Ik val nu pas net in deze thread binnen, maar omdat iemand het schema als JPG heeft gescand... Is het niet helemaal duidelijk of die 87478 niet een 67476 is. Schema's zijn geen foto's, dus pak liever een formaat als PNG.

Ik heb hier het orriginele schema op papier (ik ben de schuldige wat betreft het scannen in JPG). Het betreft hier een 87478 (op papier is het iets duidelijker + 67476 is niet te vinden in de pdf voor vervangers van Peavey).

Okay, duidelijk... En in dit geval ook een beetje mosterd na de maaltijd van mijn kant, maar ik moest het toch even kwijt/vragen.

Ik heb het schema nog eens gescand als PNG. Dit levert echter een veel groter bestand op. Als ik hem moet verkleinen tot maximaal 500 kB, krijg ik een veel slechter resultaat dan bij JPG. Eventueel kan ik iemand die intesse heeft het schema wel mailen in PNG-formaat.

Wat voor soort c'tjes zijn die witte/zilveren dingen eigenlijk? Heeft het zin om die eens gewoon te vervangen? En door wat voor soort moet ik ze dan vervangen?

Ik heb R58, R59, R56 en R57 doorgemeten.
De waardes zijn:
R56 = 1,036k
R57 = 2,11 k
R58 = 1,040k
R59 = 0,992k

Dit is allemaal minder dan 10% afwijking van de waarde die het moet zijn, dus ik neem aan dat de weerstanden nog oké zijn?

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (43%)]

Op 23 februari 2010 18:56:48 schreef electrofreak:
Wat voor soort c'tjes zijn die witte/zilveren dingen eigenlijk? Heeft het zin om die eens gewoon te vervangen? En door wat voor soort moet ik ze dan vervangen?

MKT's, vervangen heeft alleen bij scheuren zin.

Oké, dan weet ik dat ook alweer. Heb je enig idee waar ik nu verder kan zoeken naar het probleem?
Edit: Wat bedoel je precies met scheuren? Is dit duidelijk te zien?

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (26%)]

Scheuren kan je duidelijk zien, druk eens hard op een CD-doosje.

Oh, dan weet ik wat voor soort scheur het moet zijn. Zo'n scheuren heb ik niet gezien in de MKT's.

Je mag mij het schema wel mailen als (grote) PNG, dan kijk ik wel of ik hem ook klein kan maken. Met paint kan je zo'n plaatje niet fatsoenlijk bewerken, met Irfanview lukt me dat vaak een stuk beter. Reden dat JPG niet geschikt is, is dat het om alle lijntjes en lettertjes een soort van grijsovergangen gaat renderen die er niet zijn, dankzij de lossy compressie. Met losless compressie en geen of zo min mogelijk grijstinten is het plaatje in principe niet groter maar wel veel leesbaarder.

Ik heb vandaag de kleinere torretjes ook vervangen.
Ik heb slecht en goed nieuws:
Het goede nieuws is dat de versterker nu netjes zonder bijgeluiden op start.
Het slechte nieuws is dat er een probleem bij is gekomen: de versterkt vervormt al bij 1/3 van het maximum volume. Hierbij gaat ook de clip/compressie-led aan. Het gebeurt ongeacht of de compressie aan staat of niet. Ik kan me niet herinneren dat het probleem zich ook al voordeed voor ik de kleine torren verving (dus toen de versterker nog zijn inschakelklachten had). Ik neem dat er een van de transistors een verkeerde HFE heeft of iets dergelijks. Heeft iemand enig idee welke dat dit waarschijnlijk is?

Q3,Q4 zijn vervangen door 2N5401 (er zaten al 2N5400 in)
Q6 is vervangen door BC639
Q7 is vervangen door BC161/16
Q9 is vervangen door BC547B

De BC547 is in A B en C types verkrijgbaar, het kan zijn dat de vorige transistor bv. een A was en je die verandert hebt door een C.

Op 25 februari 2010 19:29:16 schreef electrofreak:
de versterkt vervormt al bij 1/3 van het maximum volume. Hierbij gaat ook de clip/compressie-led aan.

Symetrisch of asymetrisch? Een leesbaarder schema mag je me mailen.

Hoe bedoel je symetrisch of asymetrisch? Ik heb het schema in je mailbox gedropt.

Symetrisch of asymetrisch clippen.

Dit begrip is nieuw voor me. Ik heb even gegoogled en ik geloof dat ik snap wat het betekend. Ik heb helaas geen scoop om te meten of hij symetrisch of asymetrisch clipt.

Ik denk dat Q3 en Q4 sowieso het probleem niet zullen zijn, aangezien deze ooit eerder al door 2N5400 waren vervangen en ik er nu nieuwe 2N5401 in heb gezet. Dan blijven dus alleen nog Q6,Q7 en Q9 over als eventuele oorzaak.

Q7 juist geplaatst? Can is collector.

En wat is de spanning op tussen CE en tussen BE van Q9?

Q7 is volgens mij echt juist geplaatst, ik heb het tijdens het plaatsen een aantal keren gecontroleerd en ook nu nog een keer.

De spanningen over Q9 zijn als volgt:
BC: 0,4V
BE: -0,64V
CE: -1,02V

Dat werkt dus ook, voor de zekerheid R35 even doormeten ivm verloop.

Wordt denk ik tijd voor een scoop, dan kan je zien waar de versterker op vastloopt.

Oké, dan zal ik dat z.s.m. controleren. Ik werk nu wel bij iemand die (voornamelijk) gitaarversterkers repareert, dus ik zou eventueel bij hem even kunnen meten met de scoop. Ik dacht alleen dat het zo wel te zeggen was waar het probleem zat, aangezien het zich pas voordoet sinds het vervangen van de torretjes(tenminste zover ik weet).

Edit: Ik zie net dat ik R35 al uit voorzorg had vervangen omdat deze een iets afwijkende kleur had, maar de waarde was nog goed. (zie mijn post eerder in dit topic)

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (20%)]

Ik heb goed nieuws! Ik heb de versterker nu werkend zonder enig mankement. Ik heb de originele Q6 en Q7 terug erin gezet en nu werkt hij als een zonnetje: geen inschakelplop, geen brom, geen ruis.
Iedereen super bedankt voor de hulp!

Gefeliciteerd, bijft een mystery wat Q6 en Q7 betreft ;)

Dankjewel. Ik ben er stiekem wel trots op:P

Over Q6 en Q7: zou het niet kunnen dat de vervangers te verschillend van elkaar waren, terwijl het eigenlijk een complementair paartje had moeten zijn?