Op 2 mei 2009 12:57:35 schreef watchout3:
... waardoor hij de kluts kwijt raakt en aan het gillen slaagt, ..

Wat heb jij toch met dat werkwoord? Het is niet slagen, het is slaan.

Reken eens de impedantie van dit schema uit:

+--- 10 ohm --- 100 nF ---+
---+                         +---
   +--- 10 ohm ---- 10 uH ---+

Wat valt je op?
Waar zou de onderste serieschakeling voor kunnen staan? En de bovenste?

/e: je hebt nog een wàt? Het is zo al moeilijk genoeg..

Op 4 mei 2009 21:51:10 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wat heb jij toch met dat werkwoord? Het is niet slagen, het is slaan.

Belgisch dialect/koppigheid

bij een frequentie van 500kHz heeft de bovenste een impedantie van 10.5Ohm
de onderste heeft er dan een van 33Ohm

/e: je hebt nog een wàt? Het is zo al moeilijk genoeg..

ik heb een weerstand van 50Watt (50Watter) die een weerstand van 10Ohm heeft
(het symbooltje is inderdaad een omega wat staat voor 2*π*f maar ik msibruik het nogal veel voor Watt)

Je draait er omhegen.. eh, omheen.. reken eens de impedantie van de hele schakeling uit.. en natuurlijk op alle frequenties.
Wat valt je dan op?
Waarvoor zouden de twee serieschakelingen (nu wel apart beschouwd) voor kunnen staan?

Ah, mooie dummy dus. En probeer je alvast aan te wennen de juiste symbolen te gebruiken. Op een dag zul je er blij mee zijn. ;)

de 10µF met de weerstand heeft een lage impedantie voor de lage frequenties, de 100nF heeft een lage impedantie voor de hoge frequenties.

hij doet het, tot 50V amplitude ben ik zonet geweest.
Maar ik denk dat de mosfets niet gelijkmatig opwarmen (ze staan wel nog in serie)

Toch al bedankt voor de moeite.

Kun je de berekening van dat netwerk niet maken? Dat zou jammer zijn, want er volgt een belangrijk resultaat uit voor het stabiliseren van versterkers.

is er een bepaalde formule die frequentie onafhangkelijk is dan?

Ik kan het natuurlijk ook simmen en er een bodeplot van maken. Maar daar leer ik geen bal mee dus welke frequenties zou jij voorstellen (ik ga 10Hz, (100Hz,) 1kHz (10kHz,) 100kHz en 1MHz na het school eens berekenen.

edit: FET, zijn antwoord lijkt me simpeler en sneller

Op 28 april 2009 19:08:02 schreef Henry S.:
Zolang je versterker niet goed is eigenlijk niet op speakers spelen, of het moeten slopertjes zijn die stuk mogen gaan. Je hebt een beveiliging, maar die is voor DC.

die dc-beveiliging zie ik er niet echt in

Bij het opvoeren van je vermogen je enthousiasme temperen ;), rustig opvoeren en steeds de temperatuur in de gaten houden. Meer vermogen = meer warmte want dit is een AB ontwerp, en lagere belastingsweerstand is ook meer warmte.

?? ik dacht dat FET me had proberen te vertellen dat er dan juist minder vermogen verloren gaat in de eindtrap, of bedoel je dat de gemiddelde stroom omhoog gaat en dus ook de warmte ontwikkeling. (nnaar het schijnt geeft een bias stroom van 100mA per mos een mooi resultaat)

Hè jeetje, je kunt toch gewoon de formule invullen? f is gewoon f.
Dan komt er vanzelf een uitdrukking in f en dan zie je het wonder. :)

/e: Excuus, ik verwacht misschien te veel; ik ken je leerschema niet.
Maar kun je het niet met 'f', probeer het eens met 30 Hz, dan met 1000 Hz, dan met 113874 Hz.. of iets anders leuks.

En denk nog eens na over de vraag, wat deze twee takken ieder zouden kunnen voorstellen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

Op 5 mei 2009 12:50:51 schreef Frederick E. Terman:
... dan met 113874 Hz.. of iets anders leuks....

113874 Hz ?
Of zoek ik ergens teveel achter?
Wel erg precies, mischien dat 114 kHz beter is.

Met de rekenmachine maakt het niet uit. Als het dan toch analytisch niet lukt, dan maar een mooi getal!
Maar deze ken jij toch al wel?

Nee, 113874 kan ik niet plaatsen.

@FET: bedoel je niet de complexe methode?

Enja ik ben nogal slecht in wiskunde.
Mag ik eerst de impedanties van de serie kringen berekenen (met die f er nog steeds in), en dan de rest berekenen zoals je met weerstanden parallel zou doen? ((Z1*Z2)/(Z1+Z2))

Op 28 april 2009 19:08:02 schreef Henry S.:Bij het opvoeren van je vermogen je enthousiasme temperen ;), rustig opvoeren en steeds de temperatuur in de gaten houden. Meer vermogen = meer warmte want dit is een AB ontwerp, en lagere belastingsweerstand is ook meer warmte.

dan heb ik goed nieuws voor de mosjes. Daarstraks ging ik aan leraar digitale technieken vragen of hij geen temperatuursensor had, ik hopen dat hij een al afgewerkt printje had, niet dus. Krijg ik een ds1624 (temp sensor met i²c) in men handen geduwt en krijg ik nog te horen waar ik al de nodige info kan vinden om dat ding aan de praat te krijgen. M.a.w. ik heb er dus een leuke uitbreiding bij voor mijn gip.
Mijn bedoeling is om 4 of 8 sensors te gebruiken die ik uitlees met een lcd of via de rs232. Permanent ja of nee weet ik nog niet.
Maar wat is de de gemiddelde temperatuur van een koelprofiel, want vanaf 25°C begint het maximale vermogen van de torren tamelijk hard af te nemen. bij 50°C nog maar 80W van de 100W

De dummy wil ik ook wel maken maar daar valt niet echt veel over te vertellen buiten het feit dat ik er een bodeplot kan van simmen (wij moeten het in principe niet kunne berekenen, wel verklaren)

edit: daarstrak is ook de technisch adviseur langs geweest om eens te kijken hoeveel vorderingen we al geboekt hadden (op praktisch vlak). Hij zegt dat de simpelste manier om het RMS vermogen te bepalen is door 2 multimeters te nemen (1 voor de spanning en 1 voor de stroom) en dan er een signaal van 50Hz in te jagen. Is dit idd de meest efficiente/nauwkeurige manier? Hij beweerde namelijk dat een versterker bij 50Hz het meeste vermogen moet leveren (terwijl ik overal lees dat het RMS vermogen wordt bepaald door een sinus van 1kHz aan te leggen)

Op 5 mei 2009 20:04:59 schreef watchout3:
edit: daarstrak is ook de technisch adviseur langs geweest om eens te kijken hoeveel vorderingen we al geboekt hadden (op praktisch vlak). Hij zegt dat de simpelste manier om het RMS vermogen te bepalen is door 2 multimeters te nemen (1 voor de spanning en 1 voor de stroom) en dan er een signaal van 50Hz in te jagen. Is dit idd de meest efficiente/nauwkeurige manier? Hij beweerde namelijk dat een versterker bij 50Hz het meeste vermogen moet leveren (terwijl ik overal lees dat het RMS vermogen wordt bepaald door een sinus van 1kHz aan te leggen)

http://www.meettechniek.info/basis/definities.html

Helaas weet de technisch adviseur ook maar de helft.

Nou goed, krijg je 'm cadeau: de impedantie van de totale schakeling - dus de parallelschakeling van de twee serieketens - is een constante 10 ohm bij iedere frequentie.

Maar de andere vraag: wat stellen de twee serieschakelingen voor - zou je moeten kunnen beantwoorden.
Als het helpt: draai het schema eens linksom tot vertikaal.

Natuurlijk kun je het vermogen meten bij 50 Hz. Het zou een treurige versterker zijn als dat erg afweek van het getal bij 1000 Hz; het moet nagenoeg hetzelfde zijn.
Een piek te verwachten op 50 Hz is dus ook weer fout natuurlijk.

Vermogen meet je uiteraard in een ohmse dummy, anders valt er weinig van te zeggen. Dat een echte luidspreker er weer een boeltje van maakt weten we allemaal, maar zeggen we niet.

Op 5 mei 2009 12:38:47 schreef watchout3:
die dc-beveiliging zie ik er niet echt in

Strafpunten, je kan niet zonder.

?? ik dacht dat FET me had proberen te vertellen dat er dan juist minder vermogen verloren gaat in de eindtrap, of bedoel je dat de gemiddelde stroom omhoog gaat en dus ook de warmte ontwikkeling. (nnaar het schijnt geeft een bias stroom van 100mA per mos een mooi resultaat)

Hmmm ergens ben je het spoor bijster geraakt.

Even recapituleren:
-rendement
-klasse

Nadenkertje: Wat is het nut van overmaatse koeling in rust als de temperatuur alleen maar af zou kunnen nemen?

Op 5 mei 2009 20:04:59 schreef watchout3:
Maar wat is de de gemiddelde temperatuur van een koelprofiel, want vanaf 25°C begint het maximale vermogen van de torren tamelijk hard af te nemen. bij 50°C nog maar 80W van de 100W

Ivm praktische zaken niet boven de 70oC

De dummy wil ik ook wel maken maar daar valt niet echt veel over te vertellen buiten het feit dat ik er een bodeplot kan van simmen (wij moeten het in principe niet kunne berekenen, wel verklaren)

Dan moet je dit topic toch nog eens doorlezen, argumenten genoeg.

Hij zegt dat de simpelste manier om het RMS vermogen te bepalen is door 2 multimeters te nemen (1 voor de spanning en 1 voor de stroom) en dan er een signaal van 50Hz in te jagen. Is dit idd de meest efficiente/nauwkeurige manier? Hij beweerde namelijk dat een versterker bij 50Hz het meeste vermogen moet leveren (terwijl ik overal lees dat het RMS vermogen wordt bepaald door een sinus van 1kHz aan te leggen)

Wow een versterker met een optimum bij 50Hz...

Triest dat hij nog adviseur is.

Ik heb ooit gezegd dat van een klasse A versterker het actieve element (tor, buis) maximum dissipeert bij geen signaal. Dat blijft natuurlijk helemaal waar.

Alleen is dit geen klasse A versterker.
In rust heb je ruststroom. Het totale opgenomen vermogen is dan minimaal, maar het rendement is dan vanzelfsprekend nul.
Bij toenemende sturing neemt de opgenomen stroom uit de voeding praktisch lineair toe met de amplitude van het signaal. Het opgenomen vermogen dus ook (waarom?).
Het afgegeven vermogen neemt toe met het kwadraat van het signaal (waarom?).
Het rendement neemt dus toe.

De actieve elementen moeten het verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen dissiperen. Ergens is een maximum.
Bij een ideale B-versterker zou dat bij 64% (2/pi) van de maximale amplitude zijn.
Nu geldt dit alles voor sinussignalen. Een geluidsversterker versterkt echter geen sinussignalen. Hij doet de meeste tijd bijna niets.. en af en toe een piek.

Op 5 mei 2009 16:08:41 schreef rbeckers:
Nee, 113874 kan ik niet plaatsen.

Geeft bij de 10µF bijna perfect 10Ω (10.00977...Ω )

Ik heb het even berekend en ook met multisim gesimuleerd volgens mij moet het volgende wel ongeveer kloppen.
Multisim zegt dat het kantelpunt van de 10µF kring rond 16Hz ligt, voor de 100nF kring ligt het rond de 1.6kHz.
Voor beide parallel heb ik niet meteen een eenvoudige formule gevonden en dus ook niet berekend, maar de simulatie geeft me wel een mooi idee van wat er moet gebeuren, tot frequenties van iets minder dan 16Hz gedraagt hij zich ongeveer zoals de filter van 10µF, vanzodra de frequenties hoger worden gaat het een klein beetje extra verzwakt worden (-6dB) waar het 2de kantelpunt ligt weet ik wel niet

10µF:
0.1Hz    Z=159154.9 Ohm
16Hz     Z=994.7 Ohm  <= -3dB punt (ong) volgens simulatie
113874Hz Z=10 Ohm
120kHz   Z=10 Ohm

100nF:
0.1Hz    Z=15915494 Ohm
16Hz     Z=99471.8 Ohm
1600Hz   Z=994.7 Ohm  <= -3dB punt (ong)
113874Hz Z=17.185 Ohm
120kHz   Z=16.61 Ohm
120MHz   Z=10 Ohm

Nadenkertje: Wat is het nut van overmaatse koeling in rust als de temperatuur alleen maar af zou kunnen nemen?

