cheater, je had 2 posts gepost 
Van lussen had ik niet zo super veel last, enkel het in de knoop geraken, voor de volgende wikkeling een niet te dik buisje zoeken waar ik de draad kan opschuiven fzo.
In het gaatje waar de kern in moet heb ik het handvat van een koffielepel gestopt zodat ik de kern beter kan vasthouden en de draad wat kon aantrekken.
e/: Wat is de minimum spanning?
Je krijgt toch geen lussen als het klosje waar het draad vanaf komt even draaiend opgehangen wordt? geen problemen mee gehad.
Wikkelingen van de secundaire heb ik echt niet allemaal netjes naast elkaar gelegd, dat is onbegonnen werk. Wel evenredig verdeeld over de breedte van de spoel natuurlijk. (uiteindelijk zitten ze toch onder isolatie...)
Om de primaire netjes naast elkaar te krijgen met de meerdere aftakkingen in al een kunst, maar dit is wel gelukt.
ik heb nog een plaatje van de secundaire: (totaal staat hier nog wel)
Ps: op Elektor.de loopt een forum waar de ontwerper van de schakeling ook post. Wel interessante info.
hmmm, bij mij werkt hij nog niet...
Men trafotje wordt wel warm heb ik gemerkt...
Zou dit kunnen komen doordat een van de 2 primaire wikkelingen fout is gelegd?
Men lamp geeft ook geen gloed af.
de primaire wikkelingen komen wel vrij kritisch lijkt me, als je er 2 van de totaal 20 fout hebt gelegd... foutmarge van 10% 
Als je een scope hebt kan je het signaal aan de primaire kant is bekijken. Tijdens het opbouwen van de gloeispanning kan je dit goed zien op de scoop.
Dat er iets warm wordt is ook geen goed teken, bij mij blijft alle elektronica (mosfets, spoel) koud. Alleen de buis wordt ietsjes warm rondom de gloeidraad. Worden er zonder de buis ook componenten warm?
De hoeveelheid primaire wikkelingen is juist.
Enkel over de richting ben ik aan het twijfelen...
Een scoop heb ik voor de moment niet maar ik zal straks eens eea meten.
ok even checken dus.
Maar ik snap niet hoe je er dan 2 in een andere richting gelegd zou kunnen hebben. Het zijn 2 setjes van 10 wikkelingen met een aftakking (pootje 2 en 7) tussen de 4de en 5de wikkeling van elk setje van 10. Samenvattend: 4 hele wikkelingen, aftakking, 6 hele wikkelingen. (2x)
Alles dezelfde kant op gewikkeld zodat ze elkaar versterken, als je 1 setje (of deel daarvan) andersom hebt gelegd werkt deze juist tegen.
Men hoogspanning wilt maar niet starten 
Nu moet ik wel toegeven dat ik een 'pinswap' heb gedaan, pin 15 & 16 (mosfet aansturing) heb ik omgewisselt omdat dit beter uitkwam met het routen.
voor de rest is alles ok voor zover ik weet.
Ik ben trouwens aan het meten en testen zonder lamp (met worden ze ook warm)
Dadelijk toch maar eens alles op breadbord opbouwen, trafo is eraf en de rest heb ik toch dubbel.
Ik heb de hex erin geladen mbv bascom.
via program chip=> load file into buffer
De code in het venster wijzigt dus de hex wordt denk ik wel fatsoenlijk geladen en ik krijg geen error na de controle.
e/: is het trouwens normaal dat er al een kleine spanning op de 'HV uitgang' staat (tussen pen 3 en 6) schommelt bij mij tussen de 30 a 50V, is wel gemeten met een standaart multimeter
wat bedoel je met de 'HV uitgang'? pin 3 en 6 van de buis??
Hier staat bij mij 168volt op als het geheel aan staat. (>210V onbelast)
Op 4 april 2010 19:59:24 schreef geronimoos:
wat bedoel je met de 'HV uitgang'? pin 3 en 6 van de buis??
