Hallo,
Heb dit weekend de PCB voor de 'Hasselt' VSCP node afgewerkt.
Ik zou nu willen weten of deze voldoet aan de design rules van MakePCB.
Mijn DRC check is OK (op 1 connector na) ... maar ik ben niet zeker of de rules compatibel zijn met MakePCB.
Vooral de vias -> drill = 12mil / Diameter = 24mil ... mij lijkt dat OK voor MakePCB maar kan iemand bevestigen?
De EAGLE files zijn te vinden op:
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt.brd
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt.sch
PDF's op:
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt-SCH.pdf
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt-BRD-TOP.pdf
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt-BRD-BOT.pdf
Andere opmerkingen over de PCB zijn natuurlijk ook welkom 
Groeten Ghole
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
http://makepcb.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid…
Dit zijn de standaard minimale eisen. Kleiner kan denk ik wel, maar kost wel meer.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Daar ben je lekker op tijd mee 
Eerst ontwerpen en dan kijken of ie aan design rules voldoet.
Als je een beetje doordenkt, ga je eerst kijken of je gekke eisen nodig hebt. Dat zijn namelijk belangrijke punten om op te letten.
Je kan gewoon de waarden invullen bij de designrulecheck van eagle btw...
Ik heb heus wel gekeken wat MakePCB aankan voor ik aan de PCB begonnen ben. Ik zoek nu enkel bevestiging of m'n ingevulde DRC rules OK zijn.
Vooral de vias zijn op het randje van de aangegeven limieten. Namelijk drill van 0.3 (12mil) en Ring van 0.15 (6 mil). De rest zit er boven -> track width = 10mil & track-track clearance 10mil.
Is deze DRU file OK voor makePC?
http://home.scarlet.be/~kh133212/makepcb.dru
Ghole
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
waarom vul je die dingen in godsnama in mm in ? als ze 12 mils vragen vul dan ook 12 mils in en ga dat niet zelf omrekenn naar en andere eenheid. das miserie vragen ...
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Ik zou nog even kritsch naar de pcb kijken. Heb verder niet naar het schema gekeken, maar je print zou netter kunnen.
Het is dan nog wel niet sinterklaas, maar het lijkt alsof zwarte piet dit jaar met via's strooit. Als je de groundplane's wilt verbinden doe het dan wel netjes. Verder lijken een aantal sporen op trappetjes, die kun je rustig recht trekken. Staat een stuk mooier en maakt het geheel minder druk.
Op de print zie ik een aantal weerstanden/condensatoren, die aan een kant met het groundplane verbonden zijn en die geen pad hebben, hoe ga je die solderen. En als je die gaat solderen wordt het een smeerboel.
En als ik zo vrij mag zijn, wat is/doet die "'Hasselt' VSCP node" precies?
Zo das mijn kritiek, het zal best werken. Maar het oog wil ook wat.
edit: toetsenbord had kuren.
klein is fijn
Moderator
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 16 februari 2009 21:14:29 schreef free_electron:
waarom vul je die dingen in godsnama in mm in ? als ze 12 mils vragen vul dan ook 12 mils in en ga dat niet zelf omrekenn naar en andere eenheid. das miserie vragen ...
Zo hebben ze eens een Marsverkenner gestuurd, ontworpen uit een samenwerking van mensen die in km en andere die in mijl rekenden. Het ding is wel vertrokken maar ginder nogal onzacht neergekomen (lees: geland als een meteoriet)...
Er was een vergissinkje gebeurd door die verschillende maateenheden of zoiets, misschien weten jullie dat nog beter...
- - big bang - -
waarom vul je die dingen in godsnama in mm in? als ze 12 mils vragen vul dan ook 12 mils in en ga dat niet zelf omrekenn naar en andere eenheid.
Uhm, omdat de waarden in mm zijn gegeven door MakePCB?
De omrekening naar mils lijkt mij trouwens wel goed (iets omhoog afgerond, wat zorgt voor een extra marge)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 16 februari 2009 23:11:45 schreef KaRaMBa:
[...]
Uhm, omdat de waarden in mm zijn gegeven door MakePCB?De omrekening naar mils lijkt mij trouwens wel goed (iets omhoog afgerond, wat zorgt voor een extra marge)
als ze in mm gegeven zijn vul ze dan in in mm. das toch simpel ? niet ?
