Alhier het project waar ik het afgelopen jaar (!) mee bezig ben geweest; een kortegolf-zender.
(even me post uit jongensradio anno 2007 meedogenloos hierheen gekopieerd)
En dan is het toch eventjes leuk om een paar foto's te posten:
Allereerst de hele zender en ontvanger.
Het stapeltje links is van onder naar boven:
voeding, 9MHz modulator, mixer met PLL, eindtrap
en rechts heb ik dan de ontvanger staan. Dat is nog steeds die supergaingaindegainer van lang geleden, die ondertussen wat upgegrade is met een andere mixer, betere osc. en nog zo wat van die dingen.
Dit is de ontvangstloop.
antennetuner, Gebouwd onder het motto: Lelijk? Als het maar werkt! (ik hoop dat rob meekijkt, dan ziet ie dat zijn tuner toch echt een fraai ding is)
Links: audio. eerst een paar trappen versterking, dan limitter, dan een 5e orde high-pass, en 9e orde low-pass filter tussen 300 en 4kHz. En even daarna de hilbertransformator. 10e orde, van 200Hz tot 8kHz ofzo. (dus geen rotzooi op de andere zijband boven de 3 kHz, zoals bij de meeste schema's op het internet). Daarnaast een 36MHz+/-1kHz VXO. met daarachter de 2 delers. Rechtsboven de varicapmixers met beter dan -60dB draaggolfonderdrukking. en rechtsonder de unit waarmee ik modulatie kan instellen tussen AM, FM, LSB, USB. (komt waarschijnlijk ooit nog een IQ-ingang op, zodat ik ook digitale modes kan doen)
De mixer naar de eindfrequentie. Linksboven 2MHz XO. middenboven: VCO 9 - 40MHz en een PLL-filter en 4046 achtige fasecomperator zonder deadzone, linksonder de delers, alles discreet uitgevoerd met 74HC-serie chipjes. Rechts: mixer en filter.
detailopname van 2-polig filter, omschakelbaar tussen alle amateurbanden tussen 160 en 10m.
powerversterker. Rechts een paar trapjes met 10dB per stuk, dan de eindtrap bovenaan. Links LPF, SWR en powermeter en in het midden nog wat elektronica dat het clipping-LEDje laat branden, en aangeeft wanneer het vermogen goed is om SWR te meten. (groen -> SWR meten, oranje -> lekker vermogen, rood -> clippen)
Ik ga er waarschijnlijk ooit nog een extra ontvanger bij maken, die dezelfde oscillatoren gebruikt. Dan hoef ik niet steeds apart die zender en ontvanger op de goede frequentie te zetten. (wat een hoop werk is)