Hier staat bij mij 168volt op als het geheel aan staat. (>210V onbelast)
Op 4 april 2010 18:59:57 schreef watchout3:
...'HV uitgang' staat (tussen pen 3 en 6)...

Heb het voor vandaag even op gegeven, morge is er een nieuwe dag een hopelijk nieuwe moed 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
daarom vroeg ik dat ook nog even, maar tussen pen 3 en 6 van de trafo meet je als het goed is geen voltage, deze worden door de print namelijk verbonden.
Ah zo bedoel je, nee ik bedoel op de buisvoet(sorry voor de onduidelijkheid), dat was makkelijker om aan te meten, anders moest ik de print omdraaien en kon ik niet meer voelen wat er juist warm werd.
En is het normaal dat er al een kleine spanning tussen pin3 en 6 (van de buisvoet) komt te staan nog voordat je het programma CPUshow hebt gestart?
aha, zonder dat het programma is gestart. Ik heb ff voor je gemeten.
Zonder gemonteerde buis staat hier bij mij ook al 200V, met buis ongeveer de helft. Helaas heb ik hier alleen een el cheapo multimeter en geen scoop... echt zuivere gelijkspanning is dit niet natuurlijk.
Maar er staat dus inderdaad al spanning als de schakeling alleen aangesloten is op de USB.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat bedoel je met een 'al Cheapo' multimeter? Een ouderwetse VOM (Volt/Ohm meter) of zo'n digitaal dingetje van de bouwmarkt.?
Die VOM's met draaispoel meter, hebebn een lage Ri zo tussen 5 en 20 kΩ, maar die bouwmarkt dingetjes beginnen toch wel met 1 MΩ. Daar kun je best redelijk mee meten, afgezien van de tolerantie. Wil je iets weten over de spanning belast, dan kun je nog even een weerstandje van 20 à 50k over de ingang zetten omte kijken wat de spanning doet.
Ik ga even een kleine expeditie maken om het schema te halen......
Wat meet je tusen 4&5 op de buisvoet? Dat zou ongeveer 6 à 7 V ac, belast moeten zijn, maar ik weet niet of je meter die hoge frekwenties aan kan en of hij de rare spanningen goed kan volgen.
Wat ik nog aan het uitzoeken ben is waarom de triodesectie niet is gebruikt. Waarschijnlijk om niet nog een negatieve spanning voor het rooster te moeten genereren. Iets wat normaliter middels een katodeweerstand wort gedaan, maar dat kan hier waarschijnlijk niet.edit:
Het voordeel is dat je dan fasedraaiing krjgt, waardoor het beeld wordt omgekeerd en je dus bij maximale belasting ook maximale uitslag krijgt.
Overigens kun je door een paar extra wikkelingetjes misschien nog wel een negatieve roosterspanning creëren. Ruimte zat op de trafo.
Het is inderdaad wel een digitaal dingetje van de bouwmarkt. Maar kan me herinneren van toen ik met de scoop aan het meten was dat de 'gelijkspanning' op dat punt niet echt goed afgevlakt was. Dus vraag mij af wat voor 'gemiddelde' zo'n multimetertje daarvan weet te maken. En of de meter van watchout dit niet anders doet dan die van mij... 
Tidak Ada
Ik denk dat je dit beter meet met een draaispoelmeter, liefst een FET-voltmeter, dan met een digitale meter. De spanningsvorm is te complex. Misschien als je een true RMS meter gebruikt, maar dan wel een goeie.
Ook met een scoop blijft het gokken, want er zullen hele gemene fijne naaldpieken io de flanken staan, die je misschie zichtbaar kunt maken met een dure delayed timebase scoop. Ik laat jou dan de RMS waarde maar uitrekenen 
de traagheid van een draaispoel meter geeft waarschijnlijk nog het beste gemiddelde inderdaad. Helaas heb ik die hier ook niet.
