15 zit rechts op het display, boven de 16. Bij 15 staat ook A van anode en een +.
Maak eens zo'n zelfde foto van de voorkant van het display. Met name de pinnen.
Op 27 december 2009 21:38:30 schreef Hugo Welther:
15 zit rechts op het display, boven de 16. Bij 15 staat ook A van anode en een +.Maak eens zo'n zelfde foto van de voorkant van het display. Met name de pinnen.
Ja maar 15 heeft geen verbinding met de Anode, maar wel pin 14. En pin 15 heeft geen pin.
Hoe bedoel je? Een foto nemen van de display zelf de voorkant? Of alleen de pinnen (achterkant)?
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
@Hugo bij pin 1 staat ook een + zou dat dan niet de voeding zijn? < onzin moet beter lezen. 
@ manolito Hugo bedoel een foto van de voor kant waar je de solderingen van de pinnen die op de achter kant zitten kan zien.
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
@Manolito:
Wanneer jij blokjes op je scherm hebt kunnen zien, dan is je LCD dus goed.
In de datasheet staat niets vermeldt over die backlight. Blijf daar uit voorzorg dan ook van af. Een gewoon LCD moet al voldoende contrast opleveren, en dat heb je kunnen merken : de blokjes die je zag.
Die backlight (pin 15 / 16) is niets anders dan een aantal SMD-LEDs die onder de LCD verstopt *kunnen* liggen en die je via pin 15 en 16 kunt voeden. De datasheet rept daar totaal niet over, dus maak je probleem niet groter dan dat ie al is.
Goed, dan heb je nu alleen nog te maken met pin 1 t/m 14 om je LCD aan de praat te krijgen.
Sluit het dus aan als volgt, en vergeet pinnen 15 en 16 aan te sluiten :
Verder mis ik nog een GND-aansluiting op de LPT-poort (pinnen 18 t/m 25 van de LPT-stekker). Kortom, sluit pinnen 1, 3 en 5 van de LCD ook nog aan pinnen 18 t/m 25 van de LPT-stekker.
En uit voorzorg : hoe voedt je die LCD eigenlijk ? Ik veronderstel dat je adapter o.i.d. hiervoor gebruikt of doe je dat via de PC-voeding of USB-poort ?
[EDIT - 22:29 / 27-12-2009]
(Sluit de GND van deze voeding ook nog even aan op de GND van de LCD of GND van de LPT)
Vervolgens ga je eerst Port95NT opstarten. Onder de recentere versies van Windows is het namelijk niet mogelijk om rechtstreeks een LPT-poort hardwarematig aan te sturen. "Vroeger" kon dit wel, met Windows 98 en oudere versies. Ik weer zeker dat Windows NT, Windows XP, Vista en "7" deze bescherming van de LPT kennen. Ik weet het niet zeker of Windows ME voor het eerst van deze bescherming werd voorzien.
Maar goed, die Port95NT moet je dus opstarten, zodat er rechtstreeks met de LPT gecommuniceerd kan worden. Als ik me niet vergis, moet je zelfs nog het poortadres opgeven. Volgens mij is 378h standaard het adres voor LPT1. Maar je kunt het ook nog terugzoeken in je BIOS of ergens onder Windows.
Vervolgens start je LCD-smartie op. Daar moet je volgens mij ook de juiste LPT en datassnelheid aangeven. Maar zodra je dat juist hebt uitgevoerd, kan de pret beginnen. (Let wel, dit is al weer ettelijke jaren geleden dat ik hiermee gestoeid heb).
[/EDIT]
[EDIT - 22:35 / 27-12-2009]
*Zucht* Blijf nu eens met je vingers af van pinnen 15 en 16. Het maakt echt geen r*k uit wat je daar wel of niet meet : het gaat om die andere 14 pinnen om de LCD aan de praat te krijgen.
Ik ga toch ook niet bij een lekke band van mijn auto aan het achteruitrij-licht sjorren om vervolgens te constateren dat er dan ergens iets onder de auto piept ? Nee, ik concentreer me op die lekke autoband. Doe jij dat nu eens met die 14 pinnen.
[/EDIT]
[Bericht gewijzigd door oxurane op (10%)]
@ Oxurane
Op deze datsheet staat dat:
http://tools.asix.net/download/pvk40/gdm1602a.pdf
Het schema dat jij geeft heb ik al eens geprobeerd, maar zal het nog eens proberen met de GND aansluitingen.
Maar het is dan toch raar dat als ik pin 14 en pin 16 aansluit dat de backlight gaat en bij pin 15 en 16 niet. Ik meet zelfs niets van pin 15 tot de Anode.
Ik voedt de LCD met de PC-voeding.
