Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Mooi staaltje knutselwerk Pros!

Om je probleem op te lossen zou je een soort langsklem kunnen maken. Bij een Weller DS80 desoldeerbout zit het glazen buisje in een U-vormig kommetje met een voor en achterzijde. De voorzijde staat vast en de achterzijde is schroefbaar. Het buisje wordt er tussen geplaatst en ertussen geklemd door de achterkant aan te schroeven. Een temperatuurbestendige O-ring aan de voor en achterkant dichten alles mooi af. Ook zit er nog een velletje mica-achtig iets om het buisje, om het eruit te kunnen nemen zonder verbrande vingers.

Foto en
Explosion drawing
Die stukjes (buisjes/filters/O-ring/nozzles) kan je voor los kopen bij bvb Farnell, en prijs valt mee.
Als mij het goed voorstaat houdt jij je etsbak ook met hetzelfde principe bij elkaar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 24 januari 2010 21:56:42 schreef klein is fijn:
[...]Je dacht toch hopelijk niet dat ik iets teken wat vervolgens niet te maken valt? :)

De print is een stukje groter dan je eerst zag:
[afbeelding]

[...]:+

laat me raden het geheel past straks in een inbouwdoos. :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Hierbij mijn voeding in opbouw :D
de voorkant :
http://triton.imageshack.us/Himg710/scaled.php?server=710&filename=pic0114t.jpg&res=gal
De lege gaten zijn nog voor schakelaars, leds en potentiometers.
Groen wordt regelbare wisselspanning
Geel wordt gewoon 230V
Van links naar rechts van onder is -5 GND +5 -12 GND +12 -1,2->-30 GND +1,2->+30

De binnenkant :
http://triton.imageshack.us/Himg710/scaled.php?server=710&filename=pic0118.jpg&res=gal
Nog maar enkel de transfo's en bruggelijkrichters aangesloten

De achterkant :
http://triton.imageshack.us/Himg693/scaled.php?server=693&filename=pic0115k.jpg&res=gal
Het groot gat is waar de koelplaat komt met al de zware transistors op.
De kleine gaatjes langs de zijkant zijn voor de lucht circulatie

Edit : Na zelf naar mijn foto's te kijken had ik door dat mijn gatjes voor lucht circulatie achteraan zatten :p Niet zo goed aangezien mijn fan ook achteran zit :p dus heb de 2 plankjes langs de zijkant omgedraaid en nu zitten die gaten vooraan :p

[Bericht gewijzigd door Pic_beginner op zondag 24 januari 2010 23:10:52 (12%)

Met wederzijds respect kom je heel ver
klein is fijn

Moderator

Op 24 januari 2010 22:10:03 schreef bprosman:
busjes ?

Yep, busjes.
De print is inderdaad voor m'n moodlight. Er hoort nog een tweede print onder, voor de voeding. Samen past het setje netjes in een plexiglazen buis van 10cm doorsnee.

Ziet er leuk uit pic_beginner, maar 230V doodleuk naast je laagspanningsbussen? Kun je die niet gewoon uit een WCD plukken ALS je die al eens met bananenstekkers zou willen gebruiken?
Met die enorme luchtgaten kan er ook nog eens vanalles in je voeding gestoken worden. Dat is sowieso al geen aanrader, maar als ze ook nog in de buurt van de 230V zitten wordt ik er helemaal niet vrolijk van...

@KIF: Heb je al wat gelichtte sluiers van het verassings-project voor Rosmalen?

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 24 januari 2010 21:56:42 schreef klein is fijn:
[...]Je dacht toch hopelijk niet dat ik iets teken wat vervolgens niet te maken valt? :)

De print is een stukje groter dan je eerst zag:
[afbeelding]

Diameter: 91.44mm
Aantal lagen: 2
Aantal onderdelen: 61
Controller: ATmega8

[...]:+

vreemd. je gaat van je processor naar potmeters elk gevolgd door stroombron gemaakt met ene opamp en vermogentransistor zo te zien ... of zie ik verkeerd. ach natuurlijk. je wilt wel je volledige range van de DAC behouden. dus dan is het kwestie van de potmeter zo in te stellen dat bij maximum DAc waarde er maximum stroom loopt.
ik zie ook ene tsop ir receiver zitten en je hebt ene gefreesde sleuf om draden door te voeren .

leuk.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@picbeginner hoe ga je een regelbare ac maken ? met een variacje erin of met electronische sturing ( optie 2 is vrijwel niet mogelijk met nog 50hz uit ).