@bigbang: klopt. ding is keihard neergeploft... vandaar ook mijn commentaar: begin er niet aan aan al dat omrekenen. in deftige tools zet je na je getal ofwel mm ofwel mil.
zoals 12mil of 0.4mm
de PCB software pikt dat zelf op en doet zelf de conversie. zo is het altijd juist.
Bedankt KaRaMBa,
Lijkt me dat hier nogal snel over 'vorm' gesproken wordt eerder dan over 'inhoud'.
MakePCB vermeld 4 (!) design rules in mm ...
Eagle heeft nood aan een 20 tal parameter verdeeld over 8 tab-bladen en voornamelijk in mils.
Vandaar dus de vraag om wat input van experts / ervaringsdeskundigen met MakePCB.
Nog makkelijker zou het zijn als er een DRU file voor MakePCB beschikbaar zou zijn.
De omrekening heb ik inderdaad voor m'n rekening genomen en wat afgerond naar de 'veiligere' waardes. Big Bang moet dus geen schrik hebben dat z'n marslander onzacht gaat neerkomen.
Bovendien, sorry om je leefwereld te verstoren, maar met de freeware versie van eagle maak je geen mission critical systemen. En het is toch ook niet dat ik hier afkom met een maat die niet 'gewoon' is in de electronica sector. Als ik nu met El of knopen zou afkomen ... maar mils?
@KIF: Thermals inderdaad ... maar die maken zo'n gatenkaas van het groundplane. Zou het zo'n probleem zijn als je het reflowd of op een hot-plate soldeerd?
@Wiltoyo: Zo 'strooien' met via zie ik thans elke dag in de RF secties van onze producten. De bedoeling is niet om gewoon een grondvlakje te connecteren maar ook effectief een current-return path te maken voor de schakelstroompjes. In dit geval dus een trucje om met een 2lagen print toch een +/- continu groundplane te krijgen.
De trapjes sporen kunnen inderdaad rechter. Dat was nog een overblijfsel van de vorige layout. Dat kuis ik nog even op.
Groeten Ghole
Edit1: Het gaat dus over een onderdeel van een CAN gebaseerd domoticasysteem.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik denk dat die print zo wel gaat werken met dit ontwerp.
Als dit ontwerp enigszins belangrijk is (deadlines, PoC, pre-productie, productie) zou ik je dringend aanraden om iig naar een betrouwbare PCB boer te gaan.
Waarom MakePCB?
Waarom niet?
Waarom wel:
- Print zal in ieder geval beter zijn dan een zelf ge-etste. En met doormetalisatie.
- Laag in prijs.
- Met silk / soldermask
Je mag misschien niet de beste qualiteit verwachten maar toch deftig genoeg voor dit soort van hobby projectjes?
Dit is zeker geen 'professionele' print/product. In feite is het zeker al 6 jaar geleden dat ik nog zelf iets ontwikkeld / gelayout heb.
Ghole
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Ik zat het schema nog even te bekijken, maar die analoge output rechtsonder in, werkt dat wel ?
Hij kan zijn output alleen naar de ground trekken, maar hoe kan de uitgang 10 volt worden ?.
Ik heb zoiets ook wel eerder gezien, dat was op de volgende manier.
Dat stukje van het ontwerp is van mij (of ooit ook verzonnen door mij), de VSA's trekken hun ingang zelf omhoog naar 10V.
Heb je het getest ? Met 10n en 47k lijkt me dat de PWM wel behoorlijk snel mag zijn.
Gatze
Inderdaad, da's een stukje ontworpen door Aart.
Ik vind het trouwens een prachtig stukje circuit Aart 
Kan zijn dat de PWM wat hoog is. Ik heb de waardes niet meer aangepast nadat ik van m'n vorig ontwerp afgestapt ben.
1/RC is bij 10n & 47K toch 2.1KHz ...
Bij 10MHz clock op de PIC gaat de PWM tot 104KHz. Dat lijkt me voldoende boven de RC tijd om een analoog signaal te krijgen.
Groeten Ghole
free_electron
Silicon Member
ga je dit reflowen ? of met de hand solderen ?
