Op 16 augustus 2009 10:09:01 schreef Jeroen Boere:
Waar precies zeg ik dan dat het niet goed is dat gebruikers dat zeggen?
En je opmerking over "het is het probleem van de beheerders om het maar uit te zoeken" is ook wat kortzichtig.

Ik had vijf dagen geleden al voorgesteld dat een ander lettertype de leesbaarheid enorm verbeterd. Het is niet zozeer het contrast, maar meer het gebruikte gedrongen lettertype "Trebuchet". Nogmaals hoe het eruit zou kunnen zien met "Verdana":
http://www.meettechniek.info/extern/co-layout-verdana.png

Op 16 augustus 2009 11:32:35 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Je zegt dat je er niets mee kan, ik interpreteer dat als dat de opmerking niet nuttig is. Dus niet "goed" in de zin van nuttig.

Dus is je interpretatie niet correct.

@red-e:
Zo'n beetje alle schakelingen met een link naar de ICDB zijn aangepast, als het goed is kom je dus geen link meer tegen. mocht je onverhoopt er toch nog een tegenkomen: let us know!

Dank voor je input.

@Freddy:
We werken aan dit issue.

Op 16 augustus 2009 09:44:04 schreef Jeroen Boere:
Dat van die lettergrote kan ik niet echt verklaren...
Draai hier windows 7 met FF, IE8 32 bit en IE864bit en zie absoluur geen verschil.

Hier ook verschil.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ff3.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/ie7.png

Ledjes terug?

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op (3%)]

ff je plaatjes tussen img tags gezet (die dingen hebben we niet voor niets...)

maar zoals je ziet doet IE ook iets met de kolombreedte van de pagina.
Die tekengrootte is wel erg raar.

weet je zeker dat IE goed ingesteld staat op de lettergrootte>?

Gooi Firefox aub over boord en gebruik Google Chrome
Er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Daarnaast zie ik liever Arial dan Verdana :)

Op 16 augustus 2009 12:02:46 schreef Jeroen Boere:
[...]

Dus is je interpretatie niet correct.

@red-e:
Zo'n beetje alle schakelingen met een link naar de ICDB zijn aangepast, als het goed is kom je dus geen link meer tegen. mocht je onverhoopt er toch nog een tegenkomen: let us know!

gevonden: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding…

Op 16 augustus 2009 12:31:19 schreef Boeip:
Gooi Firefox aub over boord en gebruik Google Chrome
Er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Daarnaast zie ik liever Arial dan Verdana :)

Heb jij van voor mij een fatsoenlijke versie van Chrome voor Linux? En anders, mac os x?

/Edit@ Boip hieronder: Aan ontwikkelen heb ik niets. Als ik Firefox overboord gooi heb ik op 99% van mijn pc's dus geen browser.. :)

(Al gebruik ik tegenwoordig Opera op m'n mac, werkt goed!)

[Bericht gewijzigd door RoelA op (21%)]

Op 16 augustus 2009 12:25:11 schreef Jeroen Boere:
ff je plaatjes tussen img tags gezet (die dingen hebben we niet voor niets...)

Ja maar... Dan klaagt hij dat ze te groot zijn.:-)

weet je zeker dat IE goed ingesteld staat op de lettergrootte>?

Nee dat weet ik niet, gebruik het ook niet.
Maar heb wel even gekeken, ook op verschillende pc's.
Kan er ook niet echt aan wennen.

Op 16 augustus 2009 13:33:52 schreef RoelA:
[...]
Heb jij van voor mij een fatsoenlijke versie van Chrome voor Linux? En anders, mac os x?

voor osx is hij reeds uit, nog niet officieel, maar hij werkt wel, heb heb zelf ook draaiend

download(van google servers zelf)

http://sitevantobit.be/tim/ruben/google_chrome_osx.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

welke versie van os heb je?
ik draai 10.5.8

vind het heel raar, mij bij is het gewoon geïnstalleerd zonder problemen...

als je mijn dmg file eens wenst stuur je maar eens een mailtje

On topic maar weer, ieder gebruikt de browser die hij gebruiken wil.

