goedemiddag mensen

Ik heb een Sony TA-F5A versterker maar als je hem een minuut aan zet met muziek of zonder word hij veel heter (om je handen aan te verbranden) dan normaal.

ik heb een vermoeden dat er een aantal transistoren kapot zijn

Dat dacht ik omdat er een stuk of 8 in zitten, links 4 en rechts 4
per 2

de 3/4 van links zien er ook anders uit de poten zijn zwart en de rest niet.

maar wat kan dit zijn, ik hoop dat er iemand met verstand hierover mij kan helpen.

Update de foto's kunnen binnen enkele minuten verschijnen

http://i31.tinypic.com/2cmss54.jpg

http://nl.tinypic.com/r/2cmss54/3

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

als je een multimeter hebt, moet je even de weerstand tussen de drie pootjes meten.
Als de transistoren kortgesloten zijn geven ongeveer 0 ohm aan.
op geen van de drie poten mag je een lage weerstand meten.

Als de transistoren goed zijn moet je de grote witte weerstanden meten, deze zijn vaak 0.47 ohm of 0.22 ohm.
meet ook even hoeveel spanning er over deze weerstanden staat.
en vergelijk dat dan even met het kanaal wat nog wel goed is.

Als er inderdaad meer spanning valt over de witte weerstanden bij de defect eindtrap dan bij de goeie, dat loopt er op de een of andere manier te veel ruststroom zodat de eindtrap te heet wordt.

hier kan je voorlopig wel even mee vooruit denk ik

groeten,
martijn

ja ik zal oglik evn testen

ze leken mij wel verdacht vanwege de kleur en dat de meeste warmte daarvandaan kwam

mvg. marcoss

@Marcoss: Gebruik vaker de edit ipv 3 posts onder elkaar te zetten, en de foto was veel te groot voor op het forum.

ik heb hem nagmeten en het was goed

de voeding gaf een voltage van 88 volt
na de glijkrichting.

ik dink hem naar iemand op te sturen die er meer verstand van heeft maar ik kom er niet meer aan uit, of jullie moeten nog iets weten?

mvg marcoss

edit:
ja maar mijn internet is nog trages dan een slk dus ik werd er effe gek van maar je heb gelijk:D

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (17%)]

En je toetsenbord is ook aan vervanging toe......

ja het is avond en de eerste dag van de week

en de toetsenbord kan nog wel effe mee:P

betreft de onderste link van boven die ik nu niet meer kan wijzigen heb ik hier de goede link: http://i30.tinypic.com/9gdpjm.jpg

EDIT: als iemad de volgende transistoren/versterkers van

SK A771 7NY
SK 19860 760

Kan vinden vind ik dat wel fijn.

mvg. marcoss

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (24%)]

De eerstgenoemde transistor is een 2SA771 (afgekort als A771), van de andere heb je het nummer mogelijk niet goed overgenomen en de foto geeft ook geen uitsluitsel. De vraag is of er geen andere fout(en) in je versterker zitten.

ja naar verder onderzoek heb ik nog een paar weerstanden gevonden die er niet meer naar behoren eruitzien.

Edit: het is alleen de linkerkant van de stereo die heet wordt en de rechterkant blijft op temp.

Edit: Er komt gewoon nog wel geluid uit aan beide kanten

mvg. marcoss

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (12%)]

Sorry dat ik deze topic omhoog haalt :o

Maar het is nog steeds niet verholpen, maar in die tussentijd ben ik wel wat meer te weten gekomen over mankementjes

zo heb ik nog de voeding opengehaald (is waarschijnlijk al een keer naar reparatie geweest vanwege logesoldeerde draadjes).
Ik heb er de volgende dingen gevonden:

Weerstand waarvan de verf(wathever) eraf is gebladerd in het middenstuk.
Condensator waarvan de bovenkant niet mooi glad is maar beetje bol??.

Op naar de Grote print:

1 weerstand in het midden zwart (15 Ohm)
alle condensatoren zien er nog goed uit.

En weet iemand toevallig waar ik eventueel die SK A771 7NY
Deze heb ik goed overgenomen SK 1986C 760.

Op 14 september 2009 19:06:18 schreef martijn A:
als je een multimeter hebt, moet je even de weerstand tussen de drie pootjes meten.
Als de transistoren kortgesloten zijn geven ongeveer 0 ohm aan.
op geen van de drie poten mag je een lage weerstand meten.

groeten,
martijn

Heb ik gedaan alles was boven de nul, dus dan weet ik het niet meer.