Als je dit voor reflow gaat doen : steek daar maar snel thermals in je gaat geweldige tombstoning krijgen op je passieve componenten. ( tenzij je ze vastlijmt , maar haast niemand doet dat nog, behalve voor spul onderaan )
enne : "En het is toch ook niet dat ik hier afkom met een maat die niet 'gewoon' is in de electronica sector. Als ik nu met El of knopen zou afkomen ... maar mils?"
tuurlijk niet. maar : zet eagle in millimeter : tik uw drc rules in , en schakel eagle dan over naar mils. laat de software die berekening doen.
let op met die ;'schakelstroompjes'. voor je het weet lopen ze ergens waar je niet wilt. dat 'strooien; met vias in rf printen is net daarvoor. om stromen te isoleren.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (47%)]
De layout is aangepast naar de opmerkingen van KIF & WilToyo
De updated EAGLE files zijn te vinden op:
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt.brd
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt.sch
Ik heb wel nog geen echt antwoord of dit OK is voor MakePCB design rules ... maar ik denk van wel.
Het gaat deze week nog de deur uit ... ik zie dan wel.
Ghole
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Ik kan op de site van MakePCB nergens vinden dat ze mm als maateenheid voor sporen gebruiken. Gewoon mils gebruiken dus, als het even kan moet je zoveel mogelijk de standaard aanhouden.
Hoe ga je de lay-out aanleveren, ze accepteren alleen gerbers.
MakePCB:
We only accept Gerber RS-274X files. Please zip them to a single .zip or .rar file to upload. You must use different names for different files.
edit: beetje normaal nederlands van gemaakt.
free_electron
Silicon Member
Q1 is een vreemde footprint ...
de rest ziet er proper uit.
controleer wel even de plaatsing van je via's.
ik denk dat er hier en daar eentje bij mag. vooral met zulke kleintjes.
telkens je een layer 'hop' doet om de ground door te lussen zou je 2 via's moeten hebben per 'hop' ( wisseling van kant)
heeft niks met stroom te maken , alles met impedantie.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (84%)]
Je hebt geen vector fonts gebruikt voor de labels, dat gaat mis bij de gerber export. Wordt dan hoe dan ook omgezet in vector font maar dat heeft een andere grootte. Dus beter eerst alle teksten op vector zetten en dan goed positioneren als je ze op het silkscreen wilt.
Vergeet ook niet minimale silk screen width, dacht 6 mil daar.
[Bericht gewijzigd door madwizard op (11%)]
elmowww
Ik heb je ontwerp door de DRC van Eagle gehaals en het is ok.
Je zou je isolate wat hoger kunnen zetten voor de polygonen, bij makepcb is het me een aantal keer gebeurd dat het stopmasker verschoven zat: dan soldeer je zo 10 sluitingen in een board zonder dat je het door hebt. Goed voor enkele uren foutzoeken.
Voila ... Gerber files gegenereerd volgens de instructies op de makepcb website.
http://home.scarlet.be/~kh133212/Hasselt.zip
Wat ik wel vreemd vind:
- De outline is enkel zichtbaar in de silk file (plc)
-> Weten ze dan wel hoe het board gefreest moet worden?
- Solder side data is mirrorred ... veronderstel dat ze dit wel doorhebben. Dit is volgens hun eigen instructies
@free_electron: Q1 is een gewone SOT23 maar door de flood/thermals/hoekjePCB/clearance combinatie wat vreemd. Heb er nu een lijntje bijgestrokken.
@Madwizard: Thx ... zou nu in orde moeten zijn. Wel geen idee of deze silk niet te klein is.
@Elmowww: OK thx. Heb de via's 'tented' volgens de manier van sparkfun. Lijkt me dat dit voor vias veilig is. Op top kan ik de clearance niet echt hoger zetten -> Dan verlies ik te veel GND conecties.
Ghole
ps. free_electron: Bekende locatie die foto voor Intel Noyce building
... Ik moet regelmatig in SC12 zijn daar vlak achter. Al in het museum geweest?
free_electron
Silicon Member
Op 18 februari 2009 23:40:04 schreef Ghole:
Voila ... Gerber files gegenereerd volgens de instructies op de makepcb website.ps. free_electron: Bekende locatie die foto voor Intel Noyce building
... Ik moet regelmatig in SC12 zijn daar vlak achter. Al in het museum geweest?
jep. al wel 20 keer. das op pakweg 3 mijl van waar ik werk. (ik zit op Brokaw , vlak naast Mentor Graphics.
geef eens een seintje als je nog eens in de buurt bent.