Goed, we gaan nu wel heel erg offtopic. Ik draai ook gewoon 10.5.8, maar heb nog een goed werkende PPC processor, een G4. Wereld is ons langzaam aan het vergeten, 10.6 gaat ook al niet meer werken. Maar, laptop werkt nog perfect. :)

Het ging mij er meer om dat iedereen roept "Gebruik X en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon!". En op X kunnen we helaas zo'n beetje alles invullen. Vooral op 't forum hier komen pic's of avr's meteen voorbij. Maar, natuurlijk ook Linux, OSX, Firefox passen hierbij. Terwijl er genoeg alternatieven zijn, maar de meeste fanboys willen daar niets van horen.

/Edit, sorry voor deze offtopic post, die kwas ik tijdens henry's reactie aan het schrijven.

Nu maar ontopic: Ik merk dat op mijn telefoon met mobile opera de site een stuk beter werkt: De tekst past nu precies op het scherm. Voorheen moest ik altijd een CM links/rechts scrollen! Telefoon is een htc touch pro, gebruik internet in landscape modus.

[Bericht gewijzigd door RoelA op (23%)]

@De mods.

Ik kan helaas niet verklaren wat ik er vermoeiend aan vind. Ik ben zelf een autist en hou dus van nature van rustige omgevingen en kan slecht tegen veranderingen.

De veranderingen daar kan ik niets aan doen dus zal ik mee moeten leren leven. Maar de vermoeid die sneller toeslaat op deze site is een feit. Kon ik eerst ruim 30min achter elkaar op dit forum dan is dat nu hooguit 10 minuten. Dan moet ik wat anders gaan doen om mezelf weer te ontspannen. Voor mij is het net alsof ik een achtbaan zit en wordt na verloop van tijd duizelig.
Dat navigatie scherm links boven is ook erg druk en vraagt voor mijn continu om aandacht.

Ik ben niet tegen de verandering maar wil het wel graag rustig zien.

Als ik iets post, dan zie ik in de 'teks editor' slechte het eerste deel van de zin die ik type.

Dat is 'zeer' lastig !

Edit:
Ik probeer het woord 'slechte' te wijzigen in slechts
maar dat woord kan ik niet zien omdat dit acher de Forum tracker staat.

Geef mij de oude opmaak maar, die was perfect...

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (44%)]

@mmsoft: maak er eens een screenshot van en dump die eens hier. kan je fout niet reproduceren.

welke browser gebruik je?

Ik moet zeggen dat ik het oude uiterlijk overzichterlijker vond en rustiger voor de ogen, maar het nieuwe biedt meer functionaliteit.

Om toch een constructieve bijdrage te leveren i.p.v. zeggen dat dit niet goed is, maar wat wel goed is in het midden laten:

• Het contrast tussen de bovenste balk met het logo erin (wat er verder strak uit ziet) en de rest van de pagina is te groot. Het is erg vervelend om tegen zo'n zwarte balk aan te kijken.
    Ook de balkjes boven de submenu's hebben hier last van.
  • Het linker snelmenu staat net scheef uitgelijnd. Vooral De balk met 'Navigatie' erop kan beter iets omhoog, zodat die mooi aansluit bij de overige balk. Ook zou het denk ik strakker zijn om het menu helemaal links tegen de schermrand te drukken, of om de hoeken iets af te ronden, net zoals bij de oude layout.
  • Het grijze veld links is erg vervelend. Als je posts leest, kom je telkens bij die grijze balk uit. Hij heeft geen functie en er is geen duidelijke afscheiding. Gewoon wit is veel rustiger en is meteen symmetrisch met de andere kant.
  • Het irritantste van allemaal is denk ik wel het grijs dat overloopt in wit, hetgeen heel onrustig is voor de ogen. Het is of wit of grijs, en niet een fade dwars door een stukje tekst heen.
  • Het stippellijntje dat de scheiding tussen de posts aan geeft kan ook beter vetrekken. Je ogen kijken naar tekst en dan plots een stippellijntje erdoor.
  • Om dan nog even door te gaan op de scheiding tussen de posts:
    Het is beter om die scheiding te doen d.m.v. verschillende achtergrond tinten. Als je allebei die tinten niet hetzelfde maakt als de algemene achtergrondkleur van de pagina, zoals het vroeger was, heb je ook meteen een scheiding tussen het tekst gedeelte en de ongebruikte stukken van de pagina. Het grijs dat nu de linker balk vormt zou een redelijke kandidaat zijn voor de achtergrond van de posts.
  • Het lettertype is naar mijn mening wat fragiel. Het mag best ietsjes dikker en groter, zodat het iets overzichtelijker en beter leesbaar wordt.
  • De scheiding tussen de topics in de lijst kan ook beter. als je daar ook een twee-tinten systeem zou toepassen, wordt het weer wat overzichtelijker.
  • Een scheiding tussen de daadwerkelijke post en de andere info mag wat duidelijker. Zo kan er tussen het gedeelte van 'gepost op ....' en de post een lijntje, en evt. ook nog een scheiding tussen de post en het gedeelte van de gebruiker met avatar en naam. En als je dan een lijntje hebt tussen de post en de signature, trek die dan helemaal door i.p.v. van een klein lijntje.