@ Hugo
Weet iemand wat ik moet doen met Port95nt?
oxurane
Ah, je foto laat zien dat je er waarschijnlijk toch nog een backlight op hebt zitten. Tenminste, ik zie een roze stripje met een + en een -.
Nou, als je het echt niet meer kunt laten :
1) trek de stekker los uit de printerpoort
2) sluit op achterkant 5.0 V op de + aan en de GND op de - (of pin 16).
En als het goed is, zie je de achtergrond verlicht. Zie je dat niet, nou, dan had je er geen backlight op zitten.
Tevreden ?
3) trek de zo pas gemaakt verbindingen weer los en je bent weer wat wijzer geworden over de mogelijke backlight van je LCD. Vervolgens sluit je de LPT-stekker weer aan op de printerpoort...
En dan ga je vanaf nu concentreren op de bron van het probleem : aansluitingen van pinnen 1 t/m 14...
[Bericht gewijzigd door oxurane op (14%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Je post overigens foto's van twee verschillende display's. Bepaal voor jezelf welk display je wilt gaan gebruiken, en concentreer je daarop. Zodra die werkt, kan je gaan proberen de andere aan de praat te krijgen.
Op 27 december 2009 22:44:38 schreef oxurane:
Ah, je foto laat zien dat je er waarschijnlijk toch nog een backlight op hebt zitten. Tenminste, ik zie een roze stripje met een + en een -.
Nou, als je het echt niet meer kunt laten :
1) trek de stekker los uit de printerpoort
2) sluit op achterkant 5.0 V op de + aan en de GND op de - (of pin 16).
En als het goed is, zie je de achtergrond verlicht. Zie je dat niet, nou, dan had je er geen backlight op zitten.
Tevreden ?
3) trek de zo pas gemaakt verbindingen weer los en je bent weer wat wijzer geworden over de mogelijke backlight van je LCD. Vervolgens sluit je de LPT-stekker weer aan op de printerpoort...En dan ga je vanaf nu concentreren op de bron van het probleem : aansluitingen van pinnen 1 t/m 14...
Ik heb het van in het begin gezegd dat ik een backlight heb, omdat ik hem al getest heb. Eerst met pin 15 en 16, maar dat bleek niets te zijn. Dan heb ik gemeten met de Ohm-meter (geluid) welke klem dan wel verbonden was met de Anode. Dat bleek dus 14 te zijn. Dan heb ik dan maar pin 14 en 16 geprobeerd en het ging.
Maar aangezien pin 14 normaal gezien de data is, wat moet ik nu doen?
Misschien iets dat extra helpt.
De display zat aan een oude NAS-Systeem.
zoiets maar dan nog oudere versie:
http://tweakers.net/ext/i/1252583639.jpeg
Dit heb ik er samen uitgehaald:
De pinnen in het rood omcirkeld zijn pinnen die verbonden waren met de pinnen op de LCD van 1 tot 14
De pin in het paars omcrikeld is een pin die was verbonden met pin 16 van de LCD.
Toch knap dat behalve Turbokeu niemand het verder over de contrast potmeter heeft...
Dat schemaatje is leuk maar deugt niet. Zonder potmetertje ga je never nooit iets zien.(zelfs al krijg je wel de blokjes, dan nog kun je geen teksten laten zien)
Een 100k pot is veel te veel maar is al beter dan niets. Beter morgen even naar de elektroboer gaan om een paar potmetertjes van 10k te halen.
Behoudens de contrast potmeter, als pin 14 de backlit is, klopt de standaard pinning niet.
Het kan natuurlijk een custom versie van een standaard LCD zijn.
Dat verklaard ook waarom er geen MC1602 LCD's met zij aansluitngen te vinden zijn via het net.
Een 4-bits versie waarbij D4 t/m D7 niet worden gebruikt?
Ik dacht ook aan een 4-bit,
Maar dat klopt dan ook niet meer hé. Want dan is idd 7-10 GND en 11-14 data. Maar 14 is Anode.
7 bit bestaat niet zeker? 
Echt raar ding is dit ! :@
oxurane
*zucht*
Waarom haal je telkens verschillende dingen erbij die niet ter zake doen ?
Ga nu aub eens alleen pinnen 1 t/m 14 aansluiten volgens het betreffende schema (incl. dat van die GND). Verbind vervolgens van alle drie apparaten (LCD, LPT en voeding) de GND met elkaar.
Misschien niet zo netjes geformuleerd, maar ik reageer pas nadat je :
A) bovenstaande zo aan elkaar hebt gesloten
B) er foto's van gemaakt hebt
* juiste LCD
* aansluiting zichtbaar tussen LPT en LCD
* aansluiting zichtbaar tussen LCD en voeding
C) winport95nt en LCD-smartie hebt draaien
Of nee, ik ga zometeen slapen. Misschien dat ik morgen wel reageer.
