger-philips-1943-buizentechniek.png

Pentodes are evil! evil!!!!!

Pentodes zijn niet evil, meisjes wel. En dat laatste is wiskundig bewezen...

:-)

Schimanski

Golden Member

Pas op hoor met dat soort uitspraken op een forumpje vol maagden, vriendinnen, oude wijven, juffrouw Buitenhuis en een Hellehond....

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Jammer genoeg in die verfoeide 'populaire' zinsbouw van die jaren. Er had natuurlijk moeten staan:

Schema der deelcapaciteiten eener penthode.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inderdaad, die spelling was pas vanaf '55 verplicht. Typisch.

fred101

Golden Member

Leuk zo'n pentode pentagram :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, je hebt gelijk, perfect aangevoeld, het is een pentagram nota bene. Als je dat ziet bouw je nooit meer iets met een pentode!! Leuk om even totale C's tussen twee punten te gaan berekenen trouwens.
Leuk dat moderatortje pesten altijd werkt, prompt schieten ze als een mierenleeuw vanuit hun kuilen naar boven. (Voor niet-natuurliefhebbers: mierenleeuw zie onder familia Myrmeleontidae).
Over spelling gesproken: het is me nooit duidelijk waar die veelgeziene "h" in "penthode" is opgedoken. Het was natuurlijk geen thèta maar gewoon een tau, zoals in pentagram. Misschien stond het "geleerder"...

De Grote Hellehond Zelve.
Frederick E. Terman

Honourable Member

In het Nederlands schrijf ik het dan ook zonder h. Maar 't is maar net welke transliteratie je toepast.

De οδóς in πεντοδóς (vijf-weg) is als odos, maar ook wel als hodos of hodas geschreven geworden.
Vandaar dat zowel pent-ode als pent-hode verdedigbaar zijn. Niet echter pen-thode. ;)

[vgl. Zoo.. werkt de radio: "Wel alle oktoden!" (W.)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo, ik ben er ook weer even. En ik ben ook meteen maar aan het bouwen geslagen. Ben bezig met een oscillator: Wunderhorn met ECC88 op 7MHz. Zou volgens mij prima moeten kunnen, maar het werkt niet echt lekker.
Probleem is dat ie het niet over het hele bereik doet. Bij te lage frequentie slaat ie af.

Ik heb als schema iets aangehouden gebaseerd op: http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/15_lab/02_dipper/english/pag25_e…

Het is opgebouwd met een LC-kring met vaste C (220pF) en varco (20pF, met +/-10cm draad ertussen). Die varco zit wat ver van de kring vandaan, maar dat zou geen al te groot probleem moeten zijn, omdat het maar een klein deel van de capaciteit is. Toch slaat de oscillator af als de varco ingedraaid staat.
Het zou dus mooi zijn als er wat meer versterking uit die triodes kwam. Maar hoe doe ik dat precies?
Heeft er iemand misschien een schema van een werkende wunderhorn met een dergelijk buisje?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Roeland:
kijk eens even naar mijn oorspronkelijke schema van de Wunderhorn, dat is met een ECC81 en die is minder steil dan een 88, dus met de laatste moet ie de pan uit gieren. Versterking zat! Bij lage frequentie afslaan is vaak het gevolg van een te lage LC verhouding, maar met de waarden die je geeft kan dat niet het geval zijn: 240 pF rond de 7 MHz is niet overmatig. Mijn originele schema'tje werkt met een veel grotere varco helemaal "in" makkelijk rond 20 MHz of zo. Wat me opvalt in dat dipperschema is de idioot grote terugkoppel-C van 4700 pF, in de Wunderhorn is dat minstens 100x kleiner, dat is juist de bedoeling, zo licht mogelijk koppelen, in een definitieve schakeling kun je zelfs uiteindelijk op 10 pF of zo terechtkomen. In het dipperschema is ook de doorverbinding van aftakking 2 en 3 via de diode me niet helemaal duidelijk.
Probeer gewoon eens mijn originele schakeling maar dan met een ECC88, gebruik een instelpot voor de kathodes en je ziet meteen op de scoop waar het mooiste instelpunt ligt. Output van de kathodes afpikken is het fijnste. Ik weet niet met welke Va je werkt, ik heb geen ervaring met hele lage spanningen in deze schakeling maar denk dat je ook met lage Va makkelijk op een rondgaande versterking van >1 moet komen.
O ja, die varco een eind er vandaan kan geen invloed hebben op het afslaan. Maar het is niet loupe-zuiver vanwege de inconstante C'tjes die je introduceert. Ik zou er de voorkeur aan geven om de varco aan de kring te hangen via stukjes van 1-2 cm óf draad van 2 mm óf (nog beter) stukjes koperblik (geen printplaat) zodat je een onwrikbaar pantser schept. Elke "ouderwetse" mechanische stabiliteits-ingreep loont zich. Gewoon stoomtijdperk, het maakt bijvoorbeeld verschil als je de varco en de spoel op hetzelfde stuk metaal zet, dus niet op twee stukjes die na omzetten aan elkaar zijn geschroefd.