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom niet? Een sinusvormige spanning PWM'en is toch niet zo moeilijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat verluchtings gat bovenaan zit een fan maar die ga ik er nog in verzinken en daar komt dan een gaas over zoals bij die gaten langs de zijkant. En over mijn regelbare AC ben ik nog niet helemaal uit ben nog aan het testen en proberen.
En die 230 word zeer goed afschermt :p en das trouwens niet alleen voor bannane stekkers want hij is op de perfecte afstand zo dat je gewoon stopcontact er ook in past ;)

Met wederzijds respect kom je heel ver

Dus als een vinger van jouw op één van de twee contacten ligt van een stekker en je steekt hem er in doet het au?

Het is mij trouwens ook wel verbaast dat een bananen stekker perfect past in een gewoon WCD.

[Bericht gewijzigd door niels v.v op maandag 25 januari 2010 17:08:16 (30%)

Zo (moeten) wij het doen op school: 4mm banaanstekers in de wcd en af en toe eens eens tegen duwen, want ze durven wel eens los te schieten...

het gebeurd hier op school af en toe ook.
maar dat jullie t zo moeten doen vind ik erg slecht van school.

ik zou geen 230 aan de voorkant van je voeding zetten ;)

klein is fijn

Moderator

Op 25 januari 2010 09:17:04 schreef free_electron:
vreemd. je gaat van je processor naar potmeters elk gevolgd door stroombron gemaakt met ene opamp en vermogentransistor zo te zien ... of zie ik verkeerd. ach natuurlijk. je wilt wel je volledige range van de DAC behouden. dus dan is het kwestie van de potmeter zo in te stellen dat bij maximum DAc waarde er maximum stroom loopt.

Yep, helemaal goed. Het RC filter zorgt er ook nog eens voor dat de overgangen worden afgevlakt zodat flikkeringen bij het wisselen van lage PWM waardes worden voorkomen.

Op 25 januari 2010 17:46:12 schreef JesperR:
ik zou geen 230 aan de voorkant van je voeding zetten ;)

Mits het heel goed gezekerd is

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 25 januari 2010 20:12:36 schreef electro_freakz:
[...]

Mits het heel goed gezekerd is

IK zou t zelfs niet doen als die heel goeed gezekerd is.
een wcd aan de voorkant zou voor mij dan weel wel kunnen

Op 22 januari 2010 13:47:23 schreef electro_freakz:
ps.
Iemand bekend met de skills best men wedstrijden?
1e plaats Limburg & Brabant. (elektro-techniek)

Jah
Ik was eerste van Zeeland
Daarna heb ik nog voor de eer gestreden van Nederland maar dat heb ik niet gehaald :P
uum dat waren wel de vakkanjer wetstrijden

En over dat 3d als je een nvidia kaart hebt kan je normale spelletjes in 3d spelen je moet even ergens een driver downloaden en een brilletje maken.
best lagge ook geprobeerd wel 2x zo zwaar voor je gpu :P

PE2BAS

Wow, wat zou je willen met een netspanning uitgang op je labvoeding? Ik zou er alleen maar zenuwachtig van worden.

Als ik ergens 230v gebruik, gaat dat 9 van de 10 keer naar een trafo toe. Dan wordt dat eerst MINIMAAL met een kroonsteentje aangesloten en goed geisoleerd - het liefst ook ingebouwd - voordat ik er spanning op zet. Die ene keer dat er geen trafo aan te pas komt, bouw ik het sowieso eerst helemaal in, voordat er spanning op gezet wordt.

Ik zou helemaal niet vrolijk worden van een 230v aansluiting zo vlak bij mijn handen, terwijl ik onschuldig met laagspanning aan het prutsen ben.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Zo op de voorkant van een labvoeding lijkt me ook niet alles, aangezien je dan, in gedachten verzonken (of bij een tekort aan koffie) toch wel eens verkeerd zou kunnen prikken met een testsnoertje.

Ik heb ook wel een aparte 230V aansluiting voor projectjes, en daar kunnen ook testsnoeren aan, maar die zit wel achter een scheidingstransformator. Ik gebruik dat ding eigenlijk ook alleen als het projectje echt aan het net hangt, niet als er al een trafo in zit.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 25 januari 2010 21:36:00 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zo op de voorkant van een labvoeding lijkt me ook niet alles, aangezien je dan, in gedachten verzonken (of bij een tekort aan koffie) toch wel eens verkeerd zou kunnen prikken met een testsnoertje.

