nogthans is er iemand als gip een fm-zendertje aan het maken met een opamp en simpel is het toch ook niet zo te zien.

Ik kom net van mijn elektroboer terug, hij vind het nogal gek om de dummy van de site te maken. Hij heeft me nu 8 weerstanden van 68Ω meegegeven zodat ik een vermogen van 80W heb om weg te stoken bij ong 8.5Ω. Hij zei dat je versterkers het beste kunt testen zoals ze gebruikt gaan worden, met de luidspreker dus.
Ook snapt hij niet waarom mijn school ons dit soort eindwerken laat maken, volgens hem zijn versterkers zowat het moeilijkste (en hij doelde niet alleen op versterkers volgens mij)

Nu ga ik henry zijn tip proberen.
Hopelijk is het inderdaad een stomme draad die te lang is of verkeerd afgetakt.

waarom is die omega hoofdletter gevoelig? Ik vergis me er steeds weer mee

ω

ω

Ω

Ω

Het is gewoon een hoofdletter en een kleine letter, niks met gevoeligheid te maken.

Op 29 april 2009 18:22:58 schreef watchout3:
Ook snapt hij niet waarom mijn school ons dit soort eindwerken laat maken, volgens hem zijn versterkers zowat het moeilijkste

Het is nog niet eens je eigen ontwerp, mag er dan NIKS meer moeilijk zijn aan een eindwerk??!

Een goede proef is zó moeilijk, of liever: veelomvattend, dat zelfs de besten hem niet 100% krijgen. Alleen zó kun je meten.
Althans, zo zou het moeten zijn.

De kleine letter omega heb je nodig voor (cirkel)frequentie. Α α Β β ... Ω ω.

laten we nu niet gaan mierenneuken over de hoofdletters enzo :p

Het is nog niet eens je eigen ontwerp, mag er dan NIKS meer moeilijk zijn aan een eindwerk??!

wij leren nu al (6jaar EE, als je geen jaar hebt moeten overdoen ben je normaal 18)over reflecties enzo, afgelopen zaterdag ben ik op bezoek geweest in een hoge school om te kijken hoe die eruit ziet, daar leren ze dat pas in het 3de jaar...

en ik probeer toch, maar ik stuit inderdaad op heel wat problemen die ik niet alleen kan oplossen en mijn mentor neemt er nu ook niet bepaald uitgebreid de tijd voor om ze mee te helpen oplossen. Zijn reactie toen hij die vieze sinus zag was, "wil je hem echt op vol vermogen kunnen gebruiken?" (iets in de aard) jha duh anders had ik wel iets anders gekozen. Ook zei hij van de boel eens met een echte luidspreker te testen, waarop henry dan weer moord en brand begint te schreeuwen :p. Het jammere bij leerkrachten is dat ze waarschijnlijk wel slim genoeg zijn enzo maar een gebrek aan ervaring hebben. of gewoon te lui

En heb ik weer een probleem, in het school had ik een functiegenerator die op 1V amplitude stond helaas pindakaas heb ik dat niet. Ik heb zo'n simpel sinusgeneratortje van velleman waar amper 50mV amp valt uit te persen. En geld schijten om snel even een functiegenerator te gaan kopen doe ik ook niet. Dus dat wordt mooi wachten tot dinsdag om de boel nog eens te proberen.

btw is het normaal dat mijn transfo even zoemt bij het inschakelen? Ik weet dat de elco's even een piekstroom trekken evenals de transfo zelf maar het is echt raar want het is me nu pas opgevallen.

Een zware (ringkern)trafo trekt bij inschakelen een hoge piekstroom. Dat is helaas normaal. Die piekstroom veroorzaakt weer dat geluid.

Ik denk dat Henry S. meer van dit soort zaken afweet dan je leraar. ;)
Het niet gebruiken van termen als ontkoppelcondensatoren, Boucherot netwerk wijst daarop. Of mischien weet je leraar dit wel maar wil hij het niet te moeilijk maken.

NTC inzetten tegen de inrush, evt icm de inschakelvertraging van deze site.

Op 29 april 2009 21:29:37 schreef rbeckers:
Ik denk dat Henry S. meer van dit soort zaken afweet dan je leraar. ;)
Het niet gebruiken van termen als ontkoppelcondensatoren, Boucherot netwerk wijst daarop. Of mischien weet je leraar dit wel maar wil hij het niet te moeilijk maken.

