Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Heb je al geprobeerd spanning te zetten op de lader of motor aansluiting? Het ding kan in sleep mode waarbij hij zichzelf ook uitzet, en dan moet je een paar meter fietsen of de lader aansluiten om hem weer wakker te krijgen.

@andersdenken: de formulering was misschien wat beroerd, maar de vraag was voor mij nog best begrijpelijk hoor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja mensen ik bedoel de micro computer bij de accu die krijg de 5 volt spanning niet

ik meet op pin 10 en 11 van de microcomputer

de A3 op de print is een lm293 dat geen regelaar
Ik heb hier de print van de oude model dus met nimh accu

sorry ikhad niet kunnen zien maar het is idd de regelaar
dank voor de aanwijzing kan nu weer verder

Oke nu kun je verder. Toch nog leuk dat anderen hierbij behulpzaam zijn. Was ook zeker niet lullig bedoeld he. Hier blijven we wakker van. Groeten en tot de volgende keer.

Misschien een beetje laat maar op tweakers is er iemand bezig om te spelen met die sparta (als ik me niet vergis)
Bloghttp://infant.tweakblogs.net/blog/8829 http://infant.tweakblogs.net/blog/8836/dooie-fiets-vervolg.html
http://infant.tweakblogs.net/blog/10385/banana.html
http://infant.tweakblogs.net/blog/10417/bananen-taal.html

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

ja Damic

Klopt deze zag ik vandaag ook

Zag ook een stukje schema staan van de 5 volt regelaar en hij praat over R36 weerstand deze zal denk bij mij defect zijn maar deze kan ik niet vinden .

Heb op de regelaar input 8 volt gezet en krijg nu netjes 5 volt uit de regelaar de elco was defect op de uitgaan ,

weet iemand waar die R36 weerstand kan zitten misschien en loopt deze werstand gelijk op de accu ? of zit er nog meer tussen ik kan de baantjes niet erg volgen helaas

Vraag aan SparkyGSX

Ik heb de micro computer nu even via een weerstand op de accu gezet zodat deze nu 5 volt krijgt .

Nu heb ik de lader aangesloten en deze gaat aan hoor de rails aan gaan en laad weer op .

Nu het volgende probleem als de lader eraf is en wil dan de motor spanning geven dan werkt dat niet als ik de knop aanzet bij het display kastje, het gekke is als de lader erop sta en druk dan op het knopje dan hoor je een andere rails over gan en krijgt de motor zijn spanning maar dat is maar even en sla de rails weer af .

Zo de micro chip dan in slaap mode staan ? en hoe krijg je deze het beste eruit ?

de regelaar van de motor heeft een defecte fet dus draaien doet hij nu zowiezo niet , deze heeft vocht gehad en kan zijn dat de hip4086 er ook uit ligt pff

hoor graag hoe ik het verder kan oplossen

Dus als ik het goed begrijp gaat het relais waarmee de motor gevoed wordt even aan, en een paar seconden laten weer uit, zonder een foutmelding op het display?

Ik zou denken dat de motorregelaar in ieder geval een interne storing heeft, omdat je een ongeldige Hall sensor status hebt (allemaal hoog of allemaal laag), aangezien die nu niet zijn aangesloten. Wellicht is dat de reden dat hij direct weer uitgeschakeld wordt.

Je hebt zeker geen functionele motor om het mee te testen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nee heb geen andere motor om te testen helaas,

Ik weet wel dat de fet defect is en dat zou gekomen zijn door vocht die de print wat heeft aangetast en de ic hip4086 had ook vocht gehad op de pootjes.

Dan zou ik deze eerst moeten vervangen , en over display heb ik ook een probleem hij geeft soms geen goed beeld en dat ligt aan de display zelf als ik erop druk op display dan komt er wel beeld en geeft hij 2 zwarte balkjes links boven aan , en zie 00 km staan en daar onder ook 00 km gen fout melding dus

Maar kan ik misschien ook spanning op de motor draden zetten om hem uitslaap stand te halen kan dat? want wil eerst weten of dit werkt voordat ik er nieuwe onderdelen voor ga bestellen namelijk

misschien een idee heb zitten zoeken naar een ic voor de toprun motor te laten draaien.

Ik kwam de mc33035 tegen en dacht deze aan te sturen naar de hip4086 die al in de toprun motor zit,
echter de mc33035 wordt de motor snelheid met een potmeter gedaan,

nu vraag me af kan deze dan niet worden aangestuurd met de trap as sensor die ook in de toprun motor zit ,maar dan iets met een 555 of zo om de snelheid te regelen zodat een mogelijk idee kunnen zijn om de motor zonder te veel eletronica te laten draaien ?

