De kabel van goedkope hoofdtelefoontjes wil ook verschrikkelijk slecht solderen, Misschien ook het probleem.
Op 5 juni 2009 16:17:23 schreef Pietdepiet:
KT88? Enig idee waarom dat verbindingsstukje daar zit? (Vast wel.)
Heel vroegah werd er wel links en rechts op beide uiterste pinnen gezet (of voor mono-gebruik).
Later werd dat stereo input aan de rechterzijde v/d groundpin en output (record) aan de linkerzijde.
Omdat daar volgens DIN meestal zeer grote weerstanden tussenzitten (record level is 5 mV ofzo) maakt die draadbrug weinig uit.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké. Het ligt vast aan de kabel. Ik heb net even een CD-speler via die cinch-DIN eraan gehangen. Die geeft wel normaal volume. Ik snap het alleen nog niet. Ik lees altijd verhalen dan DIN veel te gevoelig is voor de huidige electronica en volledig overstuurd wordt. Daar heb ik geen last van.
Is het normaal dat de mantel van de DINstekker niet aan de massa ligt?
/e vervangen voor een goed snoer. Het is iets harder, maar nog niet even hard als de tuner. Tuner staat op 0.5 van de 10. Pc op 2 van de 10.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (16%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Pietdepiet
Ja, natuurlijk, dat is logisch. Ik bedoel meer dat ze bij 'de bouw' van een versterker dat toch wel een beetje zullen levelen? En ik begrijp dus dat DIN juist veel gevoeliger zou zijn, waarom is die van mij dat juist heel zachtjes?
Linenivo een heel rekbaar begrip , DIN zal idd een gevoeligere ingang zijn, 200mVeff als ik me niet vergis.
Het signaal van de PC is in de regel veel hoger, misschien is dat bij jouw PC niet het geval maar dat is zeldzaam.
En een normale kabel dempt niet, dus wat is er aan de hand... Je zal wat moeten meten, scoop bij de hand?
Pietdepiet
Ja, scoop heb ik. Ik heb even de scoop aan het uiteinde van de kabel gezet, zodat die eventueel uitgesloten kan worden. De amplitude van een 1000Hz sinus is daar 1,4*0,5=0,7V
Dat is dus 0,7/√2=+-0,5. Oftewel mijn pc spuugt 500mVeff uit. Dat is dus meer dan die 200, dus ik begrijp niet waarom het zo zacht is.
Heb je een idee, of voorstellen van dingen die ik kan meten?
Pietdepiet
Heb je misschien nog een idee wat het kan zijn? Het is namelijk nogal vervelend om elke keer het volume moeten te veranderen. Een beetje verschil is niet erg, maar dit is extreem. Als je de radio aanzet op de 'computer-stand' ben je ongeveer doof.
/e Als ik er een mp3speler aanhang, moet die op zijn hardst en de versterker op 4 om een normaal geluidsniveau te behalen.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]
Pietdepiet
Hoe bedoel je dat? De radio die zit ín de versterker. Die bronnen omwisselen gaat dus niet. Er zijn twee ingangen; tape1 en tape2 (Nouja, ook nog een phono, maar daar heb ik niks aan). Het maakt niet uit aan welke ingang de pc/mp3 hangt, op beide manieren is het zacht.
Pietdepiet
Versterken voor een versterker, daar heb ik geen zin in, dat is gekkenwerk. Dan zet ik het geluid wel elke keer anders. Maar dat kan dus niet liggen aan de versterker, dat er iets stuk is?
Op 26 juni 2009 16:24:04 schreef Pietdepiet:
Versterken voor een versterker, daar heb ik geen zin in, dat is gekkenwerk.
Hoezo, wat is er mis met voorversterken?
Verbetert je s/n verhouding ook nog.
Maar dat kan dus niet liggen aan de versterker, dat er iets stuk is?
Dat is op afstand niet te zeggen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Pietdepiet
Ja, dat is waar, maar dat is toch alleen als de versterker niet harder kan? Dat kan hij best... Verder heb ik niet echt last van ruis, echt niet eigenlijk.