Tuurlijk, daarmee dat ze op mijn gip voorstelling plots afkwamen met de vraag "wat doen die condensators daar bij die transistors" "wat is de terugkoppeling" en nog een paar van die leuke vragen. Dat van die terugkoppeling had ik wel moeten weten maarja wat doe je als student om toch maar zeker te zijn; "meneer ...".

tevens heb ik wel degelijk een softstart :+

en laten we nu maar stoppen met het vitten op het school want ik zal dit topic bij de bronnen moeten plaatsen;), elke school heeft zijn goede en zijn slechte kantjes

Je kunt trouwens gemakkelijk met een opamp de 50mV van je sinusgeneratortje versterken.

Wat betreft je school kan ik alleen oordelen op wat ik hier lees. Maar er zijn ook goede en minder goede leraren. Belangijkste is dat je voldoende leert.

ze willen er te veel in rammen vind ik, verleden jaar bascom geleerd voor µC's, dit jaar quartus voor FPGA's, het zou handiger zijn als ze een van de 2 zouden kiezen (µC dus) en dan die dingen in C leren proggen of een andere prog taal.
Dit jaar bij vermogen ook 2 projectjes op relatief korte tijd (dimmer met µC en invertor met µC)
bij analoge technieken is het een FM-zendertje geworden,
dig technieken een groepsproject voor (fpga) en een gip die tegen werkt.
Het woord "spreiding" kennen ze denk ik niet want alles valt op elkaar waardoor ik niet meer weet wat eerst

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (19%)]

Je zou kunnen zeggen dat je je aandacht over veel dingen moet spreiden.. ;)
Maar pas op met die grote/kleine letters he. D'r zijn al ruimtetuigen afgestort vanwege die onbelangrijke dingen. :)

Hoeveel volt komt er eigenlijk uit je geluidskaart? Sommige gaan best tot een volt of zelfs nog iets meer. Misschien kun je daarmee je versterker testen.

Verbind wel eerst de kast van de PC met de kast van je versterker.. of zie een 600 ohm scheidingstrafootje te versieren (of doe allebei). Iedere analoge telefoonmodem had er een stel, daar kun je ze mooi uitslopen.

Op 29 april 2009 13:08:18 schreef Frederick E. Terman:
Je moet niet vergeten dat de versterking van dit ding, als er geen tegenkoppeling was, in de tienduizenden zou lopen. Er hoeft dus maar "dat" fout te zijn of hij gaat aan de haal. :)

Als ik de terugkoppeling weglaat in simulatie blijft hij tegen de negatieve voeding plakken. Nogtans dacht ik dat hij gisteren een soort van blokgolf weergaf helaas geen printscreen gemaakt ...

Grappig genoeg is die 10pF over de tegenkoppelweerstand van 56k verreweg de belangrijkste. Zonder dat ding zou de boel vast gaan gillen op een paar honderd kHz. De 10pF "versnelt" de tegenkoppeling net genoeg.
En de C'tjes van 22pF in het tweede torrenpaartje laten de versterking richting 100kHz rustig afvallen.

inderdaad, die C over de terugkoppeling voorkomt het "gillen":p als de bias niet goed is afgeregeld (cross-over vervorming toch?). Voor de bias correct te kunnen afregelen heb ik wel de weerstand van 100Ω (boven de bias-trimmer) moeten verhogen naar 2k&Omega(foutje van multisim?).
Dus ik denk dat die C nodig is omdat hij die "schokjes" van de cross-over niet zo leuk vind waardoor hij de kluts kwijt raakt en aan het gillen slaagt, de C zal dit een beetje gaat afplatten.
Dat 2de torrenpaartje zijn C's kan ik nogal moeilijk checken want als ik een bode plotter der aan hang slaagt multisim vast :(, dadelijk eens proberen met zelfs de frequenties te veranderen.

Het zijn echt de "kleine" dingen die het hem doen. Dus een verkeerde aarding (waardoor er gemeenschappelijke impedantie ontstaat waarover je een terugkoppeling zou kunnen krijgen) is al eng.
Maar, zoals gezegd, ik heb hierin weinig praktijk. HF is veel makkelijker!

Moet de massa van de schakeling mee aan de aarding van het net? Ik heb al redelijk wat topics voorbij zien komen waar ze problemen hadden met aardlussen of zoiets en nu weet ik niet echt wat het beste is.

