Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ojee(ke) Wat een contrast!!! ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

mooi gedaan tidak , het is echt fijn met een veertje zoeken of zo'n e ring , ook met stofzuigen en kabels veranderen onder de werkbank .

heb het zelf met 8watt tl's gemaakt , er zit wel overal een evsa in .
schakelaar zit in frame van de werkbank gemonteerd ( zat al een gat ) http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0007.jpg

voor bureauladen kun je ook eens kijken op de stort en mp , ook is er veel oud kantoormeubilair wat erg degelijk is voor opslag en gewicht . veel bureau's hebben de laden aan het blad vast zitten met een paar spie's , kun je ook ergens onderuit halen en wielen eronder zetten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iets klopt er niet aan dat plaatje. Of heb je alle zooi aan de kant geschoven voor de foto? >:)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

'tm' heeft het werkblad niet op de foto staan ...... en de linker kant?? :+

@ tm:
Dat zeiltje komt me bekend voor ( KWANTUM ?). ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 augustus 2010 08:42:54 schreef B.V.:
@gizmo69the2nd: Is die frequentiegenerator nog nooit naar beneden geschoven?

Nope, frequentiegenerator (onder) en frequentiemeter (boven) passen perfect op elkaar. Ze hebben bijde uitsparingen voor de voetjes van degene boven hem. En van de plank kunnen ze ook niet schuiven want daar zit op het einde een ijzerstaaf die alles tegenhoudt.

tidak het was de linkerkant , dit is de rechterkant :)

de vloer is niet van de kwantum , het is marmoleum en lag er al toen ik er kwam wonen . het is wel iets aftanser geworden , maar de halfjaarlijkse schrobbeurt is wel weer eens nodig :) als er iets onder mijn bureaustoel komt dan krijg ik die strepen van de rubber wielen .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0011.jpg

Wat gebruiken jullie als ondergrond op je werkblad, en dan met name om ESD-veilig te werken? Natuurlijk kun je een blauwe mat gebruiken, maar zijn er leuke goedkope/huishoudelijke alternatieven?

"ESD-veilig te werken"? PROEST! Wie maakt zich daar nog zorgen om, met de huidige vochtigheidsgraad? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

LOL.
Ik gebruikte soms wel eens van die zwarte dunne ESDschuim, het is zo'n 1 a 2 mm dik, en werd als inpakmateriaal gebruikt. Om tijdelijk te gebruiken gging het, maar ik moest het wel vlaktrekken en wat opspannen eigenlijk. Maar het was maar een lapmiddel hoor, is redelijk snel stuk.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Ik werk tot nog toe op een plaat Fermacell op een stalen bureau.
Of dat echt ESD safe is, weet ik niet, maar tot nog toe heb ik geen problemen gehad.

Op het werk heb ik ooit een probleem gehad met ESD met een schakelingetje in onze meet opstelling met een 7421 monostab.
Die monostab moest een magneetklep van een persluchtcylinder een puls geeven. Het ding ging steeds af voordat ik de triggerknop aanraakte. Wat bleek: Doordat ik op m´n kantoorstoel van de terminal naar de meetopstelling reed, werd ik zodanig opgeladen dat zelfs een ordinaire TTL gate getriggerd werd.
Oplossing was een kettinkje aan de stoel, dat over de grond sleepte.

Ik had wel wagenziek kunnen wordem ;) >:)

ik heb een aantal esd polsbandjes maar ik gebruik ze nooit , de bekasting vasthouden is ook goed . maar ik heb wel esd sokken in de winter aan( zitten gewoon lekker en ik kwam er pas na een jaar achter dat het esd vrije sokken zijn door het gele logo bovenop :) )

hoewel ik ook weinig last heb van statische ontladingen , alleen met fleecetruien . het oplawaai wat je in de auto krijgt met uitstappen soms komt ook door het bewegen met je voeten over de geisoleerde matten , vaak als ze vuil zijn is het veel minder geworden .

Mijn punt is dat ik eigenlijk altijd een plastic onderlegger heb gebruikt, maar bij kritische onderdelen dat ding probeer te mijden. Verder heb ik een standaard ikea-"houten" buro, dus geperste vezels met kunstof laminering, ook best wel een lading-ophoop-kandidaat denk ik.

Mijn ervaring is toch dat je ook zelf nogal snel opgeladen bent, zeker op een met stof beklede en rijdende burostoel. Misschien met de huidige vochtigheid inderdaad wat minder problemen. Maar die lading is er ook al als je het zelf nog niet eens over voelt springen, er zijn een hoop onderdelen die een stuk gevoeliger zijn dan je vinger.