@Rob W:
Het potmetertje is er inderdaad voor het contrast. Wanneer er blokjes op het scherm zichtbaar zijn, is de contrast ogenschijnlijk hoog genoeg (lees : maximaal).
Ik kan je aangeven dat ik diverse LCD's gebruik en nog nooit een potmetertje heb gebruikt. Maar ja, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik magische 2x16 LCD's had. Om je een voorbeeld te geven :
Morgen zal ik dan eens de verbinding maken en foto's maken.
Maar, wat ik ook al eb gevraagd: Wat moet ik doen met Port95nt?
Heb al gezocht maar krijg nergens info wat ik daarmee moet doen.
Slaap lekker.
oxurane
Op 27 december 2009 23:43:44 schreef Manolito_M:
Maar, wat ik ook al eb gevraagd: Wat moet ik doen met Port95nt?
Werking software : LCD-smartie / Port95NT
OK, normaliter praat LCD-smartie rechtstreeks met de printerpoort(LPT). Met andere woorden, LCD-smartie wil rechtstreeks de LPT-pinnen aansturen van je printerpoort.
Vroeger -met de oudere Windows-versies- kon dat nog wel. Bij de nieuwere Windows is de directe toegang tot de daadwerkelijke pinnen van de printerpoort niet meer rechtstreeks te bereiken.
Nu zijn er programma'tjes in omloop, die dit voor je kunnen overbruggen (zoals Port95nt).
Je zegt tegen dit programma met welke pin van de LPT je iets wil doen (hoog of laag zetten : "1" of "0"). Vervolgens voert dit programma deze opdracht voor je uit.
Oftewel, LCD-smartie praat (zonder dat ie het doorheeft) met de LPT, maar via port95nt. In schema :
LCD-smartie ========> port95nt ======> LPT1 pin x : "1" of "0"
Zie het dus als een soort driver die je voor Windows moet installeren om je printerpoort aan te kunnen sturen. Voor een printer, videokaart of wat voor hardware op je PC moet je tenslotte een driver installeren.
Stappenplan LCD-project
Goed, ga je nu eerst richten op de aansturing van de LCD. Je probleem gaan we dus opknippen in deelstapjes :
A) LCD goed aansluiten op LPT-stekker
B) PC-voeding goed aansluiten op LCD
C) LCD-smartie laten praten met je LCD
* port95nt aan de praat krijgen
* LCD-smartie aande praat krijgen
D) Triviale zaken
* LCD contrast instellen
* LCD backlight laten werken
Eerste opdrachten
Zoals je kunt zien, heb je stap D) al bijna af, al zit er nog een klein probleempje met de backlight. Maar laten we nu eens van voren af aan beginnen.
Neem a.u.b. de volgende stappen en alleen in deze volgorde :
1) Zorg dat pinnen 1, 3 en 5 van de LCD met elkaar verbonden zijn.
2) Zorg dat pinnen 18 t/m 25 van de LPT-stekker met elkaar verbonden zijn.
3) Verbindt pin 1 van de LCD met pin 25 van de LPT-connector.
4) Verbindt de rest van de LCD-aansluitingen (t/m pin 14) met de LPT-stekker volgens het schema.
5) Meet alle verbindingen door. Corrigeer onbedoelde verbindingen of ontbrekende aansluitingen.
6) GND (zwarte kabel) van de PC-voeding met pin 1 (en daarmee ook automatisch 3 en 5) van de LCD verbinden.
7) 5V (rode kabel) van de PC-voeding met pin 2 van de LCD verbinden.
8) maak foto's van je opstelling, waarbij de gesoldeerde kabelaansluitingen op de pinnen goed zichtbaar zijn.
Mogelijk resultaat
Nu heb je alles tenminste correct aangesloten. Als het goed is, moet je zelfs een rij blokjes op het scherm zien staan. (Zo ja, dan was stap 8 overbodig)
Op 27 december 2009 23:39:59 schreef Manolito_M:
Ik dacht ook aan een 4-bit,
Maar dat klopt dan ook niet meer hé. Want dan is idd 7-10 GND en 11-14 data. Maar 14 is Anode.7 bit bestaat niet zeker?
Echt raar ding is dit ! :@
Ik weet niet hoe anderen dit doen, maar als je in 4bit modus werkt dan zou ik pin 7-10 gewoon openlaten en niet aan GND hangen. Bij mijn display werkte de 4bit mode anders niet. Nou moet ik er wel bijzeggen dat die van mij nog niet bepaald lekker werkt, maar ik weet wel dat hij goed voorbij de initialisatie komt. Behalve als D0t/m3 aan aarde hangen. Ik gebruik verder eigenlijk gewoon de 8bit modus, maar om te testen had ik eens met de 4bit mode gewerkt.
