De meesten weten al dat ik heel veel opnames maak van vliegende insecten. De gebruikte opstelling hiervoor bevat 2 laserstralen die elkaar kruisen en aan de andere kant 2 BPW34 photodiodes als detector. Dit systeem is vrij eenvoudig en vooral betrouwbaar. De gebruikte lasers liggen nu in het IR gebied, onzichtbaar voor ons oog en voor een deel van de insecten. De lasers zijn 980 nm 30 mw versie's met instelbaar vermogen. mede door deze regeling kunnen ze gevoelig afgeregeld worden zodat zelfs de allerkleine insecten zoals de superdunne muggen van 0.5mm nog gedetecteerd worden.
De opstelling is hieronder schematisch voorgesteld, de laser staan infeite in het vertikaal vlak, dus vertikaal op de zijlinkse armen:
Maar toch zijn er enkele fundamentele nadelen aan het systeem. De zijarmen die de lasers en sensors bevatten komen heel ver vooraan waardoor de insecten als het ware in een tang gevangen zitten. De minste beweging van die armen maakt vele insecten bang waardoor ze vroegtijdig wegvliegen zonder een kans opnames te maken. Ook kan ik heel moeilijk de focus afstand op een andere waarde instellen want dan moeten de lengtes van de zijarmen gewijzigd worden. Praktisch worden die armen dan te lang om te dragen door het grote draagmoment die ontstaat.
Nu zou ik graag een ander systeem toepassen voor de detectie maar weet niet direct een praktische betaalbare oplossing. Ik gebruik nu reeds een groene laser vooraan om het (virtueel) midden van de opnamezone aan te geven. Ik zou nu graag 2 van die groene lasers gebruiken, links en rechts vooraan opgesteld waardoor ze verder van de insecten verwijderd zijn. Maar hierdoor kan ik geen photodiodes meer gebruiken om de detectie te doen als een insect door het virtueel midden van de opname zone vliegt.
De detectie moet op een andere manier verwezelijkt kunnen worden. De krachtige groene lasers geven een heel heldere projectiepunt als de straal ergens opgeprojecteerd wordt. Door de 2 groene lasers naar het virtueel middenpunt te richten bekom ik 1 projectiepunt indien daar een voorwerp aanwezig is. Is de plaats van het object niet in het focuspunt dan zullen 2 groene lichtpunten ontstaan die verschoven zijn tov elkaar en hoemeer de afwijking uit focus hoe verder de punten uit elkaar zullen liggen. Zie de rode voorstelling van de puntjes op de tekening. Dit is eigenlijk een ideale selectie voorwaarde.
Nu is mijn probleem om iets te maken dat juist boven de camera staat en gericht is op het virtueel middenpunt. Als dan een object aanwezig is en in focus moet de detector dit herkennen en volgends het al dan niet op elkaar liggen van beide projectiepunten een beslissing kunnen nemen.
Maar eerst even over de tijden. De tijdsduur dat insecten zich op de ideale positie bevinden is heel kort. De reactie snelheid moet heel hoog zijn. Ik neem nu een beslissing binnen de 50 us maar 100 tot 200 us zou ook nog haalbaar zijn. Binnen die tijd moet ik het camerabevel kunnen uitsturen.
Een ander belangrijke beperking is dat vliegende insecten slechts heel kortstondig een detectie lichtpuls kunnen geven vooral als hun vleugels door het focuspunt passeren. De lichtopbrengst is evenredig met die tijd wat resulteerd is heel weinig licht op de detector. Insecten kunnen ook heel klein zijn en gedeeltelijk transparant. De opstelling komt dan overeen met onderstaande tekening:
Ik zoek dus een oplossing om zo een detector te maken. alle ideeen zijn welkom maar blijft aub met jullie voeten op de grond. Ik moet het kunnen maken aan een betaalbare prijs. Kom niet af met een kleine CCD uit een pocket camera want er is max 200 us tijd tussen opname en bevel uitsturing. Deze tijd is inclusief belichting, de nodige berekeningen, filteren van signalen en nemen van beslissingen. wel bezit een groene laser een vrij sterk lich tov de omgeving want zelfs in volle zon zie je perfect de projectiespot. De tekening vermeld gepulste lasersignalen maar dit mag ook continu laser signaal zijn indien gewenst. Gepulst is mogelijk tot ongeveer 5us on/ 5us off als minimale tijdsduur.
Als hardware ondersteuning beschik ik wel over een FPGA module met ram geheugen en werksnelheden tot 100 MHz clock. Dit wordt momenteel gevoed uit 6 stuks AA oplaadbare batterijen, de detector moet ook op gelijkaardige manier kunnen gevoed worden want alles moet draagbaar zijn in de field ( beestjes verblijven buiten in open ruimte). Kan het met snelle AVR controller in assembler dan is het ook geen probleem. De detector moet ook gemakkelijk instelbaar zijn, dwz afregelbaar tov het gewenste focuspunt. Dit moet echter niet in de field gebeuren en mag rustig uitgevoerd worden binnenshuis.
Detector moet zeker kunnen werken in volle zon want slechts dan vliegen de meeste insecten.
Kostprjs moet liefst onder de 500 euro blijven hoewel daar geen absolute limiet opstaat maar het moet haalbaar zijn (maakbaar) en bedrijfszeker kunnen werken.
Wie kan mij helpen?
Een voorstel zonder kennis van zaken :
Laser 1 aansturen met een blokgolf van bvb 5 kHz, laser 2 met een blokgolf van bvb 6 kHz, wanneer er een vlieg op de kruising zit, zal deze zowel licht van 5khz als van6 khz gereflecteerd worden.
Het weerkaatste licht moet dus zowel 5 als 6 khz component bevatten.
Zit de vlieg in één straal zal deze het terug gekaatst licht maar op 5 of 6 khz pulsen.
jan
ps zomaar een idee, geen ervaring nog expertise in huis
edit of misschien deverhouding van gereflecteerd 5 en 6 khz licht vergelijken??
Ja maar de vraag gaat wel over het maken van de detector. De lasers staan er alop en geven al een signaal. ik zie het projectiepunt met mijn ogen maar een te bouwen detector moet dit herkennen binnen die 200 us en onderscheid kunnen maken tussen in- en outfocus.
Update:
De zichtbare groene puntjes hebben een afmeting van ongeveer 3mm diameter. De huidige afmeting van het beeldkader bedraagt 40x60mm maar zou moeten kunnen gaan tot zeker 80x100 mm.
De detector zou een gewone foto diode zijn, gemonteerd boven de camera. Wanneer er op deze fotodiode zowel licht met een puls van 5 als van 6 khz valt zit de vlieg goed.
Jan
ps misschien wel de 5 en 6 khz vevangen door 500 khz en 600 khz om aan de 200us te komen.
ps misschien continu de hoeveelheid 500 khz licht en 600 khz licht dat gereflecteerd wordt en dus gezien wordt door de fotodiode vergelijken???
Een gewone fotodiode kan enkel weergeven of er al of niet licht aanwezig is. de detector die ik vraag moet ideaal gezien eigenlijk een foto zijn, (beeld) waarbij ik via algorithmes en binnen de tijd beeldherkenning kan uitvoeren. Ik heb vroeger al beeldherkenning gedaan maar die haalden maar 50 beelden per seconde. 200 us komt overeen met 5000 beelden per seconde inclusief verwerkings algorithme.
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Kan je ook niets met geluid doen? Iets met een stereo microfoon? Een insect maakt toch ook geluid. Ik heb wel geen idee of dat snel genoeg kan reageren. En misschien zijn daar de berekeningen te zwaar voor.
Ja, maar een fotodiode kan ook zien hoe snel een deel het gereflecteerde licht aan en uit gaat, (zie bvb optocoupler). Als er op het signaal van de foto diode naast een berg achtergrond licht ook een 500 khz als een 600 khz component zit, is het raak.
edit Misschien dan de fotodiode zo instellen dat ze steeds rond haar kantel punt blijft hangen, en optimaal gevoelig is voor lichtveranderingen.
jan
ps als een laser straal door een vlieg weerkaatst wordt en de andere laser straal door een veel verder gelegen boom, zou de detector ook afgaan, wat niet echt de bedoeling kan zijn.
ps een vriend had vroeger een job bij een Kortrijks bedrijf dat beeldherkenning deed om verkeersstromen op te volgen. Ik denk niet dat die 200 us haalden.
