Het rariteiten topic.

http://www.youtube.com/watch?v=uM2CtXPmTqM&feature=player_embedded
Buiten het feit dat het best wel een grappig filmpje is:p, vraag ik me af of wat die gast met zijn vuist presteerd wel echt kan.
Of is het pure trukage?

Absoluut een truuk. Zo'n scherm zou gewoon omvallen en misschien barsten. Bekijk je eigen scherm eens, de achterkant is van behoorlijk stevig plastic. En daartussen zit ook nog 1.6mm FR-4 met wat onderdeeltjes. Soms ook nog een plaat aluminium..

Ik denk dat zelfs het hele spelletje een after-effects dingetje is.

Wel een goede trouwens.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Als je snel genoeg bent, lukt dat wel hoor. De traagheid van je scherm zorgt daarvoor.
Je scherm kan niet instant versnellen naar de snelheid van die vuist, en de mep die hij gaf zou toch iets mooi mogen doen :p

Maar zoals je zegt, als daar een stuk aluminium tussen zit (wat normaal zo is), dan zit je daar niet zomaar door.

Op 12 januari 2011 18:23:20 schreef watchout3:
http://www.youtube.com/watch?v=uM2CtXPmTqM&feature=player_embedded
Buiten het feit dat het best wel een grappig filmpje is:p, vraag ik me af of wat die gast met zijn vuist presteerd wel echt kan.
Of is het pure trukage?

Ik heb wel eens met een schroevendraaier een defect scherm proberen te bewerken, en je maakt alleen deuken in het scherm er doorheen steken is met de hand niet mogelijk. Als die in het filmpje zijn hand terug trekt zie je dat het gewoon zwart papier is, daarom draait de camera ook weg .

En ik heb nog nooit elektronica met zulke mooie plofjes witte rook (die eruit zien alsof ze van rookbommetjes komen) en zulke mooie lichtflitjes zien gaan. In mijn beleving gaat een stukkie FR-4 met veel geweld, of met alleen wat rook, en die kringelt niet netjes als zo'n plofje omhoog en heeft ook niet die dikke witte samenstelling ;).

Wat mij betreft ook gewoon zwaar getruct!

Mzzls

Correct me if I'm wrong!
fred101

Golden Member

Hij heeft ook geen schrammetje op zijn hand. Het gat blijft ook open staan. Als je door plastic heen mept, scheurt het en buigt open of er vallen brokken uit. Hier blijft een mooi open gat achter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had dit filmpje graag enkele jaren eerder gezien.. toen er nog CRT monitoren waren..

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Wel eens van suikerglas gehoord? ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Suikerglas is het probleem niet.. had wel eens die knal willen zien van "iemand die een crt monitor kapot slaat"... zat daar geen gas in die dingen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Die voorkant is meer dan een centimeter dik. Ik dsenk dat je eerder het kraken van botjes zult horen >:)
Afijn, een TFT scherm is minder dik, maar er zit taaier materriaal in (ABS en aluminiumplaat) dus zo gemakkelijk kom je er niet door !
Aan de randen van het gat te zien, is het meer voorgesneden papier, zet her beeld maar eens stil.... edit: had iemand al opgemerkt

In een CRT zit zéker géén gas :P

Bovendien zou met die klap, die het scherm kreeg, het hele toetsenbord mee naar voren geschoven moeten zijn (massatraagheid), of dacht je dat hij het had vastgespijkerd ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bovendien is een LCD ook nog eens in 2 Plastic lagen gkleefd, één aan weerszijden met het Polarische filter. (Polaroid effect)
Dat plastic is ook redelijk taai, en dan zijn er ook nog eens de plastic lagen in de lichtbak.
Dat zijn twee of meer speciaal prismatisch gelaserd plastic vellen, welke het licht van de CCFL bui(s)(zen) over het oppervlak verdelen.

Echt op-en-top trucage dus...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2011 16:31:27 schreef K-4U:
Suikerglas is het probleem niet.. had wel eens die knal willen zien van "iemand die een crt monitor kapot slaat"... zat daar geen gas in die dingen?

Die voorkant is erop gebouwd om dag-in-dag-uit een kilogram per vierkante centimeter aan luchtdruk te verdragen, en dan flink overgedimensioneerd. Een centimeter dikte haalt het misschien niet, maar het is niet zomaar een stukje vensterglas. Je zal dus een boksbeugel of andere accesoire nodig hebben, en dat verkleint meteen de kans op verwondingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een tijd geleden een monitor gestript om hem in een kofferdeksel te bouwen.
Nou, je slaat er echt met een vuist niet doorheen.
Eerst het scherm, dan een druk bestukte printplaat, en daarna nog een dun stalen plaat, en over de behuizing nog maar te zwijgen.

Trucage dus, naar mijn mening.

Zo heb ik het meegemaakt dat een medebewonder van het internaat waar ik toen zat zijn versterker had "omgebouwd".

Het was een STK versterker met enkelzijdige voeding, en dus met eind-elco's.