Op 29 april 2009 22:37:10 schreef Frederick E. Terman:
Hoeveel volt komt er eigenlijk uit je geluidskaart? Sommige gaan best tot een volt of zelfs nog iets meer. Misschien kun je daarmee je versterker testen.

Verbind wel eerst de kast van de PC met de kast van je versterker.. of zie een 600 ohm scheidingstrafootje te versieren (of doe allebei). Iedere analoge telefoonmodem had er een stel, daar kun je ze mooi uitslopen.

Momenteel ben ik met het verslag zelf bezig vermits we tegen dinsdag een voorlopig verslag moeten indienen, voor de praktische realisatie hebben we nog een paar weken extra.
Als ik hiermee ooit klaar geraak :+ ga ik de geluidskaart eens proberen, ik heb een paar audioscheidingstrafootjes ergens gevonden (de meeste zelfs nieuw). De Uptp waarde van de geluidskaart die ik ga gebruiken weet ik niet, maar daar bestaan opamps voor :p. En anders zijn er nog andere mogelijkheden

Langzamerhand begin ik de werking een beetje te snappen maar het blijft rete moeilijk en ik zou niet weten wat ik zonder simulator (en jullie natuurlijk) zou gedaan hebben. :)

edit: wat is het nut van die condensator van 22nF bij de stroomspiegel? Op mijn simulatie kan ik zo niet meteen verschillen merken op de uitgang, of zit ik op een foute plaats te meten?
En ben ik correct als ik zeg dat R13 en R14(terugkoppeling) een spanningsdeler vormen zodat de versterking 56 bedraagd?

Nu heb ik weer iets wat ik niet echt kan verklaren

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/2_verschilversterkers.png
Ik heb dus op de collectors van elk torrenpaartje gemeten in de hoop dat ik zo het nut ervan kon uitleggen.
Maar het probleem is dat de eerste een enorm vieze sinus geeft als verschil, de 2de heeft dan weer een hele mooie en zo'n 2000x versterkt.
Hoe komt dit? Heeft de
[edit mode]stroomspiegel die eenzame transitor rechtsboven vormt een stroombron blijkbaar, geen spiegel[/edit mode]
hier soms mee te maken, of de condensators?
(in simulatie blijft het beeld hetzelfde zonder de C's, als ik de stroomspiegel bypass heb ik geen uitgangssignaal meer maar zijn beide verschillen mooi sinus vormig)

nog een edit
http://www.uploadarchief.net/files/download/verschilversterker_offset-regeling.png
dit is wat de eerste verschil versterker voort brengt van signalen. Ik geraak zo direct niet uit maar das dan ook de reden waarom ik nog op school zit :p

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (15%)]

Door de tegenkoppeling is het uitgangssignaal redelijk.
Maar de vervorming die je aan de uitgang ZOU krijgen als er geen tegenkoppeling was, zie je flink versterkt terug in de voortrappen. Daar zie je immers het verschil tussen het gewenste signaal en het geleverde signaal. Aangezien het gewenste signaal er grotendeels af is, hou je relatief veel fout over.

In mijn simulatie is het niet zo gruwelijk als in de jouwe. Maar die clipfout van laatst heb ik óók niet.
Ik plak hier even de modellen voor de eindfets aan vast, desnoods kun je die eens proberen, of ze in ieder geval vergelijken met wat jij nu gebruikt.