[Bericht gewijzigd door jan lietaer op (11%)]
Omgeen verkeerde actie te nemen moet ik idd kunnen bepalen dat beide projectiepunten nagenoeg precies op elkaar liggen. Die informatie geeft een gewone fotodiode niet. Ik ga ervan uit dat ik ook op de detector een lenssysteem zal nodig hebben om de detector te belichten, net zoals in een camera gebeurd. Op mijn camera zelf staat ook een macrolens infocus op het virtueel focuspunt. Ik beschik over nog prima macro lenzen zoals een AF200/4D macro en die zou ook kunnen ingeschakeld worden hoewel die ook nogal zwaar is. Een tweede 105mm macrolens zou beter geschikt zijn wat gewicht betreft. Door een extra lens te gebruiken kan ik die lichtpuntjes ook in focus weergeven op de detector. Maar de vraag blijft hoe ik zo een detector kan maken die aan mijn eisen voldoet.
@kluyze,
Ik denk niet dat geluid een optie is. De meeste beestjes maken zoweing geluid dat dit niet waarneembaar is. Een vlinder die wegvliegt vb zal je niet horen. Daarnaast is geluid als bron bijna factor 100 trager als detectie systeem.
ps: de beeldherkenning die ik vroeger gedaan heb was voor detectie toepassingen van voedingsstoffen zoals in glazen bokalen, flessen, dozen. die passeerden met een snelheid van 1 m/sec op de transportband en een xrray scan maakte de zwartwit beelden. de hardware moest in die korte tijd beslissen of er iets tot 0.5mm verontreiniging inwendig aanwezig was zoals vb kleine stukjes gebroken glas van de randen. Maar het aantal FPGA's die daarvoor nodig waren voor die berekeningen waren toch vrij uitgebereid.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (20%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
snelle fotodiode in een diepe buis ( zoals een shotgun microfoon werkt) met een optisch filter ervoor. optische filters kan je krijgen bij edmund scientific. met heel specifieke golflengtes en zeer smalbandig.
ik zou de detector monteren na het prisma van je fototoestel. zo kijkt de detector mee door de lens en heb je geen vodden met alle andere licht van buitenuit.
je detector detecteert alleen in het 'blikveld' van je camera. das al een hoop 'onnodige informatie' die verdwijnt
tevens is het afstellen makkelijker. zet een kopspeld op het punt waar je wilt fotograferen. stel focus in van camera , laser 1 aan en richten ( je hebt beet op het moment dat je detector signaal afgeeft. ) . laser uit. laser 2 aan en richten. kopspeld weg , lasers starten , en nu maar wachten.
als je door de camera kijkt zou je zelfs zonder filter kunnen werken. die flits zal significant genoeg zijn om ene mooie puls op je detector te krijgen. maak een simple track circuitje wat je optische output integreert. een schmitttriger kijk ook naar het optisch signaal en het resultaat van de integrator. ( eigenlijk kijkt de schmittrigger naar de delta tussen het geintegreerde signaal en het momentele signaal. door met het level van de schmittrigger te spelen kan je de gevoeligheid regelen.
et een 3 tal opamps en een 10 slagen potmeter ben je er. ( of je vervangt die 10 slagen pot door digitale weerstand die je vanuit de fpga stuurt. )
als de trigger binnenkomt : lasers onmiddelijk af , start je preshoot timer. en als die timer afloopt : ontspanner activeren. ( die timer is microseconden timer zodat je kan spelen met het exacte punt waarop je het paatje 'shiet' .. maar dat hoef ik je allemaal niet te vertellen. daar ken jij meer van dan ik
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nu zeg je wel steeds 200us, maar met wat voor camera maak je deze opnamen dan? Een snelle spiegelreflexcamera heeft, vergeleken hierbij, al een eeuwigheid vertraging.
Kun je niet een fototransistor met een lens plaatsen, en die 2 lasers moduleren met een 50kHz, 25% duty-cycle signaal, 180 graden verschoven (m.a.w., om de beurt laten "flitsen"). Als je dan een PLL met een 100kHz kring achter de fotodiode krijgt, zou je kunnen reageren op de lock van de PLL. Wanneer een insect door 1 laser vliegt, ziet de fotodiode ook maar 50kHz. Je zult natuurlijk wel moeten oppassen dat je niet op een harmonische lockt.
Je zou trouwens ook een band-pass filter op 100kHz kunnen zetten, het signaal gelijkrichten en reageren op een drempel. Dat is nog een heel stuk simpeler.
Als je wel een spiegelreflexcamera gebruikt, zou je de fototransistor dan niet voor de zoeker kunnen zetten? Dan is hij altijd op hetzelfde punt gefocust als de camera, mits de lens op de fototransistor een beetje klopt. Op die manier hoef je deze niet apart te focussen.
@free_electron,
snelle fotodiode diep in een buis. Stel dat ik een heel klein gaatje kan maken in een frontplaatje met ervoor de extra macrolens dan zou er enkel licht opvallen van de lasers als die infocus is. Dit zou een goed uitgangspunt kunnen zijn. mijn huidige macrolens maakt een projectie op de camerasensor van ruwweg 24x16mm. Stel dat ik een gaatje kan maken van 1mm dan weet ik met welke oppervlakte dit in real life beeld mee overeen komt. Pulsen kan idd synchroon met de laser gebeuren. vraagt blijft of er een fotodiode is die voldoende licht ontvangt voor de detectie. maar ik vermoed van wel omdat dit kan versterkt worden. Immers de hoeveelheid licht van de laser is vrijwel konstant en ligt zeker boven het omgevingslicht.
Mijn huidige laserstraal, laten we zeggen 3mm diameter bevat 3/60 delen van de beeld sensor die 24mm is. Dit zou willen zeggen dat het gaatje tot 1.2mm mag zijn.
hé daar moet ik even verder over nadenken.
Monteren in de camera is niet aan de orde. omdat de beestjes niet vooraf zeggen als ze door het focuspunt gaan vliegen moet de camera reeds vooraf in opname staan. er is niet meer door de lens te kijken want de shutter is reeds opgeheven en de senors wordt tijdelijk door zwart = niets belicht omdat ik een 2de shutter voor de lens geplaatst heb die nog toe staat. Zoals SparkyGSX opmerkt zijn alle camera's veel te traag maar mijn extra shutter extern doet het werk in 5 msec. Als ik opgeef dat er slechts 200 us tijd is voor detectie is dit omdat ik zoweinig mogelijk totale delaytijd zou hebben. maar eigenlijk werkt het ook met iets langere tijden zij het dan er dan meer kans is dat het insect intussen voorbij het focuspunt gevolgen is. iedere msec telt dus enorm.
ik zou dus wel een extra macrolens willen gebruiken en de detector daarin monteren. je methode van afstellen lijkt mij in ieder geval haalbaar.
tijd om eens goed na te denken...
@SparkyGSX,
uitleg over de camera heb ik hier netboven gegeven. Als ik ervan uit ga dat mijn laserlicht boven het omgevingslicht zit hoef ik eigenlijk niets anders te doen dan de lasers al of niet gepulst te sturen. Is er een object infocus en centraal in beeld dan zal ik de lasers zien oplichten via de 2de lens/projectieplaatje met gaatje/fotodiode. Die zal licht krijgen. Die 200usec is zelfs niet relevant. Stel dat het object nog iets te ver uit focus is dan zal er reeds een gedeelte op mijn fotodiode vallen. De laserprojectie puntjes convergeren naar 1 punt als je in focus komt. Ondertussen mag de fotodiode al wat licht oppikken en zodra we meer en meer naar focus gaan bereikt het geheel zijn trogglepunt. In de praktijk is dit alles niet zo uitgesproken scherp afgelijnt. Op een wit stukje papier zal je wel iets gemakkelijker uit focus ziten maar er blijft wel nog iets als dieptescherpte beschikbaar. De hoek onder de welke de beide lasers ogesteld staan samen met de beschikbare dieptescherpte bepalen in hoge mate die afwijkingen.
Ik hoef dus vooral eerst uit te kijken naar een gevoelige snelle fotodiode en eens op de tweede macrolens monteren om te testen.
Het afregelen tussen meetsysteem en camera is heleaal geen probleem. De lasers worden enkel geregeld op de fotodiode met de 2de extra lens. De camera wordt zelfs voorlopig afgesteld ( daarvoor beschik je over de schaal op de lens) je maakt een foto en kijkt of die in focus is. Zoniet regel je de cameralens ietjes bij. Deze procedure doe ik nu ook reeds. Als ik zie dat bij teveel beestjes de focus te veel naar achter ligt pas ik dat ook lichtjes aan. Daarna moet je maar gewoon de index aflezen en onthouden. De lenzen blijven toch manueel vast staan.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (19%)]
Als ik ervan uit ga dat mijn laserlicht boven het omgevingslicht zit
Dit is natuurlijk de grote voorwaarde
Er zijn snelle optocouplers op de markt dus zulen er ook wel snelle fototransistoren op de markt zijn??
jan
ps misschien de foto transistor zo instellen dat hij juist op zijn kantel punt zit en dus heel gevoelig is voor dit beetje extra licht????