Het gaat er bij een forum om, dat de gigantische hoeveelheid informatie zo geordend is dat je meteen weet wat waar staat. Bv. het stukje 'gepost op....' is niet echt relevante informatie, maar wel handig als je een specifieke post zoekt. Door het gebrek aan scheiding tussen de post en 'gepost op....' krijg je die informatie ongewild toch binnen. Die moet je verwerken en uiteindelijk blijkt dat je er niks mee kan. Daardoor is deze layout zoveel vermoeiender dan de oude.

Een simpel voorbeeld hiervan, om het toch een beetje duidelijk te maken is een poster. Je kijkt even naar een poster en wilt weten waar het over gaat (een festival bv.), wat het is (bv. pinkpop). als je denkt "Hé, Pinkpop, misschien wil ik daar wel naartoe", dan kijk je even snel op de poster wat de website is. klaar

Bij de oude layout sprong de belangrijke infomatie er zo uit, zoals de naam van het festival, website en data. Bij de nieuwe layout is het alsof alles in lettertype 14 op de poster staat, met onnodige info, zoals de complete biografie van de organisator. Dat wil je helemaal niet weten als je op een poster kijkt, alleen relevante info en de rest is alleen maar lastig.

(Ik heb geen aandelen Pinkpop of wat dan ook, maar het is gewoon een makkelijk voorbeeld)

Nou is het niet de bedoeling om de nieuwe layout van CO even helemaal af te kraken, zoals sommigen niet kunnen laten, maar om de verbeterpunten aan te geven die IMHO ervoor zorgen dat de site erop vooruit gaat. Het is veel werk om een site een nieuwe layout te geven, en het was misschien wel weer eens nodig, maar met wat aanpassingen kan hij er nog beter van worden.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, wel/niet mee eens?, etc. Laat het vooral weten, maar kraak niet iets af zonder een ander/beter voorstel te doen, want daar schiet niemand wat mee op!

Edit: Even een onhandigheidje/bugje: Als je iets onderstreept en Bold doet, moeten de Bold tags buiten de onderstreep tags staan, want anders krijg je dit: Voorbeeld[/b]

@above:
dit verklaard wel een en ander:
http://forum.krstarica.com/customavatars/avatar19410_1.gif
:+:+:+

Edit: Even een onhandigheidje/bugje: Als je iets onderstreept en Bold doet, moeten de Bold tags buiten de onderstreep tags staan, want anders krijg je dit: Voorbeeld[/b]

Edit? welke edit?

En als je iets zou weten van html zou je de logica van die code tags wel verstaan;)

Bedankt elektron thomas dat is precies goed zo.

Ik bedoelt helemaal hier niets af te kraken maar kan er al autist ook geen wijs uit. Autisten hebben gewoon veel meer moeite met informatie verwerking en alles wat niet relevant is kan ik ook niet negeren zoals niet autisten dat wel kunnen. Ik moet dingen bewust negeren en kan dat niet onbewust. Dit kost mij erg veel energie en ben daardoor sneller vermoeid.
Nu het door het veranderde lay-out nog moeilijker is om de info die je zoekt eruit te filteren ben ik nog sneller vermoeid.

Die zwarte balk aan de bovenkant stoort mijn weer niet zo.
Die navigatie menu wel heel erg vooral vanwege de fade's.
De kleuren fade onder de tekst is het ergst.

Ik waardeer de inzet van de mods enorm terwijl het nu lijkt dat het niet zo is. Doen ze erg hard hun best om iets moois te maken en wordt er veel kritiek geleverd. Ik doe het alleen omdat ik erg veel last van heb en niet om jullie goede werk af te kraken.

De beste stuurlui staan aan wal.
Mieren neuken om niks zeg maar.

Op 16 augustus 2009 19:38:32 schreef watchout3:
Edit? welke edit?

