Op 23 december 2008 11:46:49 schreef NL Cortana:
[...]Even terugkomend daarop, er is een gameconsole systeem gebaseerd op de ATmega88, het is opensource en heet uzebox:
http://www.belogic.com/uzebox/Die 20Mhz controller is daar geclocked op 28.61818Mhz
In de prehistorie waren er de ZX Spectrum en de Commodore64 (64 kb Ram, 1 Mhz clock). Voor deze computers bestonden er hopen spelletjes. Eigenlijk zijn de specs van deze computers niet zo verschillend van een beetje microcontroller (PIC, AMR,...) processor.
Jan
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Dat klopt, echter hadden deze dingen dedicated chips voor geluid en video, hier gebeurt alles in de microcontroller! De timing moet superstrak zijn om dit goed te kunnen doen. En dan tussendoor de "gamedata" processen, vind het erg knap! Trouwens, ze gebruiken een ATMEGA644 zo te zien, die heeft bakken meer geheugen dan de ATMEGA88... Zo kan ik het ook!
(NOT!)
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 23 december 2008 12:37:22 schreef Benadski:
Dat klopt, echter hadden deze dingen dedicated chips voor geluid en video,
ZX81, maakte geluid en video in processor. De de helft van de tijd was voor berekeningen, de andere helft om het video signaal te maken. De berekeningen gebeurde in de terugslag van je video signaal.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
ZX81, mooi man. Er staan hele schemas van dat ding op het net, mensen die ze nabouwen. Geweldig.
@Jan: Naast Spectrum en C64 waren er nog een 100-tal andere machines op de markt hoor. Die twee werden vooral gekocht door de spelletjes-kids.
Dat was het mooie aan de elektronica van vroeger, ik zou nu wel eens iemand willen zien een PS3 of id. nabouwen 
Maar on-topic: Tolunay had je niet beter met een soort van timer gewerkt of zo? Lamp omdraaien = aan, terug omdraaien = uit. Er een togle switch van maken zeg maar.
Benadski
Hmm, ik heb hier nog een Spectrum 16 liggen, wist niet dat daar geen video chip in zat. Dacht dat die ULA dat regelde. Maargoed, het blijft mooi om te zien dat zoiets nog steeds kan met een AVR. 
Ik heb voor Kerstmis een mooi projectje gemaakt met leds van Samenkopen.(Niels)
Om alles aan te sturen gebruik ik een PIC 16F628A.
Je vindt ook meer info op mijn site http://bvbart.webs.com/mijnlaatsteproject.htm
(jaja ik heb site, joeppie)
Wat fotootjes:

Ja er werkt er hier even 1 niet maar dat komt omdat hij op dat moment een bepaald lichteffect aan het doen was.

MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ik zou die weerstanden toch even iets anders afwerken. aan elkaar solderen en dan 1 pootje kort in de kroonsteen..
verder wel leuk ding. veel efecten erin gezet?
Dat is idd nog een goed plan, weerstandspootjes afknippen. Ach ja, dat doe ik wel even.
Tja over die effectjes, ik heb er momenteel een stuk of 4 à 5 instaan, als je er nog leuke weet mail me dan even. Mijn inspiratie is even op.
Dit dingetje kan ik later na kerst nog terug gebruiken om andere dingen dan leds aan te sluiten. Max. 500mA sturen die ULN2003's, dat is toch al iets he.
EDIT: Ah mbbneon, goed dat je het zegt, ik wist het niet. Bedankt!
Houd je er wel rekening mee dat een ULN 500mA per uitgang kan schakelen, maar niet op alle uitgangen tegelijk?
(Dat zou namelijk 2A zijn in totaal, en dat is teveel voor zo'n arm chipje)
Benadski
8x 0,5A = 2A?
Maarre effectjes genoeg te bedenken toch? Kun je ook faden? Of is het aan-uit?
EDIT: 7x 0,5A = 2A?
<-- Zo beter?
[Bericht gewijzigd door Benadski op (21%)]
Faden kan ik nog niet, ik ben de curcus van PICBASIC nog aan het bekijken en het is al gelukt een ledje te laten faden. Maar hoe ik er een effectje mee maak weet ik nog niet.(iemand info? Mail me maar he;))
EDIT: Een ULN2003 heeft 7 uitgangen, geen 8.
[Bericht gewijzigd door bvbart op (10%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
even een deel van een project in progress showen: KLM3 kan inmiddels ook lijnvolgen.
http://nl.youtube.com/watch?v=m-NVSyISlNk
Als 'ie helemaal af is komt ' ie natuurlijk ook op mijn homepage!
Het topic is nu al zo groot dus ik dacht dan zet ik de mijne er ook maar bij. Het is een draaiende lichtkrant die zijn
tekst via infrarood ontvangt van pc. Je kunt kiezen tussen de naam van het nummer en artiest van het liedje dat in itunes afspeelt. of de naam en artiest van het nummer dat op radio538 gedraait wordt. en het werkt 

Kerstboompje gemaakt van 104 3mm amber leds van samenkopen (niels1).

Ik vind het nou niet de beste leds, al meer dan tien hebben het er begeven, en dat op maar 5mA.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Appiers50
Tja......
Na een half jaar is dan eindelijk mijn voeding af. Geen tijd, druk met school etc je kent het wel.
Spanning is regelbaar tussen 2,8 en 20V max 1A. Heeft twee kanalen die galvanisch gescheiden zijn d.m.v. optos. Zo kan je de kanalen in serie zetten om een symm spanning te maken. Gebouwd rondom een L200 met vaste stroom begrenzing op 1A. Spanning en stroom meting met 10mV/1mA resolutie (12bit ADC).

Benadski
Mijn displayprint werkt!
Het moet een klokje worden. De tijd is d.m.v. de LDR's in te stellen. Alleen moet het dan wel licht zijn. De displays zijn van het type VQB-76/1. Niet erg fel, maar mooi dieprood van kleur en mooi afgedekt door een rood filtertje van kwartsglas! Erg chique! 
Misschien een domme vraag, maar wat voor displays zijn dat?
Amai iedereen is weer productief deze vakantie.
sorry
@ appiers50:
Mooie voeding maar dat soort potmeters zou ik verwachten in audio apparatuur.
Ook mooi gedaan met dat lcd. (HD44780 ?)
En ik zou de L200 toch volledig benutten tot 2A.
EDIT: @bvbart: dat staat toch in zijn post??[
Laat maar