Nu had hij zijn eind-elco's eruit gehaald, en overbrugd met een draadje, want hij vond het maar raar dat die dingen ertussen zaten.
Toen hij het weer aansloot vond hij het raar dat de conussen van zijn speakers volledig naar buiten werden geduwd, en kort daarop de zekeringen uit de versterker flitsten.

Tja, Ik heb even gelachen toen ik zijn resultaat zag...

Toen ik hem vroeg waar hij de elco's had gelaten kwam hij met twee elco's aanzetten die naar nmijn mening niet op die plek hadden gestaan.
(10V 470µF)
Hij hield vol dat het toch echt die waren, en daarop heb ik ze ingesoldeerd, en hem ook laten zien dat ik de + aan de STK kant had, en de - aan de luidsprekerbaan, conform de print-opdruk.
Meteen de zekeringen vervangen, en het geval in elkaar geschroefd.
Even ingeschakeld en op laag volume eens testen.... Het werkt.
Bij hem in de kamer na enkele minuten "PAFSJJ...PAFSJJ...HMMmmmm..."
Ofwel, weer alles eruit.
Nu was dan ook nog zijn STK gesneuveld.

Yep, het was duidelijk, de STK kreeg 35 Volt aangeboden.
Dat gaat met 10V Elco'tjes toch echt niet goed, want er komt zo'n 17.5 Volt DC Offset uit de STK...
Laat staan nog het daarop gesuperponeerde audiosignaal.

Enfin, Hij wat spaargeld bij elkaar geraapt, en mij gevraagd of ik het weer goed kon makn.

Nieuwe STK, nieuwe zekeringen, en twee elco's van 40V 1000µF en zo'n 120 Gulden verder en het draaide weer als een tierelier.
Grappig overigens dat de nieuw gekochte elco's ook precies op de printplaat pasten volgens de printopdruk.

Hij heeft er nog jaren plezier van gehad.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Altijd mooi, mensen die niet snappen waarom iets erop zit, en vervolgens denken dat het geen nut heeft!

Want je hebt er altijd meer verstand van dan de prutser die dit ontworpen heeft........ :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
fred101

Golden Member

Ik heb een keer iemand met een V 8 geholpen. Daar zat een probleem in. Als je dan hoort wat hij zelf al gedaan had. Oa de aansluitingen van de bougiekabels in de verdeelkap van volgorde veranderd. Die zaten niet goed vond mijnheer. Hij had daarvoor twee jaar probleemloos gereden. Ik heb hem toen maar eerst geadviseerd zijn reserveband te vevangen. Antwoord, wat heeft dat voor effect ? Net zo veel als wat jij met je verdeelkap hebt gedaan, alleen gaat hij door die reserveband niet nog slechter lopen :-)
Verdeelkap weer goed gezet, ontsteking afgesteld en daarna het probleem opgelost.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo maak je toch ook vaak mee dat een apparaat, zeg een zender, er plotseling mee stopt (gewoon een defect - kan gebeuren), maar dat de gebruiker dan toch gaat proberen de boel af te regelen.
Als dan eenmaal de echte fout is gevonden staat verder alles fout...

Goed, er zijn situaties te bedenken waar een langzaam verlopen van een spoeltje een plotselinge fout kan veroorzaken (VCO lockt opeens niet meer, of zo), maar dat zijn toch uitzonderingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 januari 2011 10:18:07 schreef Frederick E. Terman:
Zo maak je toch ook vaak mee dat een apparaat, zeg een zender, er plotseling mee stopt (gewoon een defect - kan gebeuren), maar dat de gebruiker dan toch gaat proberen de boel af te regelen.
Als dan eenmaal de echte fout is gevonden staat verder alles fout...

Goed, er zijn situaties te bedenken waar een langzaam verlopen van een spoeltje een plotselinge fout kan veroorzaken (VCO lockt opeens niet meer, of zo), maar dat zijn toch uitzonderingen.

Als het vanzelf stuk is gegaan, kun je er OF niks aan doen OF het is goed stuk (en geen kwestie van afstellen en tweaken).
Maarjah, leg dat maar eens uit aan de mensen die enthousiast in hun router gaan kloten als de ISP down is :D

Lucky Luke

Golden Member

De stroombegrenzing van mijn labvoeding doet 't niet goed meer, afhankelijk welke 741 ik erin zet kan ik regelen tussen 0-0,7A, 0 - 1,2A, of 6,6A min of meer vast, tot na enige tijd de regeling ingrijpt op 2A, nagenoeg onafhankelijk van de stand van de potmeter...

Dat wordt een middagje foutzoeken. De negatieve voedingsspanning is in orde, de schakeling als geheel lijkt in orde, en dat alledrie m'n 741's stuk zijn lijkt me ook stug... (Hoewel niet onmogelijk). Dat onderstreepte moet ik dus verder onderzoeken...

EDIT:
En opgelost. Er zaten wat overgangsweerstanden (Slechte solderingen) bij de stroommeetshunt. Tsja, dan valt er ook meer spanning over.

