chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Dan is het misschien wat om stickervel te gebruiken, daar de layout op te printen en met een scalpel uit snijden.
Hmm...dat is ook wel een test waard.
Wat is het voordeel daar van?
In je begin post heb je het over snel iets tekenen en etsen. Nu wil je een layout op sticker vel printen. Dan dat uitsnijden, netjes op zien te plakken en dan etsen. Dan is het sneller om alles even op je lichtbak te gooien en 3 minuten steken in het belichten en ontwikkelen.
chuckie
Honourable Member
Ik heb nog steeds geen lichtbak.
Wel inmiddels een gezichtsbruiner en een oude scanner maar de tijd nog niet gehad om e.e.a. samen te stellen.
Meestal maak ik schakelingen op gaatjesprint,IC-euro print e.d. of met bovenbeschreven methode.
chuckie
Honourable Member
Ik heb een 3 tal DECON-DALO 33 stiften kunnen bemachtigen.
Er zit zelfs een reservestift in de achterkant.
Morgen ga ik ze eens testen.
Maar ze zijn wel lastig te krijgen hoor...
Op 14 januari 2009 15:11:21 schreef klein is fijn:
Wat wel goed werkt, zoals verwacht, is het gewone huis tuin en keuken plakband. Als je er dunne strookjes van snijdt kan je hele mooie strakke baantjes maken.
Schildersplakband werkt ook perfect.
chuckie
Honourable Member
Op 17 januari 2009 18:55:14 schreef chuckie:
Krijg je daar niet rafelige printspoorranden van Henry?
Goed aandrukken en met scalpel bijsnijden, en weer goed aandrukken. Veel gedaan met HF printen.
shetelectronics1
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
chuckie
Honourable Member
@Bram
Na bij verscheidene bedrijven te hebben geprobeerd, kwam ik ze tegen bij Gigatronics in Sittard.
@Shetelectronics
De nashua kwam bij mij als beste uit de bus en voor grote vlakken de Edding.
Wat die Decon doet kom ik morgen wel achter.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
die decon dalos zijn veruit het beste ( mijn ervaring)
ik heb daar ene serieuze hoeveelheid printen mee getekend vroeger.
werkwijze :
teken print uit op ruitjespapier met potlood.
papier op print vastmaken met plakband. met ene priem druk je door het paper het center van alle eilanden.
nu haal je papier eraf en begin je te tekenen.
zorg dat je ene goede scherpe priem hebt. dat gaatje wordt dan meteen het geleide gat voor het boren.
voor ic voetjes gebruikte ik de afvrijfsymbolen. merk vergeten. het was ene oranje label. electrozaken verkocten dat. ik kocht die met doorlopende strips daar kon je eender welk soort voetje mee maken. waren 'rounded rectangle' pads. Tandy had er ook met speciale vorm padjes waar een baantje mee tussen zat. daar kon je dan direct mooi op aansluiten.
Dat is gene inkt die daar in zit maar ene soort lak. het stinkt serieus.
wel opletten : maar heel licht drukken om de punt blauw te laten kleuren. tijdens het schilderen niet drukken. als de inkt te licht wordt even bijpompen 1x is genoeg ( NOOIT op de print ! voor je het weet ligt er een halve liter van dat spul op je print. )
stift altijd goed afsluiten en met de punt naar BENEDEN bewaren. als de punt versteend is kan je de reserve punt die achteraan de stift zit gebruiken.
Makkelijkste manier om die inkt af te wassen is met alcohol.
ik had een grote voorraad pertinax print .waren allemaal mooi ronde printjes van ene tiental centimeter doorsnee. kwamen van de Carad. dat waren printjes die uitgestansde werden om de beeldbuis door het chassis te laten steken.
ah. waar is de goeie ouwe tijd. ik spreek over 1978... schakleingne uit de halfgeleidergids bouwen daarop.
Op 17 januari 2009 19:56:00 schreef free_electron:
....
voor ic voetjes gebruikte ik de afvrijfsymbolen. merk vergeten. het was ene oranje label. electrozaken verkocten dat. ik kocht die met doorlopende strips daar kon je eender welk soort voetje mee maken
....
