Het rariteiten topic.

stefhead: nog even een reactie op jouw vraag of ik lagers smeerde met kontact 60.
Nee uiteraard niet, het is alleen bedoeld om een lager vrij te maken van vuil, verzeept vet en olie die zijn beste tijd gehad heeft.
Uiteraard zal na de behandeling een beetje olie opnieuw dienen te worden aangebracht; maar zó slim was mijn collega wel.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

nog een vreemde.

je pakt een nieuwe alamat uit de doos.
Stopt hem op zijn plekje.
En denkt voor je de hoofdschakelaar omhaalt laat ik hem alvast in zetten.

En dat stomme ding dat maar niet willen. . .
Checken of alles goed zit ja dat zit het. . .
Heel erg vreemd. . .

In dezelfde elektra kast een alamat die er om de meest vreemde redenen uitsprong.
Dus alles wat er achter zat uit of uit het stopcontact gehaald.
En hij viel nog steeds uit.
Dan de nul draad los maken na de alamat.
En tot onze verbazing blijft hij nu in.
Maar een half uur later toch niet.

Zou het dan toch een aardlek zijn??
Nu ook de fase draad los gemaakt na de alamat.
En hij viel nog steeds af en toe uit :S

oke dan de aarde ook maar los gooien. en ja hoor ook dan ging hij af en toe uit.
Minder vaak dan eerst maar alsnog.

RaRa hoe kan dit??

We hebben uiteindelijk alle twee de automaten maar vervangen. en nu werkt het allebei probleemloos.

Life is waiting!

Dat is een volstrekt normale storing bij alamatten en ALS-en.

De eerste is een vastgeslagen mechaniek, door stof bv of lang in een auto liggen.

De tweede een defect meetcircuit.
Je moet dan de installatie meten op lekstroom en een isolatie meting doen.
Zijn beiden binnen de marges dan kan je nog een foutstroom meting doen.
Maar meestal kan je na de eerste 2 metingen wel concluderen dat de alamat loopt te spoken.

Als je de fase en de nul al los hebt kan de aarde helemaal niet van invloed zijn.

Op 24 maart 2009 20:33:09 schreef McDuff:
stefhead: nog even een reactie op jouw vraag of ik lagers smeerde met kontact 60.

Mijn vraag, maar dat maakt niet uit.

Op 24 maart 2009 20:33:09 schreef McDuff:
Nee uiteraard niet, het is alleen bedoeld om een lager vrij te maken van vuil, verzeept vet en olie die zijn beste tijd gehad heeft.
Uiteraard zal na de behandeling een beetje olie opnieuw dienen te worden aangebracht; maar zó slim was mijn collega wel.

Hm, je verhaal was daarin een beetje onduidelijk dan.

Op 14 maart 2009 21:28:18 schreef McDuff:
Spuit hier de lagers maar mee in.
Na het toepassen van contact 60 kwam hij juichend op mij toe: het heeft geholpen en hij doet het weer!
Ik weet nou nog steds niet of contact 60 nou lnks- of rechtsom draaiende olie bevat;

Groeten,
Mac.

Groeten,
Jochem.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik weet niet of het in dit topic thuishoort maar vond het te mooi om niet te posten. Een aanbod op craigslist voor een aantal radiobuizen, speciaal bewerkt ;)

http://hardocp.com/images/news/1237476767fPYMHIsYVF_1_1_l.gif

En het was niet eens 1 April ...

doen man, tis een koopje!

[Bericht gewijzigd door oddish2211 op zondag 5 april 2009 15:35:22 (56%)

Nog even een paar leuke uit mijn lange carriere die zo even naar aanleiding van wat vreemde metingen vandaag weer boven kwamen drijven.
De eerste betrof een Akai tuner versterker waar het rechter kanaal zwaar last had van vervorming.
Het op de beide STK eindtrappen aangeboden signaal was prima en gaf geen aanleiding om het meer vooraan te zoeken.
Div. componenten van het werkende kanaal vergeleken met het niet werkende kanaal en deze waren identiek.
Dus conclusie, STK defekt. Nieuwe STK geplaatst en resultaat, geen!
Nadat ik het eigenlijk niet meer zag zitten besloot ik eens naar de voedingen te kijken en ook die waren in orde, tenminste als ik deze ging meten van een vast punt.
Nu komt het, op de eindtrappen zelf gemeten meette ik een verschil.
Wat bleek, de massaverbindingen liepen via het koelblok en over het koelblok had ik een behoorlijke weerstand.
Ik geloofde het zelf niet en heb dit wel 10X nagemeten.
Hoe kan een massief blok aluminium een dergelijke weerstand hebben!
De oplossing was simpel, gewoon alle massa eilandjes met een koperdraad doorverbinden en de fout was weg!
Een ander geval wat achteraf wel was te verklaren, betrof een Sony tuner versterker die in protectie ging.
De eindtrappen waren goed en ook de voeding was in orde.
Op de eindtrapen had ik + en - 40 volt, dus 80 volt staan.
Op de voortrappen had ik + en - 10 volt, dus ook dat was in orde.
Toch kreeg ik op de ingang van de eindtrappen +10 volt binnen, dus duidelijk een geval van niet in orde.
Hier bleek de oplossing een schroef te zijn die tussen de elco's van 4700Uf zat die geen contakt met de bodemplaat had, dus het 0 punt van de voedingen was daardoor onderbroken. Ik heb mij wel 6 slagen in de rondte gezocht om het te vinden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
free_electron

Silicon Member

aluminium oxide is een perfecte isolator .....
alox wordt onderander gebruikt om hybrides mee te maken voor hoogspanning. of als behuizing voor rf torren en rf radiobuizen die enkele kilovolts houden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Vanmiddag nog even een probleem opgelost waar een collega van mij niet uit kon komen.
Het ging om een heel oude combi van platenspeler en tuner.
De originele klacht was dat er geen geluid uit kwam.
Probleempje in de voeding wat door mijn collega is opgelost.
Bij het testen kwam er geluid, maar na 3 seconden werd het zachter, ging vervormen en verdween helemaal op beide kanalen.
Mijn collega heeft in eerste instantie alles dan maar in de voeding vervangen, maar het probleem bleef.
Daarna schoof het apparaat een tafel op, zoals dat heet.
Wat mij opviel was, dat er -30 volt op de speakeruitgang stond. Even gekeken waar dat vandaan kon komen en dat was gekoppeld direct aan de voeding.
Toen herinnerde ik mij een hele oude schakeling waarbij de voeding voor de eindtrap via de speaker loopt.
Even de schakeling van de eindtrap onderzocht en ja hoor het kwam van de emitter van de eindtor.
Het probleem was, dat de speakerboxen in de werkplaats een DC beveiliging hebben met een condensator!
Dus als die C werd geladen kwam de tor in geleiding en was er geluid tot de C was opgeladen. Ik moest even lachen en dan komt toch weer de ervaring om de hoek kijken.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als ik het zo lees, Hans, heb jij helemaal geen probleem opgelost. Je collega was gewoon al klaar :)

If you want to succeed, double your failure rate.

http://www.recursiveirony.com/kinetic/uploaded_images/one_chip_arduino-713565.jpg
bron

origineel, maar t'gaat der over :+

[Bericht gewijzigd door watchout3 op zondag 7 juni 2009 17:27:47 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 april 2009 05:16:34 schreef free_electron:
aluminium oxide is een perfecte isolator .....

Alox is daarbij ook nog eens zeer hard, hardheid 9, er zijn er niet veel, -buiten diamant en nog enkele- die beter doen. Het zit in korund, safier en robijn die alle ook hardheid 9 hebben. Het wordt verwerkt in glas voor de hardheid en als polijstpoeder verwerkt.
En geanodiseerd alu beschermt door de hardheid zo het zachte alu.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zojuist is me iets vreemds opgevallen. Voor ik de deur van de magnetron open wilde doen zag ik dat er een klein vliegje in de magnetron rondvloog. Die heeft gewoon 2 minuten in de straling gezeten! De knakworstjes waren gloeiend heet, het vliegje vloog gewoon de magnetron uit. Hoe overleeft zo'n beestje dat?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Door een enorme misaanpassing. Hij was veel te klein in verhouding tot de golflengte.

/e: kleine spettertjes vet, en broodkruimels, verbranden ook niet in de magnetron.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 9 juni 2009 14:34:10 (34%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik dacht altijd dat de straling specifiek op watermolekulen aangreep. Die zijn toch ook veel te klein?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is dus niet zo. Watermoleculen resoneren ergens in de tientallen KHzen. Als je er echter genoeg vermogen in stopt, wil het ook wel trillen op 2,45GHz.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Aha, dus kleine dingetjes worden niet warm? Nooit geweten! Is dat alleen als er een groter object zich in de ruimte bevindt? De energie moet toch ergens heen gaan denk ik...

Geldt dat ook voor kleine metaaldeeltjes eigenlijk? Zouden die probleemloos de magnetron in kunnen?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juni 2009 16:46:26 schreef rew:
Ik dacht altijd dat de straling specifiek op watermolekulen aangreep. Die zijn toch ook veel te klein?

Olie en vet worden anders véél sneller heet hoor. :) De meeste kunststoffen trouwens ook. Alleen de "low loss" blijven relatief koel. Handig om je HF spoelvormen te testen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nouw, heb ik weer eens wat meegemaakt.
ik ben niet zo goed met audio, maar dit weet zelfs ik nog!
kreeg laatst een ( niet zo electro-snuggere) vriend aan de lijn die problemen had met zijn audio-outgang van een versterker die hi gekocht had.
zijn eerste. klacht: hij doet het niet, de oordopjes geven niks en ik weet niet waar de input in moet.

moet je ook maar geen 3.5 mm jack in een (female)tulpje douwen en andersom :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 21 juni 2009 17:00:02 schreef TechnOoB12:
moet je ook maar geen 3.5 mm jack in een (female)tulpje douwen en andersom :)

Wooohhohoh, das erover!! :-) Hoe ist mogelijk!
Ik heb er ook al ene (bij een klant) iets zien aaneenkoppelen, waar direct daarna een rookwolkje volgt. Commentaar: huh, hoe kan dat nu, die stekkers passen toch op mekaar?
Maar eerst leren lezen: daar zijn tabellen voor op te zien wat op wat mag gekoppeld worden.

Over RARITEITEN gespoken: deze moet je ook eens proberen als je kan:
Een LDR (of een foto tor) naar zijn eigen karakteristiek laten kijken. Je kan dat bvb. op een scoop met komponententest (bvb Hameg heeft dat standaard aan boord maar je kan dat ook simpel zelf maken)
Je hangt die LDR eraan en laat hem naar zijn eigen kurve kijken pal voor de scoopbuis; als hij zijn eigen kurve merkt, schrikt hij en er onstaan mooie krullen, die meegaan als je je hand verschuift, je kan ook met de intensiteit van de scoop spelen.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op zondag 21 juni 2009 21:18:52 (34%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Robin F.

Golden Member

Wist je dat ze op die manier vroeger Arbitrary Waveform Generators maakten? Je knipte dan de golfvorm uit een stuk karton, en plaatste dat tussen een oscilloscoop en een fotocel. De verticale afbuiging sloot je aan op de fotocel via een feedbacknetwerk, zoals hieronder te zien is. Zo kon je elke functie die je maar kon knippen als elektrisch signaal krijgen :-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/oude_awg.jpg

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

What the heck... Das mooi. Maar het gaat erom om de totale helderheid van het scherm te vangen en daar de LDR te laten op reageren. Ik vermoed dat het zo werkt dat de schakeling bijregeld om de gemiddelde helderheid te houden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dat is wel heel erg ingenieus!

Ik neem aan dat het ingangssignaal groter wordt als er minder licht op de LDR valt, waardoor deze onder het karton uit zal komen? Op een bepaald moment zal er een balans gevonden worden, waarbij de punt gedeeltelijk achter de rand van het karton zit, lijkt me. Die zal dan natuurlijk het contour blijven volgen.

Het is natuurlijk wel redelijk beperkt; pieken tijdens de retrace, en tenzij je de scope in X/Y modus zet of op een andere manier een externe tijdbasis kunt aanbieden, is de periode van het signaal beperkt tot de mogelijkheden van de ingebouwde tijdbasis. Is een LDR ook nog wat aan de trage kant voor zoiets?

Desalniettemin erg slim gevonden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wauw. Simpel maar doeltreffend.

If you want to succeed, double your failure rate.