Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Ja klopt de accu lader werkt nu ook niet omdat de microchip geen spanning heeft zet je deze op 5 volt dan werkt de lader wel

Dus vindt ik het wat vreemd in elkaar zitten de accu die ik gebruik is goed en geeft 27,6 volt dan zou je zeggen dat de boel gewoon zou moeten werken maar krijg een spanning , misschien als ik de motor ga laten draaien dan zou het weer aan kunnen gaan ?

Maar kan moeilijk laten als je aan fietsen bent haha

Heb ook gezien dat een diode die naar de 5 voltregelaar zit , met een weerstand naar de gele draad loopt dus naar de motor
misschien heb je dat ook al gezien ?

De microcontroller zal toch een keer spanning moeten krijgen om zijn eigen voeding vanuit de accu in te kunnen schakelen, als hij door inactiviteit uit is geschakeld, of doordat de accu los is geweest.

Overigens is het grote onzin dat zo'n BMS systeem onbruikbaar is als je hem losmaakt van de accu, zoals sommige mensen hier (zonder enige vorm van onderbouwing of bewijs) beweren; je zou dan ook nooit de zekering eruit kunnen trekken zonder de accu onbruikbaar te maken.

Uiteraard hoef je niet te laden terwijl je fietst, zodra de motor genoeg spanning opwekt om de controller wakker te maken, blijft hij ook gewoon wakker, aangenomen dat de accuspanning hoog genoeg is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja klopt hellemaal ik heb het uitgetest en als de motor wat spanning geeft dan krijg je weer netjes spanning van 5 volt op de computer dus werkt de regelaar weer zoals het hoort gelukkig.

Betekend in mijn geval dat er alleen een printbaantje geen goed contact maakte tussen weerstand 63 en de 5 volt regelaar , misschien het meer voor komt dan weet je waar je het moet zoeken .

Toch nog een vraag , is het zo dat als je ga fietsen er dan een rail aangaat ?

Kan ik dan een test doen om bv op de motor kabel daar wat spanning op zet bv 6 of 12 volt om te kijken of de rail aan gaat ?

Ik heb namelijk onder tussen een nieuwe fet in de motor gezet deze blijft nu wel heel , en oude denk door vocht defect geraakt , maar motor zelf werkt nog niet ! alles aan gesloten accu display en motor maar nee motor werkt niet , kan ook niet zie of er een storing op display sta wat alleen dat glas werkt niet goed .

Heb zojuist een probleem met een soortgelijke fiets dus mooi moment om even in te haken.

Voorheen ging display aan en kreeg ik foutmelding E-0005 i.v.m. een ander achterwiel welke de fietsenmaker niet aangemeld kreeg.

Omdat ik het achterwiel had verwijderd en ik in de veronderstelling was dat de fiets geheel waterdicht was heb ik de fiets een maand geleden op zijn kop gezet.
Toen ik vanmiddag het display weer op de fiets klikte deed de fiets helemaal niets meer, ook geen display.
Zag vanmiddag ook dat er vlakbij de laadconnector 2 gaatjes (met opstaande rand) in het frame zaten, uit 1 gaatje komen de kabeltjes voor het display en knopbediening en het andere gaatje is loos.
Zou het kunnen dat er regenwater in de accupack is gelopen waardoor de electronica nat is geworden?

En zijn er nog andere opties die ik kan proberen?
Ziet er naar uit dat de besturing zijn voedingsspanning wel krijgt gezien als ik het display in de houder klik er even communicatie op de datalijn is en de +24V voedingsspanning naar de motor even kort ingeschakeld wordt.

Of zal de besturing momenteel toch zonder spanning zitten en moet er aan het wiel gedraaid worden om zo een voedingsspanning te verzorgen?

Kan iemand mij vertellen hoe hoog de voedingsspanning minimaal zou moeten zijn?
Heb aan gebrek van een achterwiel vanmiddag met een regelbare voeding 15 volt voedingsspanning op de stekker van de motor naar de accupack gezet maar er gebeurd helemaal niets.
Misschien moet deze spanning toch echt 24V zijn?

hoi jeroentje

ik weet wel dat als display die E aan geeft de motor niet ga werken want het denk dan dat je een andere motor hebt en dat werkt niet met de computer , net wat je schreef de fietsen maker zou dat op moeten kunnen lossen of het displqy aan laten passen misschien ?

Het display aanpassen is kansloos, want die geeft de melding alleen weer, het oude (ronde) type bevat geen eigen microcontroller.

Er zijn 1001 mogelijke oorzaken voor die E0005 melding, dat is een algemene motorstoring, dus niet alleen voor een motor met een verkeerd serienummer.