Op 17 juni 2014 22:30:34 schreef vraag1:
nu vraag me af kan deze dan niet worden aangestuurd met de trap as sensor die ook in de toprun motor zit ,maar dan iets met een 555 of zo om de snelheid te regelen zodat een mogelijk idee kunnen zijn om de motor zonder te veel eletronica te laten draaien ?

Hoi. Als je deze datasheet hebt:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MC33035-D.PDF

Op pagina 11 staat een vrij net blok diagram, die een boel informatie geeft.

De snelheid regeling kan met een analoge input, en zou bijv met zo'n off-the-shelf hall-sensor gas hendel kunnen. Dus je hoeft niet zelf eerst een PWM signaal te maken.

De high-side uitgangen zijn geen logic uitgangen. Het ziet er naar uit dat je daar direct PFETS met aan zou kunnen zwengelen. Op de volgende pagina's staan allerlij andere mogelijkheden.

Heb je een idee hoeveel/wat voor een signaal er ui de trapas sensor komt?

ik heb al de schema,s gezien die er zo beetje zijn en het schijnt goed te werken , en idd met een potmeter , had ook gedacht aan een gashendel maar vindt dat denk niet erg makkelijk werken als je aan fietsen bent

zelf had ik gedacht om een losse trap sensor te nemen deze zijn los te koop en volgens mij pas dat op elke fiets ,

Alleen hoe los je het op om via een trap sensor dat is gewoon een hall sensor met wat magneetjes die geeft een pulze hoe kan je deze omzetten naar een regelbare spanning dat is de vraag ? en of dat mogelijk zou zijn dan kan je volgens mij de motor wel weer laten draaien zonder al te veel eletronica

Iemand een idee misschien hoor het graag

Er is geen trapas sensor, er zit een sensor op de as in de motor geplakt, waarmee indirect de trekkracht in de ketting wordt bepaald.

Je kunt niet zomaar een PWM signaal aanleggen op zo'n motor, want die fiets is niet zomaar op snelheid. Je zou de pulsbreedte kunnen beperken aan de hand van de gemeten snelheid, om op die manier de stromen een beetje onder controle te houden, maar als je het goed wilt doen, zou je de stroom actief moeten regelen.

Als je de oude print met de vermogenselektronica kunt repareren, kun je die best gebruiken; als ik me goed herinner staat er bij elk draadje wat de functie ervan is, en het ding heeft een ingebouwde beveiliging die de bruggen uitzet bij een overstroom situatie. Ik weet alleen niet meer of die beveiliging latching is, en hoe je die weer zou moeten resetten. Misschien kan dat alleen door de spanning eraf te halen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oke dan hou het een beetje op denk ik.

Zelf heb een probleem met display deze werkt niet goed als je op de display behuizing wat druk uit oefend dan komt het beeld laat los dan is het weg , kan zelf nu niet goed zien wat de controller nu nog doet.

Wat me wel op val is dat als ik de accu oplaad dan zie ik van als branden op display wat helaas niet klopt omdat hij het niet goed doet en lader er af dan zie ik niets meer , druk op de functie knop dan gebeurd er ook niets.

Als ik de lader op de accu zet en laad haal de lader eraf en ga dan aan het wiel draaien waar de motor in zit dan ga er een rails over en gaat de rails weer uit en dat gebeurt een paar keer en dan doet hij het niet meer de (rails) dus nu de vraag werkt de boel nu wel of niet meer ,

Is er ook een mogelijkheid om buiten de controller de motor uit te testen met een pwm ingang naar de motor of is dat ook erg moeilijk ?

Nee, de motor krijgt geen PWM signaal of zo van de accu, die 3de draad is een communicatielijn, waar met een behoorlijk ingewikkeld protocol over gecommuniceerd wordt. Het is dus niet zomaar mogelijk om de motor met een laptop of zo aan te zetten.

Ik geloof dat de dealer wel de mogelijkheid heeft om de motor buiten te fiets te testen, met een lader als voeding, maar daarvoor moet je dus wel de juiste interface en dealer software hebben..

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja ik begrijp dat als je de mc33035 aan ga sturen met een pluze dan werkt het niet.

Nu had ik zo gedacht stel je plaats een ligt lopende dynamo
op je voor wiel deze geeft dan spanning en deze spanning moet dan naar dc gemaakt worden en aangepast worden zodat de mc333035 zijn goed spanning kan krijgen om te gaan draaien zodat een idee kunnen zijn misschien ?

als je hard fiets geeft de dynamo meer spanning en nee dan aan dat de regelaar dar ook verder open gaat

Alles kan, maar dat klinkt een beetje als een control loop met veel positieve feedback, lijkt me niet zo'n strak plan.