Op 14 september 2009 19:06:18 schreef martijn A:Als de transistoren goed zijn moet je de grote witte weerstanden meten, deze zijn vaak 0.47 ohm of 0.22 ohm.
groeten,
martijn

Die weerstanden zijn o,33 ohm, allemaal

Mvg. Marco

Je zoekt dus een 2SA771 en een 2SC760 (dat laatste opschrift zal niet kloppen zeker?)

Op 22 februari 2010 13:51:01 schreef Marcoss:
welk opschrift??

1986C moet zijn C1986 en dus 2SC1986, vermoed ik. SK is het merk, 7xx de productiecode.

De SK A771 7NY (2SA771)heb ik al gevonden

De SK 1986C 760 staat zo precies beschreven, het kan zijn dat het 2SC1986 ik geworden??

Ik heb bijde datasheets gevonden. Bij die van 2SC1986 staat dat hij pas compleet is met 2SA771.

Mvg. marco

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (27%)]

2SA en 2SB zijn PNP, 2SC en 2SD zijn NPN.

C heeft er ook vroeger altijd voor gestaan, dus dat vind ik merkwaardig.

Ok bedankt voor die info
en weet je ook een plekje waar ik ze eventueel goedgoop kan kopen als ze stuk zijn.

mvg. marco

Even een raar testje, als je goed bent met een soldeer-ijzer:

Swap alle 8 transistors zo, dat die van het linker kanaal op de juiste plek komen van het rechter kanaal en v.v.

Treedt het "scheef-verhitten" van de koelribben nu ook aan de andere kant op, en blijft de kant die dit het eerst deed nu koeler? Dan zijn het dus die eindtorren...

Anders is er misschien iets met het ruststroom cirquit, waardoor er teveel russtroom door die torren loopt.

Neovo.

da kan nog wel eens werken maar er zit een maar aan :o

je moet wel voorzichtig te werk gaan anders heeft het ook niet zoveel nut.

Edit: Ik heb ze op internet gevonden en kosten niet zoveel
3 eur voor 2sa771 pr. stk.
1,5 eur voor 2sc1986 pr. stk.

Bedankt voor de info :D

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (28%)]

Ik ben nog wat vergeten

zoals je op de foto kan zien zitten er nog 2 ic´tjes in met een kleine koeler erop, kan daar ook iets mee zijn.

alleen ik kan er geen informatie over vinden op internet
nummer wat erop staat:

Sony I7I
71 009

14 polige

Die II zij eig. streepjes omhoog.

Edit:
Gevonden op het schema boekje
IC: CX171

Mvg. marco

Net als met de eindtorren, Als die het niet zijn, wissel dan die twee IC's eens van plek?

Op die manier kom je er misschien achter wat er wel defect is...

Is de temperatuur van de twee koellichaampjes op die IC's wel gelijk na een poosje ingeschakeld te hebben gestaan?

Neovo.

Ik heb de schema´s van de TA-F5A gevonden op internet (na 3 uur lang zoeken en 3 keer rond de wereld gesurved) :D

Het is een PDF bestand, hoe krijg ik dat bestand hier.

ps: het is 4,5 MB groot :S

Het uploadarchief als hij niet te groot is hij is wel te groot zie ik in je edit (gebruik maartenbakkers suggestie hieronder, veel betere plaats inderdaad), maar je hebt hem zelf ook van internet dus misschien kun je gewoon de link plaatsen die jij hebt gebruikt.

ok ik zal kijken of ik die site nog kan vinden :S

de link is:
http://rapidshare.com/files/268328347/SONY_TAF5A_service_manual.PDF

je moet wel free user doen dan heb je hem in een min binnen.:D

Mvg. marco

[Bericht gewijzigd door Marcoss op (63%)]

Schema's en manuals van bestaande fabrieksapparatuur zet je op www.eserviceinfo.com en NIET op een of ander dubieus fotoarchief. Zo hebben ook andere mensen er later nog wat aan. Je moet dan wel bekend zijn met het gebruik van winrar.

Of je linkt inderdaad het origineel, maar als je dat niet kan vinden is de keus snel gemaakt lijkt me.

Hee Marcos, ik heb ook wel interesse in dat schema want ik heb ook zo'n versterker (die is wel niet defect).maar een schema is altijd handig.
Kun je die niet via cutesendit sturen en dan hier de link plaatsen?