15V moet ruimschoots voldoende zijn; om 24V uit de motor te krijgen (passief, door de body diodes als gelijkrichter) zou je ruim 30km/h moeten fietsen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ben er inmiddels achter waarom het display niets meer doet.
De houder waarop het display (type CU3=> het vierkante model) geklikt zit is ondanks dat er een rubberen afdichting tussen zit volgelopen met water.
Heb het printje en de contacten nog gereinigd maar helaas zonder resultaat.

Op het kabeltje met 3-polige stekkertje wat vanuit het frame naar de displayhouder gaat staat ca. +24V en +5V dus dat is goed.

Maar op de contacten voor het display staat alleen +24V (kan ook data zijn), voor de rest niets bijzonders.

Kan iemand mij vertellen op welke pin van de displayhouder die +5V moet staan?
En is deze spanning ook aanwezig als je het display eraf hebt?

Zie onderstaande foto voor displayhouder:

http://s21.postimg.org/sg4bw25v7/Displayhouder.jpg

Op de 5-polige connector op de achterkant van de displayhouder staat ook geen voedingsspanning voor de bediening.
Daar zou ik op z'n minst ook +5V op verwachten.

Weet niet of iemand nog voor een zacht prijsje zo'n displayhouder heeft liggen?

Die errorcode E-0005 heeft momenteel even niet zoveel prioriteit.
Kan als het goed is nu een achterwiel kopen waar ik de oorspronkelijke motor in kan overzetten, daarna aanmelden en gassen maar!

Toch nog iets vreemds als ik aan het wiel ga draaien brand het achter licht even als wat harder trap gaat het achterlampje uit

dat gebeurd ook al ik de motor los haal en spanning op de motor ingang zet de plus en min dus dan brand het lampje bij 4 volt daar boven gaat het uit ?

Nu is mijn vraag als ik de motor rail aan zou zetten wat nu niet gebeurd zou de motor dan gaan werken ? of moet deze eerst weer een data pulse krijgen om te gaan werken heeft iemand ervaring misschien ?

Dat is logisch, denk ik; dat systeem is zo gemaakt zodat je toch licht hebt als de accu helemaal leeg, of het systeem om een andere reden niet werkt. Zodra de spanning hoog genoeg is om het BMS en display te laten opstarten, die vervolgens concluderen dat het niet nodig is om het licht aan te zetten.

Je kunt het motor RELAIS wel aanzetten, maar dan gaat het ding nog niet werken; daarvoor moeten het BMS, display, en de motor een flinke hoeveelheid data uitwisselen, o.a. serienummers, ondersteuningsmodus, rijprogramma's, resterende acculading, etc. Dat is niet iets wat je zomaar kunt immiteren, zeker niet als je geen werkende fiets hebt om aan te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja dat wordt veel te moeilijk denk eraan toch het idee verder uit te zoeken met wat in voorstelde met de mc33035 en heb een stukje schema dat van pwm naar spanning gaat ga daar verder mee uit testen

Ook is het zo dat hier waar ik woon geen sparta zaak zit en er werdt mij verteld dat sparta over genomen is door batavus en als je onderdelen nodig hebt deze bijna niet meer te krijgen zijn van deze fiets met de accu in het frame.

Dus uit lezen van motor of micro chip is ook hier een probleem geeen zaak te vinden in de buurt

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zaterdag 28 juni 2014 16:18:47 (10%)

Ik heb een controller uit china laten komen, maar heb inmiddels niet meer nodig.
Hiermee kan je de motor regelrecht aansturen.
Kan tegen kostprijs worden overgenomen.

daarvoor moeten het BMS, display, en de motor een flinke hoeveelheid data uitwisselen, o.a. serienummers, ondersteuningsmodus, rijprogramma's, resterende acculading, etc. Dat is niet iets wat je zomaar kunt immiteren, zeker niet als je geen werkende fiets hebt om aan te meten.

Dat schijnt wel mogelijk te zijn. Mogelijk dat het binnen een paar maanden openbaar op het internet te vinden is hoe dat moet. (ikke niet hoor... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Ik weet niet hoe Sparta vertegenwoordigd word in Sloveense landen maar begin daar is ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 augustus 2010 20:09:22 schreef Mondje:
Hier nog een paar setup's en een service manual.
http://cid-d0b0ed2c53a39533.office.live.com/browse.aspx/ION%20Bestande…

Jammer dat deze link niet werkt want ben toch benieuwd hoe het software werkt van de dealer zodat ik misschien ook kan zien wat er nu niet werkt motor accu of display zelf denk de display problemen geeft motor is weer hersteld

Op 28 juni 2014 18:34:19 schreef rew:
[...]Dat schijnt wel mogelijk te zijn. Mogelijk dat het binnen een paar maanden openbaar op het internet te vinden is hoe dat moet. (ikke niet hoor... :-) )

Of het is reclame voor je zaakje dat kan ook :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 29 juni 2014 18:30:54 (25%)

Nee, ik heb in de prive-sfeer van iemand gehoord dat ie bezig is met het reverse engineering van de protocollen binnen een sparta ion, en dat, voor hem, er geen geheimen in zitten.