Toch nog een vraag over de print in de accu, nu vraag me af wat voor spanning de 5 volt regelaar heeft als ingang dat punt waar de diode ook tussen zit , heeft iemand dat eens gemeten ?

want ik zoek me ... ik kan niet vinden welke weerstand of wat anders tussen de ingang zit van de regelaar want daar zit bij mij de storing namelijk , tijdelijk even een weerstand tussen gezet accu en ingang regelaar 5 volt

Is jouw printje gelabeld: PMU R3D bij de relais, want dan weten we zeker dat we hetzelfde voor ons hebben liggen.

Die dikke diode is een beetje onleesbaar gelabelt, maar die heet denk ik D9, en staat antiparallel aan de ingang. Zal wel een of ander TVS ding zijn.

De spanning op de LM2936 komt uit R63 op de onderkant, dat is een 10 Ohm serie weerstand, en dat komt weer uit V18. En wat dat is ben ik nog niet uit. Ik denk twee diodes in één package.

Oke dankje toch die weerstand R63 ja deze had ik wel gezien

Zal ze zeggen dat er een print baan geen contact maakt tussen de condensator en de diode naar de regelaar van 5 volt vandaar het niet werkte he he dus ga er vanuit dat er voor de rest geen beschadigingen zijn met andere onderdelen . de slechte verbinding zat tussen het doorverbind gaatje naar onderen en het baantje

Zal nog wel na meten welke spanning er op de weerstand r63 sta als de print weer op 24 volt sta .

En ja klopt die smd die op een transistor lijkt zijn 2 diode,s

Nu het volgende waar ik tegen op loop.

Heb de verbinding hersteld en zie heel even en klein voltage op de regelaar komen (5 volt regelaar) en dan is het weg als ik de kabels weer aansluit op de accu en printje

Als ik de motor kabel ook aansluit dan zie ik hellemaal geen voltgae meer komen op de 5 volt regelaar ook niet even .

Klopt dit of moet er contstant spanning op de 5 volt regelaar staan ?

Of is het een slaap staan wat ik nu meet iemand ervaring hiermee misschien ?

Er moet constant 5V op die print staan. Als hij verder okee is, kan 0V alleen maar voorkomen als de accu helemaal leeg is.

De enige manier om hem dan aan te krijgen, is door de motor er aan te hangen. Als je aan de motor draait, maakt deze 24V en start het printje in de accu op.

Als het display vast zit, en de accu heeft besloten dat het display matcht met de accu, dan zet hij het motor relais aan.

Als je zelf een (0-3A begrensde) spanning aanbrengt op de motor, van 28V ofzo, gaat je accu opladen. Zo zou je hem ook kunnen opladen zonder originele lader.

Oke dan moet ik weer verder gaan zoeken want 5 volt krijg ik nu niet
heel even een klein spanning te zien van 1,5 volt en dat is heel even
de 5volt regelaar zelf is goed want dat heb ik al uitgetest het is echt de ingang spanning die dus niet werkt

Neem aan dat dit wel meer voorkomt als ik zo een beetje op internet zoek
na de 2 diode,s die ook op de ingang zitten daar zou het niet goed werken neem ik aan. en waar die de spanning van krijg ben ik nog niet uit .

Begrijp ook even niet waarom ze niet de weerstand die aan de ingang van de regelaar zit en de diode gewoon op 24 volt gezet hebben.

Toch nog een vraag heb de rails eraf gehaald van de print om te kijken hoe de baantjes lopen nu zie ik dat de diode die naar de 5 volt regelaar gaat aan de rails zit maar dan moet eerst de rails op spanning staan anders heb je er geen spanning op de regelaar .

Is het dan zo dat als je de accu aansluit op de rode en zwarte draad
ga dan de rail in werking treden ? want dan ligt er bij de aansturing rails er wat uit ?

Ik ben er ook nog niet helemaal uit. Ik heb het vermoeden dat het een of ander latching power circuitje is:

De accu en motor spanning gaan door een bosje diodes, om één 24V rail te maken te maken voor de uC.

Als de motor 24V levert, zet hij deze 24V rail aan met een high side fetje.
Dan start de 5V op.
De uC kan vervolgens die 24V vanuit de accu aanhouden (ook met p-fetje fetje).

Zolang de accu vol is, kan hij zichzelf in leven houden. Als de accu 0% is, denk de uC: "Nu is het genoeg geweest." En zet gewoon zijn eigen voeding uit.

De enige manier om dan weer aan te gaan is door de motor te laten draaien. Het display heeft 5V nodig om te werken.

De lader vereist dat eerst het relais aan staat. Dat kan alleen de uC doen. Als die geen stroom heeft, kan er dus niet geladen worden.

Volgens mij zit het ongeveer zo in elkaar.

Dit topic is gesloten