Op 26 augustus 2010 22:28:20 schreef Tidak Ada:
Op het werk heb ik ooit een probleem gehad met ESD met een schakelingetje in onze meet opstelling met een 7421 monostab.
Die monostab moest een magneetklep van een persluchtcylinder een puls geeven. Het ding ging steeds af voordat ik de triggerknop aanraakte. Wat bleek: Doordat ik op m´n kantoorstoel van de terminal naar de meetopstelling reed, werd ik zodanig opgeladen dat zelfs een ordinaire TTL gate getriggerd werd.
Oplossing was een kettinkje aan de stoel, dat over de grond sleepte.

Wij hebben (buiten het lab/productieruimte) allemaal (=R&D) een hoekburo op het werk, waarvan 1 kant voor debuggen en proto's testen gebruikt wordt. Netjes een blauw matje enzo, maar de omgeving is niet geheel ESD-safe. Een aantal collega's heeft een burostoel die we inmiddels 'de vonkentrekker' noemen, zelfs als iemand 4 meter verder uit die stoel opstaat dan heb ik op m'n buro spontaan resettende borden. De eerste keer denk je dat het dan toch op z'n minst ook een design-issue moet zijn. Bij het 4e design heb ik de stoel van m'n collega afgepakt.

[afbeelding]

ook maar eens een foto van mijn werkplek geschoten, moet nog goed ingericht worden, de meet apparatuur boven het scherm is niets voor mij.
Maarja, zit er pas 2 weken.

Een rommelig bureau is het teken van een genie.

Hee

Hier ook nog even mij werkplek:)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00283.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/22.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00284.jpg

GR.

Op 27 augustus 2010 11:55:47 schreef niekski:
de meet apparatuur boven het scherm is niets voor mij.
Maarja, zit er pas 2 weken.

Ah, een werk-werkplek. Mooi plekkie, wat doe je voor werk?

Ik denk erover om mezelf ook maar weer eens op de markt te gooien binnenkort..

ik ontwerp en maak o.a. aansturingen voor (diode) lasers, voorversterkers voor fotodioden.
er lopen hier een aantal natuurkundigen rond die voor hun onderzoeken en tests altijd wel weer iets customs nodig hebben en daar kom ik dan bij kijken.

Tidak Ada

Golden Member

Gezien jou bureau ben jij, volgens eigen zeggen, (nog) geen genie ;-) maar dat kan nautuurlijk nog komen.....
Wat een net bureau!!

@ tidak: zoals ik zei, ik zit er pas 2 weken.

en, ik durf mijn thuis-werkplek niet te laten zien, dan zouden jullie me direct voordragen voor de nobelprijs!

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja dat maakt wel nieuwsgierig , is het soms een complete hangar bij de luchtmacht die ook halfvol met meetapparaten en onderdelen staat compleet met catering , levenslang vrij van huur en een eigen stuk van de euromast voor een antenne te plaatsen ( vergt wat regelwerk of dingen weten van de juiste mensen :) )

Op 27 augustus 2010 15:53:27 schreef niekski:
@ tidak: zoals ik zei, ik zit er pas 2 weken.

en, ik durf mijn thuis-werkplek niet te laten zien, dan zouden jullie me direct voordragen voor de nobelprijs!

het is een beetje hetzelfde bij mij, alle dagen ruim ik nu 1 uur op en ik hoop binnen een paar weken klaar te zijn.
Het grote voordeel tegenwoordig is dat je niet meer over alles en nog wat boeken moet hebben, dat is al een hele hoop die nu weg is.
Deze heb ik gratis weggegeven aan een student
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00346.jpg
Binnen een paar weken hoop ik hier dan een propere werkplek te kunnen tonen waar het aangenaam werken is.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
pa3gws

Golden Member

Nobelprijs voor wat, de rommel? >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Wie mijn foto's kent weet hoe geniaal ik ben. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik gebruik altijd een zinkplaat om op te solderen en om gewoon te prutsen een gewone rubberen placemat van de lokale kantoor winkel en anders gewoon een houten plaat heb nog nooit problemen ondervonden zal de foto eens opzoeken van toen hij net af was xD

[Bericht gewijzigd door rick6213 op 27 augustus 2010 19:57:28 (12%)

in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)

Dit topic is gesloten