Gelijk maar wat andere rariteiten uit de routing gehaald. Wist ik toen veel...
't ding begint een stuk minder rampzalig te worden.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 23 januari 2011 16:17:38 (21%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De meeste rariteiten kom je in werksferen tegen vrees ik toch :)

Laatst hadden we een laptop binnen, en dan vraag je je soms af...
Even in verhaalvorm:

De mevrouw belt, waarop wij vragen wat de machine wel of niet doet.
"Niets" is het antwoord, dus de laptop belandt op de technische dienst.
Het beestje was ondertussen nog maar bezig aan z'n 6e maand.
Opstarten;
veel herrie bij het bewegen van de fans, post piep, maar geen beeld dat aangaat. Dus dan de laptop maar openschroeven om zelf eerst een kijkje te nemen (aanlopende fans zeggen meestal niet veel goeds.)

Ik was altijd overtuigd dat ASUS ook meestal gewone groene PCB's gebruikt, maar zelfs de metalen tussenlaag onder het toetsenbord had een vreemde, bruinkleurige lak/harslaag gekregen. Tevens met een aantal spikkels.
Toen ik het PCB bestudeerde en tevens de fans kwam ik iets tegen dat sterk leek op een mengeling van koekkruimels en as.

De bruine laklaag was naar mijn vermoeden een kop koffie geweest.

Ik bel de klant op om verhaal te halen, en die zegt "Ja, d'r is een kop koffie overheen gevallen, maar toen ik hem uitdrukte had ik nog beeld. maar hij deed verder niks."
Toen ik de mevrouw mededeelde dat de garantie dat niet bepaald dekt, werd ze boos. Maar wou echter per direct haar laptop ophalen.
Prima.

Komt ze een week later terug met zo'n zelfde laptop, maar ineens zonder koffieschade. Ik vraag of ze een nieuwe laptop had gekocht, meldt de mevrouw trots dat ze het apparaat een ritje in de vaatwasser had gegeven maar verkondigt vervolgens beteut dat het apparaat sindsdien helemaal niets meer doet... Nog steeds verbaasd over het feit dat dit niet bevorderlijk is voor de machine.

_____________________________________________

De volgende klassieke fouten:
- We zitten met een kennis gezellig te keuvelen, deze wordt gebeld door zijn moeder van een aardige leeftijd. Met de vraag wat voor soort batterijen in haar laptop moeten als hij is uitgevallen :)

- Ik word van een paar mensen twee straten verderop opgebeld met de melding dat ze een draadloze router hebben gekocht, maar dat ding simpelweg niet aan de praat kregen.
Binnen reactiesnelheid na aankomst was de oorzaak helaas overduidelijk; Sommige mensen nemen de term draadloos echt veels te letterlijk.

bprosman

Golden Member

Oa de aansluitingen van de bougiekabels in de verdeelkap van volgorde veranderd.

Op een V8 heb je natuurlijk wel lekker veel meer mogelijkheden dan op een V4 hiervoor :-)

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

1680 maal zoveel. Mm, da's de moeite.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Toen ik nog rekenmachientjes en hoomecomputers verkocht als weekend baantje kwam er een mevrouw in d winkel. Of we inkt hadden voor haar rekenmachine, ik dacht zo'n inktrol voor zo'n desk calculator met papierrol maar nee het lag wat complexer, de inkt van haar lcd schermpje was bijna op. Toen ik zei dat daar geen inkt zat liet ze wat gepikeerd haar calculator zien. Kijk dan zelf, de inkt is half op want hij is uit de cijfers gelopen. En daar kreeg ik de gesneuvelde lcd onder mijn neus :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Rariteit/toeval van een andere orde.....

Ik hang sinds vrijdag aan een infuus apparaat. "3M 3000 modulaire infusiepomp".

Het serienummer van de mijne is: 3000-0-3055. (de streepjes zijn door mij toegevoegd). 3055 de aan de electronici welbekende power transistor....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn bejaarde moeder klaagde regelmatig over het uitvallen van haar handsettelefoon.
Ik had er al verschillende malen naar gekeken en kon niets bijzonders ontdekken en omdat ze een afkeer had van techniek wijtte ik haar klagen aan het verkeerde gebruik van het ding.
Op zeker moment was ik het zat en heb de boel mee naar huis genomen en de set daar 2 weken probleemloos gebruikt.
Nadat ik de set weer bij haar had geinstalleerd klaagde ze na een week weer, ik ter plekke uitgeprobeerd maar alles werkte prima.
Enkele weken later zaten we bij haar aan de koffie en plots sloeg de antieke klok en werd mijn aandacht daar naar getrokken.
Ik zag dat de gewichten van het slagwerk precies achter het basisstation hingen en begon er bij mij een lichtje te branden.
Inderdaad bleek de telefoon nu geen verbinding meer te kunnen maken.
Een uur later was het gewicht weer gezakt en werkte alles weer naar behoren.
Had ik mijn moeder onterecht de schuld gegeven dat ze niet met de telefoon kon omgaan!
Basistsation verplaats en daarna nooit meer klachten gehoord.