Op 14 april 2009 22:02:24 schreef tolunay:
[...]oei heb je daar een pc voeding voor de radio ??. heb je geen losse accu oid ?
Waarom niet?
Dit topic is gesloten
Op 14 april 2009 22:02:24 schreef tolunay:
[...]oei heb je daar een pc voeding voor de radio ??. heb je geen losse accu oid ?
Waarom niet?
Golden Member
er staat toch dat er nog een accu aan komt?
Op 14 april 2009 20:24:40 schreef RoboticPro:
en een accu er aan:p
Op 13 april 2009 23:11:54 schreef free_electron:
en dan nog op de prinplaat durven schrijven 'tube powered'.ik zou er van maken , signaal vervormd door de buis en dan met dsp truken er toch nich iets proberen van te maken wat dichter bij de echte weergave ligt...
haal die distortie bron toch weg ...
Het zou Free ook niet zijn hè
@Xanthus: Waar heb jij die mooie groene connectortjes vandaan, welk type etc?
Een heel klein simpel projectje van mij, eigenlijk meer om wat gewenning te ontwikkelen in het maken van boardjes.
Mijn eerste geetste boardje (iemand misschien nog aanmerkingen?):
Een thermometer, 16F628A + LM75, niet zo spannend allemaal.
Misschien heb ik de LM75 kapot gemaakt met solderen, hij zit constant 3 graden te hoog sinds ik 'm van m'n breadboardje heb gehaald. Ik kan me niet voorstellen dat die weerstanden er om heen zoveel warmte ontwikkelen dat dat de sensor beinvloedt. (sensor staat op een pinheader)
Conrad/dickbest/ etc.
@tolunay
Komt nog een accu aan enige probleem is dat ik niet weet of hij nog goed is en hij staat nu op de camping.
Op 15 april 2009 10:34:32 schreef Neen:
Misschien heb ik de LM75 kapot gemaakt met solderen, hij zit constant 3 graden te hoog sinds ik 'm van m'n breadboardje heb gehaald.
Die dingen presteren beter, als je d'r een koelvinnentje op kleeft met wat warmtegeleidende pasta. Een stukje ALU-plaat,bv.
code:
| | Geplooid
| | ALU-plaatje
| |
| |
-----
XXXXX IC
-----------------
Zo wordt ook de eigen opwarming -ook al is die miniem-- beter afgevoerd naar de omgeving.
Neen, dan haal je er in software toch weer 3 graden af? Als de afwijking bij lage en hoge temperaturen gelijk is kan dat gewoon.
Op 15 april 2009 08:40:44 schreef MagicBox:
@Xanthus: Waar heb jij die mooie groene connectortjes vandaan, welk type etc?
Digikey. 277-1152-ND Is de male variant. De female variant kan ik zo snel niet vinden, maar die is zoals 277-1343-ND. Ze worden gemaakt door Phoenix contact en zijn een high current variant.
Op 15 april 2009 11:10:34 schreef pros:
[...]
Die dingen presteren beter, als je d'r een koelvinnentje op kleeft met wat warmtegeleidende pasta. Een stukje ALU-plaat,bv.code:
| | Geplooid | | ALU-plaatje | | | | ----- XXXXX IC -----------------
Zo wordt ook de eigen opwarming -ook al is die miniem-- beter afgevoerd naar de omgeving.
Dat zal ik nog even proberen dan. Ik heb ondertussen ook al een aantal LM76 besteld, die heeft een resolutie klein genoeg voor het weergeven van tienden.
En och, misschien is het wel 23.5 graden op mijn kamer. De hal, waar het beduidend kouder aanvoelt, is 21.5 graden volgens de thermostaat. (geen idee hoe warm het buiten is)
Op 15 april 2009 11:35:00 schreef Neen:
die heeft een resolutie klein genoeg voor het weergeven van tienden.
Denk eraan dat resolutie niet gelijk hoeft te zijn aan de precisie.
Overigens is die precisie bij de LM76 inderdaad wat beter dan de LM75.
