Speciaal laten mengen
Dit topic is gesloten
Speciaal laten mengen
je moet er ook wel wat voor over hebben he (6):+
Golden Member
Een knutsel projectje van mij.
Een Helium Neon laser uit een oude barcode scanner weer een nieuw leven ingeblazen.
Er moet nog een PVC buisje omheen komen want 1 keer de prikkel van de hoogspanning is wel genoeg.
Ik heb geen idee hoeveel mW hij is maar hij schijnt behoorlijk ver.
De bedoeling is uiteindelijk om er een laser effectje mee te maken.
M'n eerste geëtste printje:
Onderkant:
Onderkant gesoldeerd:
Bovenkant:
6 á 7 minuten belichten met UV-leds, ontwikkelen met ontstopper en etsen met natriumpersulfaat. Boren nog even uit de hand gedaan.
@tralala, Printje ziet er netjes uit!
Bij solderen misschien iets te veel tin gebruikt? Linksboven, 3e contactje van links ziet er het slechts uit.
De pads waren veel te klein, dus dat gaf een beetje troep. Moet ook nog een manier verzinnen om die lak weg te krijgen (flux?!), dan zal het er al een stuk netter uit zien.
wat voor lak?
is het plasticspray als na behandeling of lötlack(flux)
als het flux is akn je dat doen met alcahol of printrinser(weet even nietmeer hoe het heet)
thinner dacht ik
Er zit geen lak overheen, ik bedoel die lak wat uit de soldeertin komt. Dat glimmende spul.
dat is flux. kun je gemakkelijk wegkrijgen met een tandenborstel en een beetje alchol.
misschien niet echt electronica gerelateerd maar ik zal niet teveel ruimte inemen, Voor vooral je geintreseerden, hoe maak je een mooiere bureaulamp (niet dat deze erg mooi is maar als je het idee beter uitwerkt als ik kan het vast wel mooier)
Breng uw muis naar deze blauwe tekst en klik met de linker-muisknop
leime
die flux zorgt ervoor dat het te solderen oppervlak gereinigd wordt van oxides (Cu). Zonder flux soldeert voor geen meter. Je mag ook niet als je een stuk tin nodig hebt even uit elkaar trekken (van de rol). Altijd door knippen met tang of doorsolderen. Zo blijft je flux in de tin. Je kunt ook niet zomaar elke losse flux bij een tinsoort voegen. Er zijn 100-en soorten van. voor het solderen van smd is het nogal handig om goeie flux te hebben.
Ik denk ik meld het even
Op 10 november 2008 16:29:12 schreef Rikkepic:
Je mag ook niet als je een stuk tin nodig hebt even uit elkaar trekken (van de rol)
Ik zie jou al elke keer met die tang bezig, hahaha. Als ik een los stukje moet hebben dan jassen we dat er echt wel met de hand af hoor (Hoewel ik het eigenlijk altijd direct van de rol gebruik.)
Moderator
Op 10 november 2008 16:29:12 schreef Rikkepic:
Je mag ook niet als je een stuk tin nodig hebt even uit elkaar trekken (van de rol).
Je mag ook niet knippen na het solderen, maar wie let daar op? (Ja ok, sommige bedrijven).
Maar als je tin normaal van de rol trekt dan blijft de flux rustig zitten, het is soepel genoeg.
Op 8 november 2008 20:55:58 schreef pa3gws:
Een knutsel projectje van mij.
Een Helium Neon laser uit een oude barcode scanner weer een nieuw leven ingeblazen.
Er moet nog een PVC buisje omheen komen want 1 keer de prikkel van de hoogspanning is wel genoeg.
Ik heb geen idee hoeveel mW hij is maar hij schijnt behoorlijk ver.
De bedoeling is uiteindelijk om er een laser effectje mee te maken.
[afbeelding]
Ziet er uit als 1mW of minder. Meer hebben barcodescanners ook niet nodig dacht ik zo. De golflengte is vrij kort met 631.816nm en is daarom meer dan 2 maal helderder dan een rode diode laser van gelijk vermogen. Ik denk toch dat er niet veel nuttige dingen mee te maken zijn. Leuke laser effects waaraan ik denk zijn spiroscoop (motors met spiegels) of nevel (schijnen door een oneffen transparant steentje of oneffen spiegelend oppervlak)
Of je kan er iets mee bewaken altijd leuk.
Ik zal ook maar even zeggen wat ik de laatste week heb uitgespookt.(er zijn nog wel geen foto's)
Een 10W versterker met TDA2003.(2de keer dat ik hem maak)
Deze keer niks oscillatie ofwat. Ik had zelf een eenvoudig printje geëtst.(dit is wel eerst met carbonpapier getekend en met etsvaste stift erover getekend) Geëtst met ijzer-3-chloride. Het is bedoelt als boksje om mee te nemen op kamp, dit oude pc boksje geeft al genoeg lawaai met een 9V blokbatterij.(mijn plan is wel er AA's aan te hangen)
fotootjes
Maar nu doet hij nog even dienst als boksje voor in de klas met een creative opdracht.(liedje laten horen) En als boksje voor op de fiets.
Nog een ander projectje van vandaag is een klein sinusgeneratorretje.(van de CO site) De sinus valt wel mee op het beeld van de oscilloscoop.(jaja ik heb een oscilloscoop van €50 gekocht, hoera)
Prachtige snelle gaatjesprint.