*SRC=2SJ50;MSJ50;MOSFETs P;Power >100V;160V 7A
*SYM=POWMOSP
.SUBCKT MSJ50 10 20 40
* TERMINALS: D G S
* Hitachi 160 Volt 7 Amp .171 ohm P-Channel Power MOSFET 08-07-1993
M1 1 2 3 3 DMOS L=1U W=1U
RD 10 1 80.4M
RS 30 3 5.28M
RG 20 2 15.4
CGS 2 3 860P
EGD 12 0 1 2 1
VFB 14 0 0
FFB 1 2 VFB 1
CGD 13 14 513P
R1 13 0 1
D1 12 13 DLIM
DDG 15 14 DCGD
R2 12 15 1
D2 15 0 DLIM
DSD 10 3 DSUB
LS 30 40 7.5N
.MODEL DMOS PMOS (LEVEL=3 THETA=60M VMAX=533K ETA=5.5M VTO=-.34 KP=.599)
.MODEL DCGD D (CJO=513P VJ=.6 M=.68)
.MODEL DSUB D (IS=29N N=1.5 RS=61.4M BV=160 CJO=1.12N VJ=.8 M=.42 TT=252N)
.MODEL DLIM D (IS=100U)
.ENDS
*
*
*SRC=2SK135;MSK135;MOSFETs N;Power >100V;160V 7A
*SYM=POWMOSN
.SUBCKT MSK135 10 20 40
* TERMINALS: D G S
* Hitachi 160 Volt 7 Amp .171 ohm N-Channel Power MOSFET 08-07-1993
M1 1 2 3 3 DMOS L=1U W=1U
RD 100 1 80.4M
RS 30 3 5.28M
RG 20 2 21.4
CGS 2 3 590P
EGD 12 0 2 1 1
VFB 14 0 0
FFB 2 1 VFB 1
CGD 13 14 128P
R1 13 0 1
D1 12 13 DLIM
DDG 15 14 DCGD
R2 12 15 1
D2 15 0 DLIM
DSD 3 100 DSUB
LS 30 40 12.5N
LD 10 100 5N
.MODEL DMOS NMOS (LEVEL=3 THETA=80M VMAX=233K ETA=2M VTO=.25 KP=.817)
.MODEL DCGD D (CJO=128P VJ=.6 M=.68)
.MODEL DSUB D (IS=29N N=1.5 RS=61.4M BV=160 CJO=1.46N VJ=.8 M=.42 TT=252N)
.MODEL DLIM D (IS=100U)
.ENDS

welke simulator gebruik jij?
Want ik krijg die originele mossen niet gevonden in multisim, of heb je ze zelf aan gemaakt.

Deze komen uit een audioforum. Ik heb ze niet zelf gecheckt.
Ik gebruik de demo van Simetrix.

in multisim doen ze al niks zo op het eerste zicht, maar dat kan ook aan mij liggen.
Binnekort ook eens die simetrix downloaden om te proberen.
blijkbaar ben ik het te vergeten te vermelden ofwel stond het in die "verwijderde" post, ik heb niet de originele mosfets kunnen vinden en heb dus andere gebruikt
2sj50 => BUZ272
2sk135=> BUZ305

Welke sim word in de industrie eingelijk het meeste gebruikt? (zodat ik niet telkens een nieuwe sim moet leren gebruiken)

momenteel staat mijn eindwerk in het school, dus dat sterpunt wordt morgen eens getest. Moeten de kabel per tor getwist worden of moet dit niet echt?

Op 29 april 2009 18:22:58 schreef watchout3:
Hij zei dat je versterkers het beste kunt testen zoals ze gebruikt gaan worden, met de luidspreker dus.

Weer zo'n mafkees ;)
Versterkers test je met 1kHz op nominaal vermogen.
-Ten eerste test je, testen met speakers kan een kostbare zaak worden als het fout gaat. Een dummy kan prima tegen DC, je speakers totaal niet!
-Ten tweede ben je (en de buren) die 1kHz toon na een paar minuten goed zat.

Grijp je kans, verwerk de dummy in je eindwerk en geef daarbij de voor en tegens aan, leert de leraar ook weer eens wat.

Ook snapt hij niet waarom mijn school ons dit soort eindwerken laat maken, volgens hem zijn versterkers zowat het moeilijkste (en hij doelde niet alleen op versterkers volgens mij)

Daar heeft hij helemaal gelijk in, niet alleen het elektronische gedeelte maar ook de mechanische kant is niet eenvoudig zonder ervaring. En dan is het nog steeds nabouwen, ontwerpen is nog een grote stap verder.
Ik heb hier 'juweeltjes' (in negatieve zin) voorbij zien komen in de laatste 5 jaar, eindtorren die met 1 boutje vastzaten in een veel te groot gat op een kromme koelplaat, om zo maar wat te noemen. ;)

Nu ga ik henry zijn tip proberen.

Hoe staat het daarmee?
En Boucherot en Zobel al opgezocht?
Het is me ook nog niet duidelijk wat voor spoel je gebruikt hebt.

Op 2 mei 2009 12:57:35 schreef watchout3:
Dus ik denk dat die C nodig is omdat hij die "schokjes" van de cross-over niet zo leuk vind waardoor hij de kluts kwijt raakt en aan het gillen slaagt, de C zal dit een beetje gaat afplatten.

Je hebt het over schokjes, bedenk dat oscilleren niet meer is dan meekoppeling. Rondgaande versterking 1x en in- en uitgangssignaal in fase.

Moet de massa van de schakeling mee aan de aarding van het net? Ik heb al redelijk wat topics voorbij zien komen waar ze problemen hadden met aardlussen of zoiets en nu weet ik niet echt wat het beste is.

Als randaarde niet nodig geen randaarde gebruiken. Het is geen afscherming maar een veiligheidsaarde. En de moderne bloktrafo zal niet snel doorslaan naar z'n blikpakket. Bij een ringkerntrafo is het zelfs zo dat het hele blikpakket omhuld is door de wikkelingen.

Dus als jij je aan de voorschriften wat veilig construeren betreft houdt dan is randaarde overbodig.

Bij vol volume en open ingangen mag je hoogstens een iel >50Hz gezoem horen.

Op 3 mei 2009 17:50:35 schreef watchout3:
Heeft de [edit mode]stroomspiegel die eenzame transitor rechtsboven vormt een stroombron blijkbaar, geen spiegel[/edit mode]
hier soms mee te maken, of de condensators?

Wat is de functie van stroombronnen en -spiegels?

Op 4 mei 2009 07:07:40 schreef watchout3:
welke simulator gebruik jij?
Want ik krijg die originele mossen niet gevonden in multisim, of heb je ze zelf aan gemaakt.

Zelf aanmaken mbv de datasheets.

Op 4 mei 2009 18:17:09 schreef watchout3:
Moeten de kabel per tor getwist worden of moet dit niet echt?

Twisten heeft geen nut.

Op 4 mei 2009 18:25:24 schreef Henry S.:
[...]
Weer zo'n mafkees ;)
Versterkers test je met 1kHz op nominaal vermogen.
-Ten eerste test je, testen met speakers kan een kostbare zaak worden als het fout gaat. Een dummy kan prima tegen DC, je speakers totaal niet!
-Ten tweede ben je (en de buren) die 1kHz toon na een paar minuten goed zat.

Grijp je kans, verwerk de dummy in je eindwerk en geef daarbij de voor en tegens aan, leert de leraar ook weer eens wat.

Volgens mij zijn wij belgen de mafkezen, de elektroboer heeft een klant die als beroep versterkers maakt en die gebruikt dus ook geen dummy blijkbaar :+
Aan 2 8Ω weerstanden kan ik wel komen dankzij cs01, de overige onderdelen van de CO-dummy zal ik later nog wel bekijken.

[...]
Daar heeft hij helemaal gelijk in, niet alleen het elektronische gedeelte maar ook de mechanische kant is niet eenvoudig zonder ervaring. En dan is het nog steeds nabouwen, ontwerpen is nog een grote stap verder.
Ik heb hier 'juweeltjes' (in negatieve zin) voorbij zien komen in de laatste 5 jaar, eindtorren die met 1 boutje vastzaten in een veel te groot gat op een kromme koelplaat, om zo maar wat te noemen. ;)

Dat heb ik inderdaad gemerkt dat het niet vanzelfsprekend is (nogal hard onderschat achteraf bekeken)
Hopelijk heb ik mijn mosjes wel fatsoenlijk bevestigd; een beetje koelpasta, mikaplaatjes en 2 vijzen :p. Hopelijk zijn die koelblokken voldoende (een ventilator is al voorzien maar deze is nog niet aangesloten)

[...]
Hoe staat het daarmee?
En Boucherot en Zobel al opgezocht?
Het is me ook nog niet duidelijk wat voor spoel je gebruikt hebt.

Ik ben het schema van links naar rechts aan het uitleggen en vermits ik zo'n beetje vastzat met de einddriver die de eindtrap aanstuurt heb ik daar nog niet op gegoogled

Het spoel moet volgens het papiertje dat ik heb gekregen de volgende specs hebben (de inductantie of wat dan ook weet ik dus niet):
draaddikte 1.5mm
ferriet kern 6.5mm
lengte kern onbekend evenals de afstand tussen de wikkelingen.