Als IK zo'n beveiliging zou maken waarbij ik wil dat niet iedere motor op iedere controller aangesloten kan worden, dan zou er iets met crypto in zitten. Des noods eenvoudige crypto. Maar er schijnt niks van beveiliging op te zitten. De motor unit wordt gewoon om z'n serienummer gevraagd en dat gaat gewoon plaintext over de draad, en is dus makkelijk te faken met een arduino of vergelijkbaar apparaat.

Maar eigenlijk weet ik niet of ie het wil publiceren. Als ie dat niet wil, dan hoor je er niets meer van en is er een Nederlander die WEL weet hoe het werkt, en de rest weet het niet. Tja. Jammer dan.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 29 juni 2014 11:22:38 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke zit het zo,

Nu even een vraag misschien dat Infant mij wat kan vertellen of ik kan zie of de display nog zijn werking doet .

Zelf heb ik een handscope op de 24 volt gezet die naar display gaat wat gebeurd er de 24 volt zakt in en meet dan niet veel zet er een elco tussen scope en 24 volt dan werkt het wel , en zie dat er druk pulse aan wezig zijn.

Nu vraag ik me af als ik een commanddo geef op dislpay knop voor de functies bv licht aan of wat anders dan moet ik toch veranderingen gaan zien op de scope ? lijkt me wel maar zie niks gebeuren ook niet als je de twee knoppen tegelijk in druk zie ik geen verandering op scope
zou de display dan toch niet meer werken ?

Een elco tussen? Dus je hebt hem AC gekoppeld? Wat voor een scope is dat, want dat zou niet moeten hoeven.

Als de 24V lijn helemaal rustig is, en je drukt een knopje op het display in, dan wordt die lijn heel kort naar ground getrokken.

De accu neemt dit waar, en vraagt vervolgens aan het display welk knopje er zojuist is ingedrukt.

Dus ja, je zou na het indrukken verandering moeten gaan zien.

Oke ik heb de velleman handscope HPS5

Heb het gevonden met de scope de probe is defect vandaar pff

Normaal geen problemen mee , vindt ook wat vreemd

gebruik je zelf software en dan via laptop ?

Ik heb tevens een schema gevonden met de mc33033DW en volgens mij met trap sensor aansluiting als zo zie, nu vraag me af wat de functie is van de lm 358

Zie link: http://www.8085projects.info/image.asp?picture=WML36%20or%20180G%20bru…

O ja voor jeroentje 1978 ik zag last zou houder tegen komen op marktplaats

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met "binnen een maand" blijk ik ook "twee weken geleden" te kunnen bedoelen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ship: die was al gepost :)

@rew: begrijp ik uit je reactie dat ook jij doelde op de informatie van infant?

If you want to succeed, double your failure rate.

De motor unit wordt gewoon om z'n serienummer gevraagd en dat gaat gewoon plaintext over de draad, en is dus makkelijk te faken met een arduino of vergelijkbaar apparaat.

True, de encryptie en "phone home" zit in de dealersoftware. Je moet namelijk wel het serie nummer van de motor aanmelden bij de uC in het battery pack

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zo erg mooi zijn als er iemand software heeft zoals de sparta dealer
heeft ,zodat je zelf de fiets kan uitlezen zonder steeds naar de dealer zou moeten .

Maar of het mensen ga lukken om het voor elkaar te krijgen ik heb me twijfels er over

Op 30 juni 2014 10:04:44 schreef Jochem:
@rew: begrijp ik uit je reactie dat ook jij doelde op de informatie van infant?

Ik denk het wel. Als ie hier op de stoep staat noemt ie z'n "echte naam" en op het internet heeft ie een nick....

@roland: Je kan gelijk hebben: De stuurmodule heeft een digitale handtekening nodig om een andere motor te gaan accepteren. Maar als je het oude serienummer weet, kan je het antwoord van de echte/nieuwe motor onderdrukken en het oude serienummer aan de stuurmodule doorgeven. Daarna hoef je je nergens meer mee te bemoeien: De commandos zoals "ga nu draaien", zijn ook in plaintext op de draad te vinden, dus eventueel door een niet-originele stuur module te emuleren....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 juni 2014 15:23:28 (45%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten