autonoom de atlantische oceaan over

Op 16 oktober 2008 21:50:08 schreef Tidak Ada:
[...] Er al eens aangedacht hoe het komt dat er nooit condens optreedt in je harde schijf??

Niet omdat ie hermetisch gesloten is in iedergeval, hij heeft een breathinghole, om de luchtdruk gelijk aan de omgeving te houden.
Ik laat het hier verder bij anders wordt het discussie alsof er een duikboot gebouwd moet worden.

Do Androids Dream of Electric Sheep?
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 16 oktober 2008 21:06:11 schreef droid:
Misschien is dit wat om vanuit te gaan?
Aluminium behuizing, koffer model, waterdicht.
http://www.baco-army-goods.nl/product_798.html

Product omschrijving Draagbare behuizing-koffer, met stevige handgreep en met zware hoekstukken ter bescherming, gemaakt uit aluminium, met twee snelsluitingen, vochtdicht, met drukevaluatie ventiel, afm. kastopening:130x210mm,tot. afmeting:200x260x400mm, in prima staat.

Er staat toch echt vochtdicht in de beschrijving. :-p
Misschien als ik veel zin heb dat ik je bewering van het weekend eens zal testen, Ik ben alleen wel bang dat ik daarna me alu koffer met de fohn droog mag blazen van binnen.....

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

@Tidak Ada: er leiden vele wegen naar Rome, en het lijkt me niet verkeerd om verschillende opties te bekijken.

Ik noemde lagervet als voorbeeld, maar er zijn meer soorten dik vet die bruikbaar zouden kunnen zijn. Het heeft als grote voordeel dat je een print redelijk gemakkelijk schoon kunt maken voor reparaties, dus kun je het al toepassen tijdens de proeven die vooraf gaan aan de grote reis.

Als je het toch niet hermetisch af kunt sluiten, lijkt me dat droog inert gas niet lang droog en inert blijft.

Het doorvoeren van onbehandelde kabels lijkt me niet zo handig, omdat die vocht absorberen en doorvoeren. Als je die kabels van tevoren stript en vertint, is dat probleem waarschijnlijk al veel kleiner. We zouden de elektrische aansluitingen ook met massieve aders kunnen maken, en die buiten de hars of wat we dan ook gebruiken voor het beschermen van de printplaten aan de kabels kunnen solderen.

Op mijn werk hadden we ook vaak vochtproblemen met junction boxen van weegschalen in industriële toepassingen, en die problemen waren helemaal over toen we de printen gingen bedekken met blanke lak voor het inbouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het klusje binnenkort doorgaat en als de heren IP56 afdoende vinden kan ik binnenkort een hele stapel halyester kasten doneren. De kasten bieden misschien ook genoeg ruimte voor de motoren.

Gr.

Erik

@SparkyGSX
Klopt, maar je moet goed opletten wat voor een vet je gebruikt. Verder verzeept vet samen met zout water en dan gaathet effect verloren.

Hermetisch is echt wel mogelijk hoor.
Natuurlijk moet je niet naar de Gamma gaan en een IP44 contactdoos kopen ;-)
Zelfs IP77 is onvoldoende. Er zijn echter firma's die drukwaterdicht en zelfs in de categorie "hermetisch" materiaal verkopen, o.a. van Amphenol. Moet je wel de hele kabel bestellen. Dat materiaal is in combinatie met het juiste gereedschap en o-ringen en bijbehorend vet, echt hermetisch.
Per slot van rekening kan er ook een ruimtepak worden gemaakt, ook met allerlei doorvoeren.

Goed, een en ander kan in het extreme geval wat gaan kosten, maar je moet ook kijken hoe het is als je bootje door het gebruik van ondeugdelijk materiaaal verloren gaat! En dan praat ik nog niet eens over de frustratie!!

Als je, zoals ik, ooit duiklampen hebt gemaakt weet je wel hoe het zit.
Hoe dacht je, dat het gas in dat ECG apparaat bleef zitten om het explosieveilig (Gebruik bij narcosegas) te houden? Of hoe je kabels lecht in een omgeving waar hoog-explosieve gassen kunnen vrijkomen?

Hier gaan elektronica en (fijn)mechanica hand in hand samen! Je moet alleen niet in industriële elektro denken, maar echt naar scheeps- en off-shoreelektronica. Verder ook kijken naar luchtvaart materiaal.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2008 22:31:58 schreef jovak:
[...]
Product omschrijving Draagbare behuizing-koffer, ..., met drukevaluatie ventiel , ....in prima staat.

Er staat toch echt vochtdicht in de beschrijving. :-p
Misschien als ik veel zin heb dat ik je bewering van het weekend eens zal testen, Ik ben alleen wel bang dat ik daarna me alu koffer met de fohn droog mag blazen van binnen.....

