Show your projects! Part 10.

Dit topic is gesloten


Zeer mooi gemaakt rew, ik had niet de "guts" om die MMA7260 zelf te solderen, heb dus een protobordje gekocht.
Hoe heb je die kleine padjes onderaan kunnen solderen?
Langs de zijkant er laten onder kruipen?

elmowww

Golden Member

Projectje van mij. (werk, dat wel).

2,8" OLED display.
240x320 pixels, 16k kleuren.

Aangestuurd door een PIC24FJ128GA010 op het moment.

Ik heb nu het display werkend, morgen weer verder met de library van microchip aanpassen zodat ikzelf geen drivers hoef te schrijven.

http://www.eje-electronics.nl/pics/Foto2_8_thumb.jpg

http://www.eje-electronics.nl/pics/Foto_2_8_1_thumb.jpg

Hier zit ook een GFN behuizing op voor de voeding (LT3471?). Gesoldeerd met warme lucht: soldeerpasta erop, verwarmen, ICtje erop leggen en goed laten vloeien/rechttrekken.

[Bericht gewijzigd door elmowww op 5 november 2008 18:33:09 (17%)]

www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Netjes elmowww!!

Handig he die PIC24 PIM modules. Ben ook sinds kort met die PIC24 dingen aan het stoeien, mooi spul. Heeft je print nog een expliciet doel of doet het dienst als experimenteer platform?

elmowww

Golden Member

De print die je hier ziet is puur prototype om metingen aan het display te doen. Het ding is zo nieuw dat alle datasheets nog "preliminary" zijn, en dus duidelijke data niet bestaat.

Er zit een touchscreen op, en uiteindelijk krijgt het een menustructuur om een meetapparaat te besturen. (en de waardes weer te geven).

Die PIM modules: ik weet het allemaal niet wat ik er van vindt, in dit geval "doen ze hun werk": ik vind het vervelende dingen, want met een simpele duallayer print kan je niet tussen de pads door. Maar het moet porteerbaar blijven tussen PIC24 en PIC32. En ik hou er niet van om de grote TQFP 100`s te desolderen en weer opnieuw vast te zetten. Dus in dit geval een uitkomst. Volgende types zal de componentenkeuze duidelijker zijn, en dan hoeven we niet iedere dag tussen target te switchen.

www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Een deel van mijn project afgemaakt, de timer, hij is opgebouwd met een schmitt trigger NAND (in dit geval C4093)
Zitten dus 2 op het printje, ben er eigenlijk maar 1 nodig maar omdat ik uitbreidingsmogelijkheid wil heb ik er maar direct 2 gemaakt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4708.jpg
Bovenkant
Onderkant
Niet echt mooi geetst en gesoldeerd. Moet het vloeispul nog weghalen maar heb nog niet echt een goede manier jullie?

leime

Kan goed met hele pure alcohol. Ik heb de flux daarmee weggekregen. Was geen schoonmaak alcohol van de drogist maar echte alcohol(voor zover ik weet). 80%.

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

80% is toch gewoon bij de drogist te krijgen? naja zal het eens proberen bedankt voor de tip

Vraag me af of ze dit wel aan minderjarigen meegeven :)
Nee, 5% mag niet, ja 80% wel.. :+

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

96% ook, gewoon bij de kruidvat
( en ja in dit geval is het DE kruidvat :-) )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

ik zij ook niet dat ik het mee kreeg. ;) het is te krijgen....

In een fles spiritus zit ook genoeg alcohol :)
Trouwens, gesoldeerde flatcable draadjes hebben nogal eens de neiging af te breken door metaalmoeheid.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op 5 november 2008 23:08:01 (53%)]

de flatcable zit vast gelijmd op de print maar bedankt voor de tip

leime

Jochem

Golden Member

Aceton, gaat nog wat makkelijker. Evt. nareinigen met alcohol.

Wat is trouwens het nut van etsen op deze print? Had je op gaatjesprint in net zo makkelijk de pootjes aan elkaar kunnen solderen?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 november 2008 21:06:00 schreef Gadget_inc:
96% ook, gewoon bij de kruidvat
( en ja in dit geval is het DE kruidvat :-) )

Sterker nog, eigenlijk is het gewoon Kruidvat, zonder lidwoord...

Wat betreft de alcohol, ik gebruik altijd Isopropylalcohol, dat werkt in elk geval prima al is het de laatste tijd wat lastiger te krijgen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 november 2008 17:40:12 schreef Twabi2:
Zeer mooi gemaakt rew, ik had niet de "guts" om die MMA7260 zelf te solderen, heb dus een protobordje gekocht.
Hoe heb je die kleine padjes onderaan kunnen solderen?
Langs de zijkant er laten onder kruipen?

Verrassend makkelijk. Soleerpasta in een drolletje over de print leggen, chip er op, en in de oven. Ik heb ooit voor 30 euro een oven gekocht bij de media markt, die stond hier ergens in het gebouw, met een sticker er op dat ie van mij was. Toen hadden ze hier opruiming gehouden en was ie weg. Maar goed, nu heb ik een oven die 2x zo duur is. De Longhi E01202B.

