Hallo.
Ik zou graag een LCD Display 2x16 aan mijn PC sluiten.
Dit is de display:
( MC1602IPTGLU 9074 )
Datasheet: http://tools.asix.net/download/pvk40/mc1602_en.pdf
Deze zou naar het schijnt compitabel zijn als de HD44780 controller.
Daarom heb ik deze schema geprobeerd:
Ik heb nu de LCD aangesloten volgens het schema hierboven, maar geraak niet verder. Wat moet ik doen na dat ik de display heb aangesloten aan de parallelle poort en aan de molex? Ik heb LCD Smartie en Port95nt al gedownload. Wat moet ik doen met deze programma's? Vind nergens uitleg.
Nog iets raar!!
Heb nu eens gemeten en blijkt dat pin 15 geen verbinding heeft met de Anode van de Backlight. Maar wel pin 14.
Heb zo 4 van die displays en bij alle 4 is dit hetzelfde.
Alvast bedankt! EN vrolijke kerst en nieuwjaar! <3
Staat er in je datasheet misschien iets over de benodigde contrastspanning? Ik heb hier LCD's liggen die een positieve spanning gebruiken, maar ook LCD's die ik -16v moet voeren.
Op 26 december 2009 09:01:05 schreef arne:
http://lcdsmartie.sourceforge.net/HDSetup.htmlKom je met deze instructies niet verder?
Met deze instructies kom ik inderdaad niet verder.
Er staat niet in wat ik precies moet doen.
Op 26 december 2009 09:37:58 schreef mbbneon:
Staat er in je datasheet misschien iets over de benodigde contrastspanning? Ik heb hier LCD's liggen die een positieve spanning gebruiken, maar ook LCD's die ik -16v moet voeren.
Ik zie niets in de datasheet over de contrastspanning.
Nu zie ik wel als ik de pc aansteek (LCD is aan de pc gesloten) dat ik op de eerste regel, rond de 8 vierkantjes zie en na 2 seconden ofzo gaan ze weer uit.
Dit is toch een teken dat hij goed is aangesloten?
Ik heb nu deze schema:
( LCD pin 15 niet aangesloten, Poort pin 9 niet aangesloten )
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Zou je beter niet eerst een 10K potmeter voor je contrast aansluiten?
(Tussen +5V en GND, loper naar pin 3)
Anders ga je nog niet veel zien...
Maar ik zie wel die vierkantjes.
Een 10K potmeter hebk hier niet maar een 100K wel. Is dat ook goed?
Anders moet ik een ander potmeter halen voor niets.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Dit schema lijkt voor mij de gepaste schema voor de display, die heb ik dan ook geprobeerd:
Met dit schema bleek dat mijn Backlight niet werkte. Dat vond ik al raar aangezien die rechtstreeks aan de molex hangde. Dus ben ik gaan meten. Bleek dat ik geen pin 15 heb op mijn display => die is niet aangesloten aan de Anode. Dus zonder ik het wist had ik de 2de pin van 16 als 15 gebruikt.
Nu heb ik het volgende:
Waarbij je kan zien dat pin 9 (parallelle poort) niet is aangesloten.
Hierbij krijg ik als ik mijn PC opstart dat er op de eerste regel even 4 of meerdere vierkantjes krijg. Backlight brand ook.
Zou het kunnen dat ik hem moet aansluiten volgens 4 bit i.p.v 8?
Maar wat moet ik dan met pin 15?
Ik heb gelezen dat ik ook Port95nt nodig heb, dus heb ik die gedownload. Maar vind nergens wat ik met die programma moet doen, iemand?
Alvast bedankt!
Op 27 december 2009 21:08:32 schreef Antoine:
pin 14 is data bit 7 die heb je ALTIJD nodig. pin 15 is de backlight.
Zoals ik zei is bij mij pin 14 de Anode van de backlight en heb ik geen pin 15!
Ik heb pin 14 en pin 16 aan de molex aangesloten en de backlight werkt.
Klopt de datasheet die je hebt wel met het display?
Uit je postzegel foto, die ik helaas niet groter krijg lijkt het of de aansluitingen aan de zijkant zitten, klopt dat?
De pinning kan dan totaal anders zijn.
15 zit rechts op het display, boven de 16. Bij 15 staat ook A van anode en een +.
Maak eens zo'n zelfde foto van de voorkant van het display. Met name de pinnen.
Op 27 december 2009 21:38:30 schreef Hugo Welther:
15 zit rechts op het display, boven de 16. Bij 15 staat ook A van anode en een +.Maak eens zo'n zelfde foto van de voorkant van het display. Met name de pinnen.
Ja maar 15 heeft geen verbinding met de Anode, maar wel pin 14. En pin 15 heeft geen pin.
