Okee, ik ga het proberen, maar weet nog niet precies wanneer. Misschien heb ik vanavond wat tijd, maar zaterdag naar Assen.
Hoe dan ook: ik hou jullie weer op de hoogte.
@@*#*#*&@&@&*@*@*#&&@@@!!!*!&&@@*#&#???#@&@@^!!!!!!!!!!!!!!!!!
Grrrr, k*t,k*t,k*t!!!!!!!
Sorry, mensen moest er even uit...
Ik ben zo voorzichtig geweest en ik heb de boel toch om zeep geholpen!@@%##&&&@@!!!
Ik heb zoals eerder gesuggereerd mijn regelbare voeding afgesteld op de juiste spanning en aangesloten op de batterij terminals. Resultaat: exact hetzelfde motorboating.
'Nou ja, dan weet ik dat' denk ik en zet de voeding uit (met de batterij terminals van de radio nog aangesloten), blijkt er een paar seconden na het uitschakelen van de voeding nog een piekje te komen uit de voeding...!!! Ik hoorde nog één 'motorboat-plop' en klaar was het. Hij is nu helemaal dood en reageert totaal niet op de powerschakelaar.
Dus dat heb ik weer handig gedaan!! Kan mezelf wel wat doen!!!
Nog even en ik geef et op. Of laat m door iemand repareren ofzo. Zit ik tijd en geld in te steken en werk zo secuur mogelijk en hup, toch weer een domme fout en zo'n tegenslag...@##@$$@%!!!
Er komt gewoon 20v op de print, waar volgens mij een groot gedeelte van de voedingsschakeling ook op zit.
Als ik moed heb verzameld ga ik die maar eens uitpluizen en nameten.
Pfff, moest het even kwijt. Word een beetje niet goed...
volhouden! ik ben ook een keer gestopt... heb toen 5 jaar lang niets aan de hobby gedaan. Was echt jammer achteraf....
fripster
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ja, idd maar uithuilen en opnieuw beginnen. Het is niet anders.
Het werkt idd op 8 dikke 1,5v batterijen, dus ik had mijn voeding ook netjes op 12v staan.
Ik ga nu maar a.h.v. het schema van de voeding punt voor punt meten tot waar ik spanning heb. Waar het misgaat daar zal wel ergens iets gesneuveld zijn. Ik hoop maar dat de TDA1011's niet weer overleden zijn, want dan kan ik weer gaan proberen om ergens een paar tweedehandsjes te pakken te krijgen.
Ik ben gisteren aan het meten geweest en heb een defect printspoortje ontdekt tussen de BD140 (ts209) en c242 (zie gepost schema van de voeding)
Dit heb ik hersteld en ik heb nu spanning tot aan de schakelaar SK9; daarna niet meer, dus ik ga daar de boel even uitzoeken maar een deel van de schakeling zoals die in het schema staat ontbreekt bij mij.
Als gevolg hiervan heb ik op de TDA-eindtrappen behalve de volle voedingsspanning op één pen geen enkele andere spanning op de overige pennen. Dus complete radiostilte. Ik weet dus ook nog niet of ze nog heel zijn.
De BD140 wordt trouwens wel gruwelijk heet zeg! Is dit normaal? De spanningen op de pennen klopt, maar qua stroom heb ik geen idee.
Maar goed, toch weer wat leven. Doordat ik weer wat spanning heb werken nu in elk geval de casettedeck en de vu-meters weer. Nu de rest nog 
Mensen, wie kan me helpen met tips?
Ik ben aan het meten en meten, maar kom er niet uit.
Even wat info (ik verwijs hierbij naar de schema's van de 'TDA1011-omgeving' en de voeding op de vorige pagina).
Volgens de manual moet er op de pinnen van de TDA1011 staan:
1=0v
2=10.5v
3=19.5v (directe voeding van gelijkrichter)
4=19v
5=15v (via +2 van voeding)
6= -
7=8v
8= -
9=0v
Het enige wat ik dus heb is spanning op pen 3. Deze zit direct aan de dikste elco naar de gelijkrichter geknoopt. De rest heeft niks.
Dus ik probeer dat te traceren maar het lukt me niet. Over 2 andere 'grote' elco's (1000uF, naast de allerdikste) staat ook totaal niks.
Ik kom er niet uit waar de spanning 'blijft'.
Ook heb ik in het voedingsschema het +2 punt opgezocht, waar toch zo'n 15v meetbaar zou moeten zijn. Aan de ene kant van R267 (150k) staat de volle voedingsspanning, maar aan de andere kant (dus op het knooppunt met C224 (10uF) nog maar 3,5v. Maar om nou te zeggen dat het aan R267 ligt.... Ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is. Maar wie kan me de goede kant op sturen?
Nogmaals om het geheugen op te frissen: het is dus gekomen na mijn blunder met de regelbare voeding, die na uitzetten nog onverwacht een piekje gaf.
150kohm is natuurlijk heel veel dus kan de +2 nagenoeg geen stroom leveren..
Waarschijlijk maakt er iets sluiting van de +2 maar ik kan het eerste deel van het schema niet openen wel het 2e deel.
Maak bijde pootjes 5 eens los en meet wat het effect daar van is mischien is een van bijde tda defect en trekt de +2 naar min.
Okee, dank je!
ik ga het meteen proberen!
Beide delen van de versterker en beide delen van de voeding staan toch op de vorige pagina? (in het groot). Tenminste zo heb ik ze op het scherm. Als dat bij jullie niet zo is dan hoor ik het graag. Dan zal ik jullie proberen van de juiste info/schema's te voorzien.
Ik post zometeen mijn bevindingen.
Inmiddels is het deel van het schema geladen.
Kennerlijk duurt het even om te laden.