Ik heb sinds kort ook een hetelucht soldeerstation. Daar gaat het ook mee. Omdat ik dacht dat de korstluiting wel onder het moeilijke chipje zou zitten (en niet onder de 1206 condensatoren) heb ik hem er afgehaald omdat ik dacht dat het daar zat. Weer er op, weer er af. Gaat allemaal goed. Ook de 4.3V voeding (Absolute max: 3.6) heeft hij allemaal prima gevonden.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tjah, ik ben maar een sporadische soldeerder, dus heb enkel een simpel boutje, wat tin en een el-cheapo multimeter.
Dan is zo'n protobordje wel veel handiger, en de prijs viel ook nog eens enorm mee (15€ inc verzendkosten).

Ziehier de FietsKettingVet-SmeltRegelaar, beter bekend als de FiKeVeSmeReg: :-)

http://prosje.be/CO/Fotos/FikeVeSmeReg-vooraan.jpg

Ik gebruik een afgedankte friteuse om het vet te smelten, waarin de fietskettingen regelmatig een bad krijgen. Omdat de originele regeling niet echt geschikt is om met lagere (max. 150°C) temperaturen om te gaan, heb ik zelf maar iets gebouwd rond een ATtiny861. Die zorgt er tevens voor, dat het verwarmingselement met korte pausen in- en uitgeschakelt, zodat oververhitting vermeden wordt.

Zo ziet het binnenwerk er uit:
http://prosje.be/CO/Fotos/FiKeVeSmeReg-onderaan.jpg

Niet echt boeiend, behalve misschien de temperatuuropnemer. Dat is weinig meer dan een gewone diode die "andersom" is aangesloten. De lekstroom is dan een maat voor de temperatuur, en er is een redelijk lineair verband tussen die twee. Een transistor versterkt die lekstroom enigzins, en een weerstand maakt er een spanning van, waarmee de ATtiny wel blijf weet.
Zoiets, dus:
http://prosje.be/CO/Schemas/TemperatuurSensor.png

De vrees bestond, dat de transistor voor afwijkingen zou zorgen, omdat zijn versterkingsfactor temperatuur-afhankelijk is. Maar in de praktijk valt het best mee.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 7 november 2008 19:50:34 schreef pros: misschien de temperatuuropnemer. Dat is weinig meer dan een gewone diode die "andersom" is aangesloten. De lekstroom is dan een maat voor de temperatuur, en er is een redelijk lineair verband tussen die twee.

Leuke oplossing, ik heb daar eens een proef mee gedaan, werkt opzich prima, hoewel het dacht ik wel iets sneller gaat storen, maar goed, een resolutie van minder dan een graad Celsius is hier niet echt van belang lijkt me.

Sine

Moderator

Een nova frietenketel, een van de betere dingen die uit belgie komen !

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Pros, is je gele verf op oid? ;)

Ik heb ooit eens gepoogd een propellorclock te maken en meende daarbij een RC-5 decoder nodig te hebben. De klok is inmiddels van de ijskast naar de noordpool verhuist (dat wil zeggen: erg onwaarschijnlijk dat ik die nog ga maken). Maar er zat al zo veel werk in die RC-5 decoder dat ik daar nog even aan door geprutst heb.
Na meten met mijn nieuwe scope bleek er al signaal op de ingang te staan (dus waar de TSOP signaal op zou moeten zetten). TSOP los: nog steeds signaal. Draadjes volgen: hee, die zit aan de mux. van het display... losmaken: nog steeds signaal op de ingang, en 1 display wat het niet meer doet. Hmm, dan dat weer vastmaken, en de TSOP ergens anders aan hangen. Schema kwijt, dus gekeken welke pootjes er nog vrij waren. Precies 1tje, dus daar de TSOP aangehangen. En het werkt! Maar niet voor lang. Zoeken, zoeken, zoeken en nog eens zoeken: batterij bleek leeg te zijn. Dat is altijd het laatste waar je aan denkt, natuurlijk.

Blij toe dat 'ie werkt, want ik had de displays zonder print gemonteerd (op gaatjesprint zou ik toch maar draadjes tussen de pootjes zitten solderen, dan kon het even goed zonder print dacht ik). Dat is nogal veel werk... Dus ik ben blij dat 'ie nu alsnog werkt, niet al dat werk voor niks gedaan. Nu kan ik net als Foto-opa al mijn projecten met een afstandsbediening bedienen, scheelt weer wat I/O en het solderen van schakelaartjes :). Ik heb zo'n 7-in-1 ding wat inderdaad RC5 kan, dus genoeg codes vrij voor projecten :).

Foto's van de spaghetie en zwevend gemonteerde 7-segmentsdisplays heb ik gemaakt en zal ik op aanvrag posten.

Oja: het gaat om deze RC-5 decoder uit dit topic. Maar dan wat minder netjes gebouwd (print is een hoek uit, spaghetie, paar dingen boven de print gesoldeerd enz)

Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 8 november 2008 11:52:36 schreef Lucky luke:
Pros, is je gele verf op oid? ;)

Ik was helemaal vergeten, dat jullie daar zo verzot op zijn. Voilà:

http://prosje.be/CO/Fotos/FikeVeSmeReg-vooraanGeel.jpg

:-)

@Daan: The Gimp!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

paint? photoshop? or paintshop ?? :P

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Dit topic is gesloten