Hoe bedoel je? Een foto nemen van de display zelf de voorkant? Of alleen de pinnen (achterkant)?
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
@Hugo bij pin 1 staat ook een + zou dat dan niet de voeding zijn? < onzin moet beter lezen. 
@ manolito Hugo bedoel een foto van de voor kant waar je de solderingen van de pinnen die op de achter kant zitten kan zien.
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
@Manolito:
Wanneer jij blokjes op je scherm hebt kunnen zien, dan is je LCD dus goed.
In de datasheet staat niets vermeldt over die backlight. Blijf daar uit voorzorg dan ook van af. Een gewoon LCD moet al voldoende contrast opleveren, en dat heb je kunnen merken : de blokjes die je zag.
Die backlight (pin 15 / 16) is niets anders dan een aantal SMD-LEDs die onder de LCD verstopt *kunnen* liggen en die je via pin 15 en 16 kunt voeden. De datasheet rept daar totaal niet over, dus maak je probleem niet groter dan dat ie al is.
Goed, dan heb je nu alleen nog te maken met pin 1 t/m 14 om je LCD aan de praat te krijgen.
Sluit het dus aan als volgt, en vergeet pinnen 15 en 16 aan te sluiten :
Verder mis ik nog een GND-aansluiting op de LPT-poort (pinnen 18 t/m 25 van de LPT-stekker). Kortom, sluit pinnen 1, 3 en 5 van de LCD ook nog aan pinnen 18 t/m 25 van de LPT-stekker.
En uit voorzorg : hoe voedt je die LCD eigenlijk ? Ik veronderstel dat je adapter o.i.d. hiervoor gebruikt of doe je dat via de PC-voeding of USB-poort ?
[EDIT - 22:29 / 27-12-2009]
(Sluit de GND van deze voeding ook nog even aan op de GND van de LCD of GND van de LPT)
Vervolgens ga je eerst Port95NT opstarten. Onder de recentere versies van Windows is het namelijk niet mogelijk om rechtstreeks een LPT-poort hardwarematig aan te sturen. "Vroeger" kon dit wel, met Windows 98 en oudere versies. Ik weer zeker dat Windows NT, Windows XP, Vista en "7" deze bescherming van de LPT kennen. Ik weet het niet zeker of Windows ME voor het eerst van deze bescherming werd voorzien.
Maar goed, die Port95NT moet je dus opstarten, zodat er rechtstreeks met de LPT gecommuniceerd kan worden. Als ik me niet vergis, moet je zelfs nog het poortadres opgeven. Volgens mij is 378h standaard het adres voor LPT1. Maar je kunt het ook nog terugzoeken in je BIOS of ergens onder Windows.
Vervolgens start je LCD-smartie op. Daar moet je volgens mij ook de juiste LPT en datassnelheid aangeven. Maar zodra je dat juist hebt uitgevoerd, kan de pret beginnen. (Let wel, dit is al weer ettelijke jaren geleden dat ik hiermee gestoeid heb).
[/EDIT]
[EDIT - 22:35 / 27-12-2009]
*Zucht* Blijf nu eens met je vingers af van pinnen 15 en 16. Het maakt echt geen r*k uit wat je daar wel of niet meet : het gaat om die andere 14 pinnen om de LCD aan de praat te krijgen.
Ik ga toch ook niet bij een lekke band van mijn auto aan het achteruitrij-licht sjorren om vervolgens te constateren dat er dan ergens iets onder de auto piept ? Nee, ik concentreer me op die lekke autoband. Doe jij dat nu eens met die 14 pinnen.
[/EDIT]
[Bericht gewijzigd door oxurane op (10%)]
@ Oxurane
Op deze datsheet staat dat:
http://tools.asix.net/download/pvk40/gdm1602a.pdf
Het schema dat jij geeft heb ik al eens geprobeerd, maar zal het nog eens proberen met de GND aansluitingen.
Maar het is dan toch raar dat als ik pin 14 en pin 16 aansluit dat de backlight gaat en bij pin 15 en 16 niet. Ik meet zelfs niets van pin 15 tot de Anode.
Ik voedt de LCD met de PC-voeding.
@ Hugo
Weet iemand wat ik moet doen met Port95nt?
oxurane
Ah, je foto laat zien dat je er waarschijnlijk toch nog een backlight op hebt zitten. Tenminste, ik zie een roze stripje met een + en een -.
Nou, als je het echt niet meer kunt laten :
1) trek de stekker los uit de printerpoort
2) sluit op achterkant 5.0 V op de + aan en de GND op de - (of pin 16).
En als het goed is, zie je de achtergrond verlicht. Zie je dat niet, nou, dan had je er geen backlight op zitten.