Dat ventiel bedoelde ik dus, lijkt me geen verkeerde zet.
Mischien wil Baco een koffertje sponserren ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Volgens mij gaan sommigen iets te ver met electronica waterdicht maken. Op het moment dat daar zoveel water bij staat dat het echt bij de behuizing met electronica naar binnen kan is het al redelijk heel erg te laat ;).

Het is goed om er over na te denken om het failsafe te maken, maar lagervet, overdruk, onderdruk, bepaalde gassen, enz zijn wat mij betreft nogal zinloos.

Op 16 oktober 2008 23:31:45 schreef shiptronic:
[...]

Dat ventiel bedoelde ik dus, lijkt me geen verkeerde zet.
Mischien wil Baco een koffertje sponserren ?

IK heb dat model koffer van de baco. Van het weekend laat ik hem misschien wel even kennis maken met de badkuip :p

Op 16 oktober 2008 23:40:06 schreef M14:
Volgens mij gaan sommigen iets te ver met electronica waterdicht maken. Op het moment dat daar zoveel water bij staat dat het echt bij de behuizing met electronica naar binnen kan is het al redelijk heel erg te laat ;).

Het is goed om er over na te denken om het failsafe te maken, maar lagervet, overdruk, onderdruk, bepaalde gassen, enz zijn wat mij betreft nogal zinloos.

ik denk dat het gewoon het slimste is om de boot waterdicht te maken .....

[Bericht gewijzigd door jovak op donderdag 16 oktober 2008 23:44:02 (45%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Ik denk dat je er niet op moet gokken dat die boot na een kleine 2 maanden op de open zee nog kurkdroog is van binnen. Als je ervoor zorgt dat het ding niet zinkt, of zo zwaar wordt dat hij niet meer vooruit te branden is, kun je zelfs met een lekke boot nog winnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Boot waterdicht = illusie
Behuizing electronica 100% waterdicht = illusie

Maar de vraag is waar de grens ligt. De boot goed waterdicht maken is natuurlijk goed. Een beetje water in de romp is geen ramp. Met de electronica wat in een doosje zit, afgedicht met een rubber rand zal dan echt niks gebeuren.

Maar constructies om het dusdanig 'dicht' te maken dat je niks meer kunt veranderen lijkt me alles behalve handig. Er zal toch heel wat getest moeten worden.

Zelfs wanneer de boot de oceaan op gaat zou ik niks dusdanig dicht maken dat het moet worden open gebroken. Daarbij moet het toch realiseerbaar zijn om een boot / behuizing te maken wat voldoende waterdicht is en met paar schroeven losdraaien open te krijgen is?

GJ_

Moderator

Heren...er is nog niks waterdicht te maken.

Op 16 oktober 2008 23:07:09 schreef Tidak Ada:..
Zelfs IP77 is onvoldoende...

Nieuwe norm?

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het moeilijker word om hier alle neuzen dezelfde kant op te krijgen dan om een eventuele boot de juiste kant op te sturen. :( :(

JoWi

Special Member

Dat is de wet van CO:
Het slagen van een project is omgekeerd evenredig met het aantal posts in het topic :)

Ignorance is bliss

Op 17 oktober 2008 08:41:40 schreef JoWi:
Dat is de wet van CO:
Het slagen van een project is omgekeerd evenredig met het aantal posts in het topic :)

en het aantal forums waar overlegd wordt ;)

Als de wet van CO waarheid is... stel ik voor op het andere forum te overleggen :D

het is vast wel eens geroepen maar als het overleg nou hier gestaakt wordt. tot er een meeting is geweest. en dan de verschillende teams worden ingedeeld. en die mogen dan verder modderen over ip65 of ip77 of ip999.

verder lijkt het me dan ook handig dat er dan datums worden geprikt met deadlines voor de diverse subgroepen om met een concept plan te komen, zodat er naar sponsoren gezocht kan worden.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

GJ spreekt wijze woorden, het poldermodel faalt. Er zijn maar 2 dingen nodig om verder te komen; Iedereen die mee wil doen aanmelden, daarna beslissingen nemen d.m.v. bindende polls.

Gr.

Erik

Op 16 oktober 2008 22:08:33 schreef droid:
[...]Niet omdat ie hermetisch gesloten is in iedergeval, hij heeft een breathinghole, om de luchtdruk gelijk aan de omgeving te houden.
Ik laat het hier verder bij anders wordt het discussie alsof er een duikboot gebouwd moet worden.

ik denk dat er geen condens optreed in een harde schijf omdat de binnenkant van een harde schijf warmer is dan de omgeving waarin de computer staat. Wanneer er dus kamer lucht de computer en nadien de harde schijf binnen dringt wordt deze warmer en daalt de relatieve vochtigheid
jan

Dat is ook wat vaak wordt gedaan in industriële installaties, die in koel/vriescellen e.d. worden geplaatst: een klein verwarmingselement in de kast plaatsen, waardoor het altijd warmer is dan de omgeving.