En als je iets zou weten van html zou je de logica van die code tags wel verstaan;)

Een van de nieuwe eigenschappen van het forum is dat een edit niet meer onder de post wordt vermeld ;)
En ik weet best wel wat van HTML, het is gewoon iets dat met opvalt.

Op 16 augustus 2009 20:13:55 schreef Lithium:
De beste stuurlui staan aan wal.
Mieren neuken om niks zeg maar.

Zoiets heet feedback. Als niemand zegt wat er anders moet, hoe moeten de mensen die hun best doen voor dit forum dan weten wat ze nog kunnen verbeteren? Ik zeg niet dat ze dat verplicht zijn om de punten te veranderen ofzo, het zijn gewoon verbeterpunten die ik voorleg. Het maakt niet uit of er wel of niet wat mee gedaan wordt, het zijn gewoon mogelijkheden.
Zoals ik al aangaf in mijn post, ergens niet mee eens zijn is makkelijk, maar aangeven waarom is vaak moeilijk.

Ik ben voor zover ik weet ben ik geen autist noch perfectionist (de paradox van mijn avatar vind ik gewoon mooi, en zeer toepasselijk op de wereld om ons heen, maar dat terzijde.) Ik heb er wel moeite mee als informatie die je graag wilt lezen of soms zelfs moet, voor school bv. op zo'n manier genoteerd staat dat het meer inspanning kost om te lezen dan wanneer het er op een effectieve manier staat.
Zo heb ik ooit eens een boek voor biologie gehad waarin theorie en opgaven dwars door elkaar stonden. Mijn cijfers voor biologie zaten dat jaar in een diep dal. Toen we het jaar erop theorie en opgaven in gescheiden boeken kregen en alles goed geordend was (andere methode), gingen de cijfers omhoog :). Helaas zijn er nog steeds bepaalde vakken die in mijn ogen slechte leermethodes gebruiken...

Nou heeft dit niet zoveel met elektronica te maken, maar meer met psychologie en de werking van ons brein.

En ja... Ik ben nou eenmaal geen moderator, maar ik kan wel tips geven en meedenken, ongeacht wat ze ermee doen.

@Elektron Thomas

Jouw gefundeerde mening is een verademing in deze discussie!

Soms krijg ik het gevoel dat er twee partijen zijn: één die per definitie pro moderatoren is en één die er tegenin gaat (uitzonderingen daar gelaten).

Iig onderschrijf ik jou menig dat het gebruikte font een van de meest storende dingen is. Ik heb een tijdje geleden ook al gesuggereerd dat het smalle Trebuchet en Arial onduidelijker overkomen dan Verdana en Tahoma, terwijl zij allen toch afgeleiden zijn van Helvetica. Microsoft in siet voor nets op deze lettertypen overgeschakeld! Ook een halve punt groter (9 i.p.v. 8,5 pt) is een enorme verbeteing. Ik heb overigens een sample in Word aan de Mod's gestuurd. Weet nog niet wat ze ermee gaan doen.

Ik denk ook dat een beetje feed-back naar het forum wat betreft gegeven suggesties veel geharrewar zal vermijden. Jeroen doet het wat dat beteft goed. Wat de andere de afgelopen dagen gedaan hebben weet ik niet, want ik ben het weekeinde weg geweest. Ik val er nu zo maar in.

Dat er wat aan de lay-out veranderd wordt/is is alleen maar positief, maar uit oogpunt van kwaliteitsbeheer zal het uiteindelijke doel toch moeten zijn dat een en ander aan de verwachtingen van een zo breed mogelijke gebruikersgroep voldoet.

Ik kan het van beide kanten zien.

De ene kant alles moet perfect zijn daar heb ik zelf ook last van. Al heb ik hier niet zoveel moeite mee als iets een paar pixels anders staat of dat de achtergrond anders is.
Dat er stippel lijntjes staan, ik ben van mening dat dat wel duidelijk is. Je geeft zo op een nette manier aan dat een post afgelopen is. Dat komt beter over dan een zwarte lijn zeg maar.

Ieder zijn ding, goed geformuleerd alleen komt het net wat anders over dan bedoeld ;)

zo het is hier flik verandert ben net terug van vakantie en denk zal even op het forum kijken en schrik mee een hoetje. in positiefen zin hoor ;). vind het heel mooi zo lekker zo laten hoor.