Ik heb draad van 1.3mm genomen en de wikkelingen vlak tegen elkaar gelegd (zowel de draad als de kern is sloopmateriaal van een schakelende voeding want anders moest ik een rolletje van €20 kopen en het is zo al duur genoeg)

[...]
Je hebt het over schokjes, bedenk dat oscilleren niet meer is dan meekoppeling. Rondgaande versterking 1x en in- en uitgangssignaal in fase.

vermogen versterkers hebben we nooit behandeld in de klas vandaar dat ik soms nogal onzin zit uit te kramen(nja in mijn handboek noemen ze iets van 10W al een vermogenversterker ...)

[...]
Als randaarde niet nodig geen randaarde gebruiken. Het is geen afscherming maar een veiligheidsaarde. En de moderne bloktrafo zal niet snel doorslaan naar z'n blikpakket. Bij een ringkerntrafo is het zelfs zo dat het hele blikpakket omhuld is door de wikkelingen.

Dus als jij je aan de voorschriften wat veilig construeren betreft houdt dan is randaarde overbodig.

De transformator is een ringkern en had geen aansluiting voor een aarding ofzo. Wel heb ik het chassis aan de aarding van het net gehangen (of mag dit ook niet?)
Nja veiligheidsvoorschriften, je kent studenten he:p (en blijkbaar horen de leraars daar ook nog steeds bij):+

[...]
Wat is de functie van stroombronnen en -spiegels?

er zit toch alleen maar een stroombron in? TR5 op het originele schema.

[...]
Zelf aanmaken mbv de datasheets.

Een keer heb ik de moed gehad om een datasheet te nemen en de component wizard te openen, die was snel terug toe omdat ik er geen bal van verstond. In het school moeten we geen circuits simmen dus hebben we ook nooit geleerd componenten aan te maken.
Volgend jaar wil ik naar de xios gaan (de nayer is nogal lang pendelen) daar werken ze enkel mat multisim en ultiboard heb ik gezien, in de khlim werken ze danweer met eagle net zoals wij in op school, dus er is nog hoop :p.

btw: 17mei opendeur bij ons op school normaal mogen we dan ook aan projecten werken oa ons eindwerk. En blijkbaar is CO niet de enige die de led-kitjes op 1.5V zo leuk vind, ze willen mogelijke toekomstige leerlingen er ook eentje laten maken dat ze daarna mee naar huis te nemen (gratis ja of nee weet ik nog niet, wel is het trough hole met "zelfgemaakte batterij houder" die al voorgesoldeerd is2 platte kabelschoenen die een beetje geplooid zijn)

Op 4 mei 2009 19:11:43 schreef watchout3:
Wel heb ik het chassis aan de aarding van het net gehangen (of mag dit ook niet?)

Lees m'n post nog eens. ;)

er zit toch alleen maar een stroombron in? TR5 op het originele schema.

Ja... maar wat was de vraag ook al weer?

ik heb toch maar even gekeken naar die boucherot, dat is dus een weerstand en een condensator in serie die parallel over de uitgang staan om oscillaties tegen te werken.

Nu denk ik dus dat ik een groot probleem heb, vermits er bij R25 LINK stond en geen waarde had mijn mentor gezegd dat ik dat gewoon mocht weglaten, ik zag er ook het nut niet van in, dus heb ik dat ook mooi gedaan, gevolg ik zit met oscillaties die misschien daar van komen? en geen gaatje om de boel er nog op een mooie manier tussen te rammen.
Er stond ook nog ergens een tabelletje met nog wat andere mogelijke waardes maar bij R25 stond dus niks (staat "open" bij gekrabbeld denk ik, niet door mij gedaan)

ligt het inderdaad hieraan? ifso welke waarde zou ik nemen voor R25 en hoeveel watt?

Je had even twee tellen kunen zoeken... Eerste ESP amp...

10Ω 1/4W en 100nF.

is dat bij alle versterkers standaart die waarde (samen met die condensator). Valt er ook iets te berekenen aan dat filter of is het gewoon zo.
(ik had het min of meer moeten weten want die amp van koekie staat namelijk ook open, en 2 keer raden wat die aan de uitgang heeft en ik niet ...)

En kan het inderdaad hieraan liggen? (ik kan momenteel niks proberen |:(, morgen namiddag weten we het hopelijk)

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (13%)]

Er kunnen 2 dingen gebeuren: Of de weerstand vliegt in de fik of het dempt je oscillatie. Maar ik blijf bij het opnieuw bedraden van de eindtrappen.

Ik heb nog een 50ωer van 10Ω >:)
dus np.
herbedraden zal zowieso moeten gebeuren (heb de draden al los gemaakt)