Ja Jan,
De groene laserpointers zitten zeker boven het omgevingslicht. In de volle zon zie je heel sterk de laserpunt. Daar is geen twijfel over.
Ik ben aan het uitkijken welke fotodiodes eventueel met ingebouwde versterker er zoal bestaan en voor welke lichtfrequentie. Ik zou liefst de groene lasers gebruiken omdat die juist zo sterk zijn maar vele fotodiodes liggen in het rode tot IR gebied. Het is vooral de nodige hoeveelheid licht die belangrijk is. Meestal is de snelheid ruim voldoende.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
en wat als je een beamsplitter toepast ?
zet in je lichtpad tussen lens en shutter een halfdoorlatende spiegel onder 45 graden. zo heb je een tweed 'kijkoppervlak'. daar kijk je sensor naar.
ik zou echt proberen om de sensor mee door de lens te laten kijken.
ga eens by edmund optical gaan kijken. zij hebben fotodiodes met ingebouwde filters voor een paar dollar. die dingen zijn heel smalbandig.
ik denk hamamatsu is de fabrikant.
http://scientificsonline.com/default.asp?sid=google&cm_mmc=google-…
[Bericht gewijzigd door free_electron op (12%)]
Op 4 september 2008 18:08:55 schreef free_electron:
en wat als je een beamsplitter toepast ?
zet in je lichtpad tussen lens en shutter een halfdoorlatende spiegel onder 45 graden. zo heb je een tweed 'kijkoppervlak'. daar kijk je sensor naar.
Maar dan verlies je licht??? Is dit ook niet heel moeilijk om je camera open te breken?
jan
ps Camera's zijn niet overal zo goedkoop als in de VS
))
Nee ik vind het zeker geen goed idee om intern in de camera te beginnen prutsen. Die heeft mij 2000 euro gekost en dat laat ik liever zo. iets tussen lens en camera is ook niet interresant want dan wijzig je de opticarange teveel. Ik heb reeds heel goede macrolenzen. Die 200mm lens heeft ook bijna 2000 euro gekost dus die mag wat werken voor haar geld. trouwens via die lens heb ik echt de max lichtopbrengst die mogeljkis. En omdat het een 200mm lens is zal het geprojecteerde beeld groter zijn in oppervlakte wat weer tengoed komt van de fotodiode die ik anders gedeeltelijk moet afdekken.
Als ik de detector op de lens schroef kan ik ook opdezelfde plaats een matglas monteren om de brute afregeling te doen. Brute afregeling bevat enkel de positionering. Focus komt zo voor elkaar als je de detector output bekijkt op een testopstelling. Dergelijke testopstellngen gebruik ik nu ook voor de afregeling.
En nogmaals mijn camera staat reeds in opname vooraleer een detectie plaats heeft. je kunt in die toestand niet meer door de lens kijken, de interne shutter staat opgeklapt, de camera projecteerd direct het beeld van de lens op de sensor.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (12%)]
Maar als je werkt met een detector die maar een heel klein gebiedje "leest", heb je dan nog wel 2 lasers nodig?? Kan het dan niet met eentje??
jan
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik heb het hele topic niet volledig doorgelezen maar ik vroeg me af of het niet mogelijk is om het detectiesysteem op zn kant te plaatsen? Dus dat de detectie van boven naar beneden loopt.
Hiervoor zijn dan wel 4 armen nodig. Overgens is het toch zo te construeren dat het object niet volledig tussen de armen hoeft te zijn door het beeldvlak wel iets hellend neer te zetten.
Mja, erg abstract misschien maar hopelijk snap je het idee.
-------------------0
\
camera \
\
-----------------------0
0 0 <staafjes
\ /
camera
/ \
/ \
0 0
@MAH,
Dat is geen oplossing. je kunt op die manier niet laag bij de grond. Vele bloemen staan nu eenmaal op de grond. Het huidige systeem werkt perfect daar gaat het niet om. De voornaamste reden tot wijziging is voor de grotere insecten zoals vlinders, nachtvlinders en libellen. bij die opstelling worden de armen veel te lang om nog confortabel te dragen. Door enkel lasers vooraan te monteren met een optische detector en extra lens ben je niet meer aan die langere afstand gebonden. Het gaat erom dat de detectie via reflectie of beeldvorming moet komen en niet meer door onderbreking van de laserstraal.
