Ook weer eens wat geknutseld.
Ooit had ik een eierwekker van de Hema, met een batterijtje. Ging "honderd" jaar mee, maar overleed toch een keer. De opvolger was al na 2 maanden kaduuk.
Toen kreeg ik van mijn meissie zo'n ouderwetse "opwind" wekker. Speling van minuten en mechanisch volledig ruk, dus.....
Een echte Digitale eierwekker met de volgende feautures:
- Grafisch LCD 128x64
- Touchscreen
- 18F242 op 20 MHz
- display toont de ingestelde tijd, de verstreken tijd en de tijd nog te gaan.

En hier groot http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0395_s.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0396_s.jpg
Vanwege dat LCD heb ik het geprogrammeerd in PicBasic. Na wat geknoei om een Timer1 interrupt met 32.768 kristal te bouwen dacht ik, what the f***, ik ga wel lekker delayen.
Ik heb hem nu zo nauwkeurig dat ik na 2 uur geen afwijking zie met mijn DCF77 klok. Lijkt me zat voor een eierwekker.
De buzzer komt er nog bij en uiteraard moet het in een mooi kastje (altijd het grootste probleem bij mij. Als ik zie wat er hier allemaal voor behuizingen worden gefabriceerd ben ik echt poep jaloers).
Hoewel ik meestal wel zelf printjes maak had ik daar deze keer geen zin in, dus lekker op experimenteerbord gekliederd. Om die reden ook geen afbeeldingen van achterkanten 
Toen ik het plan opperde om dit ding te gaan bouwen riep mijn meissie meteen "TOUCHSCREEN!!!". Shit, ik was van plan het ding op zonnecellen te laten lopen, dat ga je niet redden (80 mA).
Woensdag was de eerste versie af en ging zij hem testen.
Drukte op de "Min" knop en zei "hij doet het niet".
Nee, want die drie knoppen selecteren alleen, dan moet je de pijltjes gebruiken om hem in te stellen.
"Dat vind ik stom".
"En waarom kun je ook uren en seconden instellen, dat is toch onzin". Diepe zucht. Nerds als wij (;-)) doen wat kan, niet wat zinvol is.
"En als hij nou al "runt" en ik heb het fout gedaan?"
"Er komt nog een reset-knop op".
"Ach, anders trek ik de stekker er wel uit, dat doe ik altijd als het niet werkt zoals ik wil".
Dus maar aangepast, maar niet die uren en seconden.