Wat is trouwens de levensduur van zo'n buis? De schakeling staat nu aan als m'n pc ook aan staat en dat is toch wel zo'n 5uur per dag. De pc gaat nog wel is in standby, maar die functie heeft de schakeling niet.... 
/edit
de wisselspanning op de gloeidraad trekt de meter inderdaad niet lekker, kom tot zo'n 2V~.
[Bericht gewijzigd door geronimoos op (15%)]
Tidak Ada
5 - 10 k uur is heel noermaal voor een buis. de lichtkrachtt zal iets minder worden. Je kunt er waarschijnlijk best lange mee doen. De economische levensduur van een computer bijvoorbeeld 
Ik ben niet zo this in de USB techniek, maar zou je niet een signaaltje kunnen vinden dat de oscillator stopt zet als je in stand bye gaat?
Overigens zou ik zeker die hele schakeling op een extern gevoede USB hub aansluten. Je hebt dan veel mer power.
Ik zag bij RS dat er tegenwooordig ook USB connectors zijn, die de +5V uit de PC doorgeven, waarschijnlijk bedoeld voor externeharddisks en -branders
edit:
zie ook mijn edits boven
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Hallo Mensen,
Ik heb hem vandaag opgebouwd.
Maar het schiet niet op.
Ik krijg geen gloei.
Ik krijg geen HV
Ik krijg de drivers niet geïnstalleerd
USB connectie werkt wel, hij geeft namelijk aan dat er een onbekend apparaat is gevonden.
Alles is gemaakt zoals het moet.
Het enige wat er niet aan origineel is, is dat ik andere diodes heb gebruikt (zwaardere) andere had ik namelijk niet
andere stuur transistor:
Onder AVR, groot zwart ding
Allemaal ruim binnen de marge, dus een goede vervanger,
Het vreemde is dat ik zelfs geen gloei krijg.
pin 4-5 op buis is 0V
tussen 3-4 zit wel bijna 6V?
En in godsnaam, hoe moeten die drivers geïnstalleerd worden?
Het enige wat ik krijg is zo een pop up, nieuwe hardware geïnstalleerd, en een paar seconden later, dat ie de hardware niet herkend.

In het ontwerp wordt een MPSA42 gebruikt. Een TO92 torretje.
Wat heb je er in gestopt?
Misschien even een componenten lijstje van de wijzigingen geven.
Tidak Ada
Die stuurtransistor is iig veel te zwaar!! Ik vermoed dat hij veel te veel basisstroom nodig heeft en bovendien is de verterkigsfactor te laag. Je kunt niet ongestraft een small signal transistor vervangen door een power tor! Het is zoiets als proberen een gaatje in je print te boren met een boortoren.
Die MPSA42 is een hoogspanningsschakel tor. Heel geliefd bij de nixieklokkenbouwers....
Verder is er al besproken dat die diodes niet zomaar diodes zijn, maar heel snelle (fast recovery?) diodes. Ook hier je kunt ze niet zomaar vervangen door een 1N4007 of een andere universele diode. Eerder zou je een geschikte shottkydiode kunnen gebruiken, aar ook hier geldt "Let op de specs".
edit:
MPSA42
VCE 300V max
IB
HFE @ IC = 100 mA en VCE = 10 V: 80
BD241C
VCE 100V max
IB = 1A
HFE @ IC = 1A en VCE = 4 V: 10
Zie verder bij Hugo
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Voor wat betreft die transistor zou ik toch de datasheets nog maar eens naast elkaar leggen. De Vceo alleen is niet zaligmakend.
Bekijk de datasheet van de diodes ook nog maar eens. Dit is een totaal ander type diode.
Heb je nu een gele LED gebruikt, of komt die kleur door de foto? Zo ja dan is de spanning voor de AVR nooit 3,3V.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
UF is geen Schottky, maar wel snel. BYV28 voldoet qua snelheid wel ongeveer denk ik, maar niet qua sperspanning.