FET: hé dat is slim, afleiden van "hodos", zou dat werkelijk zo zijn geweest? Dan zou je rond 1903 hebben moeten beginnen met over een "dihode" te spreken... Dat zou dan "twee-wegs" betekenen, maar de grap van een dihode is toch juist dat ie een éénwegs-component is... :-) Overigens betrof mijn opmerking niet JOUW schrijfwijze, maar die van Philips en ik heb geen idee in hoeverre de Philipsjongens in die tijd aan de klassieke beschaving hadden gesnoven...
Hoe zit het dan trouwens met de kathode en waarom geen anHode? Als we nu "taal", "jongensradio" en "Lovecraft" gaan combineren begrijpt niemand er meer wat van...

De Grote Hellehond Zelve.

Waar is dat originele schema van je, Frithjoff? Want ik kan het niet vinden.(en ik heb je boek ook niet)

Hmm, ok, die koppelcondensator is dus veel te groot. Ik vermoedde al vagelijk zoiets. Die kan ik dan vervangen voor een andere.

Scoop heb ik hier niet tot mijn beschikking. :'(

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Algemeen schema'tje voor de Wunderhorn oscillator staat er nu op als:

http://www.uploadarchief.net/files/download/vfo.jpg

hier is de koppel-C dus maar 20 pF, hangt af van de frequentie en voor zover ik me herinner gaat het met 50 pF en een ECC81 tot en met de lange golf. Kathodeweerstand afregelen op zo constant mogelijke output over het afstembereik en/of een mooie golfvorm. Ik gok zo op 2 kOhm. Ik heb op een vroege aflevering van Jongensradio 2007 wat meetresultaten gezet, zal even snuffelen waar.

@#$%^! kan het niet meer vinden. Uit mijn hoofd: er kwam iets van 2V over de kathodeweerstand uit, en iets van 3 dB variatie over een bereik van 1:2. In die orde van grootte!

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op woensdag 23 juli 2008 15:43:24 (11%)

De Grote Hellehond Zelve.

@Frithjof,
Stond er in de latere Libera Sterrenburgii ook niet iets over de ontkoppel condensator (10n aan de linker anode)?
Deze moest een iets inductief karakter hebben, eventueel geholpen door ene ferrietkraal?
(Weet niet meer welke druk dat was ...)

@Rd12tf: ja lieve, zo wordt er in de oscillatorliteratuur wel gezegd dat je met een ouderwetse papier-C of een combinatie van een paar soorten C's (mica + folie) gunstige resultaten kunt krijgen, maar in de praktijk is me zelf niet helemaal gebleken in hoeverre dat nou beter zou zijn. Hetzelfde geldt voor zo'n kraaltje. Kijk maar eens naar je eigen WuHa schakeling, die immers direct verwant is (alhoewel je enig gegoochel met de kring en een RFC'tje hebt toegevoegd) en schitterende golfvormen oplevert. De schakeling hierboven levert ook praktisch een sinus op mijn scoop. Een serie-R van 50 Ohm in het rooster wordt wel aanbevolen voor constante output over een bereik maar ik vond het zonder dat al mooi...

De Grote Hellehond Zelve.

@Frithjof schattebout,
Juist bij de WuHa was de ontkoppeling van bijvoorbeeld de gate van de rechter zand-triode erg kritisch, vooral wat betreft de golfvorm!
Het gegoochel was nodig om de twee in elkaar verweven oscillatoren te laten gillen en synchroniseren.

Hier is je eerdere artikel:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48065/18

Bijna op het einde van de pagina.

:)

Ps.
Nog even iets over de Butler oscillator, die met twee actieve elementen:
Het ding krijst tot en met de 9e boventoon, zonder problemen.
Echter, bij sommige kristallen heb ik "Diabolische Resonanties"! Dat zijn tonen die weinig met de grondtoon te maken hebben, bijvoorbeeld een Xtal van 4 MHz jankt ook ergens rond de 11,970 MHz ... En stabiel!
Maak je een oscillator in de grondtoon van dat Xtal, dan hoor je (met een ontvanger...!)ook die Diabolische Resonantie.

Wie is dit fenomeen eerder tegen gekomen?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 23 juli 2008 21:08:05 (40%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 juli 2008 10:05:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
FET: hé dat is slim, afleiden van "hodos", zou dat werkelijk zo zijn geweest? Dan zou je rond 1903 hebben moeten beginnen met over een "dihode" te spreken...

Dat klopt, het is een ding met twee wegen: de an-hodos en de kat-hodos. Stroom gaat er via de ene weg in, en via de andere weer uit. Van de twee mogelijkheden blijkt er dan maar één werkelijk te gaan, en daar profiteren wij dan weer van!
De vormvarianten odos/hodos vind je ook in woorden als hodometer (afstandmeter), hodologie (leer van de wegen, inz. zenuwbanen), hodoniem (straatnaam).
Kat-hodos is geloof ik de weg omlaag; an-hodos de weg omhoog. Denk ook aan katabool (weefsel afbrekend) en anabool (opbouwend). Gaaf hè. Maar waarom ze soms de h meenamen en soms niet, weet ik niet.