Nu zal dit in de behuizing van de vermogenselektronica niet zo'n probleem zijn, omdat die altijd warm zal worden, maar voor de besturingselektronica kan dit wel problemen opleveren. Daarbij kun je een kastje zo warm stoken als je wilt, maar als er vloeibaar water binnenkomt door een lek, of door de kabels, zal het toch te vochtig worden.

Maar ik ben het wel met GJ_ eens dat we het eindeloos over (mogelijke) problemen kunnen hebben, maar dat er dan nooit iets gebouwd zal worden. Er moet toch echt iets te besturen zijn; er zal dus eerst besloten moeten worden wat voor boot, zeil / vleugel, etc. er gebruikt zal worden.

Hoe zal er beslist worden??
-democratie

-meritocratie (= die die meest werkt voor het project heeft meest te zeggen)

- dictator (=die er dan wel moet voor zorgen dat hij voldoende volgelingen heeft)

- op basis van ervaring

Mijn probleem is dat ik wel wil mee doen, maar het voor mij heel moeilijk is mijn (beperkte) tijd te investeren in technische oplossingen waar ik zelf niet achter sta.

Ik vrees er voor dat dit voor meer mensen hier waar is: wij zijn nogal mensen die denken wat we het technisch beter weten, en een groot deel van de fun in onze hobby is juist dat we zelf kunnen kiezen en beslissen ;-))))

jan

ps Ik ooit heb 1 transat gedaan, met een super boot (= de Cote d'Or , voormalig Withbread racer) en toen we na 22 dagen aankwamen in Zeebrugge was alles nat, niet gewoon nat, maar "zout zeewater nat", wat betekend dat je het op zee niet meer droog krijgt.

Ik zit het een beetje mee te lezen op een afstandje. Maar ehm, misschien een heel wild idee hoor... zou je niet een project structuur kunnen maken? :7 Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden met dictators of poldermodellen. Binnen een project heb je verschillende disciplines (dus niet aleen techneuten!), inclusief een (hier broodnodige!) PROJECTLEIDER. Blijkbaar zijn die er niet onder de CO leden, dus die moet je buiten CO gaan zoeken. Geen dictator, maar een leider.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dan heb je iets té veel op afstand meegelezen, want dat voorstel had ik ook al gedaan en er zijn ook pogingen gedaan.
Maar probeer in een techneutenforum maar eens een projectmanager te vinden. :)

Verder helemaal met je eens hoor!
Ook ik kijk rustig waar dit naar toe gaat (en waar het schip strand) Slechte spreukkeuze ;).

Maar ik heb mijn verbandtrommeltje al uit het stof gehaald want ik heb een beetje de indruk dat het dood gaat bloeden...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 16 oktober 2008 22:08:33 schreef droid....., hij heeft een breathinghole, om de luchtdruk gelijk aan de omgeving te houden.

Hier zit juist het probleem:
Ieder keer als de druk van binnen lager wordt dan buiten, zuigt hij zilte, vochtige zeelucht aan, met de gevolgen, die jan lietaer beschrijft.

Het is niet voor niets, dat in MIL-specs over salt spray en salt atmosphere wordt gesproken!

[color=grey]mod edit: quote tags aangepast

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 18 oktober 2008 18:56:14 (3%)

we gaan nou toch niet beweren dat dit topic een stille dood gaat sterven?

Life is waiting!

tuurlijk sterft het een stille dood als er geen project leider opstaat. En als er geen eventuele meeting komt. Iemand zal het moeten leiden. Anders sterft het een langzame dood.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Lijkt mij dat het iemand moet zijn zonder kennis van zaken. De leidende persoon hoeft alleen maar iemand te wezen die alles in goede banen leidt. Als het iemand is met kennis van zaken zal hij -zo niet onbedoeld- invloed hebben wat er met de uitvoering gebeurd. En verliest hij zijn leidende functie. Project-leider moet iemand zijn die het budget beheerd, erop toeziet dat de deadline gehaald wordt, contact onderhoud met de media, meetings leidt. Zeg maar de niet zo technische dingen. Eventueel kan de project-leider mensen naast zich hebben die hem daarin ondersteunen.

Dit is mijn idee hoe een project-leider er uit zou moeten zien.

Maak me niet gek, ik ben al gek.