Pootje 5 schakelt eigenlijk de versterker in dus ergens lekt de spanning weg en zo lang pin 5 geen 15 volt is zal hij het niet doen.
Als je na het losnemen nog steeds geen spanning hebt zou ook c224 nog sluitng kunnen vertonen.
Je kunt ook op pin 5 via een weerstand van 150k 15volt uit je labvoeding kunnen toevoeren om het ic in te schakellen
[Bericht gewijzigd door snameroc op (16%)]
Bingo!
Ik beide pinnen 5 losgemaakt en de juiste spanning staat op de toevoer.
Op de overige (behalve pin 3 dan) pinnen (dus 2, 4 en 7) staat nog steeds niks.
TDA's weer eens opgeblazen? Of iets anders?
Ja, dat zal ik vanavond idd proberen.
Maar ik ga er maar vanuit dat ik wederom op zoek kan naar TDA1011's...
Bovendien zit ik dan alsnog met het oorspronkelijke 'motorboating' probleem.
Maar goed, weinig keus. Ik ga gewoon door 
Nogmaals probeer eerst een kanaal aan de gang te krijgen dan heb je ook 2 kansen om het probleem te vinden.
En zoals gezegt bij aswo zijn ze te koop voor 3,70 nog 11 stuks op voorraad
Ja, ik ga er maar twee regelen.
Net getest en als ik om beurten pin 5 aansluit dan valt in beide gevallen de spanning weg. Zullen dus beiden stuk zijn.
Even wat anders: in het datablad van de TDA1011 staat een voedingsspanning van 3.6 - 20 volt. De spanning in de radio komt er net boven (21.x volt). Misschien komt het door de leeftijd van het apparaat en dan met name door de iets gestegen netspanning?
M.a.w. is die iets hogere spanning (is natuurlijk wel onbelast) een probleem en moet ik die eerst naar beneden zien te krijgen (en hoe)?
Heb je de weerstand van 150 k al doorgemeten met een ohmmeter buiten de schakeling?
Die 21 volt is geen probleem op het moment dat de versteker werkt loopt er ruststroom door het ic en zal door de belasting de spanning dalen.
Als je toch perse de spanning wilt verlagen kun je een diode in serie zetten tussen de gelijkrichter en de afvlakcondensator.
Bijvoorbeeld een 1n4007 over een diode heb je een velies van 0,6 volt dus als je er 2 neemt heb je 1,2 volt verlies.
Ook kun je kijken of hij al op 240 volt staat primiare ipv 220
De 150k weerstand heb ik doorgemeten en is perfect op waarde.
Ik had nog één TDA1010 liggen en even de specs opgezocht. Moet kunnen dus erin gesoldeerd.
Ik ben nu dus weer waar ik een week geleden was. Want zoals ik al vermoedde is het motorboaten nog steeds niet opgelost.
Geen idee waar ik het moet zoeken, want het overgrote deel van de condensators zijn nieuw.
In de opstelling ga ik maar heel voorzicht (en hopelijk geen blunders meer maken) meten of ik iets geks zie. Wellicht kan ik met de scoop wat zien van het motorboaten?
Wat is het effect van het verwijderen van c220?
En blijft de spanning op pin 5 stabiel of wisselt die mee met het ploppen?
En tijdens het testen een weerstand in serie met de luidspreker om gevolg schade te voorkomen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zit er een toonregeling op die combi ? het kan weleens zijn dat er 1 van de voedingsspanningen mist , je hebt er een positieve en negatieve spanning voor nodig.
en wat gebruik je als testvoeding ? het kan zijn dat daar het ploppen vanafkomt . de schakelaar in het cassettedeel die wordt bediend door de rec knop kan ook van die rare bijwerkingen geven omdat deze weleens vuil is of net niet ver zat doorschakelt .
Ik heb net mijn scoop erop gehad (beschermweerstand voor speaker gemonteerd).
Allereerst: c220 heb ik pootje gelicht en dat maakt geen enkel verschil. Het motorboaten verandert niks.
Ik heb op alle 9 pinnen gemeten. Nog even de waarden volgens de manual:
1=0v
2=10.5v
3=19.5v (directe voeding van gelijkrichter)
4=19v
5=15v (via +2 van voeding)
6= -
7=8v
8= -
9=0v
Dit heb ik gemeten:
1=0v
2=wisselend tussen ca. 15v en bijna 0v op ritme van motorboaten
3=19.5v fluctueert iets op ritme
4=19v fluctueert iets op ritme
5=15v fluctueert iets op ritme
6= -
7=8v fluctueert iets op ritme
8= -
9=0v
Pin 2 fluctueert dus volop tussen 'aan' en 'uit'.
@testman:
ja er zit een toonregeling op en guess what: die zit tussen de voortrap en de eindtrap van de TDA1011. Zie hiervoor het schema op de vorige pagina. Waar zou ik dat dan moeten meten in het schema? De positieve spanning komt denk ik van punt '3' vandaan. Maar de negatieve?
Alleen....met c220 los plopt hij nog net zo.
Ik gebruik nu geen voeding meer. Gewoon de eigen voeding van het apparaat. Ik heb ook de batterij aansluitingen geprobeerd middels een regelbare voeding, maar het resultaat is gelijk.
Met REC-schakelaar bedoel je die schuifschakelaar die door het mechaniek bediend wordt? Daar zal ik nog even aan 'rommelen'.
Soldeer een parallel aan C224 een condensator van 10µF - 47µF. Dan zou het motorboten met een beetje geluk over moeten zijn.
Ik denk dat ohm pi gelijk heeft en dat c224 verminderde capaciteit heeft het meest eenvoudigste is een condensator parallel.
Ik ben benieuwd.