Die 11970 kHz, is dat niet de derde overtone van je kristal? Zoals je weet zijn overtones mechanische trillingsmogelijkheden, die geen exacte harmonischen hoeven op te leveren. Het zijn dus aparte trillingswijzen, en een kristal kan ze tegelijk uitvoeren.. maar meestal wordt een kristaloscillator zo gemaakt dat dat niet lukt. Vaak door er ook een afgestemde kring in te zetten, zodat alleen de gewenste mode (overtone of grondtoon) tot trilling komt. De butler heeft zo'n selectie niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Rhodos: griekse weerstand.

Morgen op vakantie. Met de zeilboot een beetje rondtoeren. Misschien biesbos of grevelingen of gewoon in de eigen haven blijven. De FT101 (nu de FT897 definitief dood is) en condor(70cm) gaan mee. Dat ging wel ten koste van wat kleding enzo :-)
Ook een tas met leuk antenne knutselspul. Ik heb twee slappe arnolds gemaakt. Een voor 20m en een voor 70cm.
Kan alleen nergens de precieze berekening vinden dus die voor 20 heb ik gewoon 2x5m gemaakt (dat tune ik wel)
De 70cm uitvoering is lastiger. De top 14,3 de onderkant 17,4. Dat is voor 430 en dan teruggerekend van de 2m. Beide rg58. Die kan ik in de mast hijsen en dan wat wegspannen want de mast is aluminium.
Ook de falcon (maar dat ding doet een beetje weinig)
Een stuk kippenladder voor een zepje op 20m, tunertje, 1:6 balun, 20m draad, seinsleutel enz.

Ben nu met de FT225RD bezig geweest. Die had maar vier modes. De AM was weggehaald. Blijkt het een niet orginele schakelaar te zijn met maar 4 schakelcontacten. Gelukkig had ik nog een 5 polige liggen. Wat een enorme klus. Ik heb nog een paar draden over die op het schema daar niet horen en ik mis er nog een paar die ze weggehaald hebben.
Maar als dat klaar is nog afregelen en dan zou hij het weer moeten doen.
Hoop dat er nu wel wat vermogen uitkomt want hij kwam niet verder dan iets van 5W toen ik hem kreeg. De PLL lockte ook niet maar dat is gefixed. Er zat twee aparte zend en ontvangst aansluitingen op ipv het antenne relais en nog een aantal veranderingen.

Oja de FT101e heeft nog een kleinigheidje: De RF gain gaat keurig harder maar het laatste stukje van de potmeter wordt hij weer zachter. Er zit een BF981 in nu. Ik denk dat de bias niet goed is. Er zat een 5V zener ipv de 100K weerstand naar G1. Zou ik een andere source weerstand moeten nemen voor meer negatieve bias.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred:
"Rhodos" vind ik een schitterende trouvaille. Ik dacht trouwens dat jij dislekties was??
Wat jij in de Biesbos of Grevelingen gaat uithalen wordt een ernstige belasting van de natuur met EM straling, knul! De roerdompen zullen er van lusten!

Rd12tf:
ja snoepie, die parasitaire resonanties ken ik uit ervaring. Ik heb ergens in mijn aantekeningen een schema van een soort Butler maar dan zonder afstemkring, alleen een kristal. Dus in feite een kathodegekoppelde multivibrator met het kristal als enige selectiemiddel. Daarbij staat de aantekening dat parasieten een groot risico zijn, dus vandaar dat een extra kring zeer gewenst is.

Ja, dat goochelen van je schiep orde in de dubbele activiteit die van die twee zandkorrels werd verwacht. Maar je schrijft nu niet in wat voor opzicht de ontkoppeling bij jou "kritisch" was, en in je doorwrochte artikeltje dat ik van je kreeg staat ook geen nadere informatie. Gaarne toelichting! Was het de waarde die kritisch was of ben je inderdaad met allerlei soorten C's aan de gang gegaan? Ik heb aan mijn buis-uitvoering zo'n lichtbeige ronde toffee van Philips hangen en krijg een mooie golfvorm, alleen een ietsepietsie platter in de negatief gaande helft. Daar kan jouw diodetrucje wellicht nog verbetering brengen, maar ik heb met andere VFO schakelingen nog nooit zo'n mooie (pseudo)sinus gezien. Dank voor de verwijzing naar mijn originele meetwaarden, uit het hoofd citerend zat ik dus aardig goed. Opvallend het geringe frequentieverloop bij anders instellen en belasten van de buis, betekent dus dat ie héél licht aan de kring hangt.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Ik dislekties ? alles behalve, ben zelfs redelijk bedreven in snellezen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

fred: dan was het die andere Fred. Prettige vacantie!

De Grote Hellehond Zelve.

Dit topic is gesloten