PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Wie heeft er een schema en/of gegevens over de PC-aansluiting van een Intergas HR28/24?

Er staat in de handleiding alleen dat er een 'PC interface' op de brander-automaat zit. Deze bestaat uit een 4-polige aansluiting (zelfde formaat als de voeding van een moederboard).

De PC-interface zal bedoeld zijn voor monteurs, voor instel- en diagnostische doeleinden. Een eindgebruiker zal daar maar weinig lol aan beleven, als je er al in zou slagen om de speciale datakabel en de PC-software te bemachtigen. Want wat wilde je daarmee ?

Interessante data uitlezen voor gebruik in je domotica? :). Ik heb zo ook een RS422 op mijn WTW en CV units.

GJ_

Moderator

Die kabel lijkt dik 200 euro te kosten, dat lijkt me geen standaard RS232. Er is kennelijk ook nog speciale software nodig. Ik zou het eerst eens navragen bij je installateur.

@plankgas: er zou 'diagnose' mee uitgevoerd kunnen worden.
Ik dacht eerst om de verbinding in orde te krijgen, om daarna de baudrate en protocol e.d. uit te zoeken.

@Antoine: Dat is uiteindelijk de bedoeling :-)

@_GJ: die prijs had ik ook ontdekt. Ik denk dat het niet meer is dan een interface met een MAX232 of iets dergelijks.
De aansluiting is 4-polig, dus met voeding, GND en Rx en Tx ben je er al.
Misschien is het zelfs alleen een verloopkabel naar SUBD, zodat er 1 pen helemaal niet gebruikt wordt.

Wat extra informatie: het betreft een 'Furimat'-branderautomaat.
Merk moet ik nog nakijken.

GJ_

Moderator

Op 13 januari 2010 17:37:40 schreef NikNeem:
De aansluiting is 4-polig, dus met voeding, GND en Rx en Tx ben je er al.

Hoe weet jij dat? Het hoeft toch geen RS232 te zijn.

Ik bedoel: ik zie vier pinnen, dus ik ga dan uit van deze 'logische' signalen.
Ik ga er dan inderdaad van uit dat het een seriële communicatie is. Of het het RS232 (spanningsniveau's e.d.) is, weet ik niet zeker.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 januari 2010 03:02:26 (27%)

GJ_

Moderator

Er zijn natuurlijk wel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld RS 485, 422, 423
Maar met een vierpolige aansluiting denk ik eerder aan CAN bus: V+,V-,CAN-H,CAN-L
Maar ook dat is een gok.

DE OLDE

Overleden

Ik denk dat de besturing naast de kabel ook wel een eigen communicatie protocol heeft. Ik heb wel eens gekeken bij de Nefit, daar kun je een module kopen waar hem met een analoog signaal kunt sturen. Maar echt comminuceren gaat niet gemakkelijk.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op de units die ik hier heb hangen zitten RS422 aansluiting. Ik heb ze aagesloten op een 75ALS180 (die had ik liggen) een MAX489 doet geloof ik hetzelfde. En dan op 2400, 7, E, 2 uitlezen

Die Furimat-units hangen dus in een Intergas?
Ik had geen RS422 verwacht... dan is een level-converter dus genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 januari 2010 03:02:12 (56%)

Bij ons hangt rommel van AGPO Ferommel Ferolli dat is RS422 iig.

Zo, eerste post hier :) Ik ben zelf storingmonteur van CV ketels. Ik heb een keer iemand van Intergas erbij moeten halen omdat ik een nieuw geplaatste ketel niet aan de gang kreeg.

Deze monteur had een laptop mee met een usb naar rs232 convertor. Hier zat weer een dongle voor de ketel op aangesloten. Wat je kan uitlezen is heel minimaal je kan alle temperaturen uitlezen van de NTC's (in/uitgaand cv temperatuur,), je kan die ionisatiestroom uitlezen, of de ketel brand, pomp draait, etc etc, De software die ze zelf gebruiken maakt hier wel een mooi grafiek van maar je kan dus geen instellingen wijziging dat moet via het display zelf.

Ik heb gevraagd of ik deze software zelf ook zou kunnen krijgen, maar hij ging er eigenlijk niet op in omdat hij zelf al zei dat je er eigenlijk heel weinig mee kan. (Hoewel mijn probleem wel was opgelost, de ionisatie viel soms weg door een defecte draad en dan gooit de ketel zichzelf in storing)

Mocht je zo'n NTC los willen hebben om te testen dan hoor ik wel van je, ik zou eventueel ook nog kunnen bellen om te vragen wat die software en dongle kost en of ze die überhaupt willen verkopen.

Ik zit niet zo heel veel achter de computer dus als je me een persoonlijk bericht stuurt zal ik misschien niet binnen een dag antwoorden.

Bedankt voor de informatie!
Zoals ik begrijp is er niet zoveel uit te halen, behalve dan de verschillende 'temperatuur-punten'.
Dat is op zich voor mij wel interessant genoeg.
Ik ben wel geïnteresseerd in de verkrijgbaarheid van de software.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 januari 2010 03:01:57 (74%)

Hallo Allemaal

Ik was ff benieuwd of iemand al iets meer weet over hoe de interface in elkaar zit.
Heb vandaag ff zitten meten en op de onderste 2 pootjes van de connector zit de voeding 5v en Gnd.
Op de twee ander staat ook 5 volt maar ik zie wat rommel er op.
wat ik denk is dat de interface met een optocopler omgezet moet worden
en dan met een max232 naar het rs232 level.

de software kijk namelijk naar een compoort.

kreeg gisteren op de VSK beurs een cd met het programma in mijn handen gedrukt.

Ik heb ook twee Intergas Kombi Kompact HR ketels draaien waarvan ik ook graag eea zou willen uitlezen. Dus als iemand al wat meer info heeft over de gebruikte aansluiting/interface en de software dan hoor ik dat graag.

Heeft iemand al een succes geboekt met een interface/programma met de Intergas-ketel?
Ik wil ook een pc aan mijn Intergas hangen voor temps uit te lezen.

De ketel werkt met een PIC18F4520 processor, deze is aan stuurbaar met een MAX232 interface deze zet de RS232 signalen om naar TTL niveau.

Als er belangstelling is voor het schema dan mag je een mailtje sturen naar zie profiel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 oktober 2010 21:39:49 (5%)

Henry S.

Moderator

Emailadres in het profiel openbaar maken, nooit op een forum posten.

En wat is er tegen het posten van het schema/software?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 oktober 2010 21:40:57 (30%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is me niet duidelijk hoe ik het schema moet posten.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

Misschien dat iemand ook de software en schema van de kabel heeft, voor de Itho HR30 CW5 Klimax 2 ketel.
Deze hebben wij iets van 2 jaar geleden op gehangen en de ketel is nu toe aan een onderhoudsbeurtje.

Iemand dit schema en software toevallig ?.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sorry voor late reactie. Ik kwam al googlend op deze thread en probeer te snappen wat de conclusie is. Is het door Martin B getekende MAX232 bordje ook geschikt om de gegevens van intergas ketel te lezen of is het alleen geschikt voor het aansturen?