Het tijdstip, waarop deze gebeurtenis zal plaatsvinden, staat nog niet vast. Maar vroeg of laat heb je het zitten.

Nu kan je wel iets verzinnen met een klepje over de bussen of een electronische schakeling die de 230V~ uitgang spanningloos maakt als er geen stroom wordt afgenomen, zodat je telkens op een START-knop moet drukken, maar zelf hou ik mijn 230V liefst een eind weg van mijn laagspanningsuitgangen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik zie ook het toegevoegd nut niet. Het doet hetzelfde als je gewone WCD's waar je ook best een bananenstekker in kunt steken als je die behoefte hebt. Als je dan echt die spanning op je voeding wilt hebben, zet dan een schuko (evt met klepje) voorop het front.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 22 januari 2010 23:18:25 schreef tinus016:
Wow mooi fotoopa. krijg heele maal last van mijn ogen door het scheel kijken :D

ik heb trouwens ook weer een projectje afgerond.

Het is de Utp tester van Reddevil.

[afbeelding]

meer foto's en en info op mijn site

Is het ook mogelijk dat er langs beiden zijden een overstroom/spannings beveiliging komt. ik zou er namelijk zo een universele tester van willen maken. Dus voor XLR,RCA, Coax, VGA, Speakon, jack,...
Maar als er iemand de fout maakt om aan de ene kan reeds de tester te hangen zonder hem eerst volledig los te koppelen is er dus een serieus probleem en zou dit willen wegwerken.

Ook weer eens wat geknutseld.
Ooit had ik een eierwekker van de Hema, met een batterijtje. Ging "honderd" jaar mee, maar overleed toch een keer. De opvolger was al na 2 maanden kaduuk.
Toen kreeg ik van mijn meissie zo'n ouderwetse "opwind" wekker. Speling van minuten en mechanisch volledig ruk, dus.....

Een echte Digitale eierwekker met de volgende feautures:
- Grafisch LCD 128x64
- Touchscreen
- 18F242 op 20 MHz
- display toont de ingestelde tijd, de verstreken tijd en de tijd nog te gaan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf0395_s.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf0396_s.jpg
En hier groot http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0395_s.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0396_s.jpg

Vanwege dat LCD heb ik het geprogrammeerd in PicBasic. Na wat geknoei om een Timer1 interrupt met 32.768 kristal te bouwen dacht ik, what the f***, ik ga wel lekker delayen.
Ik heb hem nu zo nauwkeurig dat ik na 2 uur geen afwijking zie met mijn DCF77 klok. Lijkt me zat voor een eierwekker.
De buzzer komt er nog bij en uiteraard moet het in een mooi kastje (altijd het grootste probleem bij mij. Als ik zie wat er hier allemaal voor behuizingen worden gefabriceerd ben ik echt poep jaloers).
Hoewel ik meestal wel zelf printjes maak had ik daar deze keer geen zin in, dus lekker op experimenteerbord gekliederd. Om die reden ook geen afbeeldingen van achterkanten ;-)

Toen ik het plan opperde om dit ding te gaan bouwen riep mijn meissie meteen "TOUCHSCREEN!!!". Shit, ik was van plan het ding op zonnecellen te laten lopen, dat ga je niet redden (80 mA).
Woensdag was de eerste versie af en ging zij hem testen.
Drukte op de "Min" knop en zei "hij doet het niet".
Nee, want die drie knoppen selecteren alleen, dan moet je de pijltjes gebruiken om hem in te stellen.
"Dat vind ik stom".
"En waarom kun je ook uren en seconden instellen, dat is toch onzin". Diepe zucht. Nerds als wij (;-)) doen wat kan, niet wat zinvol is.
"En als hij nou al "runt" en ik heb het fout gedaan?"
"Er komt nog een reset-knop op".
"Ach, anders trek ik de stekker er wel uit, dat doe ik altijd als het niet werkt zoals ik wil".

Dus maar aangepast, maar niet die uren en seconden.

Just find out what you like and let it kill you

Hahaha, zo ontzettend overkill dat het leuk is! :)

hahaha inderdaad. ziet er wel mooi uit(Y)

Ter info. Mijn 15 jaar oude eierwekker gaat op 99 minuten als je op min drukt en hij stond op nul. Dus ruim anderhalf uur later wat zit daar te piepen???

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten