Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er fraai uit Pros! Allen waarom MDF? Zal wel iets persoonlijks van mij zijn: Ik heb eeb hekel aan hout en ben gek op kunststof (PVC en Plexi en Lexan) en metaal.

@testman:
Die Delta van mij heeft ook een 10 slags "Grof" en dan nog een fijnregeling, zelfs voor die 30V en 10A

@Pros:
Staat er ergens nog een schema-tje?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@electrojean

ga gewoon eens kijken bij diverse webwinkels, dan krijg je wel een idee wat alles kost.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Op 27 juli 2009 16:59:56 schreef Tidak Ada:
Staat er ergens nog een schema-tje?

Is gebaseert op de roemruchte Elektuur-voeding uit het decembernummer van 1982. Ik denk niet, dat ik dat zomaar mag tonen, hier.

Belangrijkste wijzigingen:
2N3055's vervangen door 5 stuks TIP142.
Opamps = AD820.
Een 1000µF elco + diode + 2 weerstanden sluit bij het inschakelen de basis v/d stuurtor kort tot de opamps de tijd gekregen hebben zich in te stellen. Dat was een noodzaak, omdat de opamps hun negatieve voedingsspanning via een diodepomp krijgen (zoals bij de CO-labvoeding) waardoor ze wat meer tijd nodig hebben om met hun werk te beginnen.
Verder zijn de verhoudingen v/d stroom- en spannings-weerstanden en potmeters uiteraard anders, teneinde 50V en 6A te halen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@tidak aida , ik had er ook 5k 10turn inzitten maar heb er 1 slags 10 k met een weerstand erin gezet , zodat er ook 60 volt uit komt , en als hij in curr limit komt duurt het ook minder lang om weer terug te komen .de meters pas ik nog aan alsook de poolklemmen , want er kunnen er 3 af .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Pros!

Kan je nog een scoopbeeld geven van de Constant Current modus? Ben benieuwd hoe snel die reageert op belastins- en netvariaties. Meestal een stuk trager dan de reactie in de Constant Voltage modus.

/edit:
@testman:
Waarom die poolklemmen verwijderen? Die remote-sense is juist prachtig en een aard/massa punt kan ook practisch zijn! Je kunt dan alle verliezen in lange leidingen compenseren!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 27 juli 2009 17:34:42 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

remote sense gebruik ik nooit want ik heb 2,5mm2 meetsnoeren , en aarde ook nooit . ook is het verwarrend omdat alle polen zwart zijn .en bij 50 volt is een spanningsval van 1,5v ook niet erg .en langer als 2 meter heb ik er niet aan zitten .en ook pluimstekkers ipv banaanstekkers omdat die na 15x al niet meer 100% werken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi gemaakt Pros, maar ik mis het Pros-geel toch een beetje.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

ha gevonden
die in de cirkel
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_9018_crsmall.jpg

Op 24 juli 2009 17:42:22 schreef rew:
Subtiel projectje af:

Hoe groot is deze condensator?
[afbeelding]

En dan nu de overzichtsfoto. Kan je hem vinden?

[afbeelding]

Antwoorden:

De pixels in de eerste foto zijn ongeveer 4.7micometer groot. Het condensatortje is ongeveer 2 pixels in de overzichtsfoto... Het condensatortje is 0402, dus 0.5x1.0 mm. Hij zit tussen de twee geplofte chips in, iets dichter bij de grote dan bij de kleine.

als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/

ik ga een voeding bouwen zoals deze http://prosje.be/Projects/labvoeding.html

alleen een ander aansturing maken met een pic ipv een avr.

trafo en bruggelijkrichting heb ik liggen van de rest hieren daar ook ng wat alleen voor de stroombegrenzing en de tip147 zal ik toch eens moetten horen bij de electroboer.

jean

Op 27 juli 2009 17:30:10 schreef Tidak Ada:
Kan je nog een scoopbeeld geven van de Constant Current modus? Ben benieuwd hoe snel die reageert op belastins- en netvariaties.

Da's iets moeilijker, maar we doen wat we kunnen:

http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingStroombegrenzing.jpg

De meetopstelling is ongeveer gelijk aan de vorige, maar nu is de stroombegrenzing lager ingesteld.
Weerom toont het onderste signaal de stroom, gemeten over een weerstand van 1.2R.
De onderste cursor toont, waar de stroombegrenzing is ingesteld.
Het bovenste signaal toont de uitgangsspanning.

Zoals je ziet, loopt de stroom nog even op, nadat de ingestelde grens bereikt is. Bovenaan zie je, dat het iets meer dan 0.1mS duurt, voor de uitgangsspanning met een korte knik naar beneden gaat, om vervolgens in een meer-vloeiende curve te zakken. Na de knik in de uitgangsspanning stijgt de stroom nog iets, maar dat is waarschijnlijk aan de uitgangs-condensator te wijten.
Verder is er nog een piekje in de uitgangsspanning te zien. Dat is het punt, waar de stroomregeling er de brui aan geeft, en de spanningsregeling het moet overnemen.

@elektrojean: Deze variant presteert beter dan die op m'n webstek. Heeft wel als nadeel, dat de positieve uitgangsspanning tevens de GND van de stuurschakeling is. Lees het maar eens door...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 27 juli 2009 15:32:54 schreef pros:
Zo, die 50V voeding is ook afgewerkt. Tijd voor plaatjes, dus.

Wederom prachtig werk!
Alleen jammer dat het niet pros-geel is ;-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
IF you can't convince them, then confuse them!
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 juli 2009 16:34:18 schreef pros:
[...]
Ik doelde op de egaliteit van de verlichting. Die laat te wensen over, en daar zal een andere LED weinig aan veranderen, vrees ik.

O jawel hoor... De egaliteit wordt nog slechter :P.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Toch weeral zeer mooie projecten hier :)

Onlangs opgeruimd, kwam een zakje tegen met 2 x TDA2030A, 2 x BD249C en 2x BD250C. Onderdelen hadden datum codes uit 1988. Na enig zoekwerk moest dit voor een 200W versterker geweest zijn, geen idee waarom ik er toen niet aan begonnen ben. Inmiddels project 20 jaar later afgemaakt.

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/tda2030_brug_torren.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bij wat opruimwerk vandaag, kwam ik ook een TDA2030 tegen, die daar in een schuifje lag te niksen. Edoch, ik heb de brave kerel maar met rust gelaten... :-)

De C's en de R's zaten ook in dat zakje, zo te zien?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@ roland zijn dat cpu koelers ? wel in stereo gemaakt echter of 200watt haalbaar is ..... pmpo altijd dan is zelfs mijn scheerapp al 1kw , en dan nog 1 maand met de accu's doen goede aatjes die uit 2002 :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, maar ik heb wel wat oude voorraad aan 1W weerstanden en condensatoren. De elco's zijn wel nieuw uiteraard. Het is geen stereo maar een brugversterker. Shema:

http://mycaramplifiers.com/200-watts-amplifier-tda2030-8.html

En inderdaad 2 x Pentium 1 koelblokken uit Dell computers.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 28 juli 2009 21:10:55 (12%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2009 21:05:15 schreef pros:
De C's en de R's zaten ook in dat zakje, zo te zien?

:+

Let op je warmteontwikkeling, die koeling is magertjes.

@pros: Mooie voeding, geeft me schop onder m'n k*nt on die van mij eens te bouwen (zelfde spannings/vermogens klasse).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

versterkertje met tda7375, werkt oke maar geluid is slecht, wijt dit aan de ingang ontkoppel c's, want bij het veranderen van waarde veranderede het geluid ook.

dus hierbij mijn vraag : wil er iemand 2 470nF c'tjes in een envelopje douwen en mijn kant op sturen? wil dit project snel afhebben en ga/kan niet bij electronica zaak bestellen/langsgaan?

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1056.jpg

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

KAN het nog luier ??????

jeugd van tegenwoordig........

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

zo lui is het niet hoor....

ik zit nu wat krap bij de kas (net terug van vakantie), webwinkels rekenen veel te veel verzendkosten voor 2 ctjes, en een echte electronica winkel ken ik hier niet....

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Dickbest is ook gewoon dezelfde dag verzenden / volgende dag binnen. Even snel als wanneer iemand anders het op de post doet.

Halfuurtje fietsen naar een zaak toe is nog sneller.

En anders kan je er altijd nog 2 van 1u in serie zetten.

elektronica-onderdelen.nl rekent gewoon 44 cent verzendkosten volgens mij voor 2 c'tjes. Als jij vraagt of iemand anders jou 2 c'tjes opsturen draaien zij voor die 44 cent op...

[Bericht gewijzigd door Neen op dinsdag 28 juli 2009 21:36:25 (12%)

oke, maar dickbest handelt nu een 5 euro minimaal order, en meer heb ik niet nodig.

electronica onderdelen heeft geen 470n ctjes

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op dinsdag 28 juli 2009 21:45:12 (22%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

btw zal een tda ook goed werken met draden van 25 cm eraan
dat is niet goed ervoor ,( oscillatie ) beter op een printje maken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten