Niet direct electonica gerelateerd, maar ik wil hem wel showen aangezien het de basis wordt van een paar vervolg projecten.
Gisteren bij de Ikea een draaiplateau gekocht met het idee om hier klemmen op te monteren zodat ik mijn modelhelicopter gemakkelijk kan testen. Onder testen kun je verstaan: uitbalanceren, uitlijnen rotorbladen, gyroscoop test, etc. Veel van deze tests dienen met draaiende motor te gebeuren. Het geheel is zwaar genoeg om de helicopter aan de grond te houden zodat de tests makkelijk en veilig uitgevoerd kunnen worden.
De klemmen zijn met M4 boutjes en teflon ringetjes vastgezet op het plateau.
Uiteindelijk wil ik ook een paar electronische metingen toe gaan voegen.
De eerste meting is een toerental meting waarbij ik nog twijfel tussen een meting waarbij ik direct aansluit op de motor, of een meting waarbij de reflectie op de rotorbladen wordt gebruikt. Deze meting kan ik weer gebruiken voor een stroboscoop waarmee ik de uitlijning van de rotorbladen kan controleren.
De tweede meting zal een controle op de uitbalancering worden waarbij ik een oude gyroscoop wil gaan gebruiken als trilling sensor. Hiertoe voer ik de gyroscoop een vast 'neutraal' servo signaal en analyseer ik de afwijkingen.
Alle plaatjes zijn klikbaar.
De montage van een klem, door de combinatie van 2 metalen en 1 teflon ring is de boel draaibaar.
Het platform zelf, de helicopter past precies tussen de 4 klemmen.
De heli geplaatst op het platform. Vanavond eerste test van een nieuwe gyroscoop.
En, omdat iederen er altijd om vraagt.. De onderkant!
Ik heb gebruik gemaakt van slagmoeren om de klemmen stevig aan het hout te verankeren. En het staat nog eens netjes ook.