Tevreden ?
3) trek de zo pas gemaakt verbindingen weer los en je bent weer wat wijzer geworden over de mogelijke backlight van je LCD. Vervolgens sluit je de LPT-stekker weer aan op de printerpoort...
En dan ga je vanaf nu concentreren op de bron van het probleem : aansluitingen van pinnen 1 t/m 14...
[Bericht gewijzigd door oxurane op (14%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Je post overigens foto's van twee verschillende display's. Bepaal voor jezelf welk display je wilt gaan gebruiken, en concentreer je daarop. Zodra die werkt, kan je gaan proberen de andere aan de praat te krijgen.
Op 27 december 2009 22:44:38 schreef oxurane:
Ah, je foto laat zien dat je er waarschijnlijk toch nog een backlight op hebt zitten. Tenminste, ik zie een roze stripje met een + en een -.
Nou, als je het echt niet meer kunt laten :
1) trek de stekker los uit de printerpoort
2) sluit op achterkant 5.0 V op de + aan en de GND op de - (of pin 16).
En als het goed is, zie je de achtergrond verlicht. Zie je dat niet, nou, dan had je er geen backlight op zitten.
Tevreden ?
3) trek de zo pas gemaakt verbindingen weer los en je bent weer wat wijzer geworden over de mogelijke backlight van je LCD. Vervolgens sluit je de LPT-stekker weer aan op de printerpoort...En dan ga je vanaf nu concentreren op de bron van het probleem : aansluitingen van pinnen 1 t/m 14...
Ik heb het van in het begin gezegd dat ik een backlight heb, omdat ik hem al getest heb. Eerst met pin 15 en 16, maar dat bleek niets te zijn. Dan heb ik gemeten met de Ohm-meter (geluid) welke klem dan wel verbonden was met de Anode. Dat bleek dus 14 te zijn. Dan heb ik dan maar pin 14 en 16 geprobeerd en het ging.
Maar aangezien pin 14 normaal gezien de data is, wat moet ik nu doen?
Misschien iets dat extra helpt.
De display zat aan een oude NAS-Systeem.
zoiets maar dan nog oudere versie:
http://tweakers.net/ext/i/1252583639.jpeg
Dit heb ik er samen uitgehaald:
De pinnen in het rood omcirkeld zijn pinnen die verbonden waren met de pinnen op de LCD van 1 tot 14
De pin in het paars omcrikeld is een pin die was verbonden met pin 16 van de LCD.
Toch knap dat behalve Turbokeu niemand het verder over de contrast potmeter heeft...
Dat schemaatje is leuk maar deugt niet. Zonder potmetertje ga je never nooit iets zien.(zelfs al krijg je wel de blokjes, dan nog kun je geen teksten laten zien)
Een 100k pot is veel te veel maar is al beter dan niets. Beter morgen even naar de elektroboer gaan om een paar potmetertjes van 10k te halen.
Behoudens de contrast potmeter, als pin 14 de backlit is, klopt de standaard pinning niet.
Het kan natuurlijk een custom versie van een standaard LCD zijn.
Dat verklaard ook waarom er geen MC1602 LCD's met zij aansluitngen te vinden zijn via het net.
Een 4-bits versie waarbij D4 t/m D7 niet worden gebruikt?
Ik dacht ook aan een 4-bit,
Maar dat klopt dan ook niet meer hé. Want dan is idd 7-10 GND en 11-14 data. Maar 14 is Anode.
7 bit bestaat niet zeker? 
Echt raar ding is dit ! :@
oxurane
*zucht*
Waarom haal je telkens verschillende dingen erbij die niet ter zake doen ?
Ga nu aub eens alleen pinnen 1 t/m 14 aansluiten volgens het betreffende schema (incl. dat van die GND). Verbind vervolgens van alle drie apparaten (LCD, LPT en voeding) de GND met elkaar.
Misschien niet zo netjes geformuleerd, maar ik reageer pas nadat je :
A) bovenstaande zo aan elkaar hebt gesloten
B) er foto's van gemaakt hebt
* juiste LCD
* aansluiting zichtbaar tussen LPT en LCD
* aansluiting zichtbaar tussen LCD en voeding
C) winport95nt en LCD-smartie hebt draaien
Of nee, ik ga zometeen slapen. Misschien dat ik morgen wel reageer.
@Rob W:
Het potmetertje is er inderdaad voor het contrast. Wanneer er blokjes op het scherm zichtbaar zijn, is de contrast ogenschijnlijk hoog genoeg (lees : maximaal).
Ik kan je aangeven dat ik diverse LCD's gebruik en nog nooit een potmetertje heb gebruikt. Maar ja, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik magische 2x16 LCD's had. Om je een voorbeeld te geven :