Maar dat het behoorlijk werkt bewijze de vele beelden op:
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron
Silicon Member
nu schiet je kruiselings . als je nu de lasers in hetzelfde vlak als de camra plaatst ( dus zonder armen die naar voor steken ). de refelctie op het lichaam terug naar de camera zou moeten voldoende zijn om een 'spike' te maken voor een heel specifieke kleur. ik zou twee vewrschillende laserkleuren gebruek en twee detectoren afgesteld op dat kleur licht. zet de detectoren naast elkaar achter je tweede lens. pas als beide detectoren afvuren heb je een match op het kruispunt.
trouwnes die ccd is geen gek idee. terasic heeft een klein bordje voor een paar tiental dollar met een cameramoduletje op , en de code om dat direct aan je fpga te hangen.
je kan de fpga de beelddetectie laten doen !
@sparkygsx .. je zal maar een eendagsvlieg zijn die 2 seconden geledne uit de grond gekropen is. pats. direct blind ...
[Bericht gewijzigd door free_electron op (16%)]
Die beestjes, die trekken zich meestal heel weinig van aan van een laser. Ze gebaren niet eens dat ze die zien. Ik had ook eerst gehoopt, ze gaan direct wegvliegen maar nee hoor ze doen rustig voort.
Maar er zijn er wel die het niet graag hebben. In dat geval trachten ze weg te kruipen. Maar zelden willen ze weg vliegen.
Vele insecten zijn veel gevoeliger voor geluiden. De gammauil vb is al weg als hij het opspannen van de shutter hoort.
FE: echt in de lijn van de camera kan niet, ik zou ze in de lens moeten steken. Maar om juist een betere regeling van het ideale focuspunt te kunnen zien aan de hand van de beide projectie puntjes tot ze op elkaar convergeren is het wel belangrijk dat ze een eind uitelkaar staan. Daardoor wijzigd juist het op elkaar vallen van de punten vrij snel als je iets voor of achter de focuslijn komt. juist dit heb ik nodig voor een goede detectie.
Ik heb juist mijn 200mm lens eens genomen en gericht op een gloeilamp. Als je achteraan de lens waar de camera normaal komt een projectie papier houd zie je mooi de lamp. Ik zie zelfs op de kleine projectie het philips embleem die in de lamp staat. Ik heb de nodige montage ringen om daarop een detector te schroeven. Nog wat draaiwerk en de fotodiode kan erzo opgeschroeft worden. Ik ga toch eerst proberen met de bestaande BPW34. Ik verwacht dat er een klene versterkerschakeling nodig zal zijn om het hoogohmig zwak signaal eerst wat te versterken alvorens ik een digitaal level kan bekomen. Maar ik verwacht echt heel mooie puntjes van de groene laser en met een afdekplaatje met gaatje moet ik die detectie kunnen maken. Als dat lukt ben ik in de 7de hemel.
Vergeet niet dat de projectie puntjes uit het midden schuiven als ze niet in de focuslijn liggen. Hierdoor valt de projectie niet meer samen met het gaatje dat ik ga maken in het plaatje juist voor de detector. Daardoor valt de detectie weg.
Ik denk dat een detectiesysteem met beeldprojectie de meeste kansen maakt om te slagen. Zelf heb ik een aantal jaren terug iets dergelijks gemaakt op basis van een oud 42 mm objectief uit een oude Praktika reflexcamera. Het geheel werd ingebouwd in een "zwarte doos". Als detectie element gebruikte ik een gevoelige fotodiode, en later een TSL250R met ingebouwde versterker. De detector werd in het focus punt geplaatst en vormde dus een one-pixel camera. De verwerking gebeurde met een PIC daar ik de remote code voor een Nikon camera moest gegeneren. Het was de bedoeling om aanvliegende vogels naar een nestkastje automatisch te fotograferen ...
Arnoldus
@Arnoldus
Ik snap dat de "beeldprojectie 1 pixel camera" oplossing geschikt is om te detecteren dat er een vlieg voor de lens zit, is ze echter ook geschikt om te weten hoe ver de vlieg voor de lens zit?? Maw, heb je er ook geen 2 van nodig die "AND" geschakeld zijn???
jan