Oké, zijn er nog dingen die ik daaraan kan meten o.i.d. Wat zou ik na kunnen gaan? Als het op beide kanalen en beide ingangen zit, dan moet het een component zijn dat al die dingen aangaat. Dat is er toch niet? Ik kan mij niet voorstellen dat er meerdere keren hetzelfde stuk is.
Ik heb eventueel wel een schema, als je denkt daar iets van af te kunnen leiden. Dat mag ik niet op internet zetten...
Als beide kanalen onvervormt zijn en gelijk versterken dan zal daar geen fout in zitten.
Ten tweede is het meestal zo dat tot aan de bronselectie niet versterkt wordt.
Ten derde vind ik 500mVeff uit een PC verrrekte weinig.
Versterken, dan hoef je ook niet steeds het volume in de gaten te houden bij omschakelen.
Pietdepiet
Ja, alles is onvervormd en versterkt gelijk.
Het zou inderdaad fijn zijn als ik niet op het volume hoef te letten. Wat is een simpel, doch goed klinkend schema voor een voorversterker. Ik heb bij de schema's van de site gekeken, maar zag geen 'gewone' voorversterker.
Pietdepiet
Na enige twijfels toch besloten door te gaan in dit topic; het onderwerp is immers hetzelfde. (Meld het even als het niet mag, dan maak ik een nieuw topic aan)
Nu toch besloten om een voorversterkertje te maken. Ik heb dus een ne5532 gepakt en er een simpel voorversterkertje mee gemaakt. Ik heb dit schema gemaakt(van dit project; ik hoefde niet alle regel-dingen en heb dus alleen het finalgain-gedeelte gemaakt). Vervolgens heb ik R9 nog moeten verkleinen om een aanvaardbaar volume te krijgen. DWZ dat als ik omschakel van de interne radio naar de tape-ingang het volume gelijk is.
Toen de scoop erbij gepakt en het viel het mij op dat het signaal bijna 12V van de 0 lijn tot de top is. Dat lijkt mij heel veel, aangezien jullie het hadden over 200mVeff. Is er dan toch iets defect in de versterker? Beiden tape-ingangen hebben er last van en een blik in de servicemanual liet mij weten dat die toch een apart versterkingstrapje hebben, waarna ze samen met het radio-signaal de 'hoofdversterker' in gaan. Het lijkt me toch stug dat in beide ingangen iets defect is.
Hebben jullie enig idee hoe dat kan komen?
De servicemanual weet over de tapeingangen trouwens nog het volgende te melden:
Beomaster 2000 DIN45500 requirements
Two channel high impedance: 175mV / 1MOhms <500mV / 470kOhm
Pietdepiet
Pietdepiet
Hoe voed je de schakeling ? Je hebt een sy voeding nodig van een V of 9-15.
Om het verhaal kort samen te vatten; je gaat van een gewone 3.5 mm minijack uit een geluidskaart in een PC naar een DIN input op een oude versterker (welke ?) en hebt te weinig signaal.
Dat is een vrij ongebruikelijk probleem, je zou iets van 20 dB te veel moeten hebben.
Zit er niets anders fout ?
Pietdepiet
Exact samengevat. Dat is precies het probleem.
Ik voed inderdaad met +-12V. En als hij dus nét niet op zijn maximale versterking zit (oftewel, het uitgangssignaal is nog net geen 12V Umax (24V top->top)), is het geluid wat uit de pc komt even hard als dat van de interne tuner. Zonder voorversterker ervoor moet de versterker op 4/10 (itt tuner: 0.5/10) om normaal volume te behalen.
Het gaat om een Beomaster 2000. Ik heb eventueel de servicemanual+schema, maar dat mag ik niet op internet zetten.
Ik heb zonet als test een bandrecorder (DIN-uitgang) van zolder geplukt. Maar ook met die aangesloten moet de versterker op 4.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]
Pietdepiet
Dat heb ik gedaan, en die bandrecorder was overigens via een heel ander (DIN-DIN) snoer aangesloten. Dus dat is uitgesloten...
Maar dit is dus niet normaal?
Pietdepiet
Iemand anders een idee wat er aan de hand kan zijn met de versterker, of moet ik maar een nieuwe topic openen, aangezien dit niet echt meer over de kabel gaat?