Volgens mij heeft FET me net de pap in de mond gegeven

Nu geldt dit alles voor sinussignalen. Een geluidsversterker versterkt echter geen sinussignalen. Hij doet de meeste tijd bijna niets.. en af en toe een piek.

hier staat ook nog iets moois over rms en peak.
Met zijn momenten krijgt en van beide mosfets het dus zwaar te verduren

Wow een versterker met een optimum bij 50Hz...

Nee dat heeft hij nu ook niet gezegt, wel dat hij het dan het zwaarst te verduren krijgt dus als hij dat perfect aankan dan lukken de andere frequenties ook.
En hij had me erop gewezen dat er waarschijnlijk een mosfet kapot was (ik was toen 1 van elke soort aan het gebruiken)

En de dummy wil ik ook wel maken (kan leuk zijn i.v.m. die temp sensor)maar in de klas heb ik 3 grote draadgewonde regelbare weerstanden van 5A en 30Ωelk naast mij staan, dus een testbelasting heb ik wel degelijk. (Ik moest ze op de volledige weerstand gebruiken vermits die regelknop waarschijnlijk kapot is want het zijn hoogbejaarde dingetjes, maar volgens mij zijn ze voor de rest niet kapot te krijgen)

Ik weet dat je het vervelend vind als ik weer over die symbooltjes (letters) begin - wat maakt het uit, tenslotte -, maar je hebt het toch wel over 10μH hoop ik. Een spoeltje dus.
In het begin dacht ik van wel - in het schema stond het goed, en je had het ook over: 'bij lage frequenties .. '. Maar nu ga ik twijfelen. Of liever: nu klopt er niets meer van wat je schrijft.

Goed, nog eens. De éne tak is 10 ohm in serie met 10 microhenry, en de andere tak is 10 ohm in serie met 100 nanofarad.
De impedantie van het hele spul heb ik al gegeven (weet je het nog?).
Nu alleen nog de vraag (take 5): wat stellen deze twee takken voor? Die met de spoel en die met de condensator?
Hint: in verband met stabiliteit is er in deze thread al over gesproken.

shit, los over gekeken. Morgen eens herberekenen want vandaag heb ik geen tijd meer. Zo van die stomme dingen heb ik altijd voor, ooit ga ik nog eens iets serieus opblazen vrees ik...

Ah, bekijk het van de optimistische kant. Het zou erger zijn als je wèl met een spoel had gerekend en het wilde evengoed niet uitkomen. :)

nja, momenteel mag ik nog fouten maken zonder bang te moeten hebben men job te verliezen ofzo, later zal dat wat anders zijn. Gelukkig leer ik er telkens weer iets van bij.

Ik kon het toch niet laten:

10µHenry:   :p
0.1Hz     Z= 10 Ohm
16Hz      Z= 10 Ohm
1600Hz    Z= 10 Ohm
113874Hz  Z= 12.296 Ohm
120kHz    Z= 12.52 Ohm
120MHz    Z= 7539.829 Ohm

Nu kan ik jou uitleg over 10Ω voor alle frequenties dus wel volgen (en ik heb het nog geneens gesimuleerd) :p

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (47%)]

Op 6 mei 2009 17:14:21 schreef watchout3:
Nee dat heeft hij nu ook niet gezegt, wel dat hij het dan het zwaarst te verduren krijgt dus als hij dat perfect aankan dan lukken de andere frequenties ook.

Dan nog blijft het gezwam van hem, hint: FFT.
En kijk eens waar 1kHz zich geluidstechnisch bevindt.

En hij had me erop gewezen dat er waarschijnlijk een mosfet kapot was (ik was toen 1 van elke soort aan het gebruiken)

En?

maar volgens mij zijn ze voor de rest niet kapot te krijgen

Oh zeker wel,reostats kunnen alleen over hun volle lengte vol belast worden.
En voor jou niet echt geschikt, 10Ω is te hoog om je versterker echt te leren kennen.