Gezellig 's avonds voor de buis.
Foto's komen sebiet.
EDIT: De foto's zijn er.
[Bericht gewijzigd door bvbart op dinsdag 11 november 2008 19:14:02 (20%)
Zo'n blokbatterijke gaat toch zeker wel nen dag op de vlo mee.(dat is nu maar een 3 kwartiers, maar dan heb ik toch nog genoeg batterij over om thuis ff de batterijtjes verder een dik uur verder op te gebruiken)
weer iets van mijn kant, omdat ik het vervelend vind als de ventilator van mijn voeding constand staat te ratelen. heb ik een klein thermostaatje gemaakt. zodat de ventilator aleen draait al het koelblok warm word.
zoals jullie kunnen zien is het zo klein mogelijk gemaakt.
het printje is dan ook maar 2,5 x 1,5 cm groot.
In mijn voeding heb ik ook zoiets ingebouwd. Bij mij is het wel zonder print.(alles in de lucht) Met een LM317.
Op 11 november 2008 19:28:25 schreef electro_freakz:
weer iets van mijn kant, omdat ik het vervelend vind als de ventilator van mijn voeding constand staat te ratelen. heb ik een klein thermostaatje gemaakt. zodat de ventilator aleen draait al het koelblok warm word.
[afbeelding]
zoals jullie kunnen zien is het zo klein mogelijk gemaakt.
het printje is dan ook maar 2,5 x 1,5 cm groot.
Ik heb mijn electrisch ventilatorkacheltje juist andersom gemod De fan blijft nu altijd draaien en alleen het element wordt door de thermostaat aan- en uitgeschakeld. Niet echt een electronicaprojectje, maargoed ik moest er even aan denken.
Vandaag het eerste printje uit een reeks van 4 stuks ( verschillende) afgewerkt. Ik hoef helemaal geen dure printen te laten maken. Gewoon low cost gaatjesprint is voldoende. Dit kost veel minder dan zelfs de vrij goedkope Arduino koopprinten die nog niet eens passen in de design van je toepassing. Hierbij een fototje van mijn lowcost versie:
Bevat een ATtiny26, maakt 150V uit 6xAA batterijen en regelt die tussen 150V en 151V. Er is een flash elco aansluiting voorzien (elco staat niet op de print maar komt in het uitsnit gedeelte van de print) van 820uF/330V. Hiermee stuur ik razendsnel een magneet om mijn externe shutter van de camera binnen 5 msec open te krijgen. De voedingspanning wordt ook gemeten, er zijn 2 potmeter aansluitingen om een gevoeligheid in te stellen en de highpiower UV leds te sturen. Er zijn controle leds voorzien met verschillende status aanduidingen en alle gegevens worden nog eens doorgestuurd naar de centrale CPLD board via een SPI highspeed verbinding. Er worden 4x8 bits info gestuurd in 9.4 usec.
Straks worden de volgende printjes bestukt. Dit is mijn eerste groot project waar zowel CPLD als AVR controllers gebruikt worden. AVR controllers zijn voor bepaalde delen beter geschikt ( vooral door de veel lagere prijs maar ook voor de analoge functie's) De combinatie van beide werelden geeft mij een enorme boost in mogelijkheden. Zoals de meesten reeds weten bespaar ik niet op ontwikkelingstools en meettoestellen. Al de AVR functie's zijn vooraf uitgetest via de STK600 toolkit en de Intronix logic analyser alvorens de definitieve gaatjesprint te maken.
Zou ik een foto mogen zien van de onderkant? Ik ben toch wel benieuwd hoe dat eruit ziet op zo'n redelijk volle print.
Op 15 november 2008 20:05:52 schreef Pietdepiet:
Zou ik een foto mogen zien van de onderkant?
Vraag jij een mooie meid, hoe haar voetzolen er uit zien?
@fotoopa: het ziet er echt mooi uit, maar dat zijn we van je gewoon. Edoch, wordt het niet stilaan tijd dat je zelf printen gaat etsen? Juist jij, met al dat optisch gedoe in huis, moet dat beter kunnen dan gelijk wie hier...
Begin volgende week kan ik die maken. Maar ik kan je nu reeds verklappen dat er maar weinig draadjes opliggen. Ik teken mijn printen zoals de meesten doen met Eagle. Je hebt dan een mooi schema en als je daar de layout optimaliseerd kun je de meeste verbindingen maken door de componenten direct aan elkaar te verbinden. Tijdens het bestukken kun je dan op de PC nog eens de verschillende signalen oproepen om te zien waar de draadjes moeten verbonden worden. De massa teken ik eerst rondom de print. In de layout gaat het heel eenvoudig om te optimaliseren want je ziet het ratsnest waar alles aanligt. Ook de documentatie uitprinten inclusief bestukking en componentenwaarde en bom materiaa lijst heb je zo gedaan.
@pros,
Ik mag niet meer etsen van mijn vrouw. Er zijn nu eenmaal bepaalde regels waar je moet mee leven. Ik heb tientallen jaren 100 den printen gemaakt, allemaal dubbelzijdig. Ik bezit een eigengemaakt lichtbak voor dubbelzijdig met 3 UV TL lampen bovenaan en 3 UV TL lampen onderaan. Maar nu mag het niet meer....
[Bericht gewijzigd door fotoopa op zaterdag 15 november 2008 20:20:59 (18%)
Dit topic is gesloten