Bij mij was het ook zo bij alletwee de LCD's die ik heb geprobeerd dat de tekst ongeveer even "donker" in beeld komt als die opstart-zwarteblokjes, dus het contrast kan ook gewoon goed staan zo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In 4 bit mode horen D0...D3 aan GND. Sommige controllers raken nogal overstuur als je dat niet doet...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Van al mijn LCD's heb ik altijd D0-D3 in 4-bits mode open gelaten met perfect resultaat.
Op twee 2x20 OLED displays na (die ik toen voor ca. 20$/stuk op Ebay gekocht had).
Ik ga bij gelegenheid deze twee displays eens opnieuw testen met D0-D3 aan GND... (altijd gedacht dat ze defect waren wegens bizarre karakters
)
Op het schema is de ground van de lpt connector niet aangesloten, foutje in schema, of foutje in het echt?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 27 december 2009 23:40:04 schreef oxurane:
Ik kan je aangeven dat ik diverse LCD's gebruik en nog nooit een potmetertje heb gebruikt. Maar ja, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik magische 2x16 LCD's had. Om je een voorbeeld te geven :
[afbeelding]
Volgens mij heb je inderdaad magische LCD's...
Zowel bij 0% contrast (0V, géén blokjes te zien) als bij 100% contrast (+5V, altijd blokjes te zien) kan je, op gangbare LCD's, geen tekst op het display zichtbaar maken.
De contrastregeling, via de 10K potmeter, luistert daarbij redelijk kritisch (lees: bij de juiste contrastinstelling is de potmeterinstelling nogal gevoelig), om nog niet te spreken over de temperatuursgevoeligheid van de contrastinstelling.
Ik heb het een tijdje druk gehad dus eb ik vandaag pas weer kunnen verder doen.
Ik heb mijn LCD gesoldeert volgens de uitleg van " Oxurane "
Voila. Als ik hem op de computer aansluit zie ik niets op de LCD verschijnen. MAAR! Als ik aan de achterkant WRIJF zie ik dan wel soms eens zwarte blokjes verschijnen. (Daaruit blijkt dat ik 2 volle regels heb). Dus waarschijnlijk zal ik toch een potmeter moeten steken.
Nu zou ik VB PortIO en/of C++ PortIO moeten gebruiken samen met LCD Smartie, maar weet nog niet hoe ik deze moet gebruiken.
LCD Smartie staat als volgt:
Van het andere heb ik geen foto's, omdat ik nog niet weet wat ik ermee moet doen.
Heeeel erg bedankt alvast. En prettige feesten!
Het rare gedoe is achter de rug !
Heb eens zo een LCD Display gegeven aan mijn leerkracht. Hij ging hem eens testen voor mij. Dag daarna was hij daar al met een printje die hij zelf heeft gemaakt waarmee hij zo alle displays kan testen. En ja hoor, daar kwam hij dan met de JUISTE aansluitingen.
PIN SYMBOL
1 DB7
2 DB6
3 DB5
4 DB4
5 DB3 (not used in 4-bit mode)
6 DB2 (not used in 4-bit mode)
7 DB1 (not used in 4-bit mode)
8 DB0 (not used in 4-bit mode)
9 E
10 R/W
11 RS
12 V0
13 GND
14 Vcc (+5V)(also backlight)
16 GND
Hij gaat voor mij nog zo printjes maken. Dus ik ben geholpen. Bedankt allemaal!!
[Bericht gewijzigd door Manolito_M op (18%)]
oxurane
Leuk om te zien dat je het eindelijk aan de praat hebt gekregen.
Waar ik je mee wil complimenteren zijn de foto's en screendump die je hebt gemaakt !
Het is o zo belangrijk dat je bij het vragen van hulp zo veel mogelijk relevante dingen in je bericht zet, en als het kan, zelfs scherpe / duidelijke foto's en afbeeldingen erbij.
Als ik het goed lees, zie ik dat de pin-aansluitingen bijna 100% gespiegeld zijn. Maar er zijn zelfs een paar pinnen die totaal anders zijn dan in de datasheet (pin 13 en 14).
Ik vind het ronduit knap dat je docent het zo snel heeft kunnen uitvogelen. Had hij toevallig ook deze LCD's ? Ach, maakt ook niet meer uit, je LCD's zijn aan de praat. En daar ging het om.
Heel erg bedankt. Ik ben ook zeer blij dat het eindelijk werkt.
Ik kan veeeeeel vragen aan mijn leerkracht. Hij gaat zelfs zo printjes maken voor mij waar ik mijn lcd kan aansluiten. echt goede leerkracht 
Ik had er zo 9 LCD's en heb er 5 aan mijn leerkracht gegeven en gevraagd of hij dat eens wou onderzoeken, want hij geloofde ook niet dat die pinnen anders was
. En de dag daarna stond hij daar al met de werkende LCD