Klopt,
LM75 +/- 1 graad op 25 graden
LM76 +/- 0.5 op 25
Overigens is de temperatuur niet gedaald, nu er koelblokje op zit. Wachten op nieuwe sensoren dus ben ik bang. (Of tijdelijk softwarematig oplossen maar dan moet ik een goede ijking hebben)
@neen : mooi projectje maar ik vind wel dat je een vervelende nickname hebt om tegen te spreken
Idd wel een mooie print
Het is hier alleen wel traditie om een gesoldeerde onderkant te laten zien
Op 15 april 2009 12:08:16 schreef Nieko:
Iddwel een mooie print
Het is hier alleen wel traditie om een gesoldeerde onderkant te laten zien
Vooruit dan. Ik ben niet geheel tevreden over de onderkant. Ik was niet geduldig genoeg om te wachten totdat de laklaag volledig was gedroogd dus er zitten overal vlekken.
(en ja, tekst is gespiegeld, beginnersfoutje )
De laklaag is het probleem niet. Wel heb je iets teveel tin gebruikt op een aantal punten. Tin hoort nooit 'bol' te staan op je pad.
Een aantal? Bijna overal (ik zie misschien 2 punten die wel kunnen).. Zo zie je maar weer, solderen moet je echt leren
ik vind het een zeer nette print hoor !
Neem aan dat de meeste hier geen soldeer robots zijn.
Op 15 april 2009 13:24:20 schreef Jochem: Tin hoort nooit 'bol' te staan op je pad.
Wat is het nadeel? Vallen de componenten er na verloop van tijd vanaf ofzo?
Gr.
Erik
Och, als er ruimte voor is ben ik nooit zo zuinig met tin.
Nooit problemen mee gehad, ook al is het misschien wel wat minder netjes.
Ik ben in ieder geval tevreden, voor een eerste print. (op wat test-ets-boardjes na)
[Bericht gewijzigd door Neen op 15 april 2009 17:14:12 (24%)
Zo laat ik ook maar eens iets zien.
Dit is een schotel besturing, met 3 motoren.
De schotel kan zowel horz. als vert. bewegen, maar ook de kop kan draaien.
Hiervoor heb ik ook een PC programma geschreven, deze communiceert via USB met de PIC die op deze print zit.
Het is nu zover dat dit alles in de praktijk getest kan gaan worden.
Op 15 april 2009 12:21:50 schreef Neen:
(en ja, tekst is gespiegeld, beginnersfoutje)
Dat begrijp ik niet. Ik slaag er gewoon niet in, gespiegelde tekst op een layout te plaatsen. Tenzij ik die op de komponentenzijde plaats, en die vervolgens gebruik om de soldeerzijde te belichten, natuurlijk...
@MMSoft: heb je ook terugmelding van de schotel-positie?
De motoren voor de vert. en horz. bewegingen hebben eindstand schakelaars en bezitten een optocoupler die pulsjes geeft.
Als de spanning ingeschakeld wordt, dan lopen deze motoren eerst even naar hun referentie positie.
De mircoprocesser houd bij in waar de motoren zich bevinden.
Dit kan door de PC uitgelezen worden.
De derde motor (kop rotatie) is een servo motortje.
Moderator
Op 15 april 2009 10:34:32 schreef Neen:
Mijn eerste geetste boardje (iemand misschien nog aanmerkingen?):
Een nieuwe zaag kopen, niet een hobbydingetje maar een echte beugelzaag, of rustiger langs het lijntje zagen.
Op 15 april 2009 17:02:30 schreef erik1234:
Wat is het nadeel? Vallen de componenten er na verloop van tijd vanaf ofzo?
Bolle solderingen lijken beter (meer tin) maar zijn stukken zwakker en scheuren sneller door temperatuurwisselingen en trillingen (aka tinpest).
Solderen moet je idd leren ,en als je denkt dat je het geleerd hebt dan is er altijd wel iemand met een aanmerking.
Op 15 april 2009 18:40:20 schreef MMSoft:
De schotel kan zowel horz. als vert. bewegen, maar ook de kop kan draaien.
Netjes, de skew wordt vaak vergeten.
Dit topic is gesloten