Als je de schuif van zo'n rheo in het midden zou kunnen krijgen (ik begrijp dat hij niet goed schuift?), dan zouden de beide helften 15 ohm zijn. Door nu de twee uiteinden bijelkaar te nemen, krijg je 7,5 ohm bij de volle belastbaarheid. Daar heb je je 8 ohm luidspreker (die halve ohm pik je onderweg wel op).
Twee parallel voor 4 ohm, en drie parallel voor een extra stresstest. :)

Die rheo's hebben slechte contacten op de loper maar als je ze als volledige weerstand gebruikt kunnen ze vrij veel hebben denk ik.

Ikzelf heb nu ander en beter? speelgoed gekocht :+.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/weerstand_8ohm.jpg
Het jammere is dat ik niet exact weet hoeveel vermogen die dingen kunnen dissiperen zonder extra koeling, de weerstand die er onder ligt is eentje van 50W dus ik hoop toch aan 200 à 300W per weerstand te raken.
Helaas zal de dummy zoals hij bij de schakelingen staat zal moeten wachten, wegens mijn andere uitbreiding, maar zal waarschijnlijk tijdens de zomermaanden wel eens gebouwd worden ;), net zoals een actief filtertje

En kijk eens waar 1kHz zich geluidstechnisch bevindt.

bedoel je dat de mens rond de 4kHz het beste geluid kan waarnemen zoals wikipedia schrijft?
Dan heeft de technisch adviseur eigenlijk toch wel gelijk, want de plaatjes draaiers zullen hier wel rekening mee houden tijdens het opnemen van plaatjes of niet? En ik heb mijn scoopje ook al eens op de uitgang gehangen en daar zie ik toch ook dat de lage frequenties meestal veel/iets hoger zijn van amplitude.

hij klinkt wel leuk gezien het feit dat het een woofer is, er kan zelfs een beetje hoog vanaf, mika klinkt nogal belabberd maar angerfist (hardcore) valt dan weer vrij goed mee :p
Hoelang zou een woofer van 300W peak mee gaan als de versterker 300Wrms is?

http://www.meettechniek.info/basis/definities.html

Als Prms niet bestaat wat is dan wel een correcte manier om het continu vermogen uit te drukken (bij audio versterkers? die Pgem2? En moet dat allemaal met die integralen of mag ik gewoon *1.41 gebruiken? (ben namelijk nogal slecht in wis, praktische dingen vind ik dan weer wel leuk :s)

Van het voorlopige dossier dat ik had doorgestuurd heb ik nog geen verbeterde versie terug gehad, en het zo op CO plaatsen ga ik ook niet doen ivm copycats die op de valreep een heel eindwerk willen bouwen. (via mail wil ik het wel doorsturen)

Op 16 mei 2009 15:37:17 schreef watchout3:
[afbeelding]
Het jammere is dat ik niet exact weet hoeveel vermogen die dingen kunnen dissiperen zonder extra koeling, de weerstand die er onder ligt is eentje van 50W dus ik hoop toch aan 200 à 300W per weerstand te raken.

Zo te zien genoeg.

bedoel je dat de mens rond de 4kHz het beste geluid kan waarnemen zoals wikipedia schrijft?
Dan heeft de technisch adviseur eigenlijk toch wel gelijk, want de plaatjes draaiers zullen hier wel rekening mee houden tijdens het opnemen van plaatjes of niet?

Nee, en nee want dan zit je nog mijlenver van die 50Hz, zijn uitspraak slaat nergens op.

En ik heb mijn scoopje ook al eens op de uitgang gehangen en daar zie ik toch ook dat de lage frequenties meestal veel/iets hoger zijn van amplitude.

Ik zeg niet voor niets FFT, en zoek het begrip oktaaf eens op.

Hoelang zou een woofer van 300W peak mee gaan als de versterker 300Wrms is?

Twee keer de helft want je weet nog niks.

Als Prms niet bestaat wat is dan wel een correcte manier om het continu vermogen uit te drukken (bij audio versterkers? die Pgem2? En moet dat allemaal met die integralen of mag ik gewoon *1.41 gebruiken? (ben namelijk nogal slecht in wis, praktische dingen vind ik dan weer wel leuk :s)

Gemiddeld vermogen is prima, audiosignalen zijn complex, alleen voor een zuivere sinus geldt √2.

Hoe staat het verder met de versterker?
Oscillatie al kwijt, bedrading al verbeterd?