Die gebruik ik ook. De ic-padjes zijn van Mecanorama (kocht je toen bij de electronicazaak). Letters en cijfertjes van Decadry (gewoon bij de V&D).

free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 17 januari 2009 20:08:13 schreef overslag:
@fre toen was je 8 jaar
ja . en dan ? sedert wanneer staat er een minimum leeftijd op electronica ?
@shimanski. die zijn het inderdaad
Mecanorma
decadry had ze ook. die hadden ook frontpaneel dinges (schaalverdelingen etc )
[Bericht gewijzigd door free_electron op (25%)]
free_electron
Silicon Member
hahaa. hij was nog niet zindelijk maar kon wel al de eindlamp vervangen.
ik ben begonnen met een doos van Tandy zo een 100 in one die ik gekregen had voor mijn eerste communie. was een houten bak. dat was beter en gestructureerder dan mij mijn nieuwshierigheid te laten botvieren op allerhande spul. ik had in de maanden voor de eerste communnie in een klein transistorradiotje van sharp alle 'vijzen' 'aangespannnen' ( waren van die toko spoeltjes met gekleurde vijsjes.... ) der zaten er een 10 tal in.
die bouwdoos leek een betere oplossing.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (47%)]
free_electron
Silicon Member
een bedrijf uit florida heeft mooie pcb in a box dozen.
alles wat je nodig hebt om rinten te maken met transfer methode. ze leveren zelfs prinmateriaal ( inclusief flex materiaal )
ze hebben ook een 'humor' sectie op hun website en daar vond ik dit tussen : http://www.pulsarprofx.com/Humor/1_Pictures/Spelling/Spelling_Importan…
whoa. !
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 17 januari 2009 19:56:00 schreef free_electron: ....voor ic voetjes gebruikte ik de afvrijfsymbolen. merk vergeten.
Mecanorma? (Oeps, die was al genoemd) Letraset? Brady?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]
Leuk om te zien hoe je hersenen werken. Het maakt niet uit in welke taal zo'n scramble verhaal is geschreven. Je hersenen maken er toch wel de goede woorden van. Mits je de taal kent natuurlijk.
Wel een leuk systeem dat "FAB in a box"
Ik gebruik voor dit soort werkjes de 'retouching' stiften van Kimoto Pake. Deze hebben een prachtige dekking (lijkt een beetje op zwarte lak) waar geen licht of etsmiddel doorheen gaat. Brokkelt niet af en lost niet op in de bruine ets-zooi en fijnkristal.
Linkje naar afbeelding van zo'n pen
Als iemand een winkeltje voor deze pennen weet, dan hoor ik dat graag
bestel ik er direct een dozijn bij.
Op 17 januari 2009 22:16:10 schreef Hugo Welther:
http://www.druma.nl/epages/Store.druma/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Druma/…
Sjonge
die zijn duurder dan ik dacht... maar dan heb je we wat.
Zal het maar bij 2 laten dan (voordeel is dat de inkt er vloeibaar in zit, het exemplaren die ik hier heb liggen zijn al meer dan 15 jaar oud en werken nog perfect)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb hier nog een pen uit de 7-ties. Het is een glasvezelstift met speciale dekkende inkt. Er zit een reserve stift achterin.
Merk: DALOMARK 33 (USA)
Dikte van een rond potlood en aan voor en achterzijde een metalen hulsje (voor afdiching??. Ik denk dat hij toen zo'n 15 gulden kostte....
Hij werd verkocht door van Dam Elektronica in Rotterdam.
Ik gebruikte hem alleen om printjes bij te werken. Tot mijn verbazing is de inkt na al die jaren nog vloeibaar!!
Ik dacht eigenlijk dat ik hem had weggegooid.....
free_electron
Silicon Member
Op 17 januari 2009 23:20:53 schreef Tidak Ada:
Ik heb hier nog een pen uit de 7-ties. Het is een glasvezelstift met speciale dekkende inkt. Er zit een reserve stift achterin.
Merk: DALOMARK 33 